Hoe bescherm ik mijn tafel tegen krassen en vlekken?

01-09-2015 16:17 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een mooie egaal geverfde eettafel, waarover ik een spúúglelijk doorzichtig tafelzeil heb liggen tegen krassen, vlekken en andere beschadigingen. Er zijn hier regelmatig kinderen over de vloer die de tafel gebruiken om spelletjes te spelen, te knutselen, verven etcetra (om een idee te geven).



Nou het zeil aan vervanging toe is, ben ik op zoek naar andere ideeën om de tafel te beschermen.

Hoe houden jullie de tafel mooi?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Lees mee! Net een nieuwe eikenhouten tafel (en spuuglelijk vinyl kleed) aangeschaft.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Hier ook een vinyl tafelkleed.
Niet gebruiken.
Een op maat gemaakte kunststof doorzichtige plaat. Die zie je niet want doorzichtig en die geeft een beschermlaag op het tafelblad.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad de meest effectieve oplossing. Maar of dat nu zo mooi is..
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Het zeil erover laten liggen tot je kinderen het huis uit zijn
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met beschermen en accepteren dat tafels nu eenmaal krasjes en deukjes krijgen. Ik vind dat juist wel mooi. En eventueel schuur je er na 10 jaar een keer een halve millimeter af, dan is hij weer glad.



Plastic is echt lelijk en koud. 'Die zie je niet' gaat alleen op als je ongeveer blind bent, ik kan heel goed het verschil zien tussen een plastic laag en hout.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Dus je koopt een tafel maar hij mag eigenlijk niet gebruikt worden?



Doen jullie een ook een plastic zeiltje over de bank enzo?
quote:handigmetgeld schreef op 01 september 2015 @ 16:25:

Stoppen met beschermen en accepteren dat tafels nu eenmaal krasjes en deukjes krijgen. Ik vind dat juist wel mooi. En eventueel schuur je er na 10 jaar een keer een halve millimeter af, dan is hij weer glad.



Plastic is echt lelijk en koud. 'Die zie je niet' gaat alleen op als je ongeveer blind bent, ik kan heel goed het verschil zien tussen een plastic laag en hout.Dit bedoelde ik dus
Alle reacties Link kopieren
Een tafel zie ik als gebruiksvoorwerp. Word ie te lelijk gewoon even schuren en opnieuw verven.

Als de tafel een gewone laklaag heeft dan zou je 'm een laagje parketlak kunnen geven (of twee) daar kan je met een schroef overheen zonder krassen. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Of je gooit er een glasplaat op, maar veiligheidsglas is best kostbaar.

Gewoon een zeiltje neerleggen op het moment dat er gespeeld word en daarna weer weghalen is zeker te veel werk?
Alle reacties Link kopieren
quote:MonteCara schreef op 01 september 2015 @ 16:25:

Het zeil erover laten liggen tot je kinderen het huis uit zijn



Nee toch!



Misschien is zo'n plastic plaat wat. Dat moet dan wel heel precies op maat gemaakt worden denk ik? Ik heb bij een webwinkel wel iets oprolbaars van dik hard plastic-achtigs gezien. Alleen stond op de website al dat het niet mooi stond op zijdeglans gelakte tafels....
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 september 2015 @ 16:27:



Gewoon een zeiltje neerleggen op het moment dat er gespeeld word en daarna weer weghalen is zeker te veel werk?Ja, want dat zeiltje is echt heel handig bij het ontbijt, vervolgens bij de lunch en - je raadt het al - ook bij het avondeten. In het begin haalde ik het netjes weg, want dan kon ik mooi naar mijn mooie tafel kijken. Maar na een week liet ik dat lelijke ding maar liggen. Nu haal ik het - soms - weg als we gasten hebben
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Gewoon een plaat van acrylaat.



1cm dik, nopjes eronder, dat ie mooi los ligt van de tafel. Randen iets minder scherp laten maken, anders zijn de hoeken echt vlijmscherp. Deze kun je dan idd gewoon op maat van je tafel laten maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 september 2015 @ 16:21:

Niet gebruiken.



De beste optie



Wij hebben ook een nieuwe ongelakte tafel en we eten er aan met een spuuglelijk kleed erop.
Ik heb een katoenen tafelkleed dat onzichtbaar geplastificeerd is en dus geen vocht doorlaat. Mooi en handig en kan gewoon in de was als dat nodig is. Wel in het buitenland gekocht dus ik zou niet weten waar je die hier zou kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eens in de zoveel jaar opnieuw lakken? Ik vind het echt niks, zo'n lelijk plastic kleed of plaat op tafel. Een tafel is on te gebruiken. Etensresten poets je er toch zo van af met een vochtig doekje? Ik heb hier alleen een kleed voor plak/verfactiviteiten.
Alle reacties Link kopieren
Zo zonde om al die herinneringen niet in je tafel te vereeuwigen! Leuk toch juist, die penstreep van toen je dat mooie gedicht schreef, een stukje verf van je neefje wat gezellig kwam schilderen, die buts van toen die vriend iets te hard zijn bierflesje neer kwakte omdat hij zo bulderde van het lachen tijdens die gezellige avond? Nee, een tafel die strak en glad en geen beschadigingen heeft, 'leeft' niet in mijn ogen....

Maar goed, dat was je vraag niet
Alle reacties Link kopieren
quote:lindelunelente schreef op 01 september 2015 @ 16:32:

Ik heb een katoenen tafelkleed dat onzichtbaar geplastificeerd is en dus geen vocht doorlaat. Mooi en handig en kan gewoon in de was als dat nodig is. Wel in het buitenland gekocht dus ik zou niet weten waar je die hier zou kunnen kopen.





Na het lezen van de eerste zin was mijn eerste impuls: 'vragen waar ze die vandaan heeft'. Maar je geeft het antwoord zelf al



Is dus geen wonder dat ik die dingen tot op heden nog nergens ben tegengekomen. Snap het ook niet echt, zouden volgens mij gaan als een speer bij de Blokker/Action of Xenos.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Polyurethaanlak in twee of drie lagen, Je kan er een plons water overgooien en er van hartelust op knoeien en er gebeurt niks met je tafel. Voor viltstiften e.d. Zou ik dan een paar leuke placemats voor ze kopen die je ze samen met de knutselspullen laat opruimen.

Heb jij weer een mooie tafel.
quote:apiejapie schreef op 01 september 2015 @ 16:38:

Zo zonde om al die herinneringen niet in je tafel te vereeuwigen! Leuk toch juist, die penstreep van toen je dat mooie gedicht schreef, een stukje verf van je neefje wat gezellig kwam schilderen, die buts van toen die vriend iets te hard zijn bierflesje neer kwakte omdat hij zo bulderde van het lachen tijdens die gezellige avond? Nee, een tafel die strak en glad en geen beschadigingen heeft, 'leeft' niet in mijn ogen....

Maar goed, dat was je vraag niet Ja, ik begrijp wat jij bedoelt. Ik had een heel grote eiken eettafel toen ik nog getrouwd was. Toen ik ging scheiden en mijn eigen huis(je) kreeg, paste die eettafel niet in mijn woonkamer; ik heb er een salontafel van laten maken. Met krasjes, deukjes en dingetjes er nog in, die door mijn kinderen en mijzelf gemaakt waren. En die tafel doe ik nooit weg
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik ga eens op zoek naar plexiglas/acrylaat. Dat lijkt me nog de netste (strakste) optie, denk ik.

Ook ga ik eens kijken wat er aan gecoate tafellakens te krijg is, daar had ik nog niet aan gedacht! Is toch iets meer 'tafellinnen'-achtig dan zo'n zeil. Dank voor het meedenken!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:handigmetgeld schreef op 01 september 2015 @ 16:25:

Stoppen met beschermen en accepteren dat tafels nu eenmaal krasjes en deukjes krijgen. Ik vind dat juist wel mooi. En eventueel schuur je er na 10 jaar een keer een halve millimeter af, dan is hij weer glad.



Plastic is echt lelijk en koud. 'Die zie je niet' gaat alleen op als je ongeveer blind bent, ik kan heel goed het verschil zien tussen een plastic laag en hout.Doe mij maar die kunststof plaat inplaats van een kleed.
Alle reacties Link kopieren
Een speciaal tafelblad, hebben wij ook voor de kleinkinderen, dan kunnen ze knoeien en krassen tot ze groen en geel zien. Als ze weg zijn gaat dat blad weer in een kast.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je voor een plexiglazen plaat gaan:

http://www.bouwplastics.n ... materiaal/50x100cm-helder

Dit is gegoten en gepolijst.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven