Hoe bijen te helpen?

30-04-2016 23:18 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
We horen steeds vaker hoe de bijenpopulatie terug loopt en dat dit een ramp is voor het al wankel ecologisch evenwicht in de wereld.



Bovendien vind ik het sneu voor de bijen



Hebben jullie tips voor hoe een bijvriendelijke tuin te maken of andere dingen die we kunnen doen?
Kllllllllllik



Google stuk?
Bepaalde bloemen planten, waar ze graag op af komen? Misschien weet een tuincentrum wel welke het beste zijn.

Mooi dat je zo begaan bent.
Alle reacties Link kopieren
Bloeiende planten en laurier.



Hier zijn ze allemaal dol op de hibiscus, de lavendel en de vlinderstruik. Rozen en de sneeuwbal wat minder.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nog eentje
Alle reacties Link kopieren
Boor wat gaatjes in een boomstronk die je daarna op z'n kant zet, daar gaan wilde bijen graag inzitten en eitjes leggen.

Verder kun je bepaalde bloemen en struiken planten die bijen aantrekken. Sowieso gewoon zorgen voor veel variatie qua beplanting. En een 'rommelige' tuin trekt eerder insecten aan dan een strak bijgehouden tuin.
Alle reacties Link kopieren
een bijenhotel plaatsen en daarbij veel planten aanplanten waar bijen veel nectar uit kunnen halen (zie bijvoorbeeld drachtplanten.nl). Je kunt speciale bollen/zaden kopen die biologisch zijn gekweekt (bijen mix) en daardoor veilig voor bijen en vlinders.
Alle reacties Link kopieren
Hibiscus vermeerderd vanzelf en de vlinderstruik groeit als kool. Houd daar wel rekening mee, met een ienieminie stadstuintje kun je ze beter niet beiden aanschaffen .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Geen pesticide gebruiken of alleen biologische. Da's echt het belangrijkste, zo'n beetje, want daar schijnen de meeste bijen aan dood te gaan, dacht ik. En je kunt ongedierte op vele manieren bestrijden zonder gif te gebruiken. Ik ben ook dol op de bijtjes. Ik strooi zaadmengsel om bijen aan te trekken, op plekken in de tuin waar niks staat en langs randen ed. En heb wel 6 bijenhotels ofzo, gemaakt van oude klokken zonder het binnenwerk. Je kunt van alles gebruiken om een bijenhotel mee te maken. Staat ook leuk in de tuin, vind ik.



Er staan wel geinige dingen op pinterest. Zo kun je zelf aan 'guerilla gardening' doen door zaadbommen te maken. Ik dacht dat je dat moet doen met terracotta klei, compost en zaadmengsel. Je kleit dat mengsel om de zaden heen en die balletjes, kun je in je omgeving rondgooien en daar komen dan blommetjes. Kijk alleen wel uit want je mag niet zaaien in de buurt van akkerbouw, hoe dat precies zit, is op te zoeken. Weet het niet meer uit mijn hoofd. Het heet ook guerilla gardening he, het is niet zonder risico.



Verder schijnt het bij-onvriendelijk te zijn om honing te eten. Zeggen de veganisten. Ik heb daar geen mening over, don't shoot the messenger. Mij maakt dat niks uit want ik at die troep toch al nooit. Vind een vleugje ervan niet erg maar ik zal nooit fan worden. Wel leuk dat er steeds meer mensen betrokken raken bij het bijenprobleem, wat ons allemaal aangaat. Want zonder de bijen, eten we een heeeeleboel dingen nooit meer.



Dus leuk dat je meedoet! Ik ben lid geworden van landschap Noord Holland, kost 20 euro per jaar ofzo, die doen er ook van alles aan namelijk. Is er vast voor elke provincie. Ik heb zelfs een geel met zwart gestreept t shirt.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
O ja, hele goeie, Nederlanders houden hun tuin veel te netjes. Daardoor kunnen vele insecten en vliegbeesten niet meer overwinteren. Dat geldt niet alleen voor de honingbij. Dus, laat de boel lekker de boel. Niet alles opruimen, maak anders een rommelhoop in een hoek, daar kun je compost van maken na een tijdje. Dat vinden de bijen fijn, een rommelige tuin.



Gemeentes schijnen de bermen vaak te vroeg te maaien, waardoor daar ook geen mogelijkheid is om te overwinteren. Je kunt je gemeente daarop aanspreken, hier hebben ze veranderingen doorgevoerd, voor het behoud van de bij. Later maaien bv.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Neem een paar bijenkasten.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
stop met het gooien van tegels in tuinen

stop met het leggen van kunstgras in tuin

stop met het planten van plantjes van tuincentra die stijf staan van de pesticiden

stop met onkruid wieden

en plant veel inheemse bloeiende planten
Alle reacties Link kopieren
Tegels eruit, planten erin.



Meds, waarom heb ik jou nog niet op het tegen-tegeltuinentopic gezien?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 30 april 2016 @ 23:41:

Geen pesticide gebruiken of alleen biologische. Da's echt het belangrijkste, zo'n beetje, want daar schijnen de meeste bijen aan dood te gaan, dacht ik. En je kunt ongedierte op vele manieren bestrijden zonder gif te gebruiken. Ik ben ook dol op de bijtjes. Ik strooi zaadmengsel om bijen aan te trekken, op plekken in de tuin waar niks staat en langs randen ed. En heb wel 6 bijenhotels ofzo, gemaakt van oude klokken zonder het binnenwerk. Je kunt van alles gebruiken om een bijenhotel mee te maken. Staat ook leuk in de tuin, vind ik.



Er staan wel geinige dingen op pinterest. Zo kun je zelf aan 'guerilla gardening' doen door zaadbommen te maken. Ik dacht dat je dat moet doen met terracotta klei, compost en zaadmengsel. Je kleit dat mengsel om de zaden heen en die balletjes, kun je in je omgeving rondgooien en daar komen dan blommetjes. Kijk alleen wel uit want je mag niet zaaien in de buurt van akkerbouw, hoe dat precies zit, is op te zoeken. Weet het niet meer uit mijn hoofd. Het heet ook guerilla gardening he, het is niet zonder risico.



Verder schijnt het bij-onvriendelijk te zijn om honing te eten. Zeggen de veganisten. Ik heb daar geen mening over, don't shoot the messenger. Mij maakt dat niks uit want ik at die troep toch al nooit. Vind een vleugje ervan niet erg maar ik zal nooit fan worden. Wel leuk dat er steeds meer mensen betrokken raken bij het bijenprobleem, wat ons allemaal aangaat. Want zonder de bijen, eten we een heeeeleboel dingen nooit meer.



Dus leuk dat je meedoet! Ik ben lid geworden van landschap Noord Holland, kost 20 euro per jaar ofzo, die doen er ook van alles aan namelijk. Is er vast voor elke provincie. Ik heb zelfs een geel met zwart gestreept t shirt.



Een echte fan!



Ik vind bijen en hommels zo leuk. En ookal doe ik niet actief m'n best ze aan te trekken, afgelopen zomer had ik een tuin vol!
Alle reacties Link kopieren
Is iemand hier handig met het maken van een basisidee voor een kleine stadstuin?

Ik wil van (een deel) van e bestrating af, maar geen idee hoe ik mijn tuin nog bruikbaar kan houden.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb ongeveer dezelfde situatie en net een tvp in dat andere tuinentopic geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel lavendel en bijen zijn er gek op. Zit altijd vol bijen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 01 mei 2016 @ 00:01:

Oh ik heb ongeveer dezelfde situatie en net een tvp in dat andere tuinentopic geplaatst.Jouw tuin is echt veel ruimer
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 00:02:

[...]



Jouw tuin is echt veel ruimer M'n voortuintje!
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 01 mei 2016 @ 00:06:

[...]





M'n voortuintje!Aha, dat is denk ik toch weer anders dan een achtertuin.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Geen honing kopen.
quote:Sabeltandcavia schreef op 30 april 2016 @ 23:52:

Tegels eruit, planten erin.



Meds, waarom heb ik jou nog niet op het tegen-tegeltuinentopic gezien?

Omdat ik tegen tegeltuinen ben

o wacht
Alle reacties Link kopieren
Ik verzamel de zaden van wilde bloemen die ik tegen kom met het hond uitlaten en die bewaar ik dan en in het voorjaar maak ik met klei,compost en zaden zaadbommen. En die gooi ik weer op andere plaatsen. Ik zoek plaatsen die niet worden bijgehouden door de gemeente en zo geniet ik jaarlijks weer van bloemen en help ik bijen, hommels en vlinders.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Wyandotje!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de sterksten overleven. Als die zich voortplanten en de zwaksten niet, zal er de grootste kans zijn op een gezonde bijenpopulatie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven