Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Toch wel wat schade door de storm, een van de heksenballen is kaduuk en mijn verlichting is verbogen.
Alle reacties Link kopieren
Het ging ook wel erg hard vanmiddag. Allemaal takken van de appelboom van de buren in de tuin. Arme boom
Hier geen schade gelukkig en hoef er ook niet meer bang voor te zijn want werd gisteravond ineens gebeld of ze vandaag de boom konden kappen. Ook goed. Dus niet heel tegen tegel tuin verantwoord maar yay de grote boom is weg. We hebben er onwijs veel meer licht in huis voor gekregen, en ruimte om nu met de voortuin aan de slag te gaan.



En het was heel gaaf om te zien, had expres mensen gezocht die via klim technieken werken en aangezien ik zelf ook een klimmer ben was dat onwijs interessant!
Alle reacties Link kopieren
Nice! Dat zal een hoop licht schelen zeg!
Oh man! Echt een verschil van dag op nacht. De hal was altijd een donker hol, maar nu komt er zo'n mooie lichtstraal naar binnen vallen via de voordeur. De keuken zit aan de voorkant van het huis en is nu ook stukken minder donker. Nu mag ik het leukste doen, namelijk een nieuwe voortuin bedenken haha. De boomstronk zit nog wel in de grond, maar had al wat manieren gevonden om hem een natuurlijke dood te laten sterven zodat het allemaal wegrot. Ook hadden ze voor mij een andere grote boomstronk in kleinere stukken gezaagd (echt een ding van 3 meter doorsnee die als versiering erin geplempt was door vorige bewoners, te groot om hier door de deur te krijgen anders had ik hem als versiering achterin willen hebben maar helaas pindakaas)
Alle reacties Link kopieren
Oh dat klinkt echt als een verbetering zeg!

Heb je al ideeën voor de voortuin?
Alle reacties Link kopieren
CC, ik heb net iets bedacht! Die compostbin, dat wordt een wormenhuis! Ik lees er net over op pinterest, ik ben helemaal enthousiast!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, een enorme groene cilindervormige villa met héél veel blije wormen! Ik zie het voor me

Leuk idee zeg, vertel er eens wat meer over?



Fijn van zo veel meer licht in huis Bosbes Ik heb ze ook een paar keer aan het werk gezien die klimmers, ben er zwaar van onder de indruk hoe ze dat doen, echt zó knap!
...
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook met een boomstronk zou kunnen: paddenstoelen kweken!
Nog niet echt super concrete ideeën, maar ik wil de vuurdoorn haag verder uitbreiden (en dan van hoog bij het huis naar lager bij de weg) zodat we minder last van katten hebben en lekkere besjes voor de vogels. Er moet een ombouw komen voor de kliko's. En verder geen idee! Het is bijna alleen maar schaduw aan de voorkant dus dat maakt het ook lastiger om iets te bedenken. Vind ik dan.



MissMartine, heel tof idee alleen was deze boomstronk zeker 2,5 meter in doorsnee en compleet uitgedroogd. Maar te dik om zelf kapot te krijgen dus dat hebben de lieve mannen gisteren even gedaan voordat ze aan de boom begonnen.



Liep vanochtend nog even een rondje door huis en ben zo onder de indruk ervan! Haha. Wat een verschil.
Alle reacties Link kopieren
blije wurmen, blije tuin
Alle reacties Link kopieren
Martine, leuk dat je met die paddestoelen komt! Dat zou ik ook graag willen in de toekomstige tuin.



Alles zo zelfvoorzienend mogelijk, zoveel mogelijk een gesloten cirkel. Eigen groenten, fruit, paddestoelen. Eigen put om de kosten voor besproeien te drukken. Wormen en compost voor de bemesting.

Zonnepanelen (ik ben een vreselijke koukleum, ik stook dus flink. Nu is dat geen probleem omdat mijn huur all-in is, maar als ik dat zelf moet betalen...).



Ik heb een paar leuke huizen op het oog nu, een met 2000m2 en een met 9800m2 buitenruimte.



Op die laatste staat oa 880m2 aan oude kassen. Nu in hele slechte staat, maar daar weet ik wel iets leuks mee te verzinnen. Ik zou op die enorme lap een bos aanplanten.



Mag dat eigenlijk? Een weiland omzetten naar een privé bos?
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 25 november 2016 @ 12:03:

Martine, leuk dat je met die paddestoelen komt! Dat zou ik ook graag willen in de toekomstige tuin.



Alles zo zelfvoorzienend mogelijk, zoveel mogelijk een gesloten cirkel. Eigen groenten, fruit, paddestoelen. Eigen put om de kosten voor besproeien te drukken. Wormen en compost voor de bemesting.

Zonnepanelen (ik ben een vreselijke koukleum, ik stook dus flink. Nu is dat geen probleem omdat mijn huur all-in is, maar als ik dat zelf moet betalen...).



Ik heb een paar leuke huizen op het oog nu, een met 2000m2 en een met 9800m2 buitenruimte.



Op die laatste staat oa 880m2 aan oude kassen. Nu in hele slechte staat, maar daar weet ik wel iets leuks mee te verzinnen. Ik zou op die enorme lap een bos aanplanten.



Mag dat eigenlijk? Een weiland omzetten naar een privé bos?

Als je voor zelfvoorzienend gaat moet je ook hazelnoten, kastanjes, amandelen,pecan en pistache Heb je al een half bos!



Of het mag ligt denk ik aan het bestemmingsplan, is het tuin of is het om te beweiden?
Alle reacties Link kopieren
Bosbessen, ik word blij van je enthousiasme

Lekker bezig!
Hihi thanks MissMartine. Ik dacht "even" naar het tuincentrum voor 2 bloempotten want de Lidl had leuke kamerplanten voor bijna niks... Nou het pastte allemaal net in mijn fietstassen en rugzak. Oeps. Heb nu wel eindelijk de Curly Red te pakken! En een mooie skimmia. Nu nog een plek in de tuin bedenken. Heb er maar 2 kunnen meenemen van elk. Hopelijk is dat genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMartine schreef op 25 november 2016 @ 14:47:

[...]



Als je voor zelfvoorzienend gaat moet je ook hazelnoten, kastanjes, amandelen,pecan en pistache Heb je al een half bos!



Of het mag ligt denk ik aan het bestemmingsplan, is het tuin of is het om te beweiden?



Noten willen we als bosjes! Hazelnoot heb ik nu al staan, een mini bosje. Eigenlijk meer een tak met wortels, maar dat zijn de details .



Geen idee, heb het bestemmingsplan er nog niet op nageslagen. Het is nu in ieder geval een weiland met een stel paardenboxen erop, in het ene geval, en een weiland met schapen in het andere geval.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik heb van de week gedumpsterdived..



Een nieuwe (naja, nieuw in mijn tuin dan) hortensia die werkelijk vreselijk mishandeld is, en de reden dat ik in eerste instantie die bak in dook: een zinken teil! Helemaal blij .
Alle reacties Link kopieren
http://pin.it/QgQIIhx



Hier wil ik ook wel eens mee experimenteren: een methode om te stekken terwijl je stek nog aan de moederplant zit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bizarre en zeer gave methode! Ik wist wel dat je sommige planten gewoon een tak naar de aarde kan buigen en presto: worteltjes! Maar dit is de aarde naar de tak brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hè! Je kan die dingen dus alleen niet kopen. Maar ik heb nog zo'n BH bol liggen, zo' n harde roze plastic ding.

Die kan ik vast wel ombouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ja werkt vast wel. En anders zo'n mona puddingbakje inknippen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat kan natuurlijk ook! Misschien nog wel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Tip voor wie ook naar Gardeners world op de BBC keek: http://www.bbc.co.uk/programmes/b04mqp05 begint morgen
Alle reacties Link kopieren
Goed, de poezels denken nu echt dat ik een vreselijk slechte jager ben.



Mezenbollen hangen hier strategisch bij het keukenraam, dan heb ik wat te kijken tijdens de afwas. Het viel me net op dat er een pimpelmees wel heel raar deed. Hij hing ondersteboven en ging de bol agressief te lijf. Beter gekeken, zit hij vast met zijn pootje



Gewapend met een nagelschaar naar buiten gegaan, bijt dat beest me. Geen seconde stilzitten natuurlijk. Mezenbol met bijbehorende mees in zijn geheel uit de stuik geknipt, verplaatst naar mijn mini-badkamer annex vogelhospitaal. Plastic draadjes verwijderd, wil ik het pootje bekijken, gaat hij als een razende luid piepend door de badkamer vliegen.



Dat was het moment waarop de poezen probeerden de deur te forceren.



Snel het licht uit (knopje uiteraard buiten de badkamer, want handig in dit soort gevallen).



Crap.. hoe ga ik nou een vliegend vogeltje vangen? Eerdere zielenpieten konden dat niet, of niet goed genoeg. Gewoon de deuren en ramen openzetten was geen optie met die twee kwijlenballen in jachtmodus. Uiteindelijk gelukt met een grote doorzichtige beslagkom en een snijplank. Pootje is wel wat stuk, maar de dierenambu wilden hem niet komen halen als hij het voor de rest nog deed.



De katten gingen door het lint toen ik trots uit de badkamer kwam. Nu zitten ze me meewarig aan te staren. Heb ik eindelijk een prooi in mijn klauwen, laat ik hem weer schieten.



De pimpelmees is weer herenigd met zijn vriendje, die zat nog te wachten in de tuin.
Geweldig verhaal Felix. Heldin!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven