Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Bah, die eerste tuin.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-07-2016 16:27
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hier dingen van.
Ik had een aardige hoeveelheid zaad van mijn bieslook. Zichzelf zaaien is een beetje moeilijk in zo een klein bakje.

Liet ik het bakje vallen.

Maar ik heb wel een echte aardbeienplant. Die gaat het redden. Misschien volgend jaar aardbeien.
Alle reacties Link kopieren
Woensdag jl de voortuin laten doen door de hovenier.Mijn man had gezegd : 2 struiken er uit en de hortensia verplaatsen.

Ik ga iets anders doen en laat de hovenier zijn werk doen.In zijn enthousiasme bijna alle struiken er uit gehaald .Nu liggen er 24 grote stenen (van pad naar voordeur + langs het raam) en 1 struik en 1 hortensia in de voortuin.

Aangezien ik niet weet of de hortensia de verhuizing overleeft heb ik gisteren 2 zakjes met bloemenzaad gestrooid.Moet met die regenbui van vanmiddag wel goed komen.Volgend jaar nieuwe planten opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ha nieuw deel! Ik lees weer graag mee. Heb Nu 6 weken vakantie dus ga in ieder geval de tuin in

Nursy, in het oude deel heb ik nog gereageerd op je betonschutting.
Alle reacties Link kopieren
Nieuw topic!



Die tweede tuin is mooi! Maar ook als je maar een kleine tussenwoning hebt



Of een binnenplaatsje





Of een dakterras



Geen excuus voor tegelparadijs
Alle reacties Link kopieren
quote:Plein18 schreef op 08 juli 2016 @ 16:49:

Woensdag jl de voortuin laten doen door de hovenier.Mijn man had gezegd : 2 struiken er uit en de hortensia verplaatsen.

Ik ga iets anders doen en laat de hovenier zijn werk doen.In zijn enthousiasme bijna alle struiken er uit gehaald .Nu liggen er 24 grote stenen (van pad naar voordeur + langs het raam) en 1 struik en 1 hortensia in de voortuin.

Aangezien ik niet weet of de hortensia de verhuizing overleeft heb ik gisteren 2 zakjes met bloemenzaad gestrooid.Moet met die regenbui van vanmiddag wel goed komen.Volgend jaar nieuwe planten opzoeken.Hortensia heel veel water geven, iedere dag weer! Misschien dat hij het dan redt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat laatst foto's te kijken van hoe onze tuin zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, en dat is toch wel fijn om te zien. Ik zie nu wel veel tegels maar het was echt veel meer! De voortuin heeft nog veel kale aarde, maar zie er wel echt ok uit. Ik zie nu veel tuinen waarbij vergeleken onze tuin erg goed is.



Ik verbaas me er ook over dat er zoveel mensen kiezen voor een tegel tuin, zo zonde!
Alle reacties Link kopieren
Tvp.



Weet iemand toevallig hoe je zaden van goudsbloemen kunt winnen? Ze staan voor mijn huis maar ik wil ze ook in de achtertuin.
Alle reacties Link kopieren
steampunk, jij vroeg nog naar onze pup. Dat wordt een reutje en het is een grijze keeshond. We hebben er heel lang over nagedacht en allerlei rassen bestudeerd. We kwamen tot de conclusie dat dit ras het beste bij ons gezin past. Voordeel is dat er in de familie al ooit een keeshond is geweest en we het karakter van dit type hond dus wel een beetje kennen.

Morgen gaan we kijken en kiezen
@ Steampunk; Ik hoop het ook dat het gaat lukken met de bomen. Gaat om een kweepeer en een hazelnoot. De kweepeer ziet er alleen niet zo goed uit, zie nog geen vruchten en veel bruine bladeren. Eigenlijk wil ik ook de vijg aan de andere kant hebben... Maar hij heeft nu zo'n mooie krultak dat ik een natuurlijke parasol heb dus die blijft nog even staan.



Hmm dus wel gewoon de deksel dicht houden. Okay, blijf ik dat gewoon doen. In de bak springen zou ik ook niet kunnen, ik zeg al sorry als ik er per ongeluk op 1 sta.



Weet iemand nog een goede winterharde klimplant die in de halfzon/schaduw kan overleven? Geen hedera graag, die zit al door de hele tuin te woekeren.
Alle reacties Link kopieren
Een keesje
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 08 juli 2016 @ 16:58:

Tvp.



Weet iemand toevallig hoe je zaden van goudsbloemen kunt winnen? Ze staan voor mijn huis maar ik wil ze ook in de achtertuin.Wachten tot ze echt uitgebloeid zijn en een beetje droog. Volgens mij kun je hele bloemhoofden afknippen en verder binnenshuis laten drogen in een bakje. De zaden zitten stevig vast in het bloemhoofd en kun je voorzichtig lostrekken van elkaar. Eigenlijk verpulver je gewoon het hele bloemhoofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 08 juli 2016 @ 17:07:

Een keesje Ik zal morgen wel een foto plaatsen van de pup die het gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk een tweede deel!



Veel plezier morgen met het kiezen van de pup! Hopen dat die de tuin een beetje heel laat . Pup van onze buren komt soms spelen maar die heeft een broertje dood aan oppassen voor nieuwe aanplant... (Een van onze honden is ook heel wild maar die springt er gelukkig in ieder geval tussendoor).



Onze passiebloem is op dit moment de grote trots. Vorig jaar als klein takje neergezet en inmiddels beslaat ie de halve schutting en trakteert ons dagelijks op een stuk of tien prachtige bloemen. Hij doet het echt zo ontzettend goed! Helemaal blij mee, want hij dekt ook echt goed dus weg met de schutting .
Alle reacties Link kopieren
De passiebloem van onze buren komt vrolijk over de muur onze tuin in. Dus stiekem genieten wij mee van hun bloemen. Daarnaast heeft hij via worteluitlopers een border gevonden waar hij vrolijk omhoog komt een paar meter van de muur vandaan. Dus wij hebben zomaar een passiebloem, die in onze tuin een nieuw leven begint. Wij zijn er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Hallo tegentegeltuintopictuinierders,

Ik lees ook al een tijdje mee in dit topic. (of eigenlijk het vorige topic)

Heb zelf nu voor het eerst een tuintje en het is leuk om hier ideeën op te doen.

Zal als het mooier weer is wel wat foto's plaatsen. Nu hangt alles er een beetje verdrietig bij.

Mijn lupine's heb ik vandaag uit de tuin gehaald, er was niet veel meer van over. Dankzij al de gezellige slakken vrienden. Hopelijk overleven ze het een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto's weer! Behalve die niet-tuin dan



(En een verkapte tvp voor deel 2 )
@ MissMartine; Mooooie tuinen!



@ duet; Wat leuk een pup! Ben heel benieuwd.



@ Hobbezak; Toevallig stond ik gisteren met een passiebloem in mijn handen en na lang twijfelen toch voor wat anders gekozen. Maar als ik dat zo lees, dan ga ik denk ik toch nog even terug voor die passiebloem hihi.



Zal als ik tijd heb ook eens wat foto's maken. Het eerste metertje is nu naar mijn zin, heb een rots tuintje om de vlinderstruik gemaakt, en daarachter met een oud beton blok (met 2 gaten) gevuld met aarde en er lavendel in gedaan. Stonden bij de Lidl voor 2,50. Ook is bij ons in de tuin graven echt een genot, want ik kom overal kleine schatten tegen. Dan ineens in een half kapotte terracotta schaal (ben nog aan het bedenken wat ik met de scherven ga doen, waarschijnlijk iets met de rots tuin stukjes verhogen etc), dan hele mooie half edelstenen, of andere grote stenen die waren ingegraven. Ook vond ik een mini roestige koe-bel (die heb ik in de vlinderstruik gehangen), een kikker beeldje, een boeddha, veel mooie schelpen en kiezelstenen niet te vergeten. Oh en gisteren ineens een oorbel met amethist en berg kristal eraan.
TVP!
Alle reacties Link kopieren
Clematis houdt van bos, dus ik neem aan dat die niet afhankelijk is van zon (maar zeker ben ik daar niet van).



Hier 400m² tuin . Waarvan wel 80m² betegeld, met grote tuintafel, ligstoel, kinderpicknikcsetje (dat ik tegenwoordig vooral gebruik voor de wasmanden).



Ongeveer 150m² gras, daaromheen border. Geen plantjes maar grote struiken. Glansmispel, sneeuwbal, hortensia, skimmia, hibiscus, laurier, rozen, hulst, kamperfoelie, seringen, clematis, frambozen, brem, vlinderstruik, buxus, liguster, magnolia, druif, lavendel, pepermunt, rozemarijn, basilicum, peterselie en dan nog een lading waarvan ik de namen niet eens weet.



En ik had nog een hoop stekjes in de tuin gezet. Helaas denkt mijn man bij alles dat kleiner dan anderhalve meter is, dat het onkruid is. Dus ik mis een hoop. Heb hem nu verboden om nog onkruid te wieden, alleen de haagwinde, paardebloemen en brandnetels mag ie nog te lijf.



Bij nader inzien lijkt mijn tuin aardig op die van de OP, maar dan alles een maat groter.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 08 juli 2016 @ 17:08:

[...]





Wachten tot ze echt uitgebloeid zijn en een beetje droog. Volgens mij kun je hele bloemhoofden afknippen en verder binnenshuis laten drogen in een bakje. De zaden zitten stevig vast in het bloemhoofd en kun je voorzichtig lostrekken van elkaar. Eigenlijk verpulver je gewoon het hele bloemhoofd. Ah dankjewel!
Ik kom meedoen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven