Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Kliefje, je hoort de druif toch heel kort te snoeien? Ik heb dit jaar voor het eerst een druif, die heb ik kaalgesnoeid op twee hoofdtakken na. Dus nu wel een geschikte tijd om erachter te schilderen.
Was het teveel werk Nina?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel MissMartine!

@Yellow, er is wel budget alleen niet de bedragen die ik online vind als ik zoek naar een tuin aanleggen. Dat zijn al snel bedragen van 5000 euro of meer, en dat is er nu eenmaal niet meer na de verhuizing Hoopte het met minder dan de helft te kunnen doen.

Ik heb nog van die leuke kleine vierkante steentjes (geen idee hoe die dingen heten), dus die zou ik voor een paadje kunnen hergebruiken. Ipv schutting hebben we klimop, dus de groenblijvende tuinafscheiding is ook al daar.

En er ligt ook al een stuk gras, dus al naar gelang wat ik er van ga maken kan dat ook blijven liggen.

Mijn voorliefde voor hortensia's klopt wel, heb er nu al 3 in de tuin staan. Ben dol op hortensia's, Siergrassen, aliums, zonnehoed, passiebloemen en kruiptijm. Een gekke combi van leuke gekleurde vrolijke planten dus,
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste startpunt voor ons was de plek van het terras. In de avondzon want overdag zitten we op het werk. De rest van de tuin er omheen gevormd.
Alle reacties Link kopieren
O jee missmartine is dat zo, moet de druif kort gesnoeid worden..?? Wanneer moet dat gedaan worden..?

Heb het nog nooit gedaan. Dan ga ik het dit jaar maar doen.



Oké, tuinaarde moet ik dus halen, ik ga steeds een stukje tuin doen en niet alles in 1x, dat is me net te veel werk.
Alle reacties Link kopieren
Als je tuinaarde wilt mengen met je bestaande laag, gebruik dan een riek ipv een schep. Stukken makkelijker en minder zwaar.



Als je veel moet doen, koop dan aarde per m3 ipv die zakken van het tuincentrum, anders ben je een vermogen kwijt.
Kliefje ik vind dit Youtube kanaal altijd wel handig. En ik heb laatst een nieuw Google account gemaakt, zodat ik een kalender overzicht heb met wanneer wat gesnoeid moet worden. Druif snoeien



Ben er eindelijk achter wat die plant met die oranje besjes en grote mooie bladeren was. Een Aronskelk, kwam hem ineens tegen toen ik naar andere planten aan het kijken was voor in de nieuwe border (bijna alle heide is bruin geworden, en sommige planten van vorig jaar lijken niet te zijn aangeslagen dus ben alvast verder aan het neuzen).
Alle reacties Link kopieren
Goed filmpje Bosbessen, maar omdat het in de zomer gefilmd is, is het voor de wintersnoei niet zo duidelijk. Deze is dan beter:

https://youtu.be/eR0b9jIewNI

Tijd: december, voor de Kerst. Dat is voor jou nu te laat natuurlijk. Nu met de vorst zou ik wachten tot maart ofzo maar voor er nieuwe takjes gaan uitlopen.
Ohja dat is ook zo Martine. Ben ook maar net begonnen dus de enige druif ervaring voor mij is de takken snoeien afgelopen zomer waar geen druif aanhangt, zodat er meer naar de trossen ging. Dat ging best goed moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Wederom hoog bezoek in de tuin gehad, en ik heb het gemist helaas.

Er waren weer herten, en deze hebben niet alleen op mijn stoepje gepoept, maar ook in de borders, hebben mijn merel-appels gejat en mijn jonge groen weggevreten.



Ze moeten geweest zijn nadat ik naar mijn werk was, vanmorgen vroeg lag er nog niets!
Alle reacties Link kopieren
En ze hebben een van mijn windgongen gesloopt. Dat gewei zal wel klem hebben gezeten.
Ergens in maart zijn er vaak speciale acties om compost uit te delen.

Moet je wel rekening houden dat er veel schimmels en paddenstoelen in zitten.

Je hebt dan wel biologische.



Even op de site kijken van je eigen gemeente en dat ga ik nu ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat had je scherp opgemerkt dat extra vogeltje op die foto Pumps!



Auch, balen van de hongerige en vandalistische herten Felix



Waar is onze Bosbes gebleven??
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 16 februari 2017 @ 17:43:

Ergens in maart zijn er vaak speciale acties om compost uit te delen.

Moet je wel rekening houden dat er veel schimmels en paddenstoelen in zitten.

Je hebt dan wel biologische.



Even op de site kijken van je eigen gemeente en dat ga ik nu ook doen. Biologisch en gratis weggeven? Staat dat er expliciet bij? Ik heb dat namelijk nog niet eerder gehoord. Is het niet van hun afvalverwerking?
Meteen even bij mijn gemeente gechecked, je kan iedere week gratis 1m3 komen halen. Dan heb ik alles om volgende maand het begin van mijn moestuin te maken.
Alle reacties Link kopieren
Nice YL!



Hier 1x per jaar 4 zakken p.p
Alle reacties Link kopieren
Op compostdag.nl kan je zien of je gemeente meedoet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 februari 2017 @ 21:25:

Op compostdag.nl kan je zien of je gemeente meedoet.

Tnx voor de tip!

En Pumps ook uiteraard
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 februari 2017 @ 16:20:

En ze hebben een van mijn windgongen gesloopt. Dat gewei zal wel klem hebben gezeten.

In mijn verbeelding loopt er nu een klingelend hert door het bos



Bosbes, ik hoop dat je hier blijft meelezen en binnenkort in nieuwe gedaante terugkomt!
Alle reacties Link kopieren
Goede tip Felix, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Jaaa, het is eindelijk gebeurd, m'n tegels zijn eruit. Bericht op Facebook gezet wie er zand wilde en morgenochtend komt iemand het eruit scheppen! Jeeej. Dan alleen nog aarde bestellen en officieel een tuin. Iemand een goede/goedkope site voor tuinaarde?
Alle reacties Link kopieren
Lekker Koetie! Voortgang!

Ik weet geen goedkoop adresje. Maar bereken wel van tevoren hoeveel je nodig hebt. Want een kuub ben je zo kwijt, laagje van 30cm kun je 3m2 mee bedekken.
Alle reacties Link kopieren
Yes, morgen even meten en rekenen. Ik denk dat het zo'n 5m2 is. Maae ik kan niet eens tot 100 tellen dus ik rekenen (ahhaha) op m'n vriend.
Alle reacties Link kopieren
M'n vriend schat 11. Ik zuig hier heel erg in
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 18 februari 2017 @ 23:06:

M'n vriend schat 11. Ik zuig hier heel erg in Je hebt ongetwijfeld andere kwaliteiten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven