Hoe bijen te helpen?

30-04-2016 23:18 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
We horen steeds vaker hoe de bijenpopulatie terug loopt en dat dit een ramp is voor het al wankel ecologisch evenwicht in de wereld.



Bovendien vind ik het sneu voor de bijen



Hebben jullie tips voor hoe een bijvriendelijke tuin te maken of andere dingen die we kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 30 april 2016 @ 23:58:

Is iemand hier handig met het maken van een basisidee voor een kleine stadstuin?

Ik wil van (een deel) van e bestrating af, maar geen idee hoe ik mijn tuin nog bruikbaar kan houden.



Geen probleem, maar dan is iets meer info wel handig qua indeling. Uiteraard werk je van klein vooraan naar groot achteraan. Lavendel bijvoorbeeld blijft laag. Die is dus leuk om langs een pad te zetten. Een vlinderstruik wordt mega groot dus dat zou ik niet doen. Hibiscus groeit hier ook erg goed, maar twee keer per jaar met de electrische schaar erlangs volstaat, die kun je dus erg goed bijhouden. Wel opletten, die zaait zichzelf uit dus als je dat niet weghaalt heb je over vijf jaar dertig hibiscussen. Daar staat tegenover dat als je iemand weet die hem heeft, je daar gewoon een stekje uit de tuin kunt trekken. Hetzelfde geldt ook voor campanula (die staat hier inmiddels in de héle tuin).



Bedenk waar je een terras wilt en dat is je start. En ja, veel mensen hebben dat direct naast de deur, maar je kunt ook achterin je tuin een terras maken, zeker als de tuin niet groot is. Bedenk zelf wat je fijn vindt; in welke periode ben je het meest buiten (vakantie?) en wil je dan in de zon liggen of juist liever een boek lezen in de schaduw. Heb je geen schaduw kun je een prieeltje of overkapping overwegen.



Een hoekje in de tuin waar je in de winter snoeiafval en bladeren laat liggen is een heerlijke overwinterplaats voor beestjes. Wij hebben achter in de tuin laurier staan. Wespen vinden hem heerlijk als ie net gesnoeid is, dan zoemt ie helemaal. Neem wel een langzaamgroeiende als je een kleine tuin hebt. Achter de laurier doe ik helemaal niks. Daar staat vanalles, ligt vanalles en kruipt en zoemt vanalles, zelfs hoornaars. Eén keer per jaar halen we daar een deel paardebloemen weg en dat is het dan.



Vermijd klimop en bamboe, veel soorten worden groter dan je wilt. Kies liever voor clematis, die kun je makkelijker bijhouden. Bovendien niet duur en in tachtig kleuren. Bloeit, afhankelijk van de plek, ruim vier maanden, ergens tussen april en september. (Bij ons begint ie in juli, bij de buren al in mei.



Grassen blijven laag en er zijn veel mooie soorten. Pollen ´lampenpoetsersgras´ bijvoorbeeld zijn decoratief en hoef je niet te maaien . Na verloop van tijd wordt ie wel groter. Vind je hem te groot? Dan kun je er simpelweg de helft afsteken en ergens anders zetten of weggeven.



Magnolia, sneeuwbal, jasmijn en buxus groeien niet heel erg hard en worden ook niet mega groot, prima voor een stadstuintje dus. Magnolia en sneeuwbal staan hier nu in bloei, jasmijn komt wat later, buxus blijft groen. Die kun je in allerlei vormen snoeien, dus ook als je tuin een enorme wildernis wordt, als je die strak snoeit ziet het er toch heel verzorgd uit.



P.s. Mocht je in mijn regio wonen kun je hier wel het één en ander afhalen
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je van een bijenhotel? Simpel zelf te maken, én overal te koop.



Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Hier een heel mooi voorbeeld bij mij in de buurt:





Minder geschikt natuurlijk voor je eigen tuin
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 01 mei 2016 @ 09:29:

[...]





Geen probleem, maar dan is iets meer info wel handig qua indeling. Uiteraard werk je van klein vooraan naar groot achteraan. Lavendel bijvoorbeeld blijft laag. Die is dus leuk om langs een pad te zetten. Een vlinderstruik wordt mega groot dus dat zou ik niet doen. Hibiscus groeit hier ook erg goed, maar twee keer per jaar met de electrische schaar erlangs volstaat, die kun je dus erg goed bijhouden. Wel opletten, die zaait zichzelf uit dus als je dat niet weghaalt heb je over vijf jaar dertig hibiscussen. Daar staat tegenover dat als je iemand weet die hem heeft, je daar gewoon een stekje uit de tuin kunt trekken. Hetzelfde geldt ook voor campanula (die staat hier inmiddels in de héle tuin).



Bedenk waar je een terras wilt en dat is je start. En ja, veel mensen hebben dat direct naast de deur, maar je kunt ook achterin je tuin een terras maken, zeker als de tuin niet groot is. Bedenk zelf wat je fijn vindt; in welke periode ben je het meest buiten (vakantie?) en wil je dan in de zon liggen of juist liever een boek lezen in de schaduw. Heb je geen schaduw kun je een prieeltje of overkapping overwegen.



Een hoekje in de tuin waar je in de winter snoeiafval en bladeren laat liggen is een heerlijke overwinterplaats voor beestjes. Wij hebben achter in de tuin laurier staan. Wespen vinden hem heerlijk als ie net gesnoeid is, dan zoemt ie helemaal. Neem wel een langzaamgroeiende als je een kleine tuin hebt. Achter de laurier doe ik helemaal niks. Daar staat vanalles, ligt vanalles en kruipt en zoemt vanalles, zelfs hoornaars. Eén keer per jaar halen we daar een deel paardebloemen weg en dat is het dan.



Vermijd klimop en bamboe, veel soorten worden groter dan je wilt. Kies liever voor clematis, die kun je makkelijker bijhouden. Bovendien niet duur en in tachtig kleuren. Bloeit, afhankelijk van de plek, ruim vier maanden, ergens tussen april en september. (Bij ons begint ie in juli, bij de buren al in mei.



Grassen blijven laag en er zijn veel mooie soorten. Pollen ´lampenpoetsersgras´ bijvoorbeeld zijn decoratief en hoef je niet te maaien . Na verloop van tijd wordt ie wel groter. Vind je hem te groot? Dan kun je er simpelweg de helft afsteken en ergens anders zetten of weggeven.



Magnolia, sneeuwbal, jasmijn en buxus groeien niet heel erg hard en worden ook niet mega groot, prima voor een stadstuintje dus. Magnolia en sneeuwbal staan hier nu in bloei, jasmijn komt wat later, buxus blijft groen. Die kun je in allerlei vormen snoeien, dus ook als je tuin een enorme wildernis wordt, als je die strak snoeit ziet het er toch heel verzorgd uit.



P.s. Mocht je in mijn regio wonen kun je hier wel het één en ander afhalen

Hele leuke ideeën, alleen heb ik een tuin van 4x4

Er is geen achterin de tuin

Ook onhandig ingedeeld.

Lins zit mijn achterdeur, de ingang naar de schuur zit rechts en daar zit ook de poort. Dat stukje is ongeveer 1 meter breed. Ik moet dus met de fiets eerst de tuin in en dan steken om in de schuur te komen.

Links staat een heg waar ik niet vanaf kan.

Rechts een muur van 1 meter hoog die ook moet blijven.

Zomers heb ik 's middags de brandende zon in de hele tuin, 's winters geen enkele zon in de tuin, hooguit het randje tegen de geven aan.

Ik zou gewoon niet weten hoe ik daar iets leuks van moet maken.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Oja, en geen waterpunt.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 12:35:

[...]



Hele leuke ideeën, alleen heb ik een tuin van 4x4

Er is geen achterin de tuin

Ook onhandig ingedeeld.

Lins zit mijn achterdeur, de ingang naar de schuur zit rechts en daar zit ook de poort. Dat stukje is ongeveer 1 meter breed. Ik moet dus met de fiets eerst de tuin in en dan steken om in de schuur te komen.

Links staat een heg waar ik niet vanaf kan.

Rechts een muur van 1 meter hoog die ook moet blijven.

Zomers heb ik 's middags de brandende zon in de hele tuin, 's winters geen enkele zon in de tuin, hooguit het randje tegen de geven aan.

Ik zou gewoon niet weten hoe ik daar iets leuks van moet maken.



Met rotsplanten . In die muur zitten vast wel mini-gaatjes (en anders neem je een hamer en tik je links en rechts wat voegen weg). Daar kun je bijvoorbeeld muurpeper induwen en er zijn er meer. Voordeel; die hebben ook niet veel water nodig.



Ik zou in jouw geval die 4x4 meter bestraten met kleine klinkertjes/cobbelstones, of antiworteldoek en steentjes. Dan kun je langs de rand openingen laten, snijdt in de doek een kruis en daar kun je planten inzetten. Je zou bijvoorbeeld een clematis in een hoekje kunnen zetten en die naar twee kanten leiden, gewoon langs de muur (dan moet je wat draad langs de muur zetten, kun je mooi om de deur heen doen). Die doek houdt grondwater vast, dus dan is gieten niet heel erg nodig, al zul je, als het écht een paar weken achter elkaar bloedheet wordt, af en toe een emmertje water erover moeten gooien.



En die heg. Het ligt eraan wat voor heg het is, maar je zou ook clematis onder die heg kunnen planten, die groeit dan vanzelf wel tussen de takken door omhoog. Of kamperfoelie, die is ook in heel veel kleurtjes te krijgen.



Aanvullen met een smal tafeltje ergens in een hoekje, waar je dan verschillende potjes op zet in een leuk kleurtje, waar je waxinalichtjes in kunt doen. En je kunt je tuin optisch vergroten door de muur nog te voorzien van een spiegel. En die muur is één meter hoog, dus je kunt ook gebruik maken van die muur, bijvoorbeeld met zo´n tafeltje dat normaal gebruikt wordt voor balkons.



Om te zitten een bistrosetje. Klein maar fijn en makkelijk te verplaatsen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Een paar potten plaatsen en inzaaien met bloemdragende kruiden. Die plaats je op plekken waar beton ligt. Hier werkt het wel. Moet je wel oppassen dat je er geen ongedierte mee aantrekt. Zo las ik gisteren. Dat geldt dan vooral voor groenten.

Bepaalde groenten trekken ongedierte aan dat hier niet thuis hoort. Dat heeft geen natuurlijke vijanden.

Zo is de witte vlieg waarvan de eieren op bladluizen lijken. Ik heb de plantdelen al verwijderd en in een papieren zak gedaan. Niet bij het tuinafval. (Ik heb één keer zo'n bak open gemaakt waar een heel leger maden in zat. Die is met het gewone restafval mee gegaan. Geen idee wat ik er anders mee had gemoeten.

In het tuinafval kan het zich gewoon ontwikkelen en dan blijf je de plaag activeren. (* En nu gaat ze de betreffende planten nogmaals met loep bekijken en eventueel maatregelen treffen. *)



Kies ook iets met bloemen met zaad dat goed is in te zamelen. Kruiden hebben een dubbele functie.

Ze doen het en vragen weinig verzorging. Anderen zien dat het geen onkruid is.



Bijen zijn er deze winter meer blijven leven. Maar volgens berichten uit het nieuws sterft nog een groot deel zoals het normaal is. Pas daarna kan de actuele stand worden opgemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Klimplanten heb ik idd tegen de schuur aan staan, winterjasmijn en kamperfoelie. Door de heg heen kan niets, die is niet van mij en moet natuurlijk gesnoeid worden.

Heb er wel van dat kloterige klimop door.



Losse bakken heb ik ook en ik loop geregeld met een gieter, maar eigenlijk wil ik vooral van de verzakte, gebroken stoeptegels af. Heel veel geld voor moois heb ik niet.



Ik had gras bedacht met een pad erdoor, maar dat overleefd nooit de schaduwrijke winter en ik kan hier geen groen afvoeren, dus dat is met maaien ook onhandig.

Het is gewoon echt een hele vervelende tuin en al jaren een doorn in mijn ogen
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Sapsorrow schreef op 30 april 2016 @ 23:41:

..

Dus leuk dat je meedoet! Ik ben lid geworden van landschap Noord Holland, kost 20 euro per jaar ofzo, die doen er ook van alles aan namelijk. Is er vast voor elke provincie. Ik heb zelfs een geel met zwart gestreept t shirt. Kijk maar uit dat je niet voor bij (of nog enger: een wesp) wordt aangezien, heb je zo een mepper in je nek. Er zijn serieus mensen bang voor die kleine, nuttige beestjes!
Alle reacties Link kopieren
Door te kiezen voor planten en struiken die op verschillende tijdstippen bloeien kun je ervoor zorgen dat de bijen het hele jaar door voedsel kunnen vinden.

Verder niet te fanatiek onkruid wieden. Paardenbloemen bijvoorbeeld bloeien vroeg, en daar zijn bijen en hommels gek op.

Vorige week kwam ik in mijn schuur en daar zag ik 2 bijtjes liggen op de vensterbank. Ze bewogen nog een heel klein beetje. Ik heb ze voorzichtig op een stuk karton geschoven en buiten op een paardenbloem gezet. Het duurde even en toen begonnen ze te eten en na 5 minuten vlogen ze weg.

Ook kun je insectenhotels ophangen. Vorig jaar hadden we er 1 en die zat helemaal vol. Nu hebben we er 3 en we gaan nog een insectenmuur maken.

En natuurlijk het belangrijkste: geen gif gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 12:58:

Klimplanten heb ik idd tegen de schuur aan staan, winterjasmijn en kamperfoelie. Door de heg heen kan niets, die is niet van mij en moet natuurlijk gesnoeid worden.

Heb er wel van dat kloterige klimop door.



Losse bakken heb ik ook en ik loop geregeld met een gieter, maar eigenlijk wil ik vooral van de verzakte, gebroken stoeptegels af. Heel veel geld voor moois heb ik niet.



Ik had gras bedacht met een pad erdoor, maar dat overleefd nooit de schaduwrijke winter en ik kan hier geen groen afvoeren, dus dat is met maaien ook onhandig.

Het is gewoon echt een hele vervelende tuin en al jaren een doorn in mijn ogen



Onze tuin is ongeveer 400m² en heeft bijna niks gekost. Hij is wat verhoogd ten opzichte van het pad ernaast en om te voorkomen dat de grond wegregent hebben we een rand maaskeien gemaakt. Kwestie van op marktplaats goed opletten want juist in deze tijd van het jaar veranderen mensen hun tuin en doen vaak dingen weg voor weinig of voor niks. Die hele rand maaskeien was hier gratis (ongeveer 30 meter lang).



Het enige dat echt geld heeft gekost, was het terras, maar zelfs dat voor de helft van de prijs, omdat iemand het had gekocht en zijn vrouw de tegels achteraf toch niet zo mooi vond.



Ik heb binnenkort cobbelstones nodig en ik heb inmiddels iemand gevonden die ze op de oprit heeft liggen, ik mag afhalen wat ik kan gebruiken. Dat ga ik doen ook.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Die kant-en-klare insectenhotels die je bij de Praxis en zo ziet, die werken dus echt? Ik vind ze wel decoratief, maar het gaat me toch vooral om het nut. Als het echt wat is, dan haal ik er morgen één, leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 01 mei 2016 @ 13:06:

[...]





Onze tuin is ongeveer 400m² en heeft bijna niks gekost. Hij is wat verhoogd ten opzichte van het pad ernaast en om te voorkomen dat de grond wegregent hebben we een rand maaskeien gemaakt. Kwestie van op marktplaats goed opletten want juist in deze tijd van het jaar veranderen mensen hun tuin en doen vaak dingen weg voor weinig of voor niks. Die hele rand maaskeien was hier gratis (ongeveer 30 meter lang).



Het enige dat echt geld heeft gekost, was het terras, maar zelfs dat voor de helft van de prijs, omdat iemand het had gekocht en zijn vrouw de tegels achteraf toch niet zo mooi vond.



Ik heb binnenkort cobbelstones nodig en ik heb inmiddels iemand gevonden die ze op de oprit heeft liggen, ik mag afhalen wat ik kan gebruiken. Dat ga ik doen ook.Maar jij hebt dus iemand die kan straten in je omgeving. Ik niet.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 01 mei 2016 @ 13:06:

Die kant-en-klare insectenhotels die je bij de Praxis en zo ziet, die werken dus echt? Ik vind ze wel decoratief, maar het gaat me toch vooral om het nut. Als het echt wat is, dan haal ik er morgen één, leuk!Bij ons werkt het zeker, maar je moet wel even kijken waar je 'm het beste kunt plaatsen. Het beste is op een zonnige plaats, met beschutting tegen wind en regen en met de openingen naar het zuiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 13:08:

[...]



Maar jij hebt dus iemand die kan straten in je omgeving. Ik niet.



Nope.



Wij doen alles selluf. Ik kan heel goed zelf wat zand rechttrekken en daar steentjes op leggen. En als ik niet uitkom, dan gaat er gewoon een randje kiezel langs . Maar mijn tuin is dan ook bepaald geen design-tuin, eerder een half oerwoud. Ik ben eigenlijk te lui voor zo´n grote tuin.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 01 mei 2016 @ 13:19:

[...]





Nope.



Wij doen alles selluf. Ik kan heel goed zelf wat zand rechttrekken en daar steentjes op leggen. En als ik niet uitkom, dan gaat er gewoon een randje kiezel langs . Maar mijn tuin is dan ook bepaald geen design-tuin, eerder een half oerwoud. Ik ben eigenlijk te lui voor zo´n grote tuin.

Dat is al een wij toch? Ik ben alleen

Ik heb nu wel een oplossing bedacht, maar dan dus minder groen dan ik zou willen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Bij en moestuintje zag ik ook van die metalen horizontale constructies om klimmende groente tegen aan te laten groeien. Er zijn best wel wat goedkope en betaalbare en makkelijk te verwijderen constructies die je boven een bak kan hangen.

I.p.v. vierkante bak. Kan je ook een langwerpige bak gebruiken. Ophangen?

Ik heb ook goedkope balkonschermen gezien van hout. O.a. het formaat 1,80 bij 1,80 m.

(Ja, meestal zijn het aanbiedingen van nu of nooit. Door de lage prijs kan de voorraad ook klein zijn om kijkers te trekken. Geen idee, maar het gaat om de basisgedachte. Ik kan ze niet meer terug vingen.

(* Het is net als die only airmiles aanbiedingen. Die zijn maar één paar dagen geldig. Het is net als dit forum. Ga een winkel in en de verleiding wordt groot. Maar voor de tuin zijn het vaak goedkope uitvoeringen die na een seizoen vervangen moet worden. Is ideaal om te testen of het iets voor langere termijn is. Maar grenen en bamboe van onbewerkt hout is niet verkeerd. *)
Alle reacties Link kopieren
Wat moet ik met schermen dan?

Moestuindingen wil ik niet, het stikt hier van de katten en alles wordt onder gepist en gescheten.

Lange bakken heb ik al.

Het blijft rommelig, wrs dat een nette bestrating dat al voor een deel anders laat ogen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel, dames! Er zitten echt hele mooie tips bij die ik nog niet ergens anders heb gelezen. Vind het ook leuk om jullie ervaringen erover te lezen.quote:sjansje schreef op 01 mei 2016 @ 13:04:

Door te kiezen voor planten en struiken die op verschillende tijdstippen bloeien kun je ervoor zorgen dat de bijen het hele jaar door voedsel kunnen vinden.

Verder niet te fanatiek onkruid wieden. Paardenbloemen bijvoorbeeld bloeien vroeg, en daar zijn bijen en hommels gek op.

Vorige week kwam ik in mijn schuur en daar zag ik 2 bijtjes liggen op de vensterbank. Ze bewogen nog een heel klein beetje. Ik heb ze voorzichtig op een stuk karton geschoven en buiten op een paardenbloem gezet. Het duurde even en toen begonnen ze te eten en na 5 minuten vlogen ze weg.





Wat mooi gedaan



quote:Sapsorrow schreef op 30 april 2016 @ 23:41:



Dus leuk dat je meedoet! Ik ben lid geworden van landschap Noord Holland, kost 20 euro per jaar ofzo, die doen er ook van alles aan namelijk. Is er vast voor elke provincie. Ik heb zelfs een geel met zwart gestreept t shirt.



Leuk!



quote:Sapsorrow schreef op 30 april 2016 @ 23:45:

O ja, hele goeie, Nederlanders houden hun tuin veel te netjes. Daardoor kunnen vele insecten en vliegbeesten niet meer overwinteren. Dat geldt niet alleen voor de honingbij. Dus, laat de boel lekker de boel. Niet alles opruimen, maak anders een rommelhoop in een hoek, daar kun je compost van maken na een tijdje. Dat vinden de bijen fijn, een rommelige tuin.



Gemeentes schijnen de bermen vaak te vroeg te maaien, waardoor daar ook geen mogelijkheid is om te overwinteren. Je kunt je gemeente daarop aanspreken, hier hebben ze veranderingen doorgevoerd, voor het behoud van de bij. Later maaien bv.



Het aanschrijven van gemeentes vind ik ook een goed idee. Ik erger me soms aan hoe snel de grasmaaier overal overheen gaat en niks dan geschoren gras achterlaat.



quote:proudmama33 schreef op 30 april 2016 @ 23:24:



Google stuk?Heb heel wat interessante dingen hier gelezen. Altijd alleen maar googlen is hetzelfde als je hele tuin vol met tegels gooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 13:20:

[...]



Dat is al een wij toch? Ik ben alleen

Ik heb nu wel een oplossing bedacht, maar dan dus minder groen dan ik zou willen.



Maar onze tuin is ook 25x de jouwe.....



In jouw geval zou ik niet bestraten maar kiezeltjes doen. Ziet er gezellig uit, je hebt geen perfect strakke ondergrond nodig en je kunt er makkelijk nog een plantje tussen zetten als je dat leuk vindt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 13:39:

Wat moet ik met schermen dan?

Moestuindingen wil ik niet, het stikt hier van de katten en alles wordt onder gepist en gescheten.

Lange bakken heb ik al.

Het blijft rommelig, wrs dat een nette bestrating dat al voor een deel anders laat ogen.



Ik las hier iets over een heg of schutting waar geen klimop tegen mocht.

De constructie voor moestuin laat zien hoe het bevestigd kan worden zonder de heg van buren te raken.

NIET een moestuin, maar bakken met een constructie er boven.

Voor kant en klare tuinadviezen moet je een professional inschakelen.

Soms gaat er een wereld voor je open als je bij anderen gaat kijken.



Maar die constructie geeft wel ruimte voor bijen.
Alle reacties Link kopieren
Ah zo. De heg staat voor de helft in mijn tuin en is nogal dik

Er iets voorzetten gaat dus niet. Daarbij vind ik het dan weer zonde om het groen af te dekken.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Ceylon schreef op 01 mei 2016 @ 13:19:

[...]





Nope.



Wij doen alles selluf. Ik kan heel goed zelf wat zand rechttrekken en daar steentjes op leggen. En als ik niet uitkom, dan gaat er gewoon een randje kiezel langs . Maar mijn tuin is dan ook bepaald geen design-tuin, eerder een half oerwoud. Ik ben eigenlijk te lui voor zo´n grote tuin.



Vraagje.

Een eindje verder in de straat spuiten het onkruid weg met schoonmaakazijn.

Hebben ze alles vol gegooid met doek en daarop kiezels.

Wat doet het spuiten met dergelijke vloeistoffen met tuingrond?

Ik heb echt geen idee, maar het lijkt me niet gezond.

Dat kant en klare spul tegen mosgroen is slecht voor grondwater. Staat op de fles.

Zelf neem ik dus een emmertje sop en dweil het later op. Ik durf die ene fles die ik kocht niet te gebruiken. Er staat op dat je moet oppassen dat het niet in het oppervlaktewater terecht komt.

Het riool gaat oppervlaktewater in. Ik begrijp dat niet. Dan kan je dat toch niet gebruiken.

Ik stel deze vraag, omdat hier een horde huisvrouwen actief is die allemaal dat spul gebruiken.

Maar na één fikse regenbui is het uitgewerkt. Ik liet eerst altijd bladeren liggen, maar dat moest ook weg. Ik vind het maar raar. Tijd dat de overheid zich hier over buigt.
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 14:59:

Ah zo. De heg staat voor de helft in mijn tuin en is nogal dik

Er iets voorzetten gaat dus niet. Daarbij vind ik het dan weer zonde om het groen af te dekken.



Dan begrijp ik jouw huidige constructie van de tuin ook weer anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven