Hoe hou ik die vieze glibberts uit mijn voer?

27-07-2014 23:39 32 berichten
Nee, niet de etenspijler!!



Het gaat over naaktslakken in het konijnenvoer.

Elke avond wordt het hok bestormd door een leger van die glibberts en het konijenvoer geniet zéér hun voorkeur!

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel zin om biervallen te gaan neerzetten enzo en ik heb begrepen dat slakkengif nou ook niet zo geweldig gezond is voor mijn 2 hangoorvrienden.



Het liefst zou ik het voer dusdanig neerzetten dat het voor slakken onaantrekkelijk wordt, bijvoorbeeld de voerbak op een verhoging met een ruw oppervlakte.

Geen idee of dat in de handel is!

Gat in de markt wellicht?



Of andere suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden je konijnen er zelf van?



Als in: eten ze erom heen? Vreten ze ze op? Hoeven ze hun eten niet meer?



Al naar gelang hun reactie zou ik zelf al dan niet actie ondernemen.
Hebben jouw konijnen altijd voer (korrels) staan? Dan moet je dat veranderen. Voeren op gezette tijden en wat ze niet binnen een kwartier-half uur opeten weer weghalen. Wel altijd hooi natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij de dierenwinkel kun je bakken kopen voor de hond, ze staan in een ring op een standaard, de ringen zijn in hoogte verstelbaar. Slakken kunnen bij mijn weten niet springen. Ik heb zo'n standaard voor mijn hond, is beter dan laag bij de grond eten.
verba volant, scripta manent.
Neem er een paar flinke kippen bij, die vreten de slakken op.
Alle reacties Link kopieren
Ander voer voor de konijnen scoren? Lusten die slakken misschien niet?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Noah, ik denk dat ze eromheen eten, volgens mij boeit het ze niet zo. Het is meer dat ik het vies vind, die slijmerige bakjes elke ochtend.



Nucky, ik wil mijn konijnen idd 24-7 brokken aanbieden. De man zit in de verharing waar hij slecht doorheen komt dus imo heeft hij het gewoon nodig, daar komt bij dat het konijnen van 5 kilo zijn. Een half uurtje per dag brokken aanbieden vind ik te weinig. Hooi vreten ze wel wat maar niet uitbundig.



Marianne, ik ken die standaards idd. Ik heb zo het db vermoeden dat slakken gewoon via de standaard naar de brokjes glibberen!
Kippen vliegen hier altijd weg!!



En ik heb 2 soorten voer staan, de slakken lusten ze beiden!
Oh, ik lees mee. Hier wemelt het ook altijd van de naaktslakken op, onder, in het konijnenhok.



Bah, ga je de konijnen voeren voor je werk in het donker, grijp je weer in zo'n klodder slijm.
Ik zou slakkenkorrels rondom het hok strooien. Die van de action werken als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren
Het is een gokje hoor, maar ik heb bijna geen slakken in mijn moestuin (nu 2 gevonden in 2 maanden) en ik denk dat het komt omdat ik om mijn planten Noordzeeschelpen heb liggen. Schelpen liggen er voor de planten maar het zijn van die schelpen die veel kapot zijn dus veel scherpe randen, denk dat de slakken daar niet zo gek op zijn.



Het is maar een idee hoor, pin me er niet aan vast.



Maar misschien een keer een emmer schelpen op het strand rapen en om de poten van het konijnenhok leggen, misschien klimmen ze dan niet meer het hok in?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Slakkenkorrels zijn giftig voor mens en dier:



Om de slakken in zijn tuin te bestrijden, kocht Frans Druiven uit Raalte bij de plaatselijke tuinvakhandel een pot slakkenkorrels. Hij las de waarschuwing op het etiket om de korrels uit de buurt te houden van kinderen en huisdieren.



Om de slakken in zijn tuin te bestrijden, kocht Frans Druiven uit Raalte bij de plaatselijke tuinvakhandel een pot slakkenkorrels. Hij las de waarschuwing op het etiket om de korrels uit de buurt te houden van kinderen en huisdieren, maar werd vervolgens weer gerustgesteld door de opmerking dat er een speciale formule was toegepast die de korrels onaantrekkelijk maakte voor huisdieren. Hij strooide de korrels volgens de gebruiksaanwijzing in zijn tuin en ging een paar uur later wandelen met zijn hond. Toen deze ineens door zijn achterpoten zakte, stuiptrekkingen kreeg en begon te schuimbekken dacht hij aan de korrels en inderdaad: ze waren bijna allemaal verdwenen uit de tuin. De dierenarts vroeg hem direct te komen en nadat de hond een braakmiddel had gekregen, bleek dat in het braaksel nog een aantal korrels te vinden waren. Er bestaat geen antimiddel tegen het gif metaldehyde, dat in de slakkenkorrels zit en na twee dagen overleed de chocoladebruine labrador Bo. Druiven begrijpt niet waarom de fabrikant zulke tegenstrijdige informatie op de verpakking zet: ‘Zet erop dat het levensgevaarlijk is, of breng het niet op de markt’.



Kassa belde met de fabrikant van het desbetreffende middel. Deze verklaarde dat heel zelden een hond overlijdt als gevolg van het eten van de korrels en dat – hoe vervelend ook voor de familie Druiven - de informatie op het etiket zeer duidelijk is en voldoet aan de wettelijke normen. Druiven had dus beter moeten opletten toen hij het middel gebruikte.



Johanna Fink, hoogleraar veterinaire farmacologie aan de Universiteit van Utrecht, is het hier absoluut niet mee eens. Volgens haar hebben dierenartsen regelmatig te maken met honden die de giftige slakkenkorrels hebben gegeten. Daarom zou de informatie op het etiket veel duidelijker moeten zijn. Op het etiket moet staan dat het een ‘gif’ bevat, bijvoorbeeld door het SLAKKENGIF te noemen. Bijna alle slakkenkorrels bevatten namelijk het gif metaldehyde, een spulletje dat honden heel smakelijk vinden. Dit gif is selectief toxisch is en dat betekent dat de slak eerder doodgaat dan de hond of kat, maar het blijft giftig en dus gevaarlijk. De bittere stof bitrex die fabrikanten verplicht moeten toevoegen, zorgt ervoor dat kinderen het direct uitspugen maar honden niet. Ze zal volgende maand de bestrijdingsmiddelencommissie van de Voedsel en Waren Autoriteit proberen te overtuigen van haar mening.



Heeft u last van slakken en wilt u geen gif gebruiken? Dan kunt u de slakken zelf verzamelen en ze in een bakje zeepsop of bier leggen, dan gaan ze dood. Ook kunt u een aantal halfvolle blikjes bier als lokmiddel ingraven rondom een plant die wordt geteisterd door slakken en ze zo in een valkuil lokken. Of u koopt korrels die geen gif bevatten, bijvoorbeeld escar-go van ecostyle. Verkrijgbaar bij tuincentra. Op de gifwijzer kunt u nalezen wat u moet doen als uw kind of huisdier een giftig middel binnenkrijgt. De gifwijzer is verkrijgbaar bij de apotheek of te lezen op de site gifwijzer.nl.



Aangezien ik twee kinderen, twee konijnen en een kat in de tuin heb scharrelen, geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Hier vinden ze het kattenvoer lekker. En wat betreft die standaard, Ik zet voortaan geen wijnglas(met voet) meer op de grond, want in mum van tijd zat er een in mijn wijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Oh, ik heb escar-go, dat zou wel mogen dus!



Scherpe dingetjes zou kunnen tegen slakken maar beschadig ik daar geen konijnenpoten mee?

Even voor de duidelijkheid, het hok (kippenhok) staat op de grond met de deur open. Ze lopen los door mijn tuin. (konijnen én slakken dus!)

Ik denk dat ik toch iets met een verhoging ga proberen, een rekje of iets van dien aard. Of even informeren bij de dierenspeciaalzaak.
Alle reacties Link kopieren
Koperen bakjes nemen: slakken houden niet van koper. Ze krijgen er elektrische schokjes van. Als je die niet kunt vinden, kun je ook koperdraad om de bakjes wikkelen.



Gegarandeerd dier-, milieu- en kindvriendelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 28 juli 2014 @ 00:21:

Oh, ik heb escar-go, dat zou wel mogen dus!



Scherpe dingetjes zou kunnen tegen slakken maar beschadig ik daar geen konijnenpoten mee?

Even voor de duidelijkheid, het hok (kippenhok) staat op de grond met de deur open. Ze lopen los door mijn tuin. (konijnen én slakken dus!)

Ik denk dat ik toch iets met een verhoging ga proberen, een rekje of iets van dien aard. Of even informeren bij de dierenspeciaalzaak.Onee, dan geen schelpen doen. Dacht dat het een hok op pootjes was. Nee dan is dat geen optie.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 28 juli 2014 @ 00:17:

Hier vinden ze het kattenvoer lekker. En wat betreft die standaard, Ik zet voortaan geen wijnglas(met voet) meer op de grond, want in mum van tijd zat er een in mijn wijn







Die was gegarandeerd dronken erna.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Schelpjes of gebroken eierschalen om de voederbak neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Zout een idee?



Mijn ouders hebben op een speciale locatie een tuinhuisje met een moestuin. Heel soms ga ik daar wel eens heen en dan zie ik soms ook slakken. Ik vind 't zulke afschuwelijk smerige beesten, maar misschien is zout een idee?



Mijn moeder laat ze altijd gewoon eten, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Zout om de voorbakken heen strooien. Of een koperdraad er omheen leggen.
Alle reacties Link kopieren
[img]http://honden etensbak op standaard[/img]



Ik geloof dat plaatjes plakken met de ipad niet werkt dus ook de url van de standaard die ik bedoel, die is hoger dan een wijnglas.



Url pakt ie niet

Nou moe.
verba volant, scripta manent.
quote:Rooss4 schreef op 27 juli 2014 @ 23:58:

Kippen vliegen hier altijd weg!! Dan kun je ze beter kortwieken.
quote:Rooss4 schreef op zondag 27 juli 2014 23:58 Noah, ik denk dat ze eromheen eten, volgens mij boeit het ze niet zo. Het is meer dat ik het vies vind, die slijmerige bakjes elke ochtend.



Nucky, ik wil mijn konijnen idd 24-7 brokken aanbieden. De man zit in de verharing waar hij slecht doorheen komt dus imo heeft hij het gewoon nodig, daar komt bij dat het konijnen van 5 kilo zijn. Een half uurtje per dag brokken aanbieden vind ik te weinig. Hooi vreten ze wel wat maar niet uitbundig.



Marianne, ik ken die standaards idd. Ik heb zo het db vermoeden dat slakken gewoon via de standaard naar de brokjes glibberen! 24/7 brokken aanbieden is echt niet gezond. Waarschijnlijk gaan ze meer hooi eten als je ze minder voer geeft. En wat heeft meer voer met verharing te maken, dat begrijp ik niet helemaal?
Alle reacties Link kopieren
Het hok voor de nacht dicht doen?
Schelpjes uit de noordzee =zout denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven