Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hosta's zijn hartstikke sterk is mijn ervaring. Het schijnt goed voor de plant te zijn om het (verouderde hart) er uit te halen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Hosta's kunnen wel, zijn sterke planten. Digitalis geen ervaring mee
Alle reacties Link kopieren
Domi, je maakt me erg blij vandaag
Ik vind hier dingen van.
Digitalis heeft toch een penwortel? Lijkt me lastig om van vaste grond over te zetten in een pot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2016 @ 15:20:

Domi, je maakt me erg blij vandaag



Haha



Jullie maken mij ook blij met jullie plantenpraat! Krijg bijna zin om in de tuin te werken, maar het regent hier
heb net het gras even gemaaid. Pff, warmpjes hoor. Hier nog geen regen gehad, gisteren ook niet.
Hosta's kunnen wel een stootje hebben, alleen is mijn ervaring dat als je ze nu, bijna volledig uitgelopen, uit elkaar haalt, ze bij terugplanten niet meer zo mooi zijn qua model. Ze hebben nu een mooie ronde vorm, bij breken zie je echt halve hosta's, zeg maar
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwJack schreef op 29 mei 2016 @ 13:19:

[...]







Sorry maar ik zie dit helemaal voor me: purperklokje die achter de lieveheersbeestjes in de tuin aanrent en de beestjes een voor een op de plant zet:



"kijk nou liefje, aaallemaal lekkere hapjes! Kijk dan! Daar! Neeee, díe kant op! KIJK DAN! BLIJF TOCH EENS ZITTEN STELLETJE #$@%!!!BEESTEN"



Sorry

zo ging het precies!



Ik heb helaas geen tuinslang (in de zomer komt hier pas een buitenkraan) dus ik ben aan de slag gegaan met een plantenspuit
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 29 mei 2016 @ 16:43:

Hosta's kunnen wel een stootje hebben, alleen is mijn ervaring dat als je ze nu, bijna volledig uitgelopen, uit elkaar haalt, ze bij terugplanten niet meer zo mooi zijn qua model. Ze hebben nu een mooie ronde vorm, bij breken zie je echt halve hosta's, zeg maar Mmm dan moet ie er in zn geheel uit (1 meter diameter) eens kijken of ons dat gaat lukken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 28 mei 2016 @ 20:34:

[...]





Vergissing! Bij het terugscrollen zag ik dat het een foto van Duet was



Hoi Velma,



Ik heb helemaal geen werk aan deze rozen! En ze staan eigenlijk op een plek die niet optimaal is voor rozen. Tot 11 uur 's ochtends zon, daarna de hele dag schaduw. Ze groeien als kool. Vorig jaar stonden ze rond de 1.80 meter hoog, nu gaan ze al de dakgoot in. Ik bind e op zodat ze de muur bedekken en snoei een beetje in vorm aan het einde van de zomer. Ik heb weinig verstand van rozen, dus doe alles gewoon op gevoel. Verder haal ik af en toe alle uitgebloeide rozen er uit en krijgen ze 1 of 2 keer per jaar wat rozenmest.
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 29 mei 2016 @ 22:37:

[...]





Hoi Velma,



Ik heb helemaal geen werk aan deze rozen! En ze staan eigenlijk op een plek die niet optimaal is voor rozen. Tot 11 uur 's ochtends zon, daarna de hele dag schaduw. Ze groeien als kool. Vorig jaar stonden ze rond de 1.80 meter hoog, nu gaan ze al de dakgoot in. Ik bind e op zodat ze de muur bedekken en snoei een beetje in vorm aan het einde van de zomer. Ik heb weinig verstand van rozen, dus doe alles gewoon op gevoel. Verder haal ik af en toe alle uitgebloeide rozen er uit en krijgen ze 1 of 2 keer per jaar wat rozenmest.Wat gaaf dat ze zo goed gaan! Je leest en hoort vaak dat rozen best "lastig" zijn omdat ze veeleisend zijn qua standplaats en voeding. Ik heb er nog niet aan durven beginnen, maar bij jou klinkt het heel eenvoudig!
quote:nursy schreef op 29 mei 2016 @ 20:19:

[...]



Mmm dan moet ie er in zn geheel uit (1 meter diameter) eens kijken of ons dat gaat lukken!dat is dan alleen dit jaar hoor, dat ie er half uit ziet, volgend jaar zie je daar niets meer van
quote:friezinnetje2014 schreef op 30 mei 2016 @ 08:28:

[...]

dat is dan alleen dit jaar hoor, dat ie er half uit ziet, volgend jaar zie je daar niets meer vanKlopt.
Blegh, wat een naar weer vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Het regent hier al de hele ochtend, incl. af en toe wat geflits en gerommel...
Hier nog helemaal niets, net als de afgelopen dagen. Voorspelling is vanavond pas wat regen.
Alle reacties Link kopieren
Zware wolkbreuk hier. Echt heel veel regen gehad!
Alle reacties Link kopieren
quote:_Domi_ schreef op 29 mei 2016 @ 13:46:

[...]





Fijn dat je er uitgebreid op in gaat. Ik had me namelijk verder nog niet verdiept in kunstgras, maar dit laat het alweer van een andere kant zien. Volgens mij wordt het ook wel een duur geintje, dus zullen we er toch vanaf zien. Dan maar veel maaien en onderhoud doen bij onze nieuwe grasmat... ik zal me er in ieder geval nog wat meer in verdiepen,want de kans bestaat dat ik het (onterecht) idealiseer omdat ik me stoor aan het vele onkruid nu



Ik denk ook dat als je écht mooi kunstgras wil er een behoorlijke prijs aan hangt.

En anders wordt het al snel een soort groene vloerbedekking.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Hier valt het wel mee tot nu toe (midden land)



vanmorgen had het wel een beetje geregend en ik heb net 10 slakken van de achtertuin naar de voortuin gebracht.

Ik heb voor niks lekkers voor ze en ik kan me niet voorstellen dat ze terug kunnen naar onze achtertuin.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Nog weer wat gezaaid in de border, ridderspoor, zeepkruid en nog wat dingetjes.. Nu maar afwachten of en wat het wordt..
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 30 mei 2016 @ 07:59:

[...]



Wat gaaf dat ze zo goed gaan! Je leest en hoort vaak dat rozen best "lastig" zijn omdat ze veeleisend zijn qua standplaats en voeding. Ik heb er nog niet aan durven beginnen, maar bij jou klinkt het heel eenvoudig!Toen wij in dit huis kwamen wonen, stonden er al een paar klimrozen. Ik was bang dat die binnen een jaar er niet meer uit zouden zien. Maar wonder boven wonder bleven die het goed doen onder mijn zorg. Toen durfde ik het ook wel aan om zelf nieuwe klimrozen te planten. De gele staat er nu 3 jaar en hij wordt alleen maar groter.
Alle reacties Link kopieren
Even een update, ik heb de dierenarts gebeld en het leek hem toch verstandiger om de daglelies eruit te halen. Vooral omdat zij, als een een brakende kat binnen krijgen, niet precies weten wat hij binen heeft gekregen en dus mogelijk ook niet adequaat handelen. Het spul gaat er morgen uit. Zaterdag ga ik met een lijstje richting tuincentrum.



Dank voor jullie advies.



Ik blijf lekker meelezen en zo af en toe posten. Ik geniet erg van jullie mooie tuinen. Zelf woon ik in een nieuwbouwhuis, onze tuin was drie jaar geleden nog weiland. Ik heb wel gras en heel veel planten zodat de dieren/vogels/insecten lekker kunnen ronddarren, schuilplekjes en voedsel vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivaeva schreef op 30 mei 2016 @ 16:40:

Even een update, ik heb de dierenarts gebeld en het leek hem toch verstandiger om de daglelies eruit te halen. Vooral omdat zij, als een een brakende kat binnen krijgen, niet precies weten wat hij binen heeft gekregen en dus mogelijk ook niet adequaat handelen. Het spul gaat er morgen uit. Zaterdag ga ik met een lijstje richting tuincentrum.Begrijpelijk dat jij ze er uit haalt maar kun je er niemand blij mee maken die geen kat/hond heeft?
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik wel proberen, ik probeer meestal een goed thuis te vinden voor planten die eruit gaan. Ze gaan echt niet zo de kliko in hoor. Iemand nog belangstelling? Het gaat om oranje en citroengele daglelies. Omgeving tussen Zwolle en Deventer.
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik wel proberen, ik probeer meestal een goed thuis te vinden voor planten die eruit gaan. Ze gaan echt niet zo de kliko in hoor. Iemand nog belangstelling? Het gaat om oranje en citroengele daglelies. Omgeving tussen Zwolle en Deventer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven