Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 01 mei 2016 @ 15:48:

Mijn man snapt er niks van. Na uren zweten en ploeteren laat ik vol trots mijn werk zien, zegt hij "het is wel kaal...."



ja, moet nog groeien lul....

Oh daar is m'n vriend ook zo goed in. Ja euh leuk zo het balkon maar moeten er niet meer planten in?!

Neehee, dan past het zo niet meer.
quote:mary57 schreef op 01 mei 2016 @ 12:33:

[...]





Heb je wel wat gaatjes in de bodem van de schaal gemaakt? Anders loopt de schaal vol na een flinke regenbui.

Ik heb dit zelf vorig jaar ook gehad met een mooie schaal vol plantjes Ja, die zaten er al in
Alle reacties Link kopieren
Gisteren en vandaag weer veel in de tuin bezig geweest. Veel planten gehaald voor mijn border. Klimop gehaald voor langs de nieuwe schutting. Onze droom over een tijd is een zwemvijver zoals eerder vermeld. Mijn partner wilde niet langer wachten en is gisteren begonnen met het uitgraven van 4x5 met een diepte van 170. Het resultaat : een mega bende en een mega gat in de grond. Ik hoop dat ik er dit jaar nog in zwemmen kan.
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede tuiniersters!

Na jaren meegelezen te hebben, nu toch een account aangemaakt. Ik ben een vrouw van halverwege de veertig, en echt dol op tuinieren en handwerken. Het lijkt me leuk om mee te schrijven met jullie hierover.

De tegeltuinen rukken hier ook op, en dat vind ik jammer....

Gelukkig heb ik zelf een grote tuin waar ik mijn groene vingers graag laat wapperen.

Er moet nog veel gebeuren, hoe voller hoe beter!

Mijn streven is een cottage achtige tuin met veel bloemen en hier en daar kruiden en fruit.

Een paradijsje voor vogels, insecten, en mijn gezin...

Het zou leuk zijn om hier ideeën voor uit te wisselen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuingravin schreef op 01 mei 2016 @ 20:24:

Hallo mede tuiniersters!

Na jaren meegelezen te hebben, nu toch een account aangemaakt. Ik ben een vrouw van halverwege de veertig, en echt dol op tuinieren en handwerken. Het lijkt me leuk om mee te schrijven met jullie hierover.

De tegeltuinen rukken hier ook op, en dat vind ik jammer....

Gelukkig heb ik zelf een grote tuin waar ik mijn groene vingers graag laat wapperen.

Er moet nog veel gebeuren, hoe voller hoe beter!

Mijn streven is een cottage achtige tuin met veel bloemen en hier en daar kruiden en fruit.

Een paradijsje voor vogels, insecten, en mijn gezin...

Het zou leuk zijn om hier ideeën voor uit te wisselen!Met jouw tuin-ideen zit je hier helemaal goed! Leuk!
Alle reacties Link kopieren
@calamitycat, een putter! Dat vind ik ook bijzonder hoor! Die zou ik ook heel graag in mijn tuin zien. Ik ben al blij met mijn groenling, winterkoninkje, boomkruiper en heel soms even een groene specht.
Alle reacties Link kopieren
Oja, vogels ben ik ook dol op!

Wij hebben veel koolmezen, pimpelmezen, gaaien, eksters, merels, soms een specht en sinds kort ook boomklevers. Helaas geen mus te bekennen... Zo raar, want ik woon in een straat met oude huizen, en meer dan genoeg kiertjes en dakpannen om te nestelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier vandaag lekker in de tuin gewerkt. Hoogzwanger, dus manlief heeft meeste onkruid getrokken.. ik ben druk geweest met plantjes. Courgette optimistisch buiten gepland, doperwten omhoog geleid etc. Ik heb veel eetbaars in de tuin. Mijn nectarine boompje heeft al gebloeid, de Elstar is nog te druk met blad. Verder ook bessenstruik, framboos en braamstruik en kiwi. Die laatste is al een paar jaar oud, maar we zijn helaas nooit verder gekomen dan bloemen.. De tuin is verder lekker vol, met klimplanten tegen de schutting. De passiebloem was zo gaan woekeren door de zachte winter dat ik hem heel grondig heb teruggesnoeid. Gelukkig zag ik hem nu alweer uitlopen, want ik houd van die plant. We hebben een tuin op het zuiden en er komen daarom zelfs vruchten in, dat zijn alleen altijd windeieren. Jammer!
Alle reacties Link kopieren
Heb je zowel een mannelijke als vrouwelijke kiwi plant? Anders is het niet gek dat je geen vruchtjes krijgt namelijk!
Alle reacties Link kopieren
Die kiwi, daar moet je er eigenlijk twee van hebben, dan maak je meer kans op vruchten.

Passiebloemen vind ik ook geweldig. Die moet ik eigenlijk ook weer es planten.

In de winter gaat ie bij mij eigenlijk altijd dood, toch te koud.
Alle reacties Link kopieren
Haa, Nursy zei het al...
Alle reacties Link kopieren
Ooit gekocht bij Intratuin, het zouden n mannetje en vrouwtje zijn die samen in een pot zaten.. begin er alleen nu wel aan te twijfelen.. zal ns een foto maken als hij bloeit, want vond het ook lastig om mannelijke en vrouwelijk bloemen uit elkaar te houden.
Even een vraagje, lupine....to plant or not to plant?
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet?

Is een mooie plant, verbetert de bodem en insecten zijn er blij mee. Zaaien zich wel uit, maar wordt geen pest.

En regendruppels op het blad worden van die mooie pareltjes.
quote:matroesjka_ schreef op 01 mei 2016 @ 21:54:

Even een vraagje, lupine....to plant or not to plant?Ik begin er niet meer aan, slaan bij mij nooit goed aan. Maar vind het wel een mooie plant.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 01 mei 2016 @ 21:54:

Even een vraagje, lupine....to plant or not to plant?Doen.
Ik twijfel vooral over waar ze te doen. Sinds gisteren staan er prachtige planten in mijn tuin die nog moeten groeien. Ik heb nog wel plek over maar lupine wordt vrij hoog en dan zie je de andere planten niet meer goed. Ik heb ook nog een bordertje aan een kant waar een druif tegen de schuur aan groeit en verdrr een hoop mos, oude bodembedekkers en 1 lavendel zitten. Misschien de lavendel verplaatsen naar de rand van de border, de oude meuk er uit halen en daar planten?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 01 mei 2016 @ 22:41:

Ik twijfel vooral over waar ze te doen. Sinds gisteren staan er prachtige planten in mijn tuin die nog moeten groeien. Ik heb nog wel plek over maar lupine wordt vrij hoog en dan zie je de andere planten niet meer goed. Ik heb ook nog een bordertje aan een kant waar een druif tegen de schuur aan groeit en verdrr een hoop mos, oude bodembedekkers en 1 lavendel zitten. Misschien de lavendel verplaatsen naar de rand van de border, de oude meuk er uit halen en daar planten?Ja, zo zou ik het doen.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n mossig stukje gewoon even op de schop nemen, dan kun je de lupine wat achterin zetten en de bodembedekkers en lavendel wat naar voren. Kun je de bodembedekkers meteen delen, mocht dat nodig zijn. De frisse stukken terugzetten en de rest weg. Kan nog net voor het warmer wordt!

Welke bodembedekkers heb je er staan?
Alle reacties Link kopieren
Lupine houdt van arme, zanderige grond. Als je vochtige grond hebt is vingerhoedskruid wellicht een alternatief.
Ik vind hier dingen van.
Ik weet het niet zo met die grond hier (woon hier net een maand en heb hiervoor nooit een tuin gehad). De bovenlaag is klei-ig, maar net daar onder zit weer zand lijkt het wel. Ik ga het denk ik maar proberen. Lavendel op de rand, bodembedekkers (geen idee wat het is ) aan de rand herplanten en dan die lupine planten en maar zien of het iets wordt. Er groeien ook leuke vetplantjes op een randje die ik heel schattig vind



Ben wel heel blij dat de vorige bewoners dingen als schep, hark, tuinslang etc hebben achtergelaten! Anders moest ik dat gaan kopen en het geld gaat er al zo hard uit.
Ik heb trouwens lupine zaadjes gekregen en ik vind het er leuk uit zien. Vandaar dat ik specifiek naar lupine vraag.
Moet ik dat trouwens echt doen voordat het warmer wordt? Het wordt woensdag al warmer en komende 2 dagen weinig tijd.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je planten verzet als het warmer wordt, kan dat wel maar dan moet je flink water geven.

Anders redden ze het niet omdat je de wortels natuurlijk wel een tik uitdeelt met uitgraven enzo... Of je moet heel ruim uitgraven.

De grond wordt ook losser met spitten, en kan moeilijker vocht vasthouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 01 mei 2016 @ 23:20:

Ik weet het niet zo met die grond hier (woon hier net een maand en heb hiervoor nooit een tuin gehad). De bovenlaag is klei-ig, maar net daar onder zit weer zand lijkt het wel. Ik ga het denk ik maar proberen. Lavendel op de rand, bodembedekkers (geen idee wat het is ) aan de rand herplanten en dan die lupine planten en maar zien of het iets wordt. Er groeien ook leuke vetplantjes op een randje die ik heel schattig vind



Ben wel heel blij dat de vorige bewoners dingen als schep, hark, tuinslang etc hebben achtergelaten! Anders moest ik dat gaan kopen en het geld gaat er al zo hard uit.



Weet je, als iets het niet doet gewoon een andere plant proberen. Ik ben daar echt heel makkelijk in geworden

En dit is ook mijn eerste tuin, gaan nu de 3e zomer in!



Lupine, ik heb de paarse. Ik vind het zo leuk hoe die bloem stukje bij beetje uitkomt, elke dag even kijken of er meer bloemetjes open zijn gegaan. Nu zijn ze net weer aan het opkomen, dus op de bloemen nog even wachten hier!
"I love not Man the less, but Nature more..."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven