Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
ik heb wel eens een speciekuip in de grond gezet, water erin en wat plantjes. Staat hartstikke leuk!
Alle reacties Link kopieren
Aah nu wil ik ook een vijver in mijn tuin.

Maar zal eerst maar eens beginnen met de borders



Ik zie trouwens overal al bloeiende salie staan. Maar die van mij zijn net een beetje op normale hoogte. Gaat dat nog goed komen?
Ja, gaat goed komen. De bloeiende bij mij is nieuw gekocht, de theepot waar hij in staat was te leuk om leeg te laten. Hier en daar heb ik ook nog van vorige jaren staan, dat duurt nog wel even voor het bloeit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren terug ook een zinken teil (die van vroeger thuis, waarin we 1 x per week gebadderd werden) met waterplantjes enzo gehad. die is jammer genoeg in een strenge winter bevroren en daardoor staat de bodem nu helemaal bol.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Kun je die niet meer recht meppen met een hamer? Of op stenen zetten?

De meeste van mijn zinken teilen (bijna alles hier staat in zink) hebben gaatjes trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 25 mei 2016 @ 16:10:

ik heb wel eens een speciekuip in de grond gezet, water erin en wat plantjes. Staat hartstikke leuk!Gewoon ingraven? En dan? Moet je er dan van die speciale aarde in doen? Of heb je alleen drijfplantjes gebruikt?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Hij staat nu schuin tegen de schuur met wat hout (voor vuurkorf) erin.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:MevrouwJack schreef op 25 mei 2016 @ 16:26:

[...]



Gewoon ingraven? En dan? Moet je er dan van die speciale aarde in doen? Of heb je alleen drijfplantjes gebruikt?ja ingraven en dan plantjes erin zetten in hun bakje. Even kijken naar de diepte waar je ze moet zetten. En dan nog wat drijfplantjes erbij. De rand kun je bedekken met wat bodembedekkers of steentjes of zo. En je kunt er ook wat stenen inleggen, zodat de plantjes wat hoger komen te staan
Ik heb speciale aarde gebruikt voor vijvers. Het verschil met gewone aarde is me niet geheel duidelijk.
En voor de hoogte zitten er bakstenen onderin.
Alle reacties Link kopieren
O steampunkcat, wat een gave spulletjes heb je! En wat een leuke hoekjes!

Die wijnkruiken tussen dat groen.....mooi!!
Alle reacties Link kopieren
Leukleukleuk



Ga er even over nadenken
Tjezus, wat vals
quote:Steampunkcat88 schreef op 25 mei 2016 @ 16:30:

Ik heb speciale aarde gebruikt voor vijvers. Het verschil met gewone aarde is me niet geheel duidelijk.als je gewone aarde gebruikt, dan is het water helemaal zwart, volgens mij gebeurt dat met vijveraarde niet. Maar ik heb nog nooit vijveraarde gebruikt, ik hou ze in de mandjes/bakjes waar ik ze in koop
Alle reacties Link kopieren
Gaaf die foto's! Ik heb wel een zinken teil, maar ook een kleuter. Voorlopig zit er zandbakspeelgoed in, heb je ook geen risico op ongelukken omtrent water.. Ik zou ooit wel een vijver willen, maar heb je dan niet veel muggen?



Mijn salie staat volop in knop, had ik niet verwacht omdat het helemaal afgestorven was deze winter.
quote:friezinnetje2014 schreef op 25 mei 2016 @ 16:57:

[...]



als je gewone aarde gebruikt, dan is het water helemaal zwart, volgens mij gebeurt dat met vijveraarde niet. Maar ik heb nog nooit vijveraarde gebruikt, ik hou ze in de mandjes/bakjes waar ik ze in koopDag 1 was het hier ook helemaal zwart. Dat zonk vanzelf. Het zou me niet verbazen als het gewoon een marketingtruc is hoor. Spul is 5 euro per zak
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde de vijvertuinen van Ada Hofman aanraden, maar ik zie nu dat de vijvertuin sinds vorig jaar failliet is . Hoe dan ook...Ada Hofman is de goeroe op het gebied van biologische vijvers en gelukkig heeft ze ook boeken geschreven. Het toverwoord is zuurstofplanten; dat houdt het water helder en zoet. Muggen gedijen alleen in zuur regenwater.



Voor die aarde kun je volgens mij gewoon klei gebruiken en dat afdekken met een laagje scherp zand.



Leuk al die foto's trouwens!
Ik vind hier dingen van.




Close-up waterplantjes. Nurs,dat spul in de rechterbovenhoek,dat hele groene,dat is dat spul van de stekjes.







Spiegel in de buurt van vijver





De appel boom hangt vol met honderden kristallen uit oude kroonluchters. Vreemd genoeg trekken de vogeltjes zich daar niets van aan. Gisteren zat er een hele familie koolmees in. De jonkies nog steeds in biets-modus, opengesperde bekkies,klapperende vleugels en aan een stuk door herrie.







Omgebouwd pallet, voor dingetjes. De bovenste plank bestaat uit oude blikken van jodekoeken met spulletjes waar insecten in kunnen wonen.















Zo,toen waren mijn plaatjes op.
Alle reacties Link kopieren
Schitterende plaatjes Steampunkcat!

Die wijnkruiken Hoe hou je die zo mooi schoon?



En leuke kat!
...
Alle reacties Link kopieren
oh, ik ben helemaal verliefd op jouw tuin.

Wat heb jij originele ideeen, zoals de insectenpotjes en die kristallen. Je moet het maar bedenken!

En jouw kat lijkt mij inderdaad een schat!
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat de vijvertuin van Ada Hofman failliet is, dat wist ik niet

Heb een paar boeken van haar (inmiddels grijs gelezen ) Nu helaas geen vijver maar misschien gaat die er ooit nog komen.

Wel een ingegraven speciekuip trouwens waar ik ook erg van geniet. Ik had ook zomaar ineens een kikker en er zwemmen salamanders in.
...
Alle reacties Link kopieren




Zo leuk die eigen foto's!
Tjezus, wat vals
Ik ben verliefd op de tuin van steampunkcat...



Meer meer meer plaatjes
Dubbel..
Alle reacties Link kopieren
Vijveraarde is trouwens wel handig! In gewone tuinaarde zit compost en dat is veel te rijk. Dan wordt je water zuur.
quote:duet schreef op 25 mei 2016 @ 19:28:

oh, ik ben helemaal verliefd op jouw tuin.

Wat heb jij originele ideeen, zoals de insectenpotjes en die kristallen. Je moet het maar bedenken!

En jouw kat lijkt mij inderdaad een schat!





Thanks!



De kat is een wandelend monster trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven