Hoe bescherm ik de kinderkamers tegen hitte?

21-03-2009 20:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik woon met mijn 2 kinderen sinds december in een nieuwe woning (...oude woning eigenlijk, enkel glas, slecht geisoleerd). We wonen 6 hoog. De kinderkamers zitten aan de kant waar de zon 'smorgens op begint te schijnen.

De kinderen worden nu al om 6.30 wakker vanwege de warmte die dit veroorzaakt En het is nog geeneens zomer! ik vrees het ergste voor als de buitentemperatuur echt wat hoger wordt.

Voor de ramen heb ik witte houten luxaflex hangen. Ik had ingeschat dat dat de warmte door zon wel een beetje tegen zou houden. Maar niet dus....

Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Hier een zelfde situatie, wij hebben een verduisterend rolgordijn wat erg goed helpt. In de zomer hangt er nog een dikke handdoek voor die ook flink wat warmte buiten houdt. Niet echt ideaal maar het werkt wel.
Effectieve zonwering zit aan de buitenkant zodat de hitte niet binnenkomt. Luiken, luxaflex ed aan de binnenkant helpen dus een stuk minder. Dus iets aan de buitenkant bevestigen, screens of zo.
Een airco wegzetten. Ideaal voor elke bovenverdieping. 'k Heb er hier ook eentje staan.
Alle reacties Link kopieren
ik heb hetzelfde. en met een airco aan doe ik geen oog dicht, want ik hoor continu dat ding.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen vlakbij de woestijn dus wel enige ervaring met een warm huis.

Airco heb ik een hekel aan, zelfs die dure "whisper"airco's maken een rotgeluid en bovendien is het heel slecht voor je luchtwegen en je huid.

Bij ons staan dus gewoon de hele dag de ramen wijd open.



Onze kinderen slapen in de kelder omdat het daar lekker koel is maar ja, als je 6 hoog woont is dat natuurlijk geen optie.



Verkopen ze in Nederland van dat reflecterende folie voor op het raam?

Hier zie je veel mensen die een houten frame maken met dat zilverfoliespul erin en dat gaat zomers in het raam zodat het zonlicht weerkaatst wordt en de kamer wat koeler blijft.

Wel gruwelijk irritant als je er met de auto langsrijdt want je wordt hartstikke verblind maar ik neem aan dat er weinig auto's langs jullie raam rijden



Of anders ventilators aan het plafond? Dat scheelt ook aardig wat en is een minder irritant geluid dan de airco.

Hebben wij in onze slaapkamer omdat we op de begane grond wonen en er dus geen raam open kan (= inbraakgevoelig)
Alle reacties Link kopieren
Raam open?
Alle reacties Link kopieren
Of een fan, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Plats een airco binnenin je huis. En vaste wel te verstaan. Het kost je wel wat, zo'n 2 a 3 duizend euro. Daarmee kun je een hele verdieping koel houden en het geluid zit dan bijv. op de gang als je daar het systeem plaatst. En zorg dat er niet een te groot verschil zit tussen binnen en buiten, want anders word je ziek.



Als je voorkomt dat het binnen niet te heet wordt, hoeft een airco minder hard te werken. Zonwering aan de buitenkant dus (luiken?)
Alle reacties Link kopieren
Rolluiken houden alle warmte en koude buiten. Ideaal voor zomer en winter. Wij hebben ze nu 7 jaar en dat is echt een goede investering geweest. Wil je toch zicht naar buiten dan is een screen een oplossing. Het verduisterd ook nog en je hebt geen last meer van (fel) zonlicht. Rolluiken hebben een vrij royale kap boven je ramen. Die van screens is kleiner en screens zijn goedkoper. Wij hebben boven voor alle ramen rolluiken. Beneden hebben wij alleen screens op de ramen waar de zon op staat en omdat ik toch wel graag naar buiten wil kijken. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Veel succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
ik gok dat als je in een huis met enkel glas, slecht geisoleerd ed woont, dat je het huurt. En ook niet zoveel huur betaalt hopelijk, maar ook niet zoveel geld hebt om dure oplossingen zoals ingebouwde airco en rolluiken aan de buitenkant te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wij spannen in de zomer altijd aan de buitenzijde een wit laken voor de ramen aan de warme kant, werkt prima. Rolluik of airco zou natuurlijk goed zijn, maar ja dat kost wat centen. Ramen open werkt vaak in de zomer niet omdat de warme lucht dan binnen komt. Bij echt langdurige hitte zetten we dan ook nog een ventilator op de zwenkstand in de kamer
Alle reacties Link kopieren
Ha, even 6 wassen opvouwen en er zijn al heel veer reacties! thanx! dat van die screens klinkt interesant.

Ramen open is de oplossing niet Zamirah.

Extrahalo, Ik heb inderdaad een huurhuis, dus ik kan geen gekke dingen doen qua investeringen. Ik zal hier echter waarschijnlijk wel heel lang gaan wonen dus wil graag een goede oplossing, ben wel bereidt om daar eens flink voor te knutselen bijvoorbeeld. Zoals wat Orangecowgirl noemt. Dat soort folie bestaat volgens mij hier ook wel? maar waar zou je dat dan op moeten plakken? Ik denk het eerst aan gaas ofzo? en dat dan op een houten frame nieten? ik noem maar wat...

Goede verduisterende rolgordijnen vind ik dus al behoorlijk duur (zo'n 55 euro per stuk) maar als ik niets anders kan vinden...
Alle reacties Link kopieren
o ja, airco heb ik echt een hekel aan. De lucht voelt dan zo ongezond/droog. Heel onprettig
Alle reacties Link kopieren
kun je makkelijk bij de ramen? Want 6 hoog, daar kom je niet bij met een ladder, tenzij de galerij daar zit of een balkon.
Alle reacties Link kopieren
Rolluiken of sreens kan ook niet bij mij bedenk ik me. De slaapkamer ramen gaan nogal appart open: Aan de bovenkant en benedenkant scharnieren ze precies in het midden waardoor het raam een heel stuk naar buiten gaat steken als je het open zet.

Ik zie mezelf ook geen gaten aan de buitenkant in de flat boren op 6 hoog. Ik gun mijn kinderen graag nog een moeder de komende jaren.......
Alle reacties Link kopieren
jee, lastig. maar met screens kun je de ramen nog wel een beetje openzetten toch? Als je kozijn een beetje diepte heeft, toch makkelijk 10 cm. Niet ideaal natuurlijk, maar beter dan niets.



Hoe hebben andere mensen in je flat het opgelost?
Alle reacties Link kopieren
Rolluiken en screens zijn inderdaad niet goedkoop. Voor het hele huis waren we 7 jaar geleden € 1400.- kwijt. (2 onder 1 kapper) Boven 4 rolluiken en beneden 2 screens. En wij zitten ook in een huurhuis en toch hebben we er geen spijt van dat we het hebben laten doen. Die hitte in de zomer is erger. Brr.. 't Is even een investering, maar je hebt er dan ook jaaaaren plezier van. 't Is hier bij 35 graden nog heerlijk koel.

En met al die vorst afgelopen winter blijft het lekker warm binnen als je de rolluiken vroeg laat zakken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ramen zien er zo uit:





(dit was voor dat ik de boel een beetje had opgeknapt hoor.... )
Alle reacties Link kopieren
Maar de zon staat toch niet de hele dag op die ramen? Dan kun je die toch openzetten als de zon weg is?

Als het echt heet is kun je zowiezo de ramen beter dicht laten. Anders komt de hitte binnen.

En je kunt ze echt niet zelf ophangen. Dat doet het bedrijf waar je ze koopt. Hihih. Zag je al hangen. Levensgevaarlijk zeg. Moet er met mijn hoogtevrees ook niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij lopen de meesten hier te rommelen met lakens enzo...

Als het ook een beetje isoleert bij koude vind ik het toch wel het uitzoeken waard: toen het een maandje geleden -10 was lag mijn jongste (van 1,5) in 2 winterslaapzakken en onder een dekbed te bibberen... De blokverwarming doet het namelijk ook niet denderend hier.....

Heb je een tip waar ik eens naar die dingen kan gaan kijken? screens of rolluiken?
Alle reacties Link kopieren
raamdecoratiewinkel, google eens naar een paar in je buurt. Meestal verkopen ze ook behang, vloerbedekking ed.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het door een plaatselijk bedrijf laten doen, maar hiertegenover woont iemand die heeft een grote bus. Dat bedrijf komt dus aan huis en maakt een offerte voor je.

Zonwering aan huis..... heet het.

Staat op internet. En als het inderdaad zo koud is zou ik voor rolluiken gaan. Het zijn niet van die loeigrote ramen zoals ik ze heb, dus misschien valt de prijs dan ook wel mee. Je kunt gewoon je raam openzetten als het rolluik naar boven is. 't Is wel pikkedonker als die dingen naar beneden zijn en het werkt ook nog geluidsisolerend.

('t Lijkt wel of ik er aandelen in heb). :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoebie schreef op 21 maart 2009 @ 21:59:



En je kunt ze echt niet zelf ophangen. Dat doet het bedrijf waar je ze koopt. Hihih. Zag je al hangen. Levensgevaarlijk zeg. Moet er met mijn hoogtevrees ook niet aan denken.



maar het zal wel extra in de papieren lopen om ze zo hoog te laten plaatsen

Is overleg met je woningbouw over dubbel glas/ screems voor hele flat oid geen optie? Soms kan je dit soort woningverbetering ook via hen laten doen, zodat je niet het bedrag zelf hoeft te balen, maar wel een huurverhoging krijgt.



Mogelijk kun je ook een paar buren vinden die ook screens oid willen plaatsen vinden en zo de klus gezamelijk goedkoper laten doen.
Alle reacties Link kopieren
de huurbaas is hier helaas niet zo van het "woonverbeteren".

Wij huurders vermoeden dat ze de flats volledig laten uitwonen tot er niks meer van over is en ze dan te gaan verkopen.

Ik zal eens even zo'n zaakje opzoeken.

Ik had al ff ergens de maten ingevuld net en ik kom voor screens op 214 euro per stuk en voor rolluiken 180 euro per stuk (exl. plaatsen lijkt het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven