Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 28 mei 2016 @ 22:38:

De laatste dagen iig.

Dan toch te koud of te regenachtig geweest misschien. Hopelijk komen ze terug, ik mis het gezoem.

Wel veel vlinders en vandaag een dubbeldekker libelle gezien en één klein hommeltje maar bijen helemaal niet.
...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Duet, ook die gaat op mijn lijstje, ik vind het erg mooi.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat,

Weet je zeker dat je deze in je tuin wilt?

Catalpa is een boom en die boom kan heel groot worden!! Zeker als je niet zo'n gesnoeide bolcatalpa hebt, maar een vrij uitgegroeide zoals die van mij. Plaatje hieronder is de boom ongeveer net zo groot als die van mij. Wij kunnen om de paar jaar daar flink dikke takken uitzagen, zodat hij niet over alles heen gaat groeien.



Alle reacties Link kopieren
Ja, ik weet dat het een boom is die heel groot kan worden

Maar ik zocht nog een mooie boom die ik goed kan snoeien en die inkijk van de buren kan voorkomen en tegelijkertijd wat schaduw aan de konijnenren kan geven. Denk dat 'ie heel goed kan hier (grote tuin).
...
Alle reacties Link kopieren
En ik vind zagen leuk
...
Alle reacties Link kopieren
En ik vind dit topic leuk! Gisteren helemaal doorgelezen (okee, voor een groot deel ook vooral foto's gekeken ). We gaan over een aantal weken wat hoeken in onze tuin laten aanpassen dus ik ben nu wat ideeën aan het opdoen!



Wel jammer dat kunstgras over het algemeen als negatief wordt gezien. Ik snap het, want het is onnatuurlijk, maar als je ons gazon nu ziet is kunstgras voor ons denk ik beter! We hebben héél veel onkruid in ons gras (veel paardenbloemen en van die grote, langbladige met piekels enzo). Dus we denken erover om kunstgras te laten leggen. Of evt. helemaal nieuwe graszoden, maar ja, ons kennende hebben we dan over twee jaar hetzelfde probleem. Al kan ik me nu nog zo voornemen om goed voor het gazon te zorgen, ik ken mezelf. Als het koud is of regenachtig heb ik er al geen zin meer in



Op een stuk schaduw naast ons huis is het voornamelijk mos, en dat stuk gaan we (laten) veranderen. Een padje halfverharding en borders ipv gras wat niet groeit met veel onkruid.
Alle reacties Link kopieren
Owja, en bedankt voor de tips over het uitroeien van heermoes! Onze voortuin staat er vol mee Boven de grond afsnijden (uitputten) en de grond bemesten dus. Ik ga m'n best doen!
Alle reacties Link kopieren
Je moet met je tuin doen wat je zelf wil natuurlijk. Als je kunstgras wil moet je dat doen. Persoonlijk denk ik dat je wel leukere opties hebt dan kunstgras.

Waarvoor wordt het gras gebruikt? Is het echt voor de sier dan kan je ook aan andere bodembedekkers denken. Ik zag laatst dit.

http://www.baldur-nederla ... Polsterstauden/3561/Vaste+planten/Laag+groeiende+Planten/Isotoma+Blue+Foot/detail.html;jsessionid=F035001B6A518F090D5954CA237911DC.app2t3.



Ohja ik kan geen plaatjes plakken. Het Is een bloemetje waar je ook overheen kan lopen.



Of kruiptijm. Vormt een mooie waaier.

Maar als je kinderen hebt die lekker willen voetballen snap ik kunstgras weer beter.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kinderen. Nog te jong om echt te voetballen, maar spelen is toch het fijnste op gras. En ik vind een gazon ook wel gewoon mooi, zonder onkruid dan! We zijn er nog niet helemaal uit, de offertes zullen ook voor een groot deel bepalend zijn
Alle reacties Link kopieren
- Mijn belangrijkste bezwaar tegen kunstgras is dat het slecht is voor het milieu. De ondergrond bevat zware metalen zoals zink dat in het grondwater terecht komt. Uit de grond onder je kunstgras verdwijnt alle leven. Wurmen hebben daar niets te zoeken en dat zie je terug in je borders en het terugnemende aantal vogels in je tuin. Kunstgras slijt en groeit niet meer aan. Na verloop van tijd zul je het moeten vervangen en dan zit je met een berg kunststof afval.



- Daarnaast bevat kunstgras weekmakers en andere niet zo frisse stoffen. In Amerika wordt al verband gelegd tussen kunstgras en kanker bij hockeysters. Er wordt onderzoek naar gedaan maar of het echt schadelijk is zullen we pas over pakweg een jaar of 30 weten.



- Ik denk dat het in de praktijk erg tegenvalt hoe onderhoudsvrij kunstgras is. Er vallen bladeren op en er waait zand op waardoor onkruid toch zal gaan kiemen. Mos en alg zul je ook houden.



- Tenslotte het comfort. Gewoon gras verdampt vocht waardoor het aangenaam aanvoelt op warme dagen. Kunstgras wordt warm en gaat stinken. Aan gewoon gras haal je niet je knieën open als je uitglijdt.



- En dat het uiterlijk. Gras hoort in de zomer een beetje gelig te zijn, en dat ziet zo'n gifgroene mat er onnatuurlijk uit. Een beetje mos en onkruid in je gras is normaal. Ik zie liever een grasmat met insecten, vlinders, vogels en paardenbloemen dan zo'n dooie groene mat waar geen enkel leven in zit.



Ik ben net zo erg tegen kunstgras als tegen tegels.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook groene alternatieven voor gras:



Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry hier ook geen kunstgras fan. Ik heb ook hoeken waar het gras het moeilijk heeft. Soms besluit ik dan de border te verbreden of er iets anders mee te doen. Ik snap je zoektocht naar een alternaïef wel, alleen zou die van mij nog eerder tegels zijn dan kunstgras. (En die tegels zou ik dan weer volgooien met potten en groen) gelukkig mag jij helemaal zelf bepalen wat je met je tuin doet, alleen hoop ik dat er meer mensen kiezen voor echt en leven in hun tuin dan nep en dood. Dus laat die paardenbloemen staan, gooi er nog een mooie mix doorheen en omarm het mos. Zo kun je je kinderen ook wat leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam dit initiatief tegen van de Vogelbescherming: tuinreservaten



Leuke site met heel veel tips hoe je op een natuurlijke manier tuiniert en hoe je je tuin diervriendelijk kunt maken.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2016 @ 08:33:

Er zijn ook groene alternatieven voor gras:



[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... 513279.jpg[/img]Wat is dit? Ziet er erg mooi uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 29 mei 2016 @ 08:43:

[...]





Wat is dit? Ziet er erg mooi uit!Volgens het onderschrift is het Sagina Subulata.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik best de negatieve houding tegenover kunstgras snap, is het soms toch de prettigste keuze. Ik laat het onkruid wat er doorheen groeit gewoon lekker erdoor komen zodat ik in sommige hoekjes toch gewoon mos heb zoals je in gras zou hebben. En qua vervangen, ik geloof niet dat het zo hard gaat verslijten dat het vervangen moet worden, voordat dochter zo oud is dat dat niet meer hoeft. Het ligt er nu twee jaar en over een 8 zie ik kind niet meer in de tuin spelen zoals nu. Dat moet lukken. Daarna komen uiteraard de groene alternatieven aan bod! Natuurlijk is het dan wel een grote hoop plastic die je weggooid en dat is zeker zonde.
quote:Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2016 @ 08:27:

- Mijn belangrijkste bezwaar tegen kunstgras is dat het slecht is voor het milieu. De ondergrond bevat zware metalen zoals zink dat in het grondwater terecht komt. Uit de grond onder je kunstgras verdwijnt alle leven. Wurmen hebben daar niets te zoeken en dat zie je terug in je borders en het terugnemende aantal vogels in je tuin. Kunstgras slijt en groeit niet meer aan. Na verloop van tijd zul je het moeten vervangen en dan zit je met een berg kunststof afval.



- Daarnaast bevat kunstgras weekmakers en andere niet zo frisse stoffen. In Amerika wordt al verband gelegd tussen kunstgras en kanker bij hockeysters. Er wordt onderzoek naar gedaan maar of het echt schadelijk is zullen we pas over pakweg een jaar of 30 weten.



- Ik denk dat het in de praktijk erg tegenvalt hoe onderhoudsvrij kunstgras is. Er vallen bladeren op en er waait zand op waardoor onkruid toch zal gaan kiemen. Mos en alg zul je ook houden.



- Tenslotte het comfort. Gewoon gras verdampt vocht waardoor het aangenaam aanvoelt op warme dagen. Kunstgras wordt warm en gaat stinken. Aan gewoon gras haal je niet je knieën open als je uitglijdt.



- En dat het uiterlijk. Gras hoort in de zomer een beetje gelig te zijn, en dat ziet zo'n gifgroene mat er onnatuurlijk uit. Een beetje mos en onkruid in je gras is normaal. Ik zie liever een grasmat met insecten, vlinders, vogels en paardenbloemen dan zo'n dooie groene mat waar geen enkel leven in zit.



Ik ben net zo erg tegen kunstgras als tegen tegels.



Amen.



Alhoewel ik dan nog liever wat waaltjes zou zien, dan zo'n plastic mat
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 28 mei 2016 @ 23:44:

En ik vind zagen leuk



Ha! Dan kun je je lol op!

Ik vind het een enorm leuke boom en ik vind het ook leuk om ieder jaar hem weer in vorm te snoeien en te zagen. Enige nadeel van veel bijsnoeien en zagen is, dat hij niet zo gauw bloeit, want daar heeft hij blijkbaar toch oudere takken voor nodig.

Maar het is een fijne schaduwboom voor jouw konijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bladluizen in mijn rode duizendblad :(

Ik heb er al meerdere keren een lieveheersbeestje op gezet maar ze vlogen allemaal weg na een wandelingetje.

Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 29 mei 2016 @ 12:32:

Ik heb bladluizen in mijn rode duizendblad :(

Ik heb er al meerdere keren een lieveheersbeestje op gezet maar ze vlogen allemaal weg na een wandelingetje.

Wat nu?





Sorry maar ik zie dit helemaal voor me: purperklokje die achter de lieveheersbeestjes in de tuin aanrent en de beestjes een voor een op de plant zet:



"kijk nou liefje, aaallemaal lekkere hapjes! Kijk dan! Daar! Neeee, díe kant op! KIJK DAN! BLIJF TOCH EENS ZITTEN STELLETJE #$@%!!!BEESTEN"



Sorry
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 29 mei 2016 @ 12:32:

Ik heb bladluizen in mijn rode duizendblad :(

Ik heb er al meerdere keren een lieveheersbeestje op gezet maar ze vlogen allemaal weg na een wandelingetje.

Wat nu?

Afspoelen met water?

Ik zet de tuinslang er dichtbij op.

Of larven bestellen van lieveheersbeestjes en die daar uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2016 @ 08:27:

- Mijn belangrijkste bezwaar tegen kunstgras is dat het slecht is voor het milieu. De ondergrond bevat zware metalen zoals zink dat in het grondwater terecht komt. Uit de grond onder je kunstgras verdwijnt alle leven. Wurmen hebben daar niets te zoeken en dat zie je terug in je borders en het terugnemende aantal vogels in je tuin. Kunstgras slijt en groeit niet meer aan. Na verloop van tijd zul je het moeten vervangen en dan zit je met een berg kunststof afval.



- Daarnaast bevat kunstgras weekmakers en andere niet zo frisse stoffen. In Amerika wordt al verband gelegd tussen kunstgras en kanker bij hockeysters. Er wordt onderzoek naar gedaan maar of het echt schadelijk is zullen we pas over pakweg een jaar of 30 weten.



- Ik denk dat het in de praktijk erg tegenvalt hoe onderhoudsvrij kunstgras is. Er vallen bladeren op en er waait zand op waardoor onkruid toch zal gaan kiemen. Mos en alg zul je ook houden.



- Tenslotte het comfort. Gewoon gras verdampt vocht waardoor het aangenaam aanvoelt op warme dagen. Kunstgras wordt warm en gaat stinken. Aan gewoon gras haal je niet je knieën open als je uitglijdt.



- En dat het uiterlijk. Gras hoort in de zomer een beetje gelig te zijn, en dat ziet zo'n gifgroene mat er onnatuurlijk uit. Een beetje mos en onkruid in je gras is normaal. Ik zie liever een grasmat met insecten, vlinders, vogels en paardenbloemen dan zo'n dooie groene mat waar geen enkel leven in zit.



Ik ben net zo erg tegen kunstgras als tegen tegels.Fijn dat je er uitgebreid op in gaat. Ik had me namelijk verder nog niet verdiept in kunstgras, maar dit laat het alweer van een andere kant zien. Volgens mij wordt het ook wel een duur geintje, dus zullen we er toch vanaf zien. Dan maar veel maaien en onderhoud doen bij onze nieuwe grasmat... ik zal me er in ieder geval nog wat meer in verdiepen,want de kans bestaat dat ik het (onterecht) idealiseer omdat ik me stoor aan het vele onkruid nu
Bij onze voetbalvereniging hebben we 4 velden met kunstgras. Ik ben er niet blij mee. Bij uitglijden hebben mensen gewoon brandwonden en het stinkt inderdaad vreselijk bij warm weer. Kleding zit vol met korrels en daarmee moet je uitkijken in de wasmachine want die kan daar kapot van gaan. Ondanks dat het slecht is voor het milieu gaan er steeds mee verenigingen over op kunstgras. Wedstrijden en trainingen worden niet meer zo snel afgelast dus mensen krijgen meer waar voor hun geld. Alleen met onweer en sneeuw mag je niet op de velden.
Ier last van luizen op de brandnetels aan het strookje gemeentegrond achter mijn tuin ((geen afscheiding). Op zich storen die brandnetels mij niet maar ik wil niet dat de luizen hun weg naar mijn planten vinden die er tegenaan staan. What to do? Ik wil eigenlijk nu de brandnetels er uit trekken maar ben bang dat ik dan de luizen op mijn planten schud.



Ik had ook luizen op mijn basilicum binnen. Hoe komen die daar?
Alle reacties Link kopieren
Zag zojuist ook erg veel luizen. Ik ga eens kijken of ik lieveheersbeestje kan kopen. Verder net even in mijn donor tuin geweest en weer wat planten er uit gehaald voor in die van mij. Ik heb nog wat andere die ik nu nog even heb laten staan ivm het steeds verslechterende weer hier. Verder ziet mijn pluktuin er echt super uit. Mijn uien en sla zijn al heel aardig op weg. Mijn bonen en erwten ook. Mijn dille en komkommer nog niet echt. Verder beginnen de knotwilgen flink uit te groeien en ben ik nog op zoek naar een plekje voor mijn lavendel (ik heb maar weinig plekken met de hele dag zon in de tuin.



Vraag: wie heeft er ervaring met het breken van hosta's in Mei /Juni? Mijn donor tuin heeft er echt super veel, maar wil nu ook weer niet alles stuk maken. En het verpotten van digitalis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven