Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Het zijn geen trips geloof ik, er zitten echt minuscule zwarte stipjes overal op het blad. Dit zijn nieuwe planten en ze hadden al een topje van 1 uitgezogen dus dan maar iets anders proberen. De larven waren binnen gekomen en ze waren al best groot! Heb ze uitgestrooid en over een week of 2 zou je al wat resultaat moeten hebben.
Ik ben benieuwd naar het werk van de larven.

Ik heb hier de schil van een banaan en nog verse knoflookteentjes. Die ga ik planten als ik er aan denk.

Ben nog druk met koelkast, najaars-schoonmaak en wat reparaties.
Alle reacties Link kopieren
Is er hier iemand die ik blij kan maken met zaden van de gele lis? Graag een pb dan stuur ik ze op.
Ja hoor Nursy! Even kijken waar ik hem zal neerzetten maar meer dan genoeg plek over. Ik stuur je zo een pb.



De vlinderstruiken zijn aangeslagen! Na een week slap en zielig hangen kwam ik vanochtend beneden en stonden ze al een stuk meer omhoog, met nieuwe blaadjes. Heb voor de verbouwde border afgelopen weekend ook wat nieuwe planten gekocht. De Lidl had leuke heide planten in de aanbieding, dus dat staat nu allemaal om de rand heel blij te wezen. Dag na planting waren ze al een stuk uitgelopen yay. Verder heb ik een gele hibiscus, compleet paarse en compleet witte passiebloem, witte phlox paniculata en 2 blauwe regens geplant. Ben benieuwd of het allemaal blijft werken want ik heb veel zand met tuinaarde moeten vermengen.



Wilde 1 van de blauwe regens eigenlijk meer achterin hebben staan, kwam ik tijdens het scheppen ineens weer tegels onder de grond tegen. Dus heb hem maar iets meer naar voren gezet, want er liggen momenteel al genoeg losse tegels in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Witte en paarse passiebloem samen geeft van die vruchtjes, ze kleuren hier al mooi oranje! Nooit vruchten gehad tot ik die witte erbij zette, en internet leerde me dat dat vaak zo is!
Cool! Heb je ze dan ook letterlijk naast elkaar staan? Want er staan nu wat planten tussen namelijk. De paarse had al bloemen en ik ben er nu al blij mee dat ik ze heb gekocht haha.



Je stekje staat nog water te lurken trouwens. De wortels willen nog niet echt, maar het stekje ziet er nog goed uit dus ik laat hem lekker staan.
Gele lis groeit toch in het wild in het water? Dan heb je toch een sloot of vijver nodig?



Maar hier lijkt het aan te slaan de in de grond gestopte bananenschil en knoflookteentjes tegen luizen. Maar ook de spinnen zijn minder.

Het water geven was een goede tip. De pepertjes zijn weer normaal. De aardbeien zijn niet duidelijk.

De tomaten hebben bijna een 3e rode tomaat. Dat is een feest! Die is vers van de struik en zongerijpt.

Een waar genoegen om dat te eten.



Maar ik zou het fijn vinden om te lezen wat de larven tegen het luizenprobleem doen.

Is het nu wel het jaargetijde?

(Bij Action was alles weg en op. Ik ben blij dat ik nog een zakje zaad van die tomaten heb gekocht voor volgend jaar.)



BTW: Spontane gedachte over stinkende muis in ander topic. Ik heb hier kattengrit staan als milieuvriendelijke vochtvreter. Kan ook in bakje met muizenval als het weer nodig is. Ik heb gespoten met schoonmaakmiddel, maar de poepjes moeten ergens heen. )



@Bosbessen

Als je stekjes hebt dan kan je ze ook eerst in een potje beschermd laten groeien - aansterken - tot ze groot genoeg zijn. Dan met de totale inhoud van het potje in de grond zetten. Bij kale plekken repareren in een heester is dat ook een manier om hetzelfde gewas te kweken. Vooral bij heesters die het eerste jaar weinig doen. Kleine pot en vaak gaat het pas flink groeien na dat eerste jaar als het ruimte krijgt. Maar is maar een idee.
Alle reacties Link kopieren
Nee, de passiebloemen staan niet naast elkaar, de bijen zullen het wel gedaan hebben. Ik had die paarse al jaren, meerdere paarse trouwens. Geen enkel vruchtje. Nu met die witte in de tuin erbij ineens vruchtjes, wel 20! Het schijnt dat je die kan opkweken.



Van het weekend naar dat spookdorp in Duitsland geweest. Raar, eerie dorp. Je mag nergens in, alles dichtgetimmerd. Wel wat foto's gemaakt, zal ze even posten.
Alle reacties Link kopieren


De kerk van het dorp, flink gat in de linker toren.





Passiebloem, detail op een oude muur.





De complete passiebloem met een clematis ernaast. Dat ding moet al jaren woekeren.





Verlaten kerkje in België, de laatste keer dat ik er was stond dit beeld nog netjes overeind.





Binnenkant van de kerk. Ooit stonden de bankjes en de biechtstoel er ook nog, inmiddels helaas verwijderd/gejat/ getrasht.
@ Pumps, klopt van die gele lis maar ik lees ook dat hij wel gewoon in de grond kan, mits wat vochtig. Gele lis

Fijn dat de bananenschil en knoflook helpt! Misschien dat ik dan ook nog even wat knoflook erbij moet doen. De larven zijn al aardig opgegroeid (ze komen aan in 3-4 mm formaat). Ik merk al dat het er een flink stuk minder zijn, alleen in de topjes zie ik er nog wel een paar. Die veeg ik er zelf wel af. Het is nog net het seizoen, want het is nog niet te koud. Dus het heeft aardig geholpen, maar in de bijsluiter staat ook dat je het een week of 2 moet geven.

Het stekje is voor Felix dus vandaar dat hij in het water staat en niet in de grond.



@ Felix Gaaf! Nou dan ga ik ook duimen dat de bijtjes goed hun werk gaan doen. Wat een mooie, eerie foto's zeg. Ik krijg er al de rillingen van als ik ernaar kijk haha.



Nursy ik wil je een bericht sturen maar het staat niet aan. Kan je mij er 1 sturen voor de gele lis?
Alle reacties Link kopieren
Wiehie, de vogeltjes hebben mijn voer gevonden! Het hele jaar zie je die ettertjes niet en nu er wat te halen valt zijn ze er meteen weer.
Alle reacties Link kopieren




Dit blijft mijn favoriete foto die ik gemaakt heb. Helaas is het mooie koperen altaar niet meer ivm koperdieven.
Jongens ik was vandaag ik een tuin... <3 ongelooflijk. Als ik vertel dat alleen al het grasmaaien een uur of 5 in de week kost hebben jullie wel een idee van omvang zeker? Gaaf man. Moet er niet aan denken hoor, niet echt tenminste, zo' n lap grond. Wel leuk fantaseren; daar de zwemvijver, in die hoek een prieeltje, de trampoline, siergrassen, kruidentuin...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bosbessen schreef op 21 september 2016 @ 12:43:

@ Pumps, klopt van die gele lis maar ik lees ook dat hij wel gewoon in de grond kan, mits wat vochtig. Gele lis

Fijn dat de bananenschil en knoflook helpt! Misschien dat ik dan ook nog even wat knoflook erbij moet doen. De larven zijn al aardig opgegroeid (ze komen aan in 3-4 mm formaat). Ik merk al dat het er een flink stuk minder zijn, alleen in de topjes zie ik er nog wel een paar. Die veeg ik er zelf wel af. Het is nog net het seizoen, want het is nog niet te koud. Dus het heeft aardig geholpen, maar in de bijsluiter staat ook dat je het een week of 2 moet geven.

Het stekje is voor Felix dus vandaar dat hij in het water staat en niet in de grond.



@ Felix Gaaf! Nou dan ga ik ook duimen dat de bijtjes goed hun werk gaan doen. Wat een mooie, eerie foto's zeg. Ik krijg er al de rillingen van als ik ernaar kijk haha.



Nursy ik wil je een bericht sturen maar het staat niet aan. Kan je mij er 1 sturen voor de gele lis? Dames lees het nu pas. Gele lis houdt van nattigheid, maar kan ook leuk in een bak water of bij een afwateringsplek, ergens in de vochtige grond kan oom prima! Ik stuur zo even een bericht.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag hadden ze bij mijn Lidl veel bollen. Ik ben me twee te buiten gegaan. Prachtige gele en witte tulpen, geel met witte narcissen, en Nog veel meer. Ik werd er helemaal hebberig van. Ik had nog wat plekjes hier en daar op te vullen, mijn man vroeg zich echt af of dat we er nog plek voor hebben. Hahaha de helft stond er al in bij zijn thuiskomst
Alle reacties Link kopieren
Ha, goed om te weten nurs! Ik ga in november naar Indonesië en de vorige keer dat ik daar was hadden we een hele leuke reisleider. Ze was helemaal gek van bollen, dus ik neem wat mee om aan haar collega te geven, dan komt het wel aan. Samen met leverpastei (yuk) en engelse drop.
Alle reacties Link kopieren
Ja en die bollen waren 1.69 als ik me niet vergis, iig onder de 2.00 euro per zakje en er was echt ontzettend veel keus en veel kleuren.
Oeh goed om te weten! De border is toch nog niet vol. Vochtige grond is hier zat dus komt wel goed denk ik zo.



Regretterien, gewoon een leuke tuinman of vrouw in huren voor het gras maaien!
Alle reacties Link kopieren
quote:RegretteRien schreef op 21 september 2016 @ 18:10:

Jongens ik was vandaag ik een tuin... <3 ongelooflijk. Als ik vertel dat alleen al het grasmaaien een uur of 5 in de week kost hebben jullie wel een idee van omvang zeker? Gaaf man. Moet er niet aan denken hoor, niet echt tenminste, zo' n lap grond. Wel leuk fantaseren; daar de zwemvijver, in die hoek een prieeltje, de trampoline, siergrassen, kruidentuin...



Echt wel! Voor het gras nam ik dan schapen of geiten. En voor het gras dat de schapen en geiten niet op kunnen nam ik dan dit:



Ik vind hier dingen van.
Ik heb zelf 40 vierkante meter, dat kan ik zelf uitstekend tuinvrouwen. Maar leuke vraag wel, als je pakembeet iets in de orde van een voetbalveld of 2 hebt, wat zou je dan willen?
Alle reacties Link kopieren
Regret, ik ben verliefd op een huis dat te koop staat met zoveel grond erbij. Momenteel staat er een siertuin, moestuin, boomgaard en kas. Met nog veel ruimte over! Kwijl!
Ik wil dan wel zo' n soort Piet Oudolf weide, met heel veel grassen en bloemen in moderne belijning.







Enne, een grote trampoline, die past mooi in de boomgaard. Daar komt uiteraard ook de hangmat te hangen. Een grote veranda langs een zijwand waar je beschut kunt zitten met kouder weer, siergrassen en bamboe erlangs geplant voor het mooie ruisende geluid en een fijne tuinhaard om fikkie te stoken.



*fantaseert nog even verder*
Robbie Williams (maar die heeft landingsbaan voor helikopter) en toch weinig bezoek...

Ja, komen veel armoedzaaiers op af. Maar dat even terzijde.

Als je hart voor je buren hebt dan maak je gewoon een parkeerplek voor bezoek met parkeermeter. Kan je een parkeerwacht van betalen en ongewenste gasten hogere bedragen in rekening brengen.

Doet queen Elizabeth ook als ze op vakantie is.
O ja, Rozemarijn is het. Bij buren staat lavendel met bloemetjes. Ik heb niks geknepen en niks gewreven.

Ik heb gisteren tomaatje 3 gegeten. De bloemen zijn al geel en bijtjes komen er op af en met een klein beetje geluk krijg ik toch nog een paar extra tomaatjes. Er zijn zeker 7 bloemen aan twee planten. Drie dagen veel zon en de kans op tomaat wordt 0 - 5 % groter.



De vorige post is een grap.
Maar vandaag weer zon en dus meer kans op nog wat herfst tomaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven