Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 30 april 2016 @ 07:04:

Bij ons in de straat wel veel groen maar als de tuin wordt aangepakt wordt het meestal betegeld of grind. Valt me op dat het in mijn straat voornamelijk de jonge gezinnen zijn die dat doen.



Bij mij in de tuin staat alles een beetje stil met de groei.

Heb wel de vensterbank vol staan met van alles en nog wat. Zit echt te wachten op wat warmer weer om het lekker uit te planten.



Komt door de kou dat de groei stil staat. Als het komende week weer warmer wordt, schiet alles omhoog.

Ik vrees dat ik dit jaar geen goede kersenoogst ga hebben. Net in de tijd dat de bloesem bloeide, was het koud en nat, dus weinig insecten...... Er zal weinig bestoven zijn.

Maar we zullen het zien.
Toen mijn man had gebeld kon de bestelling wel ineens kosteloos geannuleerd worden ( of nouja geannuleerd, verzet). Kettingzaag is gehuurd en inmiddels zijn de stronken eruit. Ook de begraven tegels zijn er deels uit nu. Onkruid etc is ook allemaal weg.



Nu nog tegels terug plaatsen en als dat klaar is weer de grasmatten meneer bellen wanneer ze kunnen komen. Dan maar eens kijken voor leuke planten enzo.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat hebben jullie dan nog snel gedaan! Petje af!

En nu komt het leuke werk: aanplanten en mooi maken!
Oh wat goed Lovely. Jullie zijn goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Heb het gras over de tegels laten groeien :-D

Kunnen er al met de electrische grasmaaier overheen om bij te houden.. veeeeel mooier!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annichje schreef op 30 april 2016 @ 16:32:

Heb het gras over de tegels laten groeien :-D

Kunnen er al met de electrische grasmaaier overheen om bij te houden.. veeeeel mooier!Hopelijk zitten de tegels dan diep onder de grond. Wij hebben het gras ook over de fundamenten van een gemetselde vijver gelegd. Nu zie je iedere zomer als het heet is zo'n rare rechthoekstreep in het gras waar het fundament onder ligt. Daar verbrandt het gras dus snel, omdat er te weinig grond onder zit. Trekt wel steeds weer bij als het vochtig wordt, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
Onze merel in het houthok is nu druk aan het broeden. Ze zit daar onverstoorbaar, ondanks dat wij iedere dag daar rakelings langs moeten op weg naar ons werk, etc.

Ik hoop dat dit nestje nu eindelijk goed gaat, want deze mama merel heeft al veel pech gehad. Vorig jaar had ze een nestje in de klimroos met 5 jonkies van een week oud. Waarschijnlijk is het nest toen leeggeroofd door ekters Ik vond letterlijk de bloedspetters en de restanten terug. Begin van deze lente had ze een nest in de conifeer. Ook daar hebben de eksters de eieren uit geroofd. Ik zag het zo gebeuren.

We hebben alle openingen van het houthok nu met planken en houten platen dichtgemaakt, zodat er nog maar een kleine invlieg opening is. Maar ook nu hadden de eksters het nest al weer ontdekt. Mama merel heeft nu een bijzondere manier om onzichtbaar op haar nest te komen. Het houthok bestaat uit 3 etages met losliggende latjes als bodem van iedere etage. Mama hipt nu op de onderste etage en vliegt van daaruit tussen de latjes door naar de tweede etage waar ze haar nest tussen een stapel overgebleven hout heeft gemaakt.

Aandacht van de eksters is nu weer even weg. Ik hoop dat het goed blijft gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop op een goede afloop Duet! Aan jullie zal het niet liggen in ieder geval, wat wordt er goed gezorgd voor mama Merel en haar eitjes

Ik vind eksters niet leuk Hier is het ook ieder jaar weer een slachtveld door die nare beesten

Ik ontdekte vanmiddag een putter op een nestje in de klimop, heel goed verscholen, hoop maar dat ze onontdekt blijven.
...
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, een putter! Bijzonder dat hij bij jou nestelt :-).

En wat zorg je goed voor mama Merel Duet! Hoop dat ze haar jongen groot kan brengen.



Iemand vandaag naar Eigen Huis en Tuin gekeken? Een gemiddelde Nederlandse rijtjeshuistuin werd op de schop genomen, en wat kwam er in? Een buitenkeuken, een loungehoek, grind en tegels, heel veel kale schuttingen met een paar gekleurde bakjes er tegenaan, veel te veel kussentjes, een gedekte buitentafel...en een stuk of vijf wintergroene plantjes. De bewoners wilden graag in de tuin zitten. Nou, dat was genieten hoor aan het eind van de aflevering...in de druilerige miezer onder de grijze hemel.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag wat plantjes in de lege border gezet, een lavendel met flink wat body en verder vooral stekjes. Had mijn moeder meegenomen naar het huis van familie om de juiste plantjes te stekken, erg gezellig en je mist het niet eens in zo'n volgroeide tuin! Nu hopen dat alle stekken aanslaan. Bv de maartse viooltjes, die waren daar echt aan het woekeren, maar er zaten niet echt worteltjes onder, dus hoe dat nu moet gaan aanslaan. Heb hetzelfde met dat muurbloempje dat hier eerder werd genoemd, daar heb ik in de voortuin veel van en dat wilde ik in de achtertuin ook graag. Maar kreeg alleen maar brokken los. We zullen zien!
ik heb vandaag ook nog wat plantjes gehaald, zal ik er morgen even inzetten. Had op de rommelmarkt nog een mooie zinken schaal gekocht, daar heb ik ook nog wat plantjes voor gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ja gezien Sabeltand. Wat een trieste bedoening. Ik kan me er niets bij voorstellen dat er mensen zijn die daar echt blij van worden.

Jammer dat zo'n programma niet juist wat inspiratie brengt voor een ander soort tuin dan zo'n afschuwelijke tegel/loungeset/buitenkeuken geval. Gemiste kans!



Putters hebben het hier erg naar hun zin blijkbaar, het stikt ervan. Afgelopen winter steeds meer dan tien stuks bij de voedersilo. Zó leuk! Ben best een beetje trots dat ze mijn klimop hebben gekozen om hun mini's groot te brengen.



Hoop dat je stekjes goed gaan aanslaan Rosa-rood! Muurleeuwenbek bedoel je denk ik? Dat heeft wat tijd nodig om goed aan te slaan maar meestal komt dat wel goed hoor.
...
Alle reacties Link kopieren
Hier ontwaakt de tuin echt keihard uit haar winterrust. De sering bloeit met honderden bloemen, de scheefkelk is een grote deken van witte bloemetjes, de varens schieten de grond uit, ook de lievevrouwebedstro bloeit bijna, de pieris forest flame heeft knalrode toppen en de ooievaarsbek, zeeuws knoopje en de phloxen zijn alweer tot enorme pollen uitgegroeid. Love it
...
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik altijd zo leuk staan Friezinnetje, bloemetjes in een zinken schaal!

Veel plezier met het planten morgen.
...
Alle reacties Link kopieren
Oh hallo! Ik doe even een tvp, misschien krijg ik hier terzijnertijd inspiratie voor m'n voortuin.
Mijn Primula's lijken het in mijn border niet naar hun zin te hebben. Mss als het weer beter wordt. De hortensia's doen het wel goed. Die heb ik ook pas gepland. Ons boompje is lekker aan het groeien en het gras is bij ons echt groener dan bij de buren (op twee na hebben ze allemaal tegels).
Alle reacties Link kopieren
Als ik een clematis tegen de gevel aan laat groeien, heb ik dan aan 1 clematis genoeg of kan ik beter meerdere planten?



Het is een stukje aan beide kanten van het raam, dus ik zet wel aan beide kanten 1. Naast het raam is niet zoveel ruimte, maar boven het raam wel en wil dat (uiteindelijk) ook mooi bedekt hebben, dus dat ik ze horizontaal leid.
je kunt 2 clematissen doen, die verschillende bloeitijd hebben. Zag gisteren eentje staan bij tuincentrum, die nu al vol in de bloemen stond (kleine witte) maar die is eind mei uitgebloeid. Dan zou je er nog eentje kunnen plaatsen die in mei/juni gaat bloeien, heb je er lang plezier van
Helaas kunnen we vandaag niet verder met de tuin ( na nachtdiensten is iedereen kapot) maar donderdag weer verder.



Ook wel leuk, de stronken die we hebben weggehaald kwam een meneer voor aan de deur die had gezien waar we mee bezig waren en vroeg of hij ze mocht hebben om er insecten hotels van te maken. Dus hij heeft ze meegenomen! Krijgen ze toch nog een goede bestemming gelukkig!
quote:friezinnetje2014 schreef op 30 april 2016 @ 21:28:

ik heb vandaag ook nog wat plantjes gehaald, zal ik er morgen even inzetten. Had op de rommelmarkt nog een mooie zinken schaal gekocht, daar heb ik ook nog wat plantjes voor gekocht.



Heb je wel wat gaatjes in de bodem van de schaal gemaakt? Anders loopt de schaal vol na een flinke regenbui.

Ik heb dit zelf vorig jaar ook gehad met een mooie schaal vol plantjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 30 april 2016 @ 21:07:

Wat leuk, een putter! Bijzonder dat hij bij jou nestelt :-).

En wat zorg je goed voor mama Merel Duet! Hoop dat ze haar jongen groot kan brengen.



Iemand vandaag naar Eigen Huis en Tuin gekeken? Een gemiddelde Nederlandse rijtjeshuistuin werd op de schop genomen, en wat kwam er in? Een buitenkeuken, een loungehoek, grind en tegels, heel veel kale schuttingen met een paar gekleurde bakjes er tegenaan, veel te veel kussentjes, een gedekte buitentafel...en een stuk of vijf wintergroene plantjes. De bewoners wilden graag in de tuin zitten. Nou, dat was genieten hoor aan het eind van de aflevering...in de druilerige miezer onder de grijze hemel.



Het zag er inderdaad niet meer uit als een tuin, heel treurig...



Gelukkig kon ik hier vandaag wel lekker de tuin in! Nu even een pauze ingelast aangezien de zon toch al aardig kracht heeft!



De voortuin als eerste gedaan, even alle paardenbloemen tussen de klinkertjes vandaan. Er zit ook een soort rood klaver tussen de tegels en door de voortuin. Ik heb een deel een beetje weg gehaald (in het looppad), maar de rest laten zitten. Het bedekt de bodem wel mooi.



Over bodembedekkers, in de achtertuin genoeg hiervan! Ik heb dus even wat weggehaald daar en dit net in de voortuin geplant op nog wat kale plekken. Hoop dat het goed pakt en het niet te koud wordt 's nachts, daar had ik even niet over nagedacht toen ik aan de slag ging...
"I love not Man the less, but Nature more..."
Mijn perenboom heeft trouwens een uitschieter. Aan de stam is een nieuwe tak gekomen die ook dikker is dan de anderen. Kan ik die eraf halen en planten dat er nog en boom komt?
quote:Lovely1987 schreef op 01 mei 2016 @ 14:41:

Mijn perenboom heeft trouwens een uitschieter. Aan de stam is een nieuwe tak gekomen die ook dikker is dan de anderen. Kan ik die eraf halen en planten dat er nog en boom komt?Dat kun je proberen ja! Ik heb onze boom ook verdubbeld. Hoewel dat geen perenboom is
Hier ook gisteren flink aan de slag geweest in de tuin. Heideplanten er uit en veel uit mijn moeders tuin bij ons geplant. Ook planten die bij mijn oma (overleden in 2005) in de tuin hebben gestaan. En een appelboom geplant! Ben benieuwd of het allemaal aan gaat slaan.
Mijn man snapt er niks van. Na uren zweten en ploeteren laat ik vol trots mijn werk zien, zegt hij "het is wel kaal...."



ja, moet nog groeien lul....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven