Hobby oppakken: schrijven

25-12-2014 13:11 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-forumsters,



Deze kerst doe ik niet zoveel met mijn familie. We zitten lekker thuis en ieder doet zijn eigen ding. Ik was aan het studeren, maar merkte toch dat ik me eigenlijk niet kon concentreren en liever iets leukers wilde doen.



Ik schreef een paar jaar geleden graag. In het Engels, fantasy verhalen, korte verhalen etc. Nu ik me toch verveel, heb ik zin om het weer op te pakken. In het Nederlands, aangezien dat goed is voor mijn taalgevoel en studie. Alleen ik vind fantasy altijd zo nerdig klinken in het Nederlands



Wie schrijft hier nog meer? Waarom schrijf je en wat schrijf je? Hoe kom je aan je verhalen en heb je nog goede websites?



Alle reacties Link kopieren
Er is een site waar mensen fan fiction schrijven. Dus verhalen gebaseerd op betsaande films en series. Misschien leuk om eens rond te kijken en zelf wat te proberen?



https://www.fanfiction.net/
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
Fanfiction is al jaren mijn guilty pleasure Ik ben vooral gek op Harry Potter fanfiction. Alleen het is zo jammer dat je zoveel moet filteren voordat je een goede tegen komt! Meeste is peaurneau op papier. Fifty shades stijl.



Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd fanfics te schrijven, alleen weer in het Engels. Gezien mijn Engels achteruit is gegaan de laatste paar jaar, durf ik dat niet zo goed meer aan haha.
Alle reacties Link kopieren
Hm ja, zit wel wat smut tussen, maar het handige aan fanfiction schrijven vind ik dat je geen personen vanuit het niks hoeft te bedenken. Je kan gewoon een verhaaltje of scene schrijven en de lezers hebben dan meteen al alle achtergrondinformatie die nodig is. Dus schrijf gewoon wat one shots, gooi het op de site en vraag om reviews.

(ik schrijf overigens zelf niet, ik fantaseer alleen. Durf het niet goed op papier te zetten, voel me dan ook nogal nerdy.)
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
Ja daar heb je gelijk in. Misschien ga ik zo wel een poging wagen. Ik vond op mijn pc allemaal oude verhaalideeën terug. Zo leuk om te lezen, sommigen zijn jaren oud. Alleen het begin maken vind ik zo lastig.



Waarom voel je je nerdy? Eigenlijk best terecht, fanfiction is vaak wel voor nerds. Bevalt mij prima haha.
Alle reacties Link kopieren
hm ja nerdy...en een beetje beschaamd. Ik weet niet...

Ik heb het ook als ik een fanfic lees waar inderdaad teveel seks in zit. Alsof ik de privacy van de karakters dan aantast ofzo (ja ik weet dat het geen echte mensen zijn hahaha).

Ik kan er niet goed de vinger opleggen waarom ik het voor mezelf beschamend vind. Een beetje een combinatie van geen dweepzieke bakvis willen zijn en een innerlijk taboe op plagiaat.

(maar hey, ik gebruik wel zonder scrupules andermans karakters als ava hier).



Ik zit er wel al een tijdje op te vlassen om ook eens een leuke fanfic te schrijven, ook omdat ik als puber graag verhalen schreef en dat een beetje mis. Ik dagdroom wel altijd enorme verhalen bij elkaar dus met mijn fantasie is niks mis.
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof je de sprong gewoon moet wagen Van welk boek/film ben je gek?



Ik herken het taboe wel een beetje. Als mijn vriend achter mij kwam staan tijdens het lezen van een fanfic, klikte ik hem gauw weg :P het heeft toch iets... beschamends op de één of andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Walking dead en dan vooral Daryl.



Ik hou heel erg van verhalen waarin de hele wereld naar de klote gaat aan een ziekte of allesvernietigende oorlog of iets dergelijks. Hmm, dat klinkt nogal luguber, maar ik vind het idee dat de wereld en de overlevenden dan een nieuwe start kunnen maken zonder vast te zitten aan de grenzen die de wereld nu biedt, snap je?

Dat vind ik bv erg aantrekklijk aan het Darylpersonage. Voor de apocalypse was hij een een nobody. Levend van losse baantjes, van wat de jacht opbracht, wat handeltjes, slechte jeugd en nu krijgt hij de kans om zijn talenten te ontwikkelen. Die kans krijg je niet als iedereen al het vooroordeel heeft dat je een waardeloze zwerver bent.



Anyway, mijn engels is niet slecht, maar dat zal ik ook flink moeten oppoetsen hoor. Ik heb eerlijk gezegd nog niet gezocht of er nederlandstalige fanfictionsites zijn.
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
oh dat is er dus (gewoon googlen joh, duh)

http://www.fanfic.nl/index.php



staat niet veel op alleen en ik heb nu even niet de tijd om de kwaliteit te beoordelen.
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
Vandaar je nickname! Ik heb de Walking Dead zelf nog nooit gezien. Moet een goede serie zijn. Ik snap wat je bedoeld met betrekking tot de kansen die je krijgt in dystopische verhalen. Dat spreekt mij er ook erg in aan. Plus de anarchie is ook zo fascinerend. Dan komen de verschrikkelijkste en mooiste kanten van de mensheid naar boven.



Ik kan niet zo goed overweg met Nederlandse fanfiction. Ik lees de boeken vaak in het Engels, dus als ik dan Nederlandse fanfiction lees, voelt dat zo onwennig hahah. Waarom ga je het niet proberen? Wie weet valt het reuze mee.



Ik ben begonnen met een namenlijst maken, want er zijn nog zoveel personages in mijn hoofd die geen naam hebben.
Ik vind het ook leuk om te schrijven. Maar jouw genre ken ik niet en voor mij persoonlijk lijkt het me ook niks.

Ik probeer een thriller/ romantisch verhaal te schrijven. Omdat ik zoveel gekke anekdotes ben tegengekomen in diverse banen en zelf graag komische dingen lees (ik vind de toon van Janet evanovitch erg leuk) probeer ik dat er ook in te verwerken.

Als ik de tijd vind heb ik er veel plezier van om te schrijven maar helaas..

Succes met je pogingen!!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik ook Primabella, personages die ik als engelstalig ken spreken geen nederlands, dat is raar.

En wat je zegt over dystopieën klopt inderdaad. Fascinerend om te zien dat dat laagje beschaving heel snel verdwijnt. (ik hou om die reden ook erg van verhalen over gewone mensen in oorlogstijd).



Ja, fuck it, ik moet me niet zitten te schamen voor mezelf en gewoon lekker gaan schrijven. Mijn man komt toch nooit in mijn mapjes op de computer want dat staat vol droge teksten voor mijn opleiding, een smeuïge fanfic kan er dan best bij haha.



Maar op den duur wil ik wel graag originele verhalen schrijven.



Leuk om hier even over van gedachten te wisselen, daar heb ik wel wat aan.

Ik ga nu maar eens wat aandacht aan het kerstdiner besteden. Fijne dag!
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
Haakje, ik probeer ook niet alleen maar high-fantasy te schrijven met elven en magie hoor. Ik houd meer van de Game of Thrones stijl, weinig magie, veel intriges en politieke spelletjes. Met een dergelijk project ben ik nu bezig. Ik zal Janet Evanovich eens googlen. Een thriller/romance klinkt super, daar houd ik wel van! Alleen ik ben altijd bang dat het te cliché wordt, te fifty shades of twilight. Perfectionisme moet ik maar eens laten varen :P



Het is inderdaad lastig om de tijd (en prioriteit) bij deze hobby te leggen. Tv kijken of een boek lezen is zoveel makkelijker. Maar op dagen zoals vandaag steeds die fantasie toch weer de kop op en denk ik..ach waarom probeer ik het niet eens weer?



@Darylina, ja dystopische verhalen spreken mij daarom ook zo aan. En het avontuur, opzoek naar iets in een wereld die je kent, maar ook weer totaal niet.



Haha, tijd om te gaan schrijven. Ik ga zo ook maar eens een poging doen. Net even nagedacht over de setting, belangrijke personages. Ik denk dat ik gewoon moet gaan met die banaan



Veel plezier met je kerstdiner!
Alle reacties Link kopieren
Je bent net te laat... voor NaNoWriMo. Ik verwacht je dus op ons topic komende november
Trouwens, schrijversweb.nl is misschien ook iets voor je. Veel mensen plaatsen daar hun verhalen in allerlei categorieen en geven ook feedback aan elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe normaliter altijd mee met NaNoWriMo! Dit jaar alleen geen tijd/ruimte voor gehad! Heb je het gehaald? :D



Schrijversweb, die ken ik nog niet. Ik zal het eens opzoeken! Bedankt voor de tip.
Ik wil het ook weer oppakken, want schrijven is goed! Nanowrimo lukte dit jaar niet, mijn hoofd zat te vol met andere dingen, maar het begint alweer flink te kriebelen.quote:Alleen ik vind fantasy altijd zo nerdig klinken in het NederlandsNerdig is goed
Alle reacties Link kopieren
Ja daar heb je natuurlijk ook wel een punt Nerdig is heel goed. Alleen Nederlandse fantasy lukt me nog niet helemaal, meestal vind ik het te fout hahaha.
Is ook zo hoor, in het Nederlands heb ik ook sneller het gevoel dat het niet 'klopt'.

He, heb weer helemaal zin om te beginnen!
Alle reacties Link kopieren
The Dark Lady in vergelijking met De Duistere Dame... zodra woorden voorkomen als 'duister', 'magie', 'tovenaar' dan kom ik al niet meer bij. Hele slechte gewoonte



Jaa ik ook, ik heb al vier zinnen opgeschreven! Kom er wel haha.
Primabella, op wat voor site's kan ik fanfiction van harry potter vinden?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg op schrijversweb de melding dat de site gehackt is.
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
www.fanfiction.net

Ik weet niet wie je graag shipt, maar anders is er ook www.dramione.org (vind ik zelf erg leuk!)



Ja klopt Darylina, als je via google zoekt op schrijversweb kan je er wel op komen geloof ik
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben begonnen.....heb een setting en ruw verhaalverloop voor mezelf op papier gezet en hoop vanavond wat tijd te hebben om het uit te werken. Spannend!
I ain't nobody's bitch
Alle reacties Link kopieren
Poe in het Engels schrijven is toch wel moeilijk. Ik twijfel steeds aan zinsconstructies en grammatica. Ik ben toch maar overgestapt op Nederlands. Dan vertaal ik het later wel.
I ain't nobody's bitch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven