Hoe lang bewaar jij je papieren?

22-05-2015 07:41 19 berichten
In het kader van: de klappers beginnen nu goed vol te raken...



Ik heb sinds ik op mijzelf woon netjes alle bankpapieren (niet de afschriften), verzekeringspapieren van de zorgverzekeraar, de bank en mijn auto, belastingdienst brieven en facturen bewaard. Ik zie op de site van de Rijksoverheid dat je die papieren niet hoeft te bewaren, maar dat het wel handig is aangezien de fiscus tot vijf jaar terug mag navorderen.



Dus: hoe lang bewaar jij je papieren, welke papieren zijn noodzakelijk om te bewaren? Omdat het niet het meest spannende topic is, heb ik een polletje toegevoegd.

Hoe lang bewaar jij je papieren?

Totaal aantal stemmen: 24

Niet, direct weg er mee! (8%)
1 jaar Geen stemmen
2 jaar Geen stemmen
3 jaar (4%)
4 jaar Geen stemmen
5 jaar (63%)
Ik bewaar alles, ben te lui om het op te ruimen... (25%)
ik scan al mijn post, sla het netjes op en gooi de originele brief dan weg. Al die papieren nemen plaats op en zijn vervelend om te verhuizen.
5 jaar ivm de belasting en dan vernietig ik het.

Ik bewaar wel levensverzekeringspapieren, polissen die niet jaarlijks worden uitgegeven en waardepapieren van bv aandelen enz.

Maar scannen is best een goed idee nomad!
Hier geen klappers maar een (mooie) kist. Als er een rekening binnenkomt, wordt die naast de computer gezet in een houder. Alles komt bij elkaar. Salaris binnen? Dan werk ik van de oudste naar de nieuwste alles in één keer weg en mik alles in die kist.



Aan het begin van het jaar neem ik die kist, doe álles in 1 plastic zak, plak hem dicht, schrijf er het jaartal op en dat pakket verhuist naar zolder. Daar liggen vijf pakketten, van de afgelopen vijf jaar. Het pakket van 6 jaar geleden gaat bij het oud papier (en nee, ik vernietig het niet, ik denk niet dat het iemand boeit dat ik 5 jaar geleden 85 euro moest betalen aan de electriciteit).



Omdat op deze manier elk jaartal per maand gesorteerd is, kan ik in geval van nood de dingen makkelijk terugvinden. In de afgelopen 20 jaar is dat precies één keer nodig geweest.

Edit; Alles wat nodig is voor de belastingdienst gaat bij elkaar in een mapje. Die mapjes bewaar ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn die.zakjes zeker wel heel klei of tenminste die van 2014 een stuk kleiner dan 2009, meeste wat jij beschrijft bewaar ik gewoon en dat past allemaal in 3 mappen. Wanneer vol gaat er aan de achterkant wat uit en dat is meestal verder weg dan 5 jaar.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijna geen papier meer, alles is gedigitaliseerd. Dan maakt het ook niet uit hoe lang je het bewaart, want het neemt amper ruimte in. Over 2 jaar mogen de laatste papieren bankafschriften weg, dan heb ik helemaal niets meer op papier.
Ik bewaar jaarafrekeningen oneindig (dat zijn er niet zo veel), dingen van en voor de belastingdienst 5 jaar, loonstrookjes (voor zover op papier) 1 jaar, verzekeringspolissen tot het moment dat ik een nieuwe polis krijg (of mijn laatste vergoeding volgens de oude polis is afgehandeld). Dat is het wel, geloof ik. Wij hebben met 2 personen 2 mappen met papieren.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft zelf het antwoord.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
7 jaar, want ondernemer.
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar ook werkelijk alles, zelfs betaalde facturen van bv de tandarts of salarisstroken van 10 jaar geleden. You never know.... Onzin natuurlijk, die kunnen gewoon weg. Mijn administratie puilt dus uit. Tijd voor wat opruimwerk, maar ik 'durf' er niet aan te beginnen. Bang dat ik alsnog niets durf weg te gooien. Mijn mappen zijn zo'n 20 jaar geleden aangemaakt en ik heb er dus ook nog nooit iets uit hoeven terugpakken (buiten de jaar opgaves e.d.). Dat digitaliseren is wel wat!



@Nomad, heb jij zelf een scanner thuis of doe je dat ergens anders?
Alle reacties Link kopieren
Privéspul 5 jaar, zakelijke dingen 7 jaar.





Tegenwoordig kun je alles digitaal opslaan (wel backup(s) maken!!!!) dus de papierhandel dunt vanzelf uit. Niet normaal hoeveel ruimte dat vroeger in beslag nam.
Vrijwel alles wat ik heb staat digitaal. Op de site van het bedrijf, dus geen Back-up van.



Verder heb ik alleen m'n laptop wel eens gedeclareerd bij de BD en daar heb ik de bon nog wel van. Voor de rest heb ik bij hun niet zoveel interessants te vermelden. Salarisstroken en rekeningafschriften ed print ik wel uit als iemand erom vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Hypotheekpapieren bewaren we altijd, aktes enz.

Belastingdienst vijf jaar (we kregen in maart nog een herberekening over 2012)

Overige post als rekeningen gaan meteen weg na het betalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
5 jaar, alles wat ouder is gaat door de shredder. Ik gooi het niet zomaar klakkeloos in de papierbak.
quote:jules schreef op 22 mei 2015 @ 08:45:

Ik bewaar ook werkelijk alles, zelfs betaalde facturen van bv de tandarts of salarisstroken van 10 jaar geleden. You never know.... Onzin natuurlijk, die kunnen gewoon weg. Mijn administratie puilt dus uit. Tijd voor wat opruimwerk, maar ik 'durf' er niet aan te beginnen. Bang dat ik alsnog niets durf weg te gooien. Mijn mappen zijn zo'n 20 jaar geleden aangemaakt en ik heb er dus ook nog nooit iets uit hoeven terugpakken (buiten de jaar opgaves e.d.). Dat digitaliseren is wel wat!



@Nomad, heb jij zelf een scanner thuis of doe je dat ergens anders?Soms maak ik er een foto van met iPad en maak ik daar een pdfje van, soms scan ik dingen op mijn werk. In het begin is digitaliseren veel werk, zeker als je 20 jaar adminstratie hebt. Maar daarna is het een kwestie van bijhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik scan tegenwoordig alles in en ben bezig de archieven in te scannen.



Op die manier neemt het geen ruimte meer in en is het ook geen probleem om het 50 jaar te bewaren.

Het is wel van belang een fatsoenlijke backup te hebben, het liefst buitenshuis (in de Cloud ?)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
wat een goed idee om het in te scannen, ideaal voor ook de twijfel-dingen... Dan neemt t geen plek in beslag, maar gooi je t niet echt weg. Ik ga aan de slag met de scanner! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 22 mei 2015 @ 10:01:

[...]





Soms maak ik er een foto van met iPad en maak ik daar een pdfje van, soms scan ik dingen op mijn werk. In het begin is digitaliseren veel werk, zeker als je 20 jaar adminstratie hebt. Maar daarna is het een kwestie van bijhouden.Precies. En ook dat bijhouden wordt steeds minder werk. Papieren van bijvoorbeeld Belastingdienst, werkgever, NUON, etc, komen hier allemaal digitaal. Als het binnenkomt sla ik het meteen op in de juiste map.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 22 mei 2015 @ 10:08:

[...]



Precies. En ook dat bijhouden wordt steeds minder werk. Papieren van bijvoorbeeld Belastingdienst, werkgever, NUON, etc, komen hier allemaal digitaal. Als het binnenkomt sla ik het meteen op in de juiste map.Ja, geweldig werkt het. Ik sla ook alles op in verschillende mapjes. Bijvoorbeeld een v Belastingdienst (met daarin mapjes voor inkomensbelasting, zorgtoeslag, huurtoeslag), werkgever, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven