Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Om dit soort leed te voorkomen koop ik mijn mezenbollen bij Vivara, die hebben geen net. Soms koop ik ze ergens anders, die hebben dus altijd een net maar dat haal ik er meteen af. Ik heb deze mandjes



(zijn eigenlijk voor reuzevetbollen maar ik doe er dan drie kleintjes in).

Kunnen ze lekker smikkelen zonder met hun pootjes vast te komen zitten in zo'n rotnetje .

Maar prima gehandeld en lief dat je het vogeltje hebt geholpen!



Leuk stuk trouwens over de wormen!

Hier zitten veel wormen in het gazon, prachtgezicht als de merels 's ochtends vroeg lekker zitten te smullen.

Op mijn werk is ook een grasveld, en daar zit een meeuw altijd op te stampen om zo de wormen naar boven te halen, ziet er zo grappig uit
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga die bh bal wel even gebruiken als bakje. Dit was nieuw voor me, arm beestje! Ik koop mijn bollen meestal in Duitsland, vrel goedkoper. Dat netje haal ik er vanaf nu wel vanaf!



Dan moet ik nog wel wat bedenken voor de pinda's, die zitten ook in een netje. Misschien in een vergiet ofzo? Ik heb geloof ik niet echt iets waar het makkelijk in kan..
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 26 november 2016 @ 17:17:

Goed, de poezels denken nu echt dat ik een vreselijk slechte jager ben.



Mezenbollen hangen hier strategisch bij het keukenraam, dan heb ik wat te kijken tijdens de afwas. Het viel me net op dat er een pimpelmees wel heel raar deed. Hij hing ondersteboven en ging de bol agressief te lijf. Beter gekeken, zit hij vast met zijn pootje



Gewapend met een nagelschaar naar buiten gegaan, bijt dat beest me. Geen seconde stilzitten natuurlijk. Mezenbol met bijbehorende mees in zijn geheel uit de stuik geknipt, verplaatst naar mijn mini-badkamer annex vogelhospitaal. Plastic draadjes verwijderd, wil ik het pootje bekijken, gaat hij als een razende luid piepend door de badkamer vliegen.



Dat was het moment waarop de poezen probeerden de deur te forceren.



Snel het licht uit (knopje uiteraard buiten de badkamer, want handig in dit soort gevallen).



Crap.. hoe ga ik nou een vliegend vogeltje vangen? Eerdere zielenpieten konden dat niet, of niet goed genoeg. Gewoon de deuren en ramen openzetten was geen optie met die twee kwijlenballen in jachtmodus. Uiteindelijk gelukt met een grote doorzichtige beslagkom en een snijplank. Pootje is wel wat stuk, maar de dierenambu wilden hem niet komen halen als hij het voor de rest nog deed.



De katten gingen door het lint toen ik trots uit de badkamer kwam. Nu zitten ze me meewarig aan te staren. Heb ik eindelijk een prooi in mijn klauwen, laat ik hem weer schieten.



De pimpelmees is weer herenigd met zijn vriendje, die zat nog te wachten in de tuin.



en mooi beschreven. Ik ben een beelddenker en zie het helemaal voor mij...lol.

Ik ben ook zo'n muts. Ooit eens aangereden reiger meegenomen naar mijn werk en daar dierenambulance gebeld. Collega's maakten mij voor gek uit... jammer dan.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar,pokkewijf. Zit je dan aan je bureau met een kartonnen doos met een ondergescheten reiger/jonge duif/bange egel/zeemeeuw.



Dan vraag ik me wel af, hoe heb je die in godsnaam meegenomen? Een kraai lukt nog wel onder je arm op de fiets, maar een reiger is toch voornamelijk poot.



Oh, een handig trucje trouwens: als je een vogel vast hebt, en je wil hem even uitgebreid bekijken voor verwondingen, klap dan de pootjes naar achteren, richting de staart.

Het vogeltje valt dan helemaal stil en dan kun je hem zelfs op zijn rug leggen en de vleugels uitstrekken. De betovering is alleen wel meteen verbroken zodra je de pootjes niet meer naar de staart gedrukt houdt.



Tot nu toe werkt het op alles wat ik vast gehad heb.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal Felix



Ik heb twee tegeltuinen gespot binnen vijf minuten. Ze leren het ook nooit bij Eigen Huis en Tuin.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip Felix, die ga ik onthouden!

Ik ben ook zo'n malloot die altijd gewonde dieren helpt. Nog niet zo lang geleden met een meerkoet die midden op het fietspad zat en zich overduidelijk niet goed voelde in mijn fietstas naar de dierenarts gefietst. Die ook niet wist wat hij ermee aan moest maar hij heeft toen het vogelhospitaal gebeld en het beestje op laten halen.



Heb je losse pinda's of doppinda's? Doppinda's (het is even een werkje.... ) rijg ik aan elkaar, gebruik daar ijzerdraad voor.

Voor losse pinda's kun je gemakkelijk zelf een huisje bouwen, wat kleine plankjes en kleinmazig kippengaas en je hebt zo een pindahuisje in elkaar geknutseld. Het dakje kan je er eventueel los opdoen zodat je makkelijk bij kan vullen.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook weer met mijn wenkbrauwen opgetrokken naar Eigen Huis te kijken STC.

Begrijp echt helemaal niets van die mensen die dan zeggen 'jaaaaa we zijn niet graag in de tuin want jaaaaa die inkijk hé en die lelijke tegels'

Ik snap er helemaal niets van waarom je dan gewoon niet zelf je handen uit je mouwen steekt als je je er zo aan ergert. Maar ja, het zal wel lekker makkelijk zijn om een ander je probleem op te laten lossen of zo, lelijke tegels eruit, andere lelijke tegels erin. En oh, ze wilden ook wel wat groen
...
Alle reacties Link kopieren
Zoiets is ook leuk, veilig en makkelijk zelf te maken voor pinda's of vogelvoer

...
Groene aanslag op tegels. Is groen. Moet je wel oppassen dat het niet glad wordt.

Het is trouwens makkelijk om die met een harde bezem los te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Doppinda's gaan hier in een handig bakje, voor de kauwtjes.

De losse pinda's komen in zo'n rottig netje, denk dat ik maar zo'n blik fabriceer.



Vriend komt net binnen met 2 en halve kilo vogelvoer
Alle reacties Link kopieren
Dat is hier binnen een week op



Als het helemaal makkelijk wil doen met je pinda's dan kan je i.p.v. zo'n blik een paar leuke mokken scoren bij de kringloopwinkel, die kan je dan aan het oor ophangen. Bamboe stokje erin lijmen, klaar
...
Alle reacties Link kopieren
Het water van de regen moet er wel uit kunnen lopen, en het moet 5 kauwtjes of 3 spreeuwen tegelijk aankunnen.
Alle reacties Link kopieren
Héle grote mokken dan?

Je kunt met ijzerdraad of touw om het oor schuiven, dat de mok iets met open kant naar beneden hangt (niet zo ver dat alles er weer uit valt natuurlijk ) dan is het vrij beschut voor regen en als er wat inloopt kan er zo ook weer uitlopen.

Maar misschien zijn blikken met gaatjes dan toch makkelijker
...
Alle reacties Link kopieren
Dit!!! Ik moet het!



Inclusief de decoratief rode vogeltjes aub
Alle reacties Link kopieren
Vandaag van schoonouders drie vogelvoer ding en en een vogelhuis gehad. Morgen maar eens in m'n tegeltuintje ophangen, hopelijk beetje leven in de brouwerij!
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMartine schreef op 26 november 2016 @ 20:10:

Dit!!! Ik moet het!

[afbeelding]

Inclusief de decoratief rode vogeltjes aub Die wil ik ook!!!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik word horendol van de eenden in mijn tuin . Leuk hoor, wonen aan het water. Die krengen eten al het kippenvoer op en laten zich niet wegjagen. Voor de anti-ongedierte voerbak met treeplank zijn ze te zwaar, dus dat helpt niet. Dan maar een voedertorentje aangeschaft. Het smalle gootje is te smal voor eendensnavels, dacht ik. Dat was ook zo nadat ik de gaten extra klein had gemaakt met ijzerdraad.



Vervolgens gooien die etterbakken het torentje om en rollen hem door de tuin totdat hij leeg is, terwijl de kippen beteuterd toekijken. Niet voor één gat te vangen heb ik dat verdraaide torentje vastgezet met tentharingen. Há! Daar hadden ze niet van terug. Dus wel. Het stokje waarmee ik de deksel heb vastgezet trekken ze los, ze wippen de deksel eraf en steken hun kop erin. . Daarop heb ik een balkje op maat gezaagd en het dekseltje muurvast gezet.



Dat weerhoudt die beesten niet om voortdurend in grote aantallen de tuin in te banjeren, het drinkwater te bevuilen en de kippen in de weg te lopen. Ik voer ongewild ook waterhoentjes, mussen, kauwen, mezen en duiven, maar die eten maar een paar happen. Eenden vreten door tot er niets meer is. Ik telde vanmiddag rond voedertijd zestien eenden die samen met de kippen op het avondeten zaten te wachten.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Oei! Dat is wel heel vervelend STC.

Kan je eventueel iets bij de waterkant maken zodat ze niet meer in je tuin kunnen komen of vliegen ze er gewoon in?
...
Alle reacties Link kopieren
Ze vliegen . En een ren is niet mogelijk in mijn tuin, dus ik kan de kippen ook niet opsluiten. Wil ik ook liever niet eigenlijk.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Koettie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 november 2016 @ 20:31:

Ze vliegen . En een ren is niet mogelijk in mijn tuin, dus ik kan de kippen ook niet opsluiten. Wil ik ook liever niet eigenlijk.Uhhhhhh een opgooi-tentje? Daarbinnen het voer zetten en er dan als bouncer voor gaan staan? Ik weet niet hoe lang kippen over hun eten doen, maar de uitdrukking "als de kippen bij" wijst op vrij vlug.
Alle reacties Link kopieren
Snap ik. Hmm, lastig hoor.... enige wat ik als simpele ziel kan bedenken is erbij blijven rond voedertijd en dan steeds de eenden blijven wegjagen. Of een kleine/lichte verplaatsbare ren en de kippen aanleren dat als het etenstijd is zich daarin moeten verzamelen?

Die eenden weten nu dat er bij jou lekkers te halen is, lijkt me dat die binnen de kortste keren dit nieuws hebben doorgekwaakt aan hun hele familie én de rest van de eenden in de wijde omgeving en dan wordt het pas echt een beestenboel
...
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMartine schreef op 26 november 2016 @ 20:41:

[...]



Uhhhhhh een opgooi-tentje? Daarbinnen het voer zetten en er dan als bouncer voor gaan staan? Ik weet niet hoe lang kippen over hun eten doen, maar de uitdrukking "als de kippen bij" wijst op vrij vlug.
...
Alle reacties Link kopieren
Kippen zijn niet zoals honden die alles achter elkaar opschrokken. Ze nemen een paar hapjes, dan een slokje water, daarna nog een paar hapjes gras en vervolgens rennen ze allemaal naar die ene kip die opgetogen verkondigt dat ze een lekkere wurm heeft gevonden. Daarna moet er driftig gespit en gegraven worden tussen de bladeren want misschien zitten er nog meer beestjes. Even een dutje in het zonnetje waarna het voertorentje weer aan de beurt is.



Ik kan ze dus niet dwingen alles in één keer op te eten want daar is hun spijsvertering niet op gebouwd. Het voer moet altijd of met regelmaat beschikbaar zijn. En ik kan toch moeilijk de hele dag dat torentje bewaken. Het is echt een heel lastig probleem .
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Stc, pijl en boog, gecombineerd met een lekker recept voor peking eend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven