Hij was overtuigend, ik onnozel..

26-04-2016 22:08 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb even moeten broeden op een passende topic titel maar deze dekt wel ongeveer de lading.



Afgelopen week stond er een onbekende man voor mijn deur. Vlotte verschijning en keurig verzorgd. Hij had een klein bosje voorjaarsbloemen bij zich.



Hij begon direct over onze woning, enthousiast en vol lof (nieuw huis). Benoemde een aantal zaken en omstandigheden mbt ons huis welke ik omwille van de herkenbaarheid hier even achterwege laat maar ik wil er mee aangeven dat we eigenlijk al vrij snel een spontaan 'gesprekje' hadden.



Hij stelde zich voor en gaf aan in de buurt te wonen. Hij verkocht product X en vroeg in een adem door of hij even binnen mocht komen.



En daar ging het bij mij mis! Achteraf wijt ik het aan het feit dat 'de sfeer' al wat los was en het bosje bloemen, maar ik liet hem dus binnen. Waarop hij uiteindelijk ook nog verder doorliep.



Aldaar kletsten we nog even verder alsof we elkaar al tijden kenden met als uiteindelijk resultaat dat ik mijn agenda trok om met hem een afspraak te maken om hem nader zijn verkoopverhaal te laten doen. Bij voorkeur als manlief ook aanwezig was.



Lang verhaal kort: Na zijn vertrek dacht ik nog: Whut? Hoe kon dit gebeuren?

Me iets aan laten praten wat ik helemaal niet wil. Waarom überhaupt een wildvreemde (man) mijn huis binnen laten terwijl ik alleen was met mijn kinderen? We wonen ook nog best afgelegen...



Ik ben een pleaser en heb er een hekel aan mensen teleur te stellen. Maakte deze man daar misbruik van? Geen idee, ik twijfel niet direct aan zijn intenties. Hij was gewoon eeg overtuigend en wist daar handig gebruik van te maken.



Heb de afspraak uiteindelijk geannuleerd, dat mag duidelijk zijn. Maar dus niet zonder enigszins beschaamd dat stukje zelfreflectie te hebben toegepast.



Is zoiets jullie ook wel eens overkomen? Dat je denkt: Waarom heb ik niet gewoon mijn poot stijf gehouden en gezegd wat ik werkelijk dacht/wilde?



Dat ik erg hardleers ben blijkt wel uit het feit dat ik me tig jaren terug ook al eens door zo'n student aan de deur heb laten strikken voor een maandelijkse donatie aan een arm kindje in een veraf en donker land.



En dat terwijl ik vind dat ik best over wat mensenkennis beschik en over het algemeen zelfverzekerd in het leven sta.



Vanaf nu doe ik in ieder geval de deur niet meer open en ga ik misschien maar eens op zoek naar een online assertiviteits training.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ik zou je niet te hard schamen. Het is die man z'n vak om je met dit doel te manipuleren en blijkbaar is hij er goed in.

Wees niet te hard voor jezelf, dit overkomt je niet nog eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 26 april 2016 @ 22:10:

Ik zou je niet te hard schamen. Het is die man z'n vak om je met dit doel te manipuleren en blijkbaar is hij er goed in.

Wees niet te hard voor jezelf, dit overkomt je niet nog eens.Met die schaamte komt het vast wel goed. Erger is misschien dat manlief aangaf dat hij me snuggerder (minder naïef) had ingeschat Hij vond het ook een erg domme actie..,
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Overkomt iedereen misschien weleens.

Het is hun vak. Je wordt overrompeld en hup ze zijn al verder dan je beseft.

Heb ooit eens een lekker ding aan de deur gehad toen ik alleen woonde en jarig was.

Dacht dat mijn ouders voor de deur stonden dus was nogal overrompelt (ook door zijn verschijning )

vervolgens maakte hij er misbruik van dmv praatje en hoppa ik zat aan een andere energiebedrijf vast...

Voelde me daarna zoooooo stom...



Goed dat je hebt afgebeld!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meer bezorgd zijn over het feit dat die man zo graag naar binnen wilde. Even checken wat er te halen valt? Hoe de sloten zitten? Hoor je vaker hè, dat ze later terugkomen om de boel leeg te halen...
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ja heb ik ook eens meegemaakt. Getekend voor een aankoop die heel ondoordacht was.

Heeft me wat zweet gekost,maar gelukkig na wat telefoontjes kon de koop toch ongedaan gemaakt worden omdat het onder colportage viel.

En vele jaren later iemand aan de deur die zo praatte dat ik tekende voor een maandelijkse machtiging (hij had me wijs gemaakt dat het eenmalig zou zijn. Met een boos telefoontje naar het kantoor is dat opgelost.

En ik ken nog iemand die er halfweg het telefoongesprek achterkwam, dat bepaalde gegevens nooit gevraagd worden door de bank via de telefoon.

Toen ze dat zei, had de vrouw aan de andere kant van de lijn opeens een vastlopende pc en was weg



Dus ja er zijn meer mensen die zich laten overdonderen. Maar niet iedereen durft het toe te geven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Begrijp dat het niet leuk is, maar al met al denk ik dat je nog geluk hebt gehad. Je huis had intussen ook leeggehaald kunnen worden of je had verkracht kunnen worden o.d. Zeg het niet om je angst aan te jagen hoor, maar omdat dat helaas ook voorkomt.

Sinds ik een sticker van Kassa op de deur heb dat er geen verkopers welkom zijn, wordt er nooit meer aangebeld. Misschien ook een tip voor jou?
Bleek het achteraf een boef dan?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat ik in goed gezelschap verkeer



Maar het bewijst voor mij wel even weer hoe kwetsbaar je jezelf ongewild kan maken.



Nu geloof ik niet dat deze man direct kwade bedoelingen had maar bij nader inzien was het hier en daar wel wat dubieus. Hij had geen folder materiaal bij zich. Zijn visitekaartje toonde geen website of adres. Enkel zijn naam, mobiel en Gmail. Weinig professioneel dus. En dat terwijl hij verder keurig voor de dag kwam qua kleding en auto.



We slapen nu nog net niet met een honkbal knuppel naast het bed maar manlief sluit niet uit dat dit soort mensen met heel andere intenties de binnenkant van je huis komen inspecteren.



En hoewel ik niet zo argwanend ben als hem heeft mijn man wel een punt natuurlijk.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Heb je de naam, nummer en e-mailadres wel al gegoogeld? Zo heb ik eens een oplichtersbende opgespoord die geld van mijn creditcard hadden gehaald (is keurig rechtgezet door de cc maatschappij).
Alle reacties Link kopieren
Een Google rondje naar zijn bedrijf leverde dus weinig op maar wat hij vertelde over zijn persoonlijke omstandigheden klopte wel (woonplaats).
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog hele volksstammen die in gladde verkooppraatjes vallen. die gasten worden niet geïnstrueerd maar gehersenspoeld, daarom draaien ze hun verhaal feillos en bijna zonder tussendoor adem te halen af.



Mijn moeder tuinde er, lang voor ze ging dementeren twee keer in, mooi praatje door een heel aardige jongeman, hij kwam van "het energiebedrijf", door een andere overeenkomst af te sluiten werd het een lager tarief. Bovendien kreeg ze dan € 300 terug, niet verkeerd. Ze zette een handtekening. Bleek om overstappen te gaan. Gelukkig wist ik het op tijd, ze wilde helemaal niet overstappen. Het kostte me een hele ochtend om het terug te draaien. De tweede keer stapte ze toch over, weer zonder dat ze wist dat het om een andere energieleverancier ging. Daar kwam ik veel te laat achter dus het blijft maar Green Choice. Ik hoop dat ze tegen alles NEE blijft zeggen maar ze dementeert behoorlijk, iemand met een goeie babbeltruc lukt het misschien ooit om binnen te komen, heeft ie pech want ze heeft nooit veel geld in huis en ik heb haar pinpas.
verba volant, scripta manent.
quote:Vera8 schreef op 26 april 2016 @ 22:24:

Fijn dat ik in goed gezelschap verkeer



Maar het bewijst voor mij wel even weer hoe kwetsbaar je jezelf ongewild kan maken.



Nu geloof ik niet dat deze man direct kwade bedoelingen had maar bij nader inzien was het hier en daar wel wat dubieus. Hij had geen folder materiaal bij zich. Zijn visitekaartje toonde geen website of adres. Enkel zijn naam, mobiel en Gmail. Weinig professioneel dus. En dat terwijl hij verder keurig voor de dag kwam qua kleding en auto.



We slapen nu nog net niet met een honkbal knuppel naast het bed maar manlief sluit niet uit dat dit soort mensen met heel andere intenties de binnenkant van je huis komen inspecteren.



En hoewel ik niet zo argwanend ben als hem heeft mijn man wel een punt natuurlijk.

Precies. Heeft je man gelijk in. Komt vaak voor en dan zorgt men er juist voor verzorgd uit te zien, zodat ze makkelijker je huis binnenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Achja, al doende leert men he.
Oh ja, dat overkomt mij helaas vaker. In december nog, zo'n donateurwerver van Unicef aan de deur, en ik wil eigenlijk helemaal niet vastzitten aan maandelijkse afschrijvingen. Laat mij maar gewoon wat geld in een collectebus doen, eenmalig iets overschrijven etc maar geen donateurschap, want ik wéét dat ik dan toch ook weer ooit zal moeten bellen om op te zeggen. Dus kan ik beter maar meteen "nee dank u, geen interesse" zeggen maar daar ben ik dan te schijtluizerig voor als er zo ineens iemand voor je neus staat.



En dan zo leuk voornemen, na 2 afschrijvingen zeg ik op. En dat heb ik dan nog steeds niet gedaan...
Alle reacties Link kopieren
Jawel hoor, twee weken geleden nog.

Mijn auto had het begeven en was rijp voor de sloop.

Ik dus zo´n ´mannetje´ gebeld die je auto nog dezelfde dag ophaalt, vrijwaart én een eerlijke prijs betaald.

Man komt langs en op mijn vraag ´wat levert dit mij nog op?', antwoord hij met 'niks, ik heb er genoeg meneer'.

Waarop ik wat beteuterd reageer met, uh oh oke....

Toen ik 's avonds zo eens wat naar vergelijkbare zaken aan het googlen was kwam ik diverse reacties tegen van mensen die hun auto dan maar gewoon op Facebook hadden gezet en er dan in ieder geval nog 50,- of 100,- Euro voor kregen.

Baalde achteraf enorm dat ik me zo had laten afbluffen.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik deed op een avond jaren geleden eens de deur open voor een jongen met een kartonnen doos in zijn handen. Hij vertelde dat ie een kunstopleiding deed en dat hij koeken verkocht om zijn studie te bekostigen.

Ik weet niet waarom, het was niet eens dat hij supersympathiek overkwam ofzo, maar hij stond daar met die doos op een winteravond, ik denk dat ik het een soort van zielig vond in combinatie met dat ik me overvallen voelde en hem niet wilde teleurstellen. En toen heb ik een pak koeken van hem gekocht. Kano's (die ik sowieso niet te vreten vind), van Euroshopper voor een bedrag van EUR 5,-



Later dacht ik: er zijn zoveel goede doelen... waarom zou ik in godsnaam de studie van een of andere anonieme gast sponsoren die godbetert op de kunstacademie zat en met niets creatievers kon komen dan een doos Euroshopperkoeken verkopen voor 10x de prijs.

Ik vond mezelf zo stom!

Jaar later stond ie weer voor de deur met de pech dat mijn man opendeed en zo bot nee zei, dat ie nooit meer is langs is geweest.



Dus ja, ik herken je verhaal, maar weet je... mijn les is dat ik tegenwoordig mezelf niet meer zo in een hoekje laat drukken door onbekenden en liever nee zeg dan mezelf ergens in laat praten. Dan maar een keer niet pleasen, zeker als ik iemand niet ken. Komt wel goed hoor, het zakt :-)))
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk ook best een vreemde vraag: "mag ik even binnenkomen?"



Waarom je verhaal niet bij de deur houden?

Omdat de kans dan minder groot is dat diezelfde deur in je gezicht wordt dichtgeslagen natuurlijk.



In dit geval had zijn product ook nog betrekking op het interieur. Hij heeft daarom niet alleen mijn woonkamer maar ook mijn keuken gezien



Hoe meer ik erover nadenk hoe vreemder het is eigenlijk.



Misschien toch die honkbal knuppel maar eens opzoeken
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik begon te lezen, verwachtte ik een verhaal dat een stuk naarder af zou lopen.



Op je hoede zijn is altijd goed, maar de kans is ook best groot dat 'ie gewoon echt de intentie had om je wat te verkopen hoor!
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:HappyGoLucky schreef op 26 april 2016 @ 22:35:

Ik deed op een avond jaren geleden eens de deur open voor een jongen met een kartonnen doos in zijn handen. Hij vertelde dat ie een kunstopleiding deed en dat hij koeken verkocht om zijn studie te bekostigen.

Ik weet niet waarom, het was niet eens dat hij supersympathiek overkwam ofzo, maar hij stond daar met die doos op een winteravond, ik denk dat ik het een soort van zielig vond in combinatie met dat ik me overvallen voelde en hem niet wilde teleurstellen. En toen heb ik een pak koeken van hem gekocht. Kano's (die ik sowieso niet te vreten vind), van Euroshopper voor een bedrag van EUR 5,-



Later dacht ik: er zijn zoveel goede doelen... waarom zou ik in godsnaam de studie van een of andere anonieme gast sponsoren die godbetert op de kunstacademie zat en met niets creatievers kon komen dan een doos Euroshopperkoeken verkopen voor 10x de prijs.

Ik vond mezelf zo stom!

Jaar later stond ie weer voor de deur met de pech dat mijn man opendeed en zo bot nee zei, dat ie nooit meer is langs is geweest.



Dus ja, ik herken je verhaal, maar weet je... mijn les is dat ik tegenwoordig mezelf niet meer zo in een hoekje laat drukken door onbekenden en liever nee zeg dan mezelf ergens in laat praten. Dan maar een keer niet pleasen, zeker als ik iemand niet ken. Komt wel goed hoor, het zakt :-)))



Ik weet precies hoe je je moet hebben gevoeld!



En het zal idd wel zakken. Ben ergens ook wel blij met deze wijze les. Nu (hopelijk) nog zonder verdere gevolgen maar ik neem het mee bij een volgende gebeurtenis waarbij de intenties misschien minder zuiver zijn.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 26 april 2016 @ 22:43:

Toen ik begon te lezen, verwachtte ik een verhaal dat een stuk naarder af zou lopen.



Op je hoede zijn is altijd goed, maar de kans is ook best groot dat 'ie gewoon echt de intentie had om je wat te verkopen hoor!



Oh daar ben ik nog steeds ook wel van overtuigd hoor! Zou ik hem morgen tegenkomen in de stad dan zouden we misschien nog best even verder kunnen kletsen over mijn huis. Bij wijze van spreken.

Gaandeweg dit topic is meer de nadruk komen te liggen op deurverkopers met minder goede bedoelingen maar daar schaar ik deze man vooralsnog niet direct onder.



Maar wat ik wel wat stuitend vond was hoe hij me om zijn vinger wond terwijl ik al twee keer had aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in zijn product omdat ik al was voorzien.



Die vasthoudendheid. Maar het allerergste natuurlijk dat ik me als een gedwee schaap liet manipuleren. Vooral dat!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ze worden hierop getraind. Een familielid van me heeft soortgelijk werk gedaan. Mensen die dit niet kunnen, houden het nog geen week vol. Je moet weinig last hebben van je geweten.

Het hoeven echt geen boeven te zijn, ze willen binnen komen omdat je ze dan inderdaad moeilijker afwimpelt.
Alle reacties Link kopieren
Overweeg een bordje/sticker voor bij de deur wat dit soort mensen ontmoedigt.



Iets in de trant van: "Aan de deur wordt niet gekocht, en bekeerd zijn we ook al".



Maar dan de iets degelijker versie...



Moet nog even op zoek..
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Dat zei een wat agressievere verkoper ook ooit eens tegen mij. Maar ik ga niet het aangezicht van mijn schitterende huis versjteren met een lelijke sticker wanneer ik ook gewoon: "Nee dank u, fijne dag, veel succes." kan zeggen. Daarna sluit ik de deur gewoon, ook als ze in hun verhaal zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 26 april 2016 @ 23:12:

Dat zei een wat agressievere verkoper ook ooit eens tegen mij. Maar ik ga niet het aangezicht van mijn schitterende huis versjteren met een lelijke sticker wanneer ik ook gewoon: "Nee dank u, fijne dag, veel succes." kan zeggen. Daarna sluit ik de deur gewoon, ook als ze in hun verhaal zitten.



Ook jij hebt helemaal gelijk. Zo moet ik het ook aan gaan pakken.



Het stomme is; toen hij vroeg binnen te mogen komen was mijn eerste gedachte: Waarom? Ik zit me nog steeds af te vragen waarom ik het niet hardop heb gezegd.



Zo kort, bondig en daadkrachtig als jij het schetst kan ik (hazehartje dat ik ben) niet voor elkaar krijgen vrees ik. Maar iets meer daadkracht en standvastigheid zou ik toch wel aan de dag moeten kunnen leggen, toch?



Het is verdorie Mijn huis! Mijn privacy waar inbreuk op gedaan wordt.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven