Hoe aan woonruimte komen?

31-07-2016 21:52 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik ben nieuw op het forum. Maar ik wil graag mijn verhaal kwijt.



Helaas heb ik vorig weekend na 6 jaar een punt gezet achter mijn relatie. (Eerste relatie ook). We hadden samen een koophuis, net een pup gekocht. Maar helaas leefden we uiteindelijk als broer en zus. Gedoe met schoonfamilie. Hij wilde toch geen kinderen en ik uiteindelijk wel. Ook woonde ik niet meer bij mijn ouders in de buurt. Geen werk kunnen vinden, ik zat daar ook helemaal alleen etc. Ik zag het niet zitten om bij wijze van nog 40 jaar zo door te gaan. (Ben nu 29).

Enfin, hij blijft in het koophuis omdat ik dus geen werk had. Dus ben ik noodgedwongen terug gegaan naar mijn ouders. Hier gewoon binnen 1 week werk gevonden via een uitzendbureau voor ongeveer 24 uurtjes per week. Ik helemaal blij natuurlijk. Vrijdag was mijn eerste dag, morgen weer.

Alleen wil ik uiteraard weer zo snel mogelijk weg bij mijn ouders. Ik wil hun niet belasten met mijn problemen en ik ben erg op mijn privacy gesteld en ik vind het gewoon moeilijk om weer bij mijn ouders te wonen terwijl ik 6 jaar lang heb gedaan waar ik zin in had. Helaas geen inschrijfduur meer, omdat ik geen geld had om het te kunnen verlengen.

Ik heb ook al gezocht op tijdelijk verhuur/antikraak, ik lees goede ervaringen, maar ook slechte ervaringen. Dus daar twijfel ik nu ook over. Het liefst wil ik zo goedkoop mogelijk huren omdat ik dan kan sparen. Maar nu zit ik ook te denken om 'goedkoop' particulier te huren. Voor zover het goedkoop is, natuurlijk. Maar als ik huurtoeslag zou krijgen, zou het misschien wel een optie zijn. Het koophuis staat nog op beide namen, maar ik sta al wel weer ingeschreven bij mijn ouders. Mijn vraag is of ik sowieso dan recht heb op huurtoeslag. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk, hoe kom ik zo snel mogelijk aan een betaalbare huurwoning/appartement/studio? Ik ben niet meer zo kieskeurig wat betreft woning, zelfs met iemand een woning delen vind ik geen probleem. Ik wil alleen in de plaats blijven waar mijn familie zit, want die heb ik de afgelopen 6 jaar heel erg moeten missen.

Mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten, wat hebben jullie toen gedaan en hoe? Want ik zie door de bomen het bos niet meer, bij wijze van. Er zijn zoveel huizensites, dat ik niet weet welke nou betrouwbaar zijn en welke niet. Ik hoor graag jullie ervaringen en/of tips.

Alvast heel erg bedankt.



Groetjes kraaitje
Toen ik ging scheiden heb ik via een collega (die een heel groot netwerk heeft in de woonplaats en haar man een eigen bedrijf), enen balletje opgegooid dat ik woonruimte zocht. En zij had wel een telefoonnummer en ze wist zelfs dat er een appartement vrij zou komen.

Dat klopte, en ik werd de volgende bewoner. Vandaar uit inmiddels mijn koopwoning gekocht.



Succes, en sterkte!
Als de sodemieter opnieuw inschrijven bij woningnet/wbv.



Verder zou ik ofwel op zoek gaan naar een kamer, of mikken op een studio. Er zijn ook kamers waarbij je nog wel een eigen keukenblokje hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat er weinig anders op zit dan een kamertje te huren ergens, en dan mag je in je handen knijpen als daar een eigen "keukenblokje" in zit. Of je aantal werkuren uit te breiden, desnoods door een tweede baantje erbij te nemen, en dan ergens particulier een klein appartementje te huren. Maar andere smaken zijn er niet voor de korte termijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Iemand die bv kamers verhuurt aan studenten of werkenden, eventueel bij een boer als je niet in een stad woont. Of straks als het zomerseizoen is afgelopen een stacaravan op een camping.

En geen geld om een verlenging te betalen is natuurlijk een non argument. Wat kost zoiets? 35 euro per jaar ofzo?

Dus vanaf nu altijd zorgen dat je ergens ingeschreven staat ook al heb je een huur of koophuis.



Succes met vinden van een woning, de keuze om zelf verder te gaan is wel dapper en vergt moed.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
na het hoogseizoen een vakantiehuisje huren voor langere tijd?
Iemand vinden die net is gaan samenwonen en zijn/haar eigen huis nog eventjes aanhoudt. Zo heb ik een tijdje gewoond.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou antikraak proberen. Heb ik ooit gedaan na een verbroken relatie en is goed bevallen. Soms hebben ze panden waarvan ze vooraf al kunnen vertellen dat je er 2 jaar kunt blijven.



Je kan altijd even met zo'n antikraakbureau gaan praten. Even bespreken of je een echt eigen huis krijgt bijvoorbeeld.



Ik zou zelf niet in een oud kantoorpand oid gaan zitten. Ik had destijds een gigantisch appartement voor weinig.
Alle reacties Link kopieren
Op een locale FB groep vragen of iemand wat weet, je netwerk laten weten dat je wat zoekt.



En anders toch maar anti-kraak proberen, of huren op basis van de leegstandswet. Een kennis heeft via villex.nl al een tijd een woning.

Als het niet bevalt kun je blijkbaar toch weer terug naar je ouders?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Woningnet is toch iets van 30'euro ofzo? Of is dat veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Welke regio zoek je? Bij de wbv waar ik werk hebben we regelmatig ook wel woningen op direct te huur, dus geen inschrijftijd nodig. Maar dan moet je niet midden in een grotere stad willen wonen.
quote:gympie26 schreef op 31 juli 2016 @ 22:17:

Welke regio zoek je? Bij de wbv waar ik werk hebben we regelmatig ook wel woningen op direct te huur, dus geen inschrijftijd nodig. Maar dan moet je niet midden in een grotere stad willen wonen.In de grote steden hebben ze juist veel direct te huur, meestal crappy flatjes.
Alle reacties Link kopieren
Het huis is toch voor de helft van jou? Gaat je ex je uitkopen en houd je daar aan over of staat het onder water?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na het verbreken van mijn relatie een jaar anti-kraak gewoond en dat was heel fijn! Kostte heel weinig, dus ik kon lekker sparen. En het huis was prima. Best groot en licht, een beetje ouderwets maar dat vond ik wel fijn. De buurt was niet al te best maar dat maakte me niet uit.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
welke plaats? want of je nu iets zoekt in Utrecht of Finsterwolde maakt nogal een verschil..
quote:Nicotientje schreef op 31 juli 2016 @ 22:16:

Woningnet is toch iets van 30'euro ofzo? Of is dat veranderd?In Amsterdam kost het een tientje per jaar om je inschrijving te verlengen. Peanuts.
To is niet erg spraakzaam...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad stom geweest om de inschrijving niet te verlengen. Ook ivm geldproblemen. (Veel gebeurd in de relatie, daar wil ik nu ook ff niet op in gaan). Maar ik kan het helaas niet terugdraaien.

Ik woon nu weer in west Noord Brabant. Zelf zat ik te kijken bij Ad Hoc, dus ik denk dat ik daar morgen na het werk langs ga. Zit gelukkig in mijn woonplaats. Alleen heb ik daar dus ook slechte ervaringen over gehoord. Dus ik ben bang dat ik problemen krijg. Waar ik nu geen zin in heb. Over Camelot hoor ik ook veel slechte ervaringen.



En hoe het zit met het koophuis? Geen idee, mijn ex heeft een afspraak kunnen maken, maar dat is pas in september. Eerder kon niet.



@Nicotientje, ik ben niet 24/7 online. Plus batterij was leeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaitje87 schreef op 31 juli 2016 @ 22:56:

Het is inderdaad stom geweest om de inschrijving niet te verlengen. Ook ivm geldproblemen.

En hoe het zit met het koophuis? Geen idee, mijn ex heeft een afspraak kunnen maken, maar dat is pas in september. Eerder kon niet.Als je nu al geldproblemen hebt dan zou ik als de wiedeweerga zorgen dat er iets geregeld gaat worden. En waar heb je geen idee van mbt het huis? Weet je niet hoe hoog de hypotheek is? En of het onder water staat? In hoeverre ben jij aansprakelijk bij schulden? Hoofdelijk?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer werk gevonden. Maar ik ben nu bijna van alle schulden af. Niet dat het super veel was. Maar ik kon het destijds gewoon niet betalen.

Ik weet hoe duur het huis was en de hypotheek. Alleen weten we nog niet wat het nu waard is. Aangezien mijn ex de helft eruit had gesloopt en er verder niks meer mee heeft gedaan. Dus het is een soort bouwval geworden. (Nog net geen Help mijn man is klusser). Al met al een hoop gezeik, dat is ook een van de redenen waarom ik de relatie niet meer zag zitten. En ik kan niet zelf een hele keuken erin zetten, badkamer opknappen enz.

Ik heb het gewoon allemaal maar laten gebeuren, ook dom van mij natuurlijk. Maar als hij iets wilde hebben kwam het er ook. Of ik het er nou mee eens was of niet. Bv de pup die hij heeft gekocht, terwijl er een hoop moest gebeuren in huis. En ik ben mijn baan kwijt geraakt. Geen nieuw werk kunnen vinden. Dus ik had weinig te zeggen over zijn salaris.



Morgen weer vroeg op om te werken, ga zo ook naar bed, dus ik kan morgen middag pas weer reageren. ;)



Maar ik heb in ieder geval van deze relatie geleerd dat ik het zo absoluut niet meer wil.
Alle reacties Link kopieren
Voor particuliere huurwoningen krijg je geen huurtoeslag. Alleen bij sociale huur tot een huur van 710 euro. Momenteel is de sociale huurmarkt een drama met wachttijden van soms wel 8 jaar omdat asielzoekers en voormalig psychiatrisch patienten en stadsurgenten voor gaan. Je zou bij Woningnet kunnen informeren of je een urgentieverklaring kan aanvragen?



Particuliere huur is duur, denk aan prijzen boven de 900 per maand.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
24/7 online? Nee lijkt me niet nodig nee. Maar als je een topic opent komen er natuurlijk gelijk reacties en vragen en dan is t wel handig om ff op te letten ja.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot dat het zo gelopen is. Sterkte met het verwerken. Ik zit vanaf eind mei in een wat vergelijkbare situatie.



Voor ik een relatie had, woonde ik via Camelot een tijdje in een voormalig verzorgingstehuis, was prima in orde. Daarna ben ik gaan samenwonen maar sinds dat uit is ben ik weer in de leegstand terecht gekomen. Via Carex ditmaal en bevalt weer prima. Een eigen rijtjes hoekhuis met mega tuin voor geen geld. Wel tijdelijk, kan hier tot december zitten. Ik ben blij dat het bestaat.



Ook wij hadden trouwens een pup samen en die heb ik meegenomen en kan nu lekker in mn achtertuin, terwijl we samen eerst alleen n balkon hadden :D
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaitje87 schreef op 31 juli 2016 @ 22:56:

Zelf zat ik te kijken bij Ad Hoc, dus ik denk dat ik daar morgen na het werk langs ga.Bij Ad Hoc kom je alleen op voorspraak binnen. Ik heb ook eens contact gehad met ze om aan onderdak te komen voor een cliënt maar dat kon ik vergeten.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Als je langs gaat bij makelaarskantoren zijn er vaak wat particuliere huurwoningen te vinden. Zo heb ik ook mijn woning gevonden en ik kon er gelijk in.

Ook had ik recht op huursubsidie, dat hangt allemaal af van je situatie uiteraard. Daarvoor zou ik even naar de belastingdienst bellen en even je situatie uitleggen. Hun weten sowieso raad! 1 belletje is vaak meer als genoeg.



Succes.
say what?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven