Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Wat een leuk topic! Stiekem vind ik soms die tegel tuinen best mooi, Door dit topic wat minder! En ik doe heel veel ideeën op! Zoals bijvoorbeeld een buis met aarde erover voor de kinderen. Die hebben wel nog liggen dus dat is een mooi project. Ik heb een hele grote tuin, waarvan een stuk van 25 m2 terras, wat borders die ik nog aan het aanleggen ben, een paar grote bomen en een grasveld van ongeveer 1000 m2. Nadeel is dat we vol op de wind zitten zonder enige beschutting (boerderij). Hierdoor doen niet alle planten het even goed. Ik zag al wat handige tips voorbij komen voor groen wat tegen een stootje kan. Ik wil graag nog iets om de wind te breken, maar een schutting vind ik niet zo mooi. Nog andere ideeën?

Leuk om te lezen dit, ik geniet van de mooie planten die voorbij komen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:renske1975 schreef op 25 april 2016 @ 20:33:

Ook een dankbare struik: zelfs in de schaduw;

ranonkelstruik (kerria japonica)

[afbeelding]

is bij mij nu bijna uitgebloeid, dan snoei ik hem fors terug en binnen no time is hij weer groot en bloeit hij weer. Soms wel drie keer per seizoen. Stekt ook makkelijk.Die is mooi! Bloeit dus een paar keer per jaar? Hoe groot en breed wordt deze ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dory1983 schreef op 26 april 2016 @ 02:36:

Wat een leuk topic! Stiekem vind ik soms die tegel tuinen best mooi, Door dit topic wat minder! En ik doe heel veel ideeën op! Zoals bijvoorbeeld een buis met aarde erover voor de kinderen. Die hebben wel nog liggen dus dat is een mooi project. Ik heb een hele grote tuin, waarvan een stuk van 25 m2 terras, wat borders die ik nog aan het aanleggen ben, een paar grote bomen en een grasveld van ongeveer 1000 m2. Nadeel is dat we vol op de wind zitten zonder enige beschutting (boerderij). Hierdoor doen niet alle planten het even goed. Ik zag al wat handige tips voorbij komen voor groen wat tegen een stootje kan. Ik wil graag nog iets om de wind te breken, maar een schutting vind ik niet zo mooi. Nog andere ideeën?

Leuk om te lezen dit, ik geniet van de mooie planten die voorbij komen!!



Een heesterhaag?

Bijvoorbeeld één waarbij elk jaargetijde iets te beleven valt:

vierjaargetijdenhaag



Of een gemengde bladhoudende haag

bladhoudende haag



Bij een boerderij met zoveel grond zou ik geen gladgeschoren haag nemen, maar zo'n lekkere bossige.
Ik vind hier dingen van.
quote:Noopes schreef op 26 april 2016 @ 06:41:

[...]





Die is mooi! Bloeit dus een paar keer per jaar? Hoe groot en breed wordt deze ongeveer?Hij is hier circa 2 meter hoog en inmiddels een meter of 3 breed, maar je kunt hem makkelijk een eind terugsnoeien als je dat te groot vind. Die plant is net onkruid en niet stuk te krijgen. Lekker makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh die vierjaargetijdenhaag vind ik prachtig!

Wij komen ook op een winderig stuk te zitten.



Heb het geluk doorgestuurd aan man!
Mooi zeg sabel tand! Dat zou wel mooi staan denken ik. Aan de voorkant en linkerkant hebben er vorig jaar een beukenhaag geplant. Die moet nog aan slaan, hopelijk gaat ie dat ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie advies, ik heb langs mijn huis een pad van waaltjes (eigenlijk ijseltjes, maar goed) daarnaast langs een kant van het huis 20 cm border met varens, hosta etc. Het is dus schaduw. Graag zou ik hier en daar op het pad ook wat planten zetten, a la rotstuin. Ik heb nog nooit een rotstuin gehad, iemand advies hoe ik dit aanpak, er is dus weinig zon, moet wel tegen een stootje kunnen, klein beetje zand tussen de waaltjes waar de wortels in kunnen. Naar welke planten moet ik kijken?
Alle reacties Link kopieren
Veel rotsplanten willen graag zon. Wat wel kan is die muurleeuwenbek die al eerder besproken is; die heeft graag schaduw.

Ik heb gisteren zaad besteld hiervoor en madeliefjeszaad voor in het gras
Alle reacties Link kopieren
En er is vast wel meer te vinden wat wel in de schaduw kan.



Ik zoek ook nog een schaduwplant, bodembedekker. We hebben een volière aan het terras staan en daarvoor zit een randje grond waar ik graag wat in wil hebben. Komt geen direct zonlicht en weinig regen ivm overkapping.

Zat zelf hieraan te denken, maar misschien heeft iemand anders een leuker idee. Mag ook wel iets klimmend zijn.



kruipend zenegroen.
kruipend zenegroen doet zijn naam wel eer aan, dat gaat overal heen. Ik hou er niet zo van
Alle reacties Link kopieren
Hier een poging om ons betonnen balkon wat te vergroenen. Over het algemeen ben ik van het nuttige en het aangename verenigen. Vooralsnog heb ik vooral eetbare dingen gezaaid dus. (Thee)kruiden en in de vensterbank proberen de aardbeien en paprika's te ontkiemen. Dat wil helaas nog niet echt. Aan de voorkant hebben we een uitzondering gemaakt en de gok gewaagd om veldbloemenzaad in de bakken te gooien.

We wonen er nog maar pas, dus de bakken bestaan vooral nog uit aarde met kleine groene sprietjes. Daarom hebben we van het weekend wat 'bestaande planten' gehaald: een aubergine, stokrozen een een heuse vijgenboom. Ik ben vooral benieuwd of die laatste een beetje wil op het balkon. Ik heb eigenlijk blind besloten dat het maar moest kunnen.

Voor de schaduwplek zoek ik nog iets geschikts. Ik denk nu aan van dat blauwachtige siergras met wat lavendel of kogeldistel er doorheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:landylover schreef op 26 april 2016 @ 00:28:

Dus, heb je een tegeltuin, en lopen de mieren in het gelid door je keuken, zo van , inclusief spandoeken Dan gaat er toch iets verkeerd. Hoe zou je zelf wezen als er niks te vreten is?Je schrijft leuk! En daarbij heb je gelijk, maar het moet maar net allemaal kunnen. Wij hebben een stadstuintje van 8 bij 8 meter, we willen er kunnen zitten, stukje gras om op te spelen, pad van huis naar schuur en poort en op de rest staan planten. Veel planten. Maar het blijft wel een tuin en geen bos of wildernis of natuurlijke speeltuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:renske1975 schreef op 26 april 2016 @ 11:45:

En er is vast wel meer te vinden wat wel in de schaduw kan.



Ik zoek ook nog een schaduwplant, bodembedekker. We hebben een volière aan het terras staan en daarvoor zit een randje grond waar ik graag wat in wil hebben. Komt geen direct zonlicht en weinig regen ivm overkapping.

Zat zelf hieraan te denken, maar misschien heeft iemand anders een leuker idee. Mag ook wel iets klimmend zijn.

[img]https://mijntuin.s3.amazonaws.com/plants/16420.jpg[/img]

kruipend zenegroen.Dit plantje heeft mijn gras deels overwoekerd. Het groeit werkelijk overal in mn tuin. Geen idee waar het vandaan komt. Het is een leuk plantje maar verspreid zich iets te snel naar mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic Vorig jaar onze tuin uitgebreid door er 800m2 grond bij te kopen. Eindelijk echte ruimte voor mijn pluktuin en groententuin <3 Zijn dit voorjaar begonnen met de aanleg van de tuin, heerlijk!
Hee Freexx jij ook hier hebben jullie zo'n grote tuin? Wat heerlijk!!!
Alle reacties Link kopieren
Hee Sofie! Hahah ja, jij ook zie ik :P! Ons perceel is nu in totaal 1200m2, gelukkig hou ik van tuinieren, zoveel zelfs dat ik er een opleiding in heb afgerond <3



Jij ook gezegend met een grote tuin?
Alle reacties Link kopieren
Wow Freexx, wat heerlijk!
Ik vind hier dingen van.
Haha nee hier een postzegel, maar wel een groene



Wie weet ooit, als ik groot ben!
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 26 april 2016 @ 19:45:

[...]





Dit plantje heeft mijn gras deels overwoekerd. Het groeit werkelijk overal in mn tuin. Geen idee waar het vandaan komt. Het is een leuk plantje maar verspreid zich iets te snel naar mijn mening.Waar ik het hebben wil, kan het eigenlijk bijna nergens heen, het is een lastig stukje grond om wat te laten groeien dus er moet iets sterks staan. Als ik de reacties lees lukt dat hiermee wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:renske1975 schreef op 26 april 2016 @ 11:45:

En er is vast wel meer te vinden wat wel in de schaduw kan.



Ik zoek ook nog een schaduwplant, bodembedekker. We hebben een volière aan het terras staan en daarvoor zit een randje grond waar ik graag wat in wil hebben. Komt geen direct zonlicht en weinig regen ivm overkapping.

Zat zelf hieraan te denken, maar misschien heeft iemand anders een leuker idee. Mag ook wel iets klimmend zijn.

[img]https://mijntuin.s3.amazonaws.com/plants/16420.jpg[/img]

kruipend zenegroen.Misschien is de Pachysandra terminalis wel iets voor je?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook wel een mooie, die heb ik in de voortuin staan , dus daar kan ik zo wat weg halen.
Alle reacties Link kopieren
Fietste langs een huis, tijd geleden verkocht en opgeknapt, waar ze de tegels uit de voortuin haalden. Ik hoop op een groene tuin! Maar misschien worden het wel nieuwe tegels. Fingers crossed voor groen!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik ben dan ook altijd nieuwsgierig ekeim. Hier in de straat zijn het helaas grote 60 bij 60 tegels geworden. Had nog gehoopt op waaltjes ofzo. Met een grote pot inclusief boom! Snap ik nooit zo goed een boom in een pot op tegels in een tuin, maar goed, iedereen heeft zijn eigen smaak.
quote:friezinnetje2014 schreef op 26 april 2016 @ 11:51:

kruipend zenegroen doet zijn naam wel eer aan, dat gaat overal heen. Ik hou er niet zo vanOok niet mijn favoriet, ik houd niet van woekerende planten. Ik heb ook zo'n ontzettende hekel aan klimop.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de straat wel veel groen maar als de tuin wordt aangepakt wordt het meestal betegeld of grind. Valt me op dat het in mijn straat voornamelijk de jonge gezinnen zijn die dat doen.



Bij mij in de tuin staat alles een beetje stil met de groei.

Heb wel de vensterbank vol staan met van alles en nog wat. Zit echt te wachten op wat warmer weer om het lekker uit te planten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven