Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Wauw, pioenrozen zijn super mooi dus dat is een leuk cadeautje van de vorige eigenaar.

De voortuin leek vorig jaar nergens op, dus had deze explosie aan vrolijk groen niet verwacht. En dan ook nog zo'n mooie plant
De middelste foto onderin (en ook te zien op 1e foto), lijkt op daslook. Volgens mij is het geen lelietje van Dalen?
Alle reacties Link kopieren
@ Fay, het is mooi geworden! Ik zag via jouw link ook nog jouw oude foto's die ik blijkbaar gemist heb. Mooie hond hebben jullie en een prachtige cirkel rond je hosta's. Zijn ze nog niet aangevreten?

@ Case-je is de geluksvogel van de dag! Wat leuk, zo'n extraatje.

@ kanon, die plant met die sprieten op de bovenste foto doet me denken aan een plant die ik vroeger had. Daar kwamen blauwe bloemen in, maar ik weet de naam niet meer.

@ Felix, volgens mij is het in ieder geval wel een lid van de familie van de acanthus. Via google zag ik dat deze familie erg groot is en dat het blad kan varieren van bijna distelachtig blad tot heel zacht blad. Alleen de ijsblauwe variant zag ik niet.



Wij hebben vandaag de heggen verder gesnoeid en zijn daar nu mee klaar. Een nadeel van een volwassen tuin met veel heggen en bomen is dat je zo ontzettend veel snoeiwerk hebt. Ik kom nauwelijks toe aan het leuke werk van potten vullen en borders opleuken. Maar goed, het zware werk zit er nu op. Vrijdag rijden we naar familie en komen we in de buurt van de kwekerij waar ik planten online wilde bestellen. In plaats van online te bestellen, gaan we er nu lekker zelf langs om rond te neuzen. Ik haal "mijn bestelling" wel zelf op, veel leuker! Dan heb ik het komende weekend ook leuk werk te doen, eindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Kanon, ik heb hem weer voor die grasachtige sprieten: de eendagsbloem, ofwel "mozes in het biezen mandje".
Alle reacties Link kopieren
Felix, zou het niet gewoon een acanthus (mollis) kunnen zijn?

http://herselfshoustongarden.com/2008/0 ... reachapr-1
...
Alle reacties Link kopieren
Ja, Calamity heeft gelijk. Hier nog een mollis:

Alle reacties Link kopieren
Oooh ja, dat is een veel duidelijkere foto Duet, super!
...
Alle reacties Link kopieren
Bovenste foto is links een grote klaproos, onder lelietjes van dalen, rechtsonder een digitalis.
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 25 april 2017 @ 22:28:

Ja, Calamity heeft gelijk. Hier nog een mollis:

[afbeelding]



Nou snap ik het niet meer. Als ik op mollis zoek vind ik alleen de glanzende-bladeren variant, en die heb ik al!

Maar het ging idd om deze variant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 25 april 2017 @ 21:04:

Heb je er ook van die vijveraarde ingedaan, koettie? Dat bleef bij mij echt twee dagen troebel. Kwam goed.Nee van dat aquarium grind. Maar las achteraf dat ik het eerst moest spoelen.
Alle reacties Link kopieren
Vriend kwam net met het idee om een deel van het pad te slopen en kruiptijm te planten. Haha, hij zegt/doet nooit wat aan de tuin omdat ik er altijd in bezig ben. Dus hij was helemaal blij dat ik het leuk vond. Had ik allang bedacht natuurlijk maar nu gaan we het samen doen. Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Leuke site is dat, Felix.



Koettie, ik las over vijvers dat het water eerst troebel wordt, maar langzaamaan weer helder. Als je een pomp hebt, raadt men aan om deze nog even uit te zetten, zodat het kalk (dat van de steentjes afkomt) eerder naar de bodem kan zakken.

En wat leuk dat je je vriend nu ook heb aangestoken met je enthousiasme!



CC, sterkte met de verbouwing. Wordt het mooi?



Wat lekker Duet, dat het zware snoeiwerk er nu op zit. Ik snap wel dat je niet kunt wachten met meer details van leuke potten en planten. Komt nu ook, dus alvast veel plezier gewenst



Vannacht was ik blij met de regen, kunnen mijn nieuwe aanwinsten lekker aarden. Ik vind het zo'n grappig gezicht wanneer je nieuwe plantjes in de aarde zet. De eerste week, of twee weken, zie je niets, maar dan ineens zie je aan de plant dat hij 'grond heeft' en zich heeft gesetteld.

Mijn klimcourgette en komkommer gaan als een malle. De cherrytomaatjes doen het rustiger aan, maar gaan ook goed. Nog even en de boel kan naar buiten, in de moestuinbakken.
Alle reacties Link kopieren
Mede tuinierders,

Wie van jullie heeft ervaring met de Gunnera (mamoetblad)? Ik ben er erg van gecharmeerd maar twijfel ik 'm in mijn tuin moet zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik. En hij is overleden. Blijkbaar kan je hem niet in de vijver zetten. Denk dat mamoetblad het beter doet in vochtige aarde.

Jammer, ik vond hem zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Tg, let in florence op de verkeersborden. Er zijn er veel aangepast door een kunstenaar
Alle reacties Link kopieren
Dank voor al jullie reacties. Ik heb alle planten even gegoogled en ben heel blij. Dat belooft een vrolijk voortuintje te worden!

En heb nu extra veel bewondering voor jullie plantenkennis, ik kon er zelf niks van maken.



Koettie, leuk om met kruiptijm te gaan werken in je tuin. Dat (of een andere leuke kruiper voor tussen stapstenen) komt ook in een deel van onze nieuwe achtertuin. Jij bent flink bezig zo te lezen, leuk om dat te volgen
Case-je, ze zien in jou vast een potentieel groot afnemer dit is alvast een welkoms geschenk



Ik denk dat je vijver met wat rust wel weer helder wordt hoor Koetie.

Heb dezelfde fout ook ooit eens gemaakt maar dan met een aquarium, dat kwam met een paar dagen ook weer goed.



Tuingravin lekker op vakantie Geniet ervan....of loop ik zover achter dat je al bijna terug bent



Ik ben net een beetje uit de verbouwingen Calamitycat, daar wordt je niet altijd even vrolijk van

Ben je met een grote verbouwing bezig of is het nog een beetje te overzien?

Als het klaar is best je er vast hartstikke blij mee *hold that thought*



Dat is ook leuk Kanon als je niet weet wat er nu eigenlijk in je tuin staat.

Lijkt me een gat in de markt "de verrassingstuin"

Leuk dat je je ook hebt aangesloten bij het tuinwroet volkje



Duet, mijn hosta's zijn nog intact...maar dat kan toch haast niet anders met zo'n barricade van slakkenkorrels

Enne....welke hond bedoel je, er staat van allebei een foto (al heb ik wel een vermoeden welke je mooi vind )

Leuk dat je vrijdag 'live' je planten gaat bewonderen, hoef je ook niet op de postbode te wachten!



Wat een leuke site Felix

Ik begrijp dat jij nog geen verbod hebt om nieuwe planten te kopen....



Ik kwam vandaag een Lewisia tegen in de winkel en realiseerde me dat ik een hele grote in de tuin heb....euh had, om onverklaarbare reden ben ik die dus 'ineens' kwijt

Toen was ik dus genoodzaakt een nieuwe te kopen

Ik wacht nog even met planten in de volle grond zodat hij niet gelijk koude voetjes krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geslaagd voor mijn 21+ test! Ik mag terug naar school



En ik was nog wel zo zeker dat ik het echt niet gehaald had
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 26 april 2017 @ 15:20:

Ik ben geslaagd voor mijn 21+ test! Ik mag terug naar school



En ik was nog wel zo zeker dat ik het echt niet gehaald had Ohhh gefeliciteerd! Die toetsen zijn moeilijk joh, mag je zeker trots op zijn
Alle reacties Link kopieren
Felix, wat fijn voor je, gefeliciteerd! Goed gedaan!

Wat voor opleiding ga je doen, of wil je dat hier liever niet kwijt?



Fay, het is een redelijk grote verbouwing maar gelukkig alleen boven. Beneden is (bijna) alles al eerder gedaan.

Mijn tweede slaapkamer wordt momenteel helemaal afgebouwd, is jaren geleden een dakkapel geplaatst maar nooit binnen afgewerkt (niet genoeg spaargeld ). Dus voornamelijk afbouw; wanden, plafonds, stucwerk, schuifdeurkasten dat soort shit

Volgende week maandag en dinsdag komt de stucadoor, dan moet het drogen en kan ik schilderen en de vloer leggen.



Ook het badkamerplafond is eruit gesloopt en wordt vervangen door stucwerk en de hal boven wordt gestuct.

Ik slaap al heel wat jaren in een slaapkamer op het zuiden onder een groot plat dak, warm dus (zeg maar gerust bloedheet in de zomer). Straks verhuis ik naar het noorden in hopelijk mijn droomslaapkamer



En wat ook heel leuk is, ik werd hier op een idee gebracht door Yellow over een plantenkamer. Daar kan ik de kamer op het zuiden straks perfect voor gebruiken En dankzij de enthousiaste verhalen van Koettie wil ik daar nu ook een vijver
...
Alle reacties Link kopieren
Oh cc, dat is een goed idee zeg, je huidige slaapkamer voor de planten!



Ik ga de opleiding tot verpleegkundige doen
Alle reacties Link kopieren
Enne, waar wilde je die vijver gaan laten dan?
Alle reacties Link kopieren
Een vijver in huis CC?



Mijn vijver is net afgeleverd. Ik hou van het internet. Precies de goede maat. Nu weer tijd voor graafwerk, denk dat ik morgen maar een beginnetje ga maken. En me wat beter inlezen in vijver cultuur enzo. Een pompje kan helaas niet, want we hebben geen elektra buiten. Alles is solar powered. Iemand nog geweldige tips of ideeën? Heb me totaal niet ingelezen haha... Het was meer ik wil een vijver, de vijg is eruit, en ik wil hem NU. De buren hebben al kikkers en ik heb vorig jaar al meerdere malen een salamander gespot en vast gehouden.
Super Felix, gefeliciteerd!!!



Calimitycat, dat klinkt goed "een droomslaapkamer op het Noorden" en een "plantenkamer op het Zuiden" dat moet wel waarde vermeerderend zijn

Maarre... als er een vijver in je slaapkamer komt dan wel all the way... daar hoort dan ook een waterval bij
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 26 april 2017 @ 17:33:

Een vijver in huis CC?



Mijn vijver is net afgeleverd. Ik hou van het internet. Precies de goede maat. Nu weer tijd voor graafwerk, denk dat ik morgen maar een beginnetje ga maken. En me wat beter inlezen in vijver cultuur enzo. Een pompje kan helaas niet, want we hebben geen elektra buiten. Alles is solar powered. Iemand nog geweldige tips of ideeën? Heb me totaal niet ingelezen haha... Het was meer ik wil een vijver, de vijg is eruit, en ik wil hem NU. De buren hebben al kikkers en ik heb vorig jaar al meerdere malen een salamander gespot en vast gehouden.Solar pomp? Heb je ook volgens mij. Schijnt nodig te zijn voor zuurstof in 't water maar ben ook een leek. Mag maandag waterplanten ophalen bij iemand. ^^

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven