Hoe en wat woningruil?

14-10-2016 02:54 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.



Op korte termijn ben ik van plan om woningruil te gaan doen.

Zijn hier mensen die dit ook gedaan hebben? en wat is belangrijk om te weten waar ik aan begin en om te doen, of te laten?

Het betreft een huurwoning.

Ik heb hier geen ervaring mee, en zou graag wat goede raad willen.
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Heb je al overleg gehad met je verhuurder over de woningruil? Gaat deze ook akkoord?



Verder lijkt het me erg heftig. Je trekt direct in een woning met al je spullen, maar hebt geen tijd om alles schoon te maken of op te knappen naar eigen smaak.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een sociale huurwoning? Ee zijn strenge regels mbt de verhuur daarvan op het gebied van inkomen, huurprijs en grootte van de woning (hier krijg je als single bijvoorbeeld geen eengezinswoning).

Beide woningcorporaties moeten akkoord gaan.

Je moet iemand vinden met wie je wilt ruilen. En dat klinkt makkelijker dan het is denk ik. De buurt en de woning moeten je aanstaan, en dat moet ook de ander vinden.



Google even op woningruil, bij mijn verhuurder staat daar informatie over op de site.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Leg duidelijk vast wat je van elkaar overneemt en wat niet, denk daarbij zelfs aan de douche keukenplankjes.
Alle reacties Link kopieren
Begin bij het begin: mag jij ruilen van je verhuurder? Wat wordt de huurprijs van je woning voor de nieuwe huurder? (Ivm passend toewijzen) Dan op zoek naar iemand om mee te ruilen, maak heel goede afspraken over overnames en zorg dat je ook weet wat daar de nieuwe huurprijs wordt.

Vraag toestemming bij beide verhuurders, en ga pas echt ruilen als je toestemming hebt gekregen.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb woningruil gedaan en ben er heel blij mee want anders had ik nooit kunnen wonen waar ik nu woon. Maar als je het op korte termijn wil doen hoop ik voor je dat je al een eind in het proces bent want het kost veel tijd. Eerst moet je iemand vinden die met je wil ruilen en in wiens woning jij ook wil wonen naturlijk. Ik heb best veel woningen bekeken en mensen over de loer gehad voor ik een match vond (stuk of 10) maar eigenlijk ging het nog verbazigwekkend snel; een maand of 4/5. Nu had ik ook een leuk huisje in de aanbeiding en ik had het opgeknapt en goede foto's gemaakt, ongeveer alsof je je huis klaar maakt om te verkopen.

Dan moet er goedkeuring van beide woningbouwen komen. Dat was bij mij bij 1 woningbouw in 2 weken gefixt maar bij de andere duurde het bijna een jaar! En uiteindelijk ging de ruil nog bijna niet door omdat 1 woningbouw het toch niet goed uit had gezocht, veel onduidelijkheid en een advocaat moesten er aan te pas komen om het toch door te laten gaan.



Ik heb toen met de andere huurder een ruildag afgesproken en heb voor die datum al mijn spullen naar een opslag verhuisd; je kan immers niet echt heel makkelijk letterlijk ruilen op 1 dag, zeker niet als je ook nog wil klussen/opknappen en dat was in mijn geval wel nodig.

In de ruilwoning waar ik heen ging zouden ook dingen door de woningbouw opgeknapt worden zodra er geruild was, dingen die ze normaal tussen 2 huurders door zouden doen (een hevig beschadigde muur repareren, een ventilatiesysteem dat kapot was repareren, iets met de gaskraan en zo nog een hele lijst dingen die je niet zelf mag/moet doen). Daar had ik met die woningbouw dacht ik duidelijke afspraken over gemaakt, maar de klusbedrijven van de woningbouw waren niet gewend om met huurders zelf te communiceren en af te stemmen omdat ze dus eigenlijk altijd dat soort dingen in leegstaande woningen doen dus was het toch best lastig om goede afspraken te maken en kostte het veel tijd en moest ik erg flexibel zijn. Gelukkig had ik hiervoor een maand vrij ingepland want die had ik ook echt wel nodig.



Kortom het was een heel gedoe maar ik vond het het zeker waard. Hou er rekening mee dat je echt alles zelf moet regelen en dat je te maken hebt met veel partijen, niet alleen de 2 woningbouwen maar bijvoorbeeld ook andere huurders die niet altijd doen wat ze zeggen/zich aan afspraken houden. Je moet dus behoorlijk flexibel zijn.



Als je nog iets wil weten; vraag maar
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
E.
Alle reacties Link kopieren
quote:adnama schreef op 14 oktober 2016 @ 08:56:





Kijk bij de bezichtiging ook goed of er gebreken zijn en of de verhuurder of huidige huurder dit wil oplossen. In mijn geval kwam ik achteraf veel gebreken tegen en de woningbouwvereniging gaf toen aan dat het bij woningruil anders werkt; je neemt de woning zoals hij is, waar normaal gesproken gebreken door hen worden opgelost voordat je een woning betrekt.

Dan is dat of veranderd of niet alle woningbouwen doen het hetzelfde Bij mij was er sprake van nieuwe huurcontracten, de huur werd dus ook verhoogd en de woningbouw moest de gebreken opknappen.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
[q
Alle reacties Link kopieren
Strikt genomen is het: of indeplaatsstelling, waarbij je geen huurverhoging krijgt maar er ook niks uitgevoerd wordt, of woningruil met nieuwe huur en mutatiewerkzaamheden. Dat laatste is gangbaar, al was het tot een paar jaar terug nog vaak accepteren zoals het is. Dat eerste komt eigenlijk alleen voor als de woningruil via de rechter afgedwongen wordt, en dat is zelden.



Als er aanpassingen gedaan zijn, neemt of de woningbouw die over, of jijzelf. In dat laatste geval ben je er ook verantwoordelijk voor. Goed vastleggen dus.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik kom er later op terug want heb nu weinig tijd maar wou toch even laten weten dat jullie niet voor niks gereageerd hebben.
Je verwacht het niet........
Bij mij was er ook geen nieuw contract, ongeveer 15 jaar geleden. Ik was 'dezelfde' huurder met een andere naam zeg maar.



Wij verhuisden op dezelfde dag, verschillende woonplaatsen - wat betekende dat wij buiten stonden te wachten omdat ze nog bezig was met inpakken



Maar zo kwam ik wel terecht in de stad waar ik nu nog woon
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weer



Het betreft een sociale huurwoning, ik heb een geschikte kandidaat en we zijn al enige tijd bezig om het voor elkaar te krijgen. Volgende week komt het verlossende woord van de woningbouw.

Ik ben er klaar voor maar wil geen dingen over het hoofd zien.

We zijn het tot nu toe mondeling met elkaar eens, maar alle afspraken zullen idd ook op papier komen te staan. Maar dan?



Verder maak ik me niet druk om de verhuizing op zich, mocht het doorgaan. Dat is eigenlijk al zo goed als geregeld.

Eigenlijk zie ik het niet veel anders dan een echte verhuizing. Of ben ik nu te naief?
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Spannend! Hoop voor jou vooral dat je geen verrassingen krijgt van de woningbouw. Bij mijn ruil werkte de ene woningbouw ontzettend mee en de andere juist tegen. Maar als ze allebei normaal doen moet het volgens mij niet zo'n probleem zijn



Moet er (veel) geklust/opgeknapt worden in je nieuwe huis?



Als de woningbouwen akkoord zijn is het volgende dat je moet doen: samen een datum prikken en dat aan de woningbouwen laten weten. En dan dus beginnen met inpakken.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 16 oktober 2016 @ 00:54:

Spannend! Hoop voor jou vooral dat je geen verrassingen krijgt van de woningbouw. Bij mijn ruil werkte de ene woningbouw ontzettend mee en de andere juist tegen. Maar als ze allebei normaal doen moet het volgens mij niet zo'n probleem zijn



Moet er (veel) geklust/opgeknapt worden in je nieuwe huis?



Als de woningbouwen akkoord zijn is het volgende dat je moet doen: samen een datum prikken en dat aan de woningbouwen laten weten. En dan dus beginnen met inpakken.



Wij huren van dezelfde WbV. We hoeven alleen nog groen licht te krijgen na aan hun eisen te voldoen om uberhaupt een gesprek te krijgen.



Een huis is nooit af, dus ja, na de winter mag er weer geklust worden. Het ziet er super uit. Je kan er dus zo intrekken. [Ik had méér werk aan de nieuwe huurbetrekking dan dat ik aan de ruil zou hebben!]

En andersom geldt dat ook, ik heb ook iets moois te ruil!
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet door :( . Ik heb groen licht, maar de tegenpartij schijnt niet altijd op tijd de rekeningen te hebben betaald, maar ondanks dat geen achterstanden meer. Maar de Wbv heeft er geen vertrouwen in. En dus mogen we fluiten naar een ruil.

Voelt kut. Maar het is niet anders.



Nu is er nog 1 mogelijkheid; om het via het kantongerecht voor elkaar te krijgen. Maar heb ik uberhaupt wel kans om tegen een beslissing van de Wbv in te kunnen strijden? Of kan ik beter op zoek gaan naar nieuwe kandidaten?
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Staat het beleid van 'de rekeningen moeten op tijd betaald worden' ergens zwart op wit?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat staat gewoon in de ruil voorwaarde. Naar de rechter gaan is een kansloze missie en zonde van het geld!
https://www.swz.nl/voor-huurders/woning-ruilen
Alle reacties Link kopieren
quote:Tante-Til schreef op 19 oktober 2016 @ 19:54:

Het gaat niet door :( . Ik heb groen licht, maar de tegenpartij schijnt niet altijd op tijd de rekeningen te hebben betaald, maar ondanks dat geen achterstanden meer. Maar de Wbv heeft er geen vertrouwen in. En dus mogen we fluiten naar een ruil.

Voelt kut. Maar het is niet anders.



Nu is er nog 1 mogelijkheid; om het via het kantongerecht voor elkaar te krijgen. Maar heb ik uberhaupt wel kans om tegen een beslissing van de Wbv in te kunnen strijden? Of kan ik beter op zoek gaan naar nieuwe kandidaten?



Is jouw woning duurder dan de andere? Dan is het kansloos. Anders zou je een bezwaar kunnen indienen, als degene die huurachterstand gehad heeft goedkoper gaat wonen, is dat alleen maar goed.

Naar de rechter gaan lijkt me weinig kans te hebben, probeer de wbv te overtuigen. Misschien ook een optie: als de ander de komende drie,vier, weet ik veel hoeveel maanden stipt betaalt, mag het dan? Ik weet niet of jij daar op wil wachten natuurlijk.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Kantongerecht lijkt me idd kansloze missie. Het staat idd ergens als voorwaarden dat men geen huurachterstanden mag hebben alvorens men goede kans heeft om in het gelijk te kunnen komen.



Mijn woning is niet zoveel duurder. Het blijft in de 'sociale huurklasse'.

Zelf heb ik geen achterstanden. Ik ben vrij om te kunnen ruilen, danwel huren.
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
quote:1234512345 schreef op 19 oktober 2016 @ 20:13:

https://www.swz.nl/voor-huurders/woning-ruilenBedankt!
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Ik kan beter niet afwachten en gewoon verder zoeken!

Thx voor de reacties!
Je verwacht het niet........
Alle reacties Link kopieren
Maar er is toch nu geen achterstand? En de huurder huurt nu ook al van de wbv! Ik moest dus ook dreigen met rechterlijke stappen voor de ruil door kon gaan. Is je inkomen laag genoeg om naar het juridisch loket te kunnen of heb je rechtsbijstandverzekering? Ik zou er in ieder geval nog een juridische brief aan wagen, wat heb je te verliezen?
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen vanwege zwaarwegende belangen in de plaatsstelling gevorderd en betoogd dat de wbv haar eigen regels niet goed toepaste.

Dat zou jij misschien ook kunnen doen aangezien er geen sprake is van achtertand. Bij mij wilde de wbv het niet op een rechtszaak aan laten komen en ging toen ineens toch akkoord.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven