Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Bosbessen weg? Hoop dat je snel terug bent!
Alle reacties Link kopieren
Hm, de man die m'n straatzand zou ophalen zegt af. Hele planning om zeep. Hoe kom ik nu van m'n zand af. Laten afvoeren is duur en zit op een mini budget.
Alle reacties Link kopieren
Meteen weer op marktplaats gooien?
Alle reacties Link kopieren
Bosbesje, hoop dat alles goed met je gaat en dat we je binnenkort weer gaan zien hier



Dat is balen Koettie. Kan je niet opnieuw een advertentie op Marktplaats of gratis af te halen zetten?
...
Alle reacties Link kopieren
Ik durfde nooit in dit topic te posten, heb namelijk een jaar of 5 geleden onze tuin volledig laten betegelen (what were we thinking?.. het leek zo praktisch, maar zeker in de winter is het zo'n saaie grijze vlakte..)

Maar we hebben een nieuw huis gekocht, met een werkelijk geweldige tuin! Terras, groen, vijver, mooie stenen.. ik krijg ineens helemaal zin in tuinieren! Jammer is alleen dat ik er geen barst verstand van heb..
Alle reacties Link kopieren
Ja, heb het nu weer op meerdere Facebook groepen en marktplaats gezet. Hopelijk snel reactie want ben deze week vrij dus zou perfect zijn!





He, wat zonde van Bosbes. Hopelijk lees je soms nog mee!
Alle reacties Link kopieren
Moppie,

Geen probleem. Ik was 5 jaar geleden ook een beginner. En fijn dat je nu toch iets met je mooie tuin wil gaan doen. Kun je aan de vorige bewoners van je nieuwe huis vragen wat voor onderhoud ze deden in de tuin. Dat zou je eerste verdienste kunnen zijn. (Dan hoef je het wiel niet zelf uit te vinden) Verder zijn er vaak mensen in de buurt met een mooie tuin die je vast van (gratis) advies kunnen voorzien en verder veel proberen! En natuurlijk hier posten! Gaat helemaal goed komen joh!
Alle reacties Link kopieren
Koe, soms helpt het als je het al klaar hebt staan. Dus zelf in zakken hebt geschept. Danlt zou eventueel een oplossing kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Nusey, we gaan inderdaad binnenkort een afspraak met de huidige bewoners maken om eea over het huis te 'leren'

De vijver bijvoorbeeld, echt geen idee hoe dat werkt. Volgens mij is het geen vijver met vissen, maar ik wil er wel graag bijvoorbeeld waterlelies in. En een stukje waar al een vijgenboom staat, daar ook ander fruit laten groeien. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Moppie, toen ik 25 jaar geleden mijn huis met grote tuin kocht wist ik ook echt niets. Heb alles geleerd door boeken, tijdschriften, internet etc. Google (en dit topic ) is your best friend!



Er is dus al veel aangelegd in jullie nieuwe tuin begrijp ik? Willen jullie dingen veranderen of het zo houden zoals het is?

Planten die je onbekend zijn kun je opzoeken op Google of het hier vragen en zo kun je er achter komen hoe je ze moet verzorgen.

Over vijvers is heel veel te vinden op internet en in boeken. Ook in tuincentra kun je altijd veel advies krijgen.



Je hebt hartstikke zin om te tuinieren schrijf je, dat is al een heel erg goed begin!
...
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik enorm mosterd vanochtend
...
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 19 februari 2017 @ 10:45:

Koe, soms helpt het als je het al klaar hebt staan. Dus zelf in zakken hebt geschept. Danlt zou eventueel een oplossing kunnen zijn.Ik heb alleen geen zakken. Heb nog niet eens een schep zelfs, die staat nog bij m'n vader.
Alle reacties Link kopieren
Gaat helemaal goedkomen hoor Moppie.

Als je namen en verzorging wil weten kwak je hier een foto neer en dan helpen we je
Alle reacties Link kopieren
Thanks allemaal!

De tuin is volgens mij door een architect aangelegd, en we hoeven er niets aan te veranderen. Ik weet alleen niet welke planten er precies in staan en welk onderhoud die nodig hebben. En in elk geval wil ik een stuk vrij maken voor wat fruit en misschien ook simpele groenten.

Het duurt nog een paar maanden dus ik kan voorlopig nog niet meeschrijven, maar wel meelezen en ideeen op doen
Alle reacties Link kopieren
Jullie favoriete fruitje is er weer. Excuses voor mijn spontane verdwijn actie, maar iets met praaiviecie.



Welkom Moppie! Ik heb sinds 9 maanden een tuin, en heb al genoeg half dode planten in mijn tuin staan omdat ik niet goed op de grondsoort heb gelet. Hiervoor had ik alleen maar balkons, en dan is de keuze toch wat makkelijker. Dus, schaam je vooral niet om te posten. Er gaan nog geregeld dingen mis maar als het goed gaat is het zo cool!



Zoals mijn mooie lieveheersbeestjes actie van vorig jaar. Ze zitten nu allemaal binnen. Ik vond een hoekje van mijn kozijn er al raar uit zien op zolder, bleken ze daar allemaal te bivakkeren. Zodra het warmer wordt bonjour ik ze weer naar buiten.



Heb de passiebloem ook niet goed geplant, 1 ervan lijkt helemaal dood (bruin en droog), en de andere heeft nog maar 1 half groen mini stammetje, de rest is ook droog. Binnenkort toch maar even verhuizen en hopen dat ze nog te redden zijn. De blauwe regen daarin tegen zit vol knoppen, de bosbessen struik ook. Heb eindelijk een hekwerk gevonden om tegen de conifeer te planten, en weet al wat ik daarvoor weer wil planten. En ook mooie planten voor tegen de volle zon schutting gevonden en besteld. Oftewel, gaat best lekker hier. Nu nog wat meer erbij.
Alle reacties Link kopieren
Passie krijgt een flinke tik qua uiterlijk in de winter door de kou. Als hij het vorige zomer goed deed, lekker laten staan tot juni. Als er dan nog geen beweging inzit kan je hem doodverklaren. Mijne zien er nu ook zielig uit, allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Framboooooosje! Heel fijn je weer te zien.
...
Alle reacties Link kopieren
Dat kan ik me goed voorstellen en hij deed het vorig jaar wel aardig, maar niet van harte. Ik denk dat ik hem in teveel schaduw heb gezet, vandaar het idee om hem te verplaatsen. Wanneer kan ik dat het beste doen denk je zonder de hele plant te vernielen?
tvp!
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, ik heb ze altijd verplaatst op momenten dat het mij uitkwam. Ik geloof niet dat het echt boeit.
Alle reacties Link kopieren
Hee Felix, zin om een uur van zand te bouwen tegen je herten? Nog steeds zand genoeg..

Als 't volgende week niet opgehaald is toch maar een container huren. Pff zo zonde van 't geld.
Ik heb een nieuw tuin (en huis) en daarin staan een heleboel hortensia's. Die zitten alweer vol met knoppen! Heb aan 1 kant een laurierhaag tussen ons en de buren, die zit vol met mussen en merels en er zit nog een nestje van vorig jaar in verder staat er een perenboompje en een vrij grote sierappelboom. En er ligt een stukje gras. Tegen de garage staat een japanse esdoorn ik heb nu aan 1 kant een schutting en daarvoor een verhoogde border. Ik denk dat ik daar een kamperfoelie in ga zetten, zodat die mooi tegen de schutting kan groeien. De roze rododendrons staat trouwens al in bloei hier ook! Ik ben wel benieuwd hoe straks alles eruit ziet als het in bloei staat. Niet alle planten herken ik zo, dus ben wel nieuwsgierig wat daaraan komt qua blad en bloemen! En ik wil een muurkas tegen de zijmuur van het huis. Die stond er voorheen ook, maar hebben de vorige bewoners meegenomen. Maar ik vind het zo leuk, dus die komt wel weer terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 20 februari 2017 @ 20:07:

Hee Felix, zin om een uur van zand te bouwen tegen je herten? Nog steeds zand genoeg..

Als 't volgende week niet opgehaald is toch maar een container huren. Pff zo zonde van 't geld.



Nog niemand voor gekomen?

Momenteel wordt mijn tuin opgesierd door een wasmachine. Hebben?
Alle reacties Link kopieren
Koettie, dan maak je toch gewoon een strandtuin



...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan 'm wel begraven, zie je niets van



En Nope, geen reactie. Staat op meerdere Facebook groepen, marktplaats en gratisaftehalen sites maar nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven