Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Binnen de EU mag je bepaalde planten wel meenemen, alleen is voor bedreigde soorten soms een vergunning nodig. Het kan dus zijn dat je er problemen mee krijgt op het vliegveld in Nederland.

Waar jij het over hebt Thistle, geldt voor reizen buiten de EU.
Alle reacties Link kopieren
Klopt inderdaad. En dat ik heel lief lach naar de douane, klopt ook

Maar als het niet mag kun je lief lachen tot je een ons weegt, maar gaat het echt niet mee!

In Australië bijvoorbeeld, mag je niets meenemen, om de reden dat ze bang zijn dat de landelijke flora en fauna schade toegebracht wordt.

En dat snap ik ook heel goed, maar dat is natuurlijk niet mijn bedoeling!

Het is gewoon een beetje een sport geworden om terplekke iets af te knippen en dat thuis op te kweken.

Meestal gaat het om planten die hier gewoon verkrijgbaar zijn, maar dat is lang niet zo leuk...
Los van bedreigde soorten. Veel uitheemse soorten kunnen een ware plaag gaan vormen - die met import uit V.S. is meegekomen in de vorige eeuw. Door het gebrek aan natuurlijke vijanden, te goed bestand tegen ons klimaat of giftig voor onze eigen dieren. Er zijn veel varianten mogelijk.

Is te complex om dat uit te leggen. Is een hele studie en ervaringsdeskundigen voor nodig om dat te beoordelen. Ik ken alleen een paar negatieve voorbeelden waarbij ze nu het teveel aan uitheemse soorten moeizaam bestrijden om ervoor te zorgen dat de eigen inheemse soort niet verdrongen wordt.



Deze week is goed om zaad te zaaien. Ik heb nog een kweekkas gekocht en zaad voor weinig geld bij Action.

Ik had last van vliegjes en volgend jaar vroeg in het seizoen gaat het zaaisel in het voorjaar meteen naar buiten in die kweekkas.

Nu geen kweekkas, maar wel wat over gebleven zaad van selderij wat ik toch mis na het snoeien. Die zat vol met bladluis en gisteren ook nog andere beestjes gezien. Ik heb ook nog een grotere, maar die is ook nog niet gebruikt.



Dit voorjaar ga ik iedere plant afzonderlijk bekijken op de noodzaak tot snoeien om overwinterende ongedierte kwijt te raken dat NIET in de planten zelf hoort te zitten.



Maar ook mooie hommels en vlinders die alleen aandacht hadden voor de bloemen.

Tijd dus om ook te letten op de struiken waar geen rupsen in moeten komen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 18-08-2016 15:33
Reden: TER INFORMATIE: ik wist niet dat het kon dat overwinteren van teveel ongedierte. Maar de vrije natuur kan er beter tegen dan een beschutte plek.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag mijn aanhanger weer gevuld met liguster, lavendel, pepermunt, weigea, glansmispel, hibiscus.... Het mag dan een prutzomer zijn voor ons, mijn tuin groeit waar je bij staat en ik heb alles van 2 meter hoog weer op anderhalve meter nu. Kunnen we weer over de heg heen kijken. En erdoor, want ik ben echt heel erg flink tekeer gegaan. En manlief heeft de sneeuwbal omgezaagd met de kettingzaag. Die was overleden, op acht blaadjes na. Nou, dan nemen we afscheid van elkaar en heb ik weer een plek voor iets nieuws.



Mijn man zei nog; weet je zeker dat je in de tuin wilt werken, het regent. Net onder de douche de kraan op koud moeten zetten, mijn verbrande vel werd niet blij van warm water.... Dat ene buitje hield de zon bepaald niet tegen.



Volgende week de andere helft nog doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Hallo ttt'ers, hier even een inbreekvraag: ik probeer tuin van nieuwe huis van schoolplein naar groene oase te krijgen nou heb ik eergisteren wilde wingerd (engelmannii) tegen de muur van de schuur aan geplant. Nou las ik ergens op internet dat ik 'm nu helemaal kort moet snoeien zodat de nieuwe ranken zich kunnen hechten aan de muur. Klopt dit? Hij is nu een cm of 60 hoog denk ik.

Heb nog nooit een tuin gehad dus ik zal nog wel vaker beginnersvragen komen stellen.
Zo ik ben er ook weer. Door privedingen de afgelopen weken niks aan de tuin kunnen doen en hij staat er een beetje zieligjes bij. Komt wel weer goed. Druk bezig met bedenken wat ik in het najaar wil gaan doen tijdens de grote tuinverbouwing.



Ik las trouwens laatst iets over je hortensia annabelle NIET snoeien, dat je daar meer en kleinere bollen van krijgt. Iemand ervaring? Ik wil tijdens mijn tuinverbouwing de halve voortuin vol gaan zetten met de annabelle's.
En hoe snel groeit een clematis ongeveer?
Hoi eva, het klopt wel, ik heb het niet gedaan en alleen de hogere stukken zijn goed vastgegroeid. Nou vind ik het zelf geen probleem, maar bij nieuwe stekken wingerd snoei ik ook kort terug, want die plekken wil ik wel wat netter. Voor het lengteverlies hoef je het niet te laten, zodra hij aangeslagen is gaat hij als een trein. 3 meter per jaar erbij is niet belachelijk veel bij die dingen.
Clematis gaat naar mate ze ouder worden steeds sneller groeien. Maar verwacht niet teveel van je nieuwe tuincentrum plantje. Halve meter max in mijn ervaring, het eerste jaar.
Oeh ttters ik heb zo'n leuke website gevonden met heel veel mooie planten! Zeg maar, het tegenover gestelde van Mijnheer Bakker.



Ook de versie gevonden van de vlinderstruik die ik heb staan, dus als jullie niet op een stekje kunnen wachten (of al mijn stekjes mislukken), dan kan je hem hier kopen.



Klik vooral door. :D Sorry Pumps, ze verkopen geen zaadjes!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer flink in de weer geweest in de tuin. Manlief heeft me geassisteerd met het snoeien van de taxushaag, ik heb weer bakken vol onkruid uitgetrokken. Verder heb ik een van de borders na het wieden volgestrooid met cacaodoppen, bij wijze van experiment. Ik hoop dat ik die border nu minder vaak hoef te wieden. Er staan voornamelijk hortensia's in, en die drogen zo snel uit als het warm is. Die doppies zouden het vocht beter vasthouden. De hele tuin ruikt nu naar bonbons.

Ik heb ook nog een kratje vaste planten gekocht, waaronder een paar soorten tuingeraniums en anemonen, verbena en nog wat spul.

Dat ga ik er morgen in zetten als het weer mee wil werken.

Ik heb me nu al voorgenomen om volgend jaar niet meer in het hoogseizoen op vakantie te gaan, want als je weer terug bent, heb je nog weken achterstallig tuinonderhoud in te halen...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook weer eens een berichtje van mij!



Lekker vakantie gevierd en toen ik in noord Brabant al die blauwe hortensia's zag moest ik erg aan dit topic denken! De grond is daar klaarblijkelijk meer geschikt voor blauw en hier voor roze...



Eenmaal thuis hier ook een chaos... Allemaal omgevallen gladiolen, dus die geplukt en in een vaas, de halve tuin vol met pompoen en sierkalebas struiken, maar de eerste vier kalebassen al geoogst, dus die heb ik alleen een klein beetje gestuurd (losgemaakt van mijn planten en over de stenen gelegd).



Ik heb alleen een beetje zorgen om mijn passiebloem, die bloeide prachtig toen we weggingen (was nog niet al te lang ervoor geplant) en nu ziet hij er uit of hij slap hangt (dus extra water, nu genoeg regen) maar hij ziet er toch wel erg treurig uit. Is dit al de periode dat ze ontbladeren of hoort hij groen te blijven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn passiebloem is nog groen en vol in bloei.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Die passiebloem heeft waarschijnlijk te weinig water gehad... Bij mij waren de passiebloemen altijd groen tot aan de eerste vorst. Ik wilde er ook nog een planten, maar vergeten. Die gaat op mijn lijst voor volgend voorjaar!
Leuke webshop Bosbessen!
Alle reacties Link kopieren
Wat eenheerlijke webshop, Bosbessen!

Echt iets om op deze regenachtige zondag uitgebreid door te bladeren om ideeën op te doen.
Fijn dat jullie hem ook zo leuk vinden! Ik heb ook al zoveel bookmarks gemaakt dat ik maar een aparte map in mijn tuin map heb gemaakt haha.
Ik heb eigenlijk niet veel te melden, maar toch een vreugdevol bericht over de Rozemarijn die weer is ontkiemd in de laatste week.

Ik had een pot en daar stond wel erg veel in. Ik las dat de takjes blijven groeien totdat de grootste en sterkste over blijft. De rest sterft af. Ik dus de steeds meer takjes uit elkaar gehaald om meer potten te vullen. Er zijn opnieuw meer takjes gaan groeien door het warme weer. Het kunnen ook uitlopers zijn.



Nou ja, volgende week komt er weer een week waarin kiemen makkelijk gaan groeien. De meeste zaden gaan nu vallen in de komende weken. Rozemarijn en andere kruiden doen het nu het best. Ik heb de ideale plek gevonden om mijn planten te laten ontkiemen.

De regen en de zon doen het goed. Ik zie ook dat een aantal potten en planten echt schoon geregend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maait iemand hier het gras met een zeis? En gaat dat makkelijk?
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand wat je kan doen om klimrozen mooi te houden? Bij mij kwam er eerst bladluis op, en nu is dat weg (of ik zie het iig niet) maar komen er gaatjes in de blaadjes en sterven de blaadje af. Het is echt lelijk.
Spint misschien, appelientje?
Of sterroetdauw?
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 20 augustus 2016 @ 20:51:

Hoi eva, het klopt wel, ik heb het niet gedaan en alleen de hogere stukken zijn goed vastgegroeid. Nou vind ik het zelf geen probleem, maar bij nieuwe stekken wingerd snoei ik ook kort terug, want die plekken wil ik wel wat netter. Voor het lengteverlies hoef je het niet te laten, zodra hij aangeslagen is gaat hij als een trein. 3 meter per jaar erbij is niet belachelijk veel bij die dingen.Bedankt voor je reactie! Ik heb het maar gedaan
Alle reacties Link kopieren
het lijkt nog het meeste op sterroetdouw als ik dat Google. Alhoewel het vooral gaatjes en gaten zijn en niet zozeer zwarte plekken. Het begint overigens wel met bruine plekken. Dan komen er steeds meer gaatjes in en dan valt het blad af. Echt zonde! Het was vorig jaar ook al en bij de andere klimroos komt nu hetzelfde. Ik kan er wel een foto van maken maar weet niet hoe ik die op het forum krijg.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip over wilde wingerd, heb die ook net gepland. Tot hoever moet ik die terugsnoeien?

Andere vraag: de klimhortensia gaat heel langzaam, lijkt eigenlijk niet te groeien. Hij staat er al een jaar. Is dat normaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven