Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Isabella, crocosmia had ik in mijn vorige tuin ook. Ik liet ze jaarrond staan, want dat kan in zandgrond. Ze houden niet van teveel nattigheid in het naseizoen. Als ze in goed doorlatende wat drogere grond staan, kan je ze rustig laten staan.

Als ze elkaar verdringen, haal je ze er uit en plant je de mooiste knollen weer terug.

Wat je overhoud kun je elders planten ( of uitdelen )



Staan ze wel nattig in de winter, kun je misschien de grond iets luchtiger maken door iets te mengen met scherp zand.
Plant je ze gewoon gelijk weer terug dan Tuingravin? Hier staan ze ook altijd gewoon jaarrond in de tuin. Wat scherp zand erbij is nog wel een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze in mijn donortuin staan. Ik twijfel of ik ze in mijn tuin wil hebben. Kleurstelling past niet echt, nu zie ik dus wel dat ze er ook in geel zijn. Welke kleur heb jij isabella?
Volgens mij kan je die op meerdere manieren vermeerderen.

Wat let je - als je er toch teveel van hebt - om alle manieren te proberen?

Heb je reserve als er wat mislukt. Je kan ze altijd nog opsturen in een luchtbellen enveloppe. (EDIT: Mosterd. zie het nu pas. Zat naar een groot wespennest te kijken in Journaal NOS.)



Ik geloof dat mijn struiken toch jasmijn is, want er komen geen bloemetjes aan, maar ze krijgen allemaal takjes.

De kruiden uit de super groeien dus toch anders dan hier.



Mijn aardbeien hebben al 3 dagen geen water gehad. Staan onder plastic in een emmer en ronde bak. Heel gek is dat.

Ze worden steeds groter, maar ik heb er ook een paar die nog steeds 2 blaadjes hebben.



OP tv zag ik een wespennest van 1 bij 1 meter.

Nou, het zal je zolder maar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Isabella, ja hoor, zo de grond weer in!

Ga maar eens kijken of ik ze in mijn huidige tuin ook weer ga planten.

In mijn vorige tuin had ik ze in een zalmkleurige tint, dus niet zo knal.

Dat stond prachtig tussen de blauwe tuingeraniums.

Volgensmij was dat van een zakje van de Action of Lidl. In ieder geval geen dure van een tuincentrum.
Wow Isabella wat een prachtige plant!



En Pumps de kruiden uit de super moet je sowieso niet planten. Die zijn zo hyper opgekweekt zodat ze er goed uit zien in de super en zodra je thuis bent binnen een week (of twee) dood. Ooit een keer ergens gezien/gelezen. Weet alleen even niet meer waar anders zou ik zo de bron erbij geven.



Vandaag veel te warm om buiten iets te doen, dus binnen maar weer wat klusjes gedaan. Kast verstevigd, andere kast van de vorige bewoners uit elkaar gehaald zodat ik er kruidenrekjes van kan maken en nog wat dozen uitgepakt.
Die ken ik. Maar de bladeren schijn je te kunnen scheuren. Ik heb nu meerdere bakken waar kruiden beginnen te groeien.

Alle bakken gaan hier leeg en gaan door het sop. Kort snoeien en alleen volgens het boekje.

Volgend jaar opnieuw zaaien.



De zaadjes van rode peper is hier mooi gegroeid. Ook heeft de knoflook knolletjes gekregen.

Het is mediteraan en overleefd de koudere winters niet. Een nachtje vorst en het is voorbij.

Misschien zet ik er een paar in de woonkamer, maar dat lukt bijna nooit.



Maar zelfs de Dille, prei en lente-uien hebben last van bladluis.



Drie rode tomaten hangen er. En bloemetjes komen er aan. Ze mogen gewoon groeien. Er staat bijna niks aan.

Ik heb weer spiritus en zeep gespoten. Alleen maar om de bladluis weg te krijgen.
quote:Bosbessen schreef op 13 september 2016 @ 18:41:

Wow Isabella wat een prachtige plant!



En Pumps de kruiden uit de super moet je sowieso niet planten. Die zijn zo hyper opgekweekt zodat ze er goed uit zien in de super en zodra je thuis bent binnen een week (of twee) dood. Ooit een keer ergens gezien/gelezen. Weet alleen even niet meer waar anders zou ik zo de bron erbij geven.



Vandaag veel te warm om buiten iets te doen, dus binnen maar weer wat klusjes gedaan. Kast verstevigd, andere kast van de vorige bewoners uit elkaar gehaald zodat ik er kruidenrekjes van kan maken en nog wat dozen uitgepakt.Nou ik heb munt en basilicum van de jumbo overgeplant in een bak (uit het potje halen, uit elkaar trekken tot losse stengels en dan in potgrond). Ik heb van dat ene plantje de hele zomer muntthee kunnen drinken, die bak ontplofte bijna zo hard groeide het. Basilicum deed het minder maar dat kwam vooral doordat ik niet op tijd plukte. Volgend jaar gooi ik beide bakken vol met met munt.
quote:matroesjka_ schreef op 13 september 2016 @ 19:11:

[...]

Nou ik heb munt en basilicum van de jumbo overgeplant in een bak (uit het potje halen, uit elkaar trekken tot losse stengels en dan in potgrond). Ik heb van dat ene plantje de hele zomer muntthee kunnen drinken, die bak ontplofte bijna zo hard groeide het. Basilicum deed het minder maar dat kwam vooral doordat ik niet op tijd plukte. Volgend jaar gooi ik beide bakken vol met met munt.Okay fijn dat jij wel een goede ervaring hebt! Hier gaat het alleen maar dood dus dat heb ik opgegeven.
Nursy, die van mij zijn fel oranje. Hele mooie kleur vind ik, al slaat het qua kleurstelling bij de rest van de tuin nergens op



Tuingravin, dank je. Ik ga ze meteen weer in de grond doen.
..
..
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand een goed idee voor het verbergen van twee kliko's als je dat niét in zo'n kast wil? De tuin heeft ook geen lekkere hoek: twee heggen/hagen haaks op elkaar, dan een stuk open aan de straatkant en naar de buren een laag hekje. Tegen het huis kunnen ze niet. Ze staan nu aan het open stukje aan de straatkant, maar ik ga herinrichten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk nu aan een 'muurtje' van schutting ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die een soort L vorm heg tegen een heg heeft geplaatst. Als je dat nog begrijpt. Daar staan de containers in. Het blijft bij ons ook een constante zoektocht naar een goede plek uit het zicht. Nu staan ze in de garage, maar in de winter als ik mijn auto daar weer wil parkeren zal ik een andere oplossing moeten zoeken.
Frizz, wij hebben een L-vormig 'muurtje' van gaas gemaakt, waar we klimop in hebben laten groeien. Ik hou niet zo van schuttingen, maar wilde wel de kliko's uit zicht hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
Hier staan ze helemaal aan de voorkant aan de straat, op een plek waar ik ze vanuit de zitplekken in de tuin en vanuit huis niet kan zien. De halve straat heeft ze aan de straatkant staan, dus dat ziet er toch al niet uit.

Wel strategische hogere beplanting ernaast richting de tuin.
We hebben de knoop doorgehakt en gaan de berk laten kappen. Vergunning aangevraagd dus even daarop wachten. Gelukkig zit ik in een gemeente waar je dan een andere boom ervoor moet plaatsen, dus yay ik mag een nieuwe boom uitkiezen.



Zit hier ook nog met een plek bedenken voor de kliko's, maar eerst de boom er maar uit. Hier wisselt het met waar de kliko's staan. Bij de 1 in de tuin, bij de ander aan de straat. Ik heb hier alleen de groene op straat staan, omdat anders onze voortuin naar gft stinkt. Voordat ik kan bedenken waar ik de kliko's wil moet toch de hele voortuin op de schop, en voordat we bij dat punt zijn aanbeland... De larven ga ik vanavond bestellen dus ik hoop dat die bladluizen dan snel weg zijn. De nieuwe vuurdoorn haag groeit hard in de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Ik droomde vannacht over m'n nieuwe tuin. Ik zag blauwe regen en een rozenboog met passiebloem dus weer inspiratie genoeg haha. Alleen in m'n droom was ie zes keer zo groot..
Alle reacties Link kopieren
Bosbessen hier gaat de boel dus dit najaar op de schop. Ondanks m'n plannen en voornemens krijg ik het zelf niet voor elkaar. Anderhalf jaar terug is m'n tuin door een leuke man gedaan, voor dan ook maar. En dan hoeven we ook niet zelf aan de slag met die stomme dennenboom weghalen.



Alleen die kliko's... Misschien moet ik helemaal aan het eind langs de haag en tussen de borders een paadje maken en daar dan in de hoek de kliko's verstoppen. Dan zitten ze tussen de hagen en achter een muurtje wat ik dan moet laten maken van het een of ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet eens of ik een groene bak heb in het nieuwe huis. Kan ook niets online vinden want de site ligt eruit. Wel goeie om even te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je Google maps aanslingeren en spieken in de straat.
Een L-vormige bloembak op wieltjes? Met gaas waar een heester tegen kan groeien. Wieltjes kan je ook laten verzinken in een bak.

Verzin maar raak. Kan je ook met riet bekleden. Een soort van weerbestendig kamerscherm voor buiten.

Ik heb nog steeds fantasy. Knutsel maar raak. Is ook een mogelijkheid om het niet op klimmen voor dieven, maar wel voor beesten.

Moet nog verder uitgewerkt worden, maar is snel weg als het niet bevalt.
De kliko vermommen als mooie bloembak?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 14 september 2016 @ 10:26:

Misschien kun je Google maps aanslingeren en spieken in de straat. Haha, al gedaan stiekem. Maar er zijn geen voortuinen dus ik vermoed dat ze achter staan, als ze er al zijn. Stond iig niets in de achtertuin maar misschien in de poort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven