Hij was overtuigend, ik onnozel..

26-04-2016 22:08 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb even moeten broeden op een passende topic titel maar deze dekt wel ongeveer de lading.



Afgelopen week stond er een onbekende man voor mijn deur. Vlotte verschijning en keurig verzorgd. Hij had een klein bosje voorjaarsbloemen bij zich.



Hij begon direct over onze woning, enthousiast en vol lof (nieuw huis). Benoemde een aantal zaken en omstandigheden mbt ons huis welke ik omwille van de herkenbaarheid hier even achterwege laat maar ik wil er mee aangeven dat we eigenlijk al vrij snel een spontaan 'gesprekje' hadden.



Hij stelde zich voor en gaf aan in de buurt te wonen. Hij verkocht product X en vroeg in een adem door of hij even binnen mocht komen.



En daar ging het bij mij mis! Achteraf wijt ik het aan het feit dat 'de sfeer' al wat los was en het bosje bloemen, maar ik liet hem dus binnen. Waarop hij uiteindelijk ook nog verder doorliep.



Aldaar kletsten we nog even verder alsof we elkaar al tijden kenden met als uiteindelijk resultaat dat ik mijn agenda trok om met hem een afspraak te maken om hem nader zijn verkoopverhaal te laten doen. Bij voorkeur als manlief ook aanwezig was.



Lang verhaal kort: Na zijn vertrek dacht ik nog: Whut? Hoe kon dit gebeuren?

Me iets aan laten praten wat ik helemaal niet wil. Waarom überhaupt een wildvreemde (man) mijn huis binnen laten terwijl ik alleen was met mijn kinderen? We wonen ook nog best afgelegen...



Ik ben een pleaser en heb er een hekel aan mensen teleur te stellen. Maakte deze man daar misbruik van? Geen idee, ik twijfel niet direct aan zijn intenties. Hij was gewoon eeg overtuigend en wist daar handig gebruik van te maken.



Heb de afspraak uiteindelijk geannuleerd, dat mag duidelijk zijn. Maar dus niet zonder enigszins beschaamd dat stukje zelfreflectie te hebben toegepast.



Is zoiets jullie ook wel eens overkomen? Dat je denkt: Waarom heb ik niet gewoon mijn poot stijf gehouden en gezegd wat ik werkelijk dacht/wilde?



Dat ik erg hardleers ben blijkt wel uit het feit dat ik me tig jaren terug ook al eens door zo'n student aan de deur heb laten strikken voor een maandelijkse donatie aan een arm kindje in een veraf en donker land.



En dat terwijl ik vind dat ik best over wat mensenkennis beschik en over het algemeen zelfverzekerd in het leven sta.



Vanaf nu doe ik in ieder geval de deur niet meer open en ga ik misschien maar eens op zoek naar een online assertiviteits training.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Het is niet moeilijk hoor. Het vergt alleen wat onbeschoftheid . Omhels je innerlijke eikel, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 26 april 2016 @ 23:21:

Het is niet moeilijk hoor. Het vergt alleen wat onbeschoftheid . Omhels je innerlijke eikel, zou ik zeggen.







(Zou ik eigenlijk wel als onderschrift moeten hebben )
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat zou me niet overkomen. Ik vraag meteen naar zijn doel, kom zo snel mogelijk terzake en ik laat meteen weten dat het geen zin heeft ommij aan de deur iets te willen verkopen, ongeacht artikel of dienst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:barbaracartland schreef op 26 april 2016 @ 23:12:

Dat zei een wat agressievere verkoper ook ooit eens tegen mij. Maar ik ga niet het aangezicht van mijn schitterende huis versjteren met een lelijke sticker wanneer ik ook gewoon: "Nee dank u, fijne dag, veel succes." kan zeggen. Daarna sluit ik de deur gewoon, ook als ze in hun verhaal zitten.



Ik doe dat ook, een normale zin komt er meestal echter niet uit. Meer een gemompeld 'nee sorry' of 'bedankt, geen interesse' en dan gewoon resoluut die deur dicht.

Zodra ik ze ook maar enige hoop heb gegeven en we even in gesprek zijn kan ik geen nee meer zeggen. Dus dan maar een beetje bot.
Dat bot zijn moet je oefenen, ging bij mij in het begin ook niet zo makkelijk. Moet zeggen, ik word er steeds beter in
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens geen wonder van assertiviteit maar ik weet zeker dat ik niets aan de deur wil kopen hoe dan ook, dus ik hoef er niet meer over na te denken. Soms vind ik het wel zielig maar ik kan er niet veel aan doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Taxxi schreef op 26 april 2016 @ 23:40:

Dat bot zijn moet je oefenen, ging bij mij in het begin ook niet zo makkelijk. Moet zeggen, ik word er steeds beter in Ja, gewoon doen en dan gelijk loslaten. Niet gaan bedenken dat het wel zielig was voor de verkoper, dat je toch op z'n minst zus of zo.. Let it gooooo.
Alle reacties Link kopieren
Zelf begin ik op het moment dat ik door heb dat ze mij iets willen aansmeren/laten overstappen met driftig nee te schudden en zeg dan: 'nee, dank u geen interesse dahaag'. Als ze dan aandringen komt de spreekwoordelijke innerlijke eikel naar voren en bitch dan: "Snapt u de N of de E niet van het woord NEE? Goedendag!"



En dan snel die deur dicht
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 26 april 2016 @ 23:44:

Zelf begin ik op het moment dat ik door heb dat ze mij iets willen aansmeren/laten overstappen met driftig nee te schudden en zeg dan: 'nee, dank u geen interesse dahaag'. Als ze dan aandringen komt de spreekwoordelijke innerlijke eikel naar voren en bitch dan: "Snapt u de N of de E niet van het woord NEE? Goedendag!"



En dan snel die deur dicht Aandringen moet ze dan bij mijn deur, want die zit dan al mooi dicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 26 april 2016 @ 23:21:

Het is niet moeilijk hoor. Het vergt alleen wat onbeschoftheid . Omhels je innerlijke eikel, zou ik zeggen.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn stickers voor: http://www.nietaandedeur.nl
Alle reacties Link kopieren
Als ik word benaderd door iemand die een keurig koffertje bij zich heeft zeg ik alleen maar "geen tijd".

Als er wordt aangebeld reageer ik niet, tenzij ik iemand verwacht. Als het een bekende is gaat na een minuut de telefoon wel, dan neem ik ook niet altijd op, ligt eraan wie op de display verschijnt.
verba volant, scripta manent.
..
..
Alle reacties Link kopieren
quote:MinionX schreef op 27 april 2016 @ 00:16:

Hier de botheid zelve...



Ik begin op straat bij de verkoopjongens en - meisjes al als ze me aankijken te zeggen " nee" en dat blijf ik herhalen door lopen totdat ze ophouden. Ze staan in mijn stad elke dag op dezelfde 2 plekken waar ik in de lunchpauze langs moet. Elke dag staan er anderen wat te verkopen. Zo leer je wel nee zeggen.



Het hangt van mijn humeur af of ik erbij lach of heel nors kijk.

Dat kan ik dan weer wel héél goed, straatverkopers hebben een verkeerde aan mij

Wel kan ik, als ik zo'n bui heb, iemand z'n verhaal van een kwartier laten doen om vervolgens te zeggen dat ik toch geen interesse heb, gewoon omdat het kan!
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 26 april 2016 @ 22:30:

Oh ja, dat overkomt mij helaas vaker. In december nog, zo'n donateurwerver van Unicef aan de deur, en ik wil eigenlijk helemaal niet vastzitten aan maandelijkse afschrijvingen. Laat mij maar gewoon wat geld in een collectebus doen, eenmalig iets overschrijven etc maar geen donateurschap, want ik wéét dat ik dan toch ook weer ooit zal moeten bellen om op te zeggen. Dus kan ik beter maar meteen "nee dank u, geen interesse" zeggen maar daar ben ik dan te schijtluizerig voor als er zo ineens iemand voor je neus staat.



En dan zo leuk voornemen, na 2 afschrijvingen zeg ik op. En dat heb ik dan nog steeds niet gedaan...Zo zit ik al 2,5 jaar voor €3 pm aan WNF vast hahaha
Alle reacties Link kopieren
Ik doe nooit de voordeur open, er naast is het raam van de woonkamer en aan de andere kant van de voordeur het raam van de slaapkamer. Ik open dus het raam op tuimel-stand en vraag wat er is,staat het mij niet aan dan poeier ik ze af. Zijn het schoolkinderen met een kapotte fiets dan help ik die wel. Toen ze nog geen mobieltjes hadden mochten ze hier altijd naar huis bellen maar dat is nu nooit meer nodig.
Laatst werd er eentje bot tegen mij aan de deur, wat een eikel houding had die vent zeg. Drie weken eerder stond ie ook al aan m'n deur en nee, ik wilde nog steeds mijn kliko niet schoon laten maken door hem. Door dit topic net een sticker besteld. Ik irriteer me gewoon aan de aanpak van de meeste verkopers!
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 27 april 2016 @ 00:25:

[...]



Dat kan ik dan weer wel héél goed, straatverkopers hebben een verkeerde aan mij

Wel kan ik, als ik zo'n bui heb, iemand z'n verhaal van een kwartier laten doen om vervolgens te zeggen dat ik toch geen interesse heb, gewoon omdat het kan!Dat heb ik ook weleens gedaan. Zo vreselijk leuk als je dan de reactie ziet, die ingehouden woede, het druipt eraf.
verba volant, scripta manent.
quote:barbaracartland schreef op 26 april 2016 @ 23:21:

Het is niet moeilijk hoor. Het vergt alleen wat onbeschoftheid . Omhels je innerlijke eikel, zou ik zeggen.Zo doe ik het altijd, ja
quote:-Bella- schreef op 27 april 2016 @ 01:02:

Laatst werd er eentje bot tegen mij aan de deur, wat een eikel houding had die vent zeg. Drie weken eerder stond ie ook al aan m'n deur en nee, ik wilde nog steeds mijn kliko niet schoon laten maken door hem. Door dit topic net een sticker besteld. Ik irriteer me gewoon aan de aanpak van de meeste verkopers!Irriteren is geen wederkerend werkwoord. Je ergert je aan iets, of iets irriteert je. You choose.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 27 april 2016 @ 01:33:

[...]





Dat heb ik ook weleens gedaan. Zo vreselijk leuk als je dan de reactie ziet, die ingehouden woede, het druipt eraf.Jaaaaaa, leuk toch?!? Ik heb ooit eens in jouw stad een verkoper van één of ander tijdschrift eindeloos aan de praat gehouden om aan het eind van zijn betoog doodleuk te zeggen dat ik geen belangstelling had, iets wat ik ook al aan het begin van zijn betoog had aan gegeven. Zijn gezicht, priceless!
En nou is het afgelopen!
Ik snap hier echt helemaal niks van. Het is me nog nooit overkomen, en zal me nooit overkomen. Ik blaf iedereen af die me opbelt of aan de deur staat om commerciele redenen. Als ik wat wil of nodig heb, ga ík daar achteraan, en niet andersom.



En ik wens niet lastiggevallen te worden door ongewenst gebel en bezoek.



Dan weet je toch al dat het ze te doen is om je iets aan te smeren?!
quote:Amand schreef op 27 april 2016 @ 01:38:

[...]



Irriteren is geen wederkerend werkwoord. Je ergert je aan iets, of iets irriteert je. You choose.Dit is pas ergerlijk en irritant.
quote:Vogelaarster schreef op 27 april 2016 @ 06:11:

[...]



Dit is pas ergerlijk en irritant.Inderdaad, je zou je er haast aan irriteren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven