Hoe lang lopen jullie met je hond?

09-11-2015 12:35 154 berichten
Ben benieuwd hoe lang en hoe vaak jullie met jullie hond lopen per dag.

Wij hebben een 8 maanden oude labrador pup en ik heb het idee dat wij veel meer lopen dan gemiddeld.

Wij lopen 2x per dag 45 minuten (bos): daar geniet hij van, lekker rennen (los)

En daarnaast 3x per dag een klein rondje van 10/15 minuten.



In mijn omgeving zijn er veel mensen die maar 3x per dag 15 minuten lopen en nu vraag ik me dus af of wij niet te veel lopen. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag een pup niet zoveel lopen in het begin.
Het minimum is twee uur per dag, waarvan 1 lange wandeling van ca. een uur. Jullie doen het dus prima en de meeste mensen lopen echt veel te weinig met hun hond.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een pup van 4 maanden oud en we lopen nu 5 of 6x per dag. Eigenlijk altijd om en nabij een half uur. Op het strand spelen vind hij het leukst, is dol op graven dus dat doen we elke dag. Daarnaast of met de bal of frisbee spelen of met andere honden. Maar ook gewoon wandelen, dingen oefenen en ontdekken doen we elke dag.
Er is geen minimum, dat hangt sterk van het ras en de hond af. Bij pups moet je opbouwen en voor een hond van 8 maanden is 120-145 minuten per dag echt teveel.
Alle reacties Link kopieren
Moet wel erbij zeggen dat het geen half uur wandelen is, maar vaak dus even spelen. Hij speelt ook graag met een stok bijvoorbeeld, die gaat hij dan ter plekke vermorzelen. Zo zijn we vaak al een kwartier kwijt aan liggend spelen haha.
Toen onze hond jonger was, was het minimaal een uur rennen in het bos 's ochtends, een half uurtje 's middags en 's avonds nog een blokje om. Verder regelmatig extra wandelingetjes en veel los in de tuin scharrelen.

Hij is nu oud (13) en nu is het heeeeeel anders.
Alle reacties Link kopieren
hier grote hond van 8.

om 8u: 35 minuten

om 13u: 20 à 30 minuten

na 21u: 1 uur tot anderhalf uur los

kan overdag ook in de tuin
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Verschilt, meestal 3 korte rondjes van 15-20 min. En langere van 1-2 uur. Maar soms ook een week alleen korte rondjes en soms een weekend waar we heel veel wandelen. Maar mijn hond is heel lui en gaat soms na 10 minuten al protesterend op de stoep zitten omdat ze terug wilt.
Alle reacties Link kopieren
Tja een labrador is een bewegingshond. Ik had een pitje en die was zo ongelofelijk lui daar viel niet mee te lopen. Als ik van mijn werk (ze ging altijd mee) naar huis liep en ze had echt de P in dan liep ze naar de taxi standplaats

Of ze ging gewoon onderweg zitten.

Met mooi weer in het park op het grasveld vond ze dan wel weer leuk. Beetje spelen, in het zonnetje liggen. Maar dat was dus géén bewegings freak. Het mooiste was ooit dat ze voor het eerst een scootmobiel zag. Ze ging bij die mevrouw tussen de benen zitten en bleef heel hard kwispelend mooi zitten

Liever lui dan moe dat kreng Ze was wel heel goed in op de bank liggen of bij je in bed liggen. Dat kon ze echt de hele dag volhouden.



Maar een pup moet idd rustig aan doen. En als ze wat groter is.. Iedere hond is anders dus kijk naar je beest. De een heeft echt behoefte aan 2 uur rennen p dag en de ander heeft idd genoeg aan die drie keer een rondje.
Volgens dierenarts en fokker mag een pup per maand dat hij oud is 5 minuten per keer wandelen. Dus nu mag hij met ruim 8 maanden 45 minuten per keer.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kleine hond van elf jaar.



Vier keer op een dag naar buiten, een kwartier per keer. En 's avonds voor het slapen gaan een plas tegen de boom bij het huis.
Liever niet mijn berichten quoten, het is slechts mijn mening/ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een leonberger van bijna 2 en het verschilt heel erg hoeveel we met hem lopen.

's ochtends sowieso een half uur. 's middags meestal 3 kwartier tot een uur (maar als dat een keer een kwartiertje is vindt hij het ook prima) en 's avonds weer een half uur. Bij alle rondjes kan hij een stuk loslopen en rennen. Soms merk je dat hij dat helemaal geen zin in heeft, dan sjokt hij achter je aan en dan wordt het een wat korter rondje. Soms heeft hij heel veel zin en als er dan tijd voor is breiden we het rondje wat uit.
Vroeger minstens 3x per dag, minstens 20 min per x. Op mijn twee vrije dagen en in net weekend zeker 1x per dag uur naar het bos. Maar nu is ons hondje oud (teckel, 16 jaar), dus die heeft het met een kwartiertje echt wel gehad nu...
Alle reacties Link kopieren
8 maanden is 32 weken.. dat is dus de max voor de lange wandeling..(35/4 minuten) En hij mag niet in het bos.. zeker niet los.. Een labradorpup moet je voorzichtig mee zijn qua heupen.. dus.. geen strand.. geen bos.. eerste jaar niet op gladde vloeren..



Geen informatie gehad van je fokker ?



Lees je eens in op het eerste jaar van een labradorpup



On topic verder



Mijn 2 labrador dames (4 jaar en 1 1/2) lopen 4 x per dag buiten, 1 daaran is lange wandeling van een uur.. Aan de lijn want in dorp mogen ze niet meer los.. 2 x per week ga ik met ze naar losloopgebied en kunnen ze ongelimiteerd los.. ik kies voor rustige plek omdat ik geen zin heb in ongeleide projectielen van een ander. Dus 9 van de 10 keer lopen ze met zijn 2-tjes .. Socializen doe ik met honden die ik goed ken..
Hier een hond van 11, vooral korte rondjes van 10 minuten per keer max. Af en toe naar het park om lekker te rennen en te spelen. Hond slaapt vooral overdag. Komt echt omdat hij ouder wordt nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem1977 schreef op 09 november 2015 @ 12:48:

Volgens dierenarts en fokker mag een pup per maand dat hij oud is 5 minuten per keer wandelen. Dus nu mag hij met ruim 8 maanden 45 minuten per keer.



niet in het bos .. zucht.. ik zou je fokker nog eens vragen..



Waar komt je hond vandaan (welke fokker).. als hij /zij is aangesloten bij NLV of LKN dan zou hij / zij advies geven zoals eerste jaar geen bos en strand.. en niet 45 minuten los gaan in het bos.. En advies van dierenarts neem ik niet zo serieus.. Die adviseert ook brokken .. tja..
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 Labradors van 9 en 3, en nog wat kleiner grut.... Met de labi`s loop ik 2 keer 45 minuten, in het bos. En neem ze 3 keer in de week mee als ik ga paardrijden... ca 2 1/2 uur per keer. Maar onze 3 jarige gaat ook met man mee op de jacht, in de herfst/winter en 1 keer per week mee naar zijn werk als therapie hond. Het kleiner grut gaat 1 keer 45 minuten mee, en de rest van de tijd kunnen ze de tuin in. En die is groot genoeg....

We hebben ooit een lab gehad, die ik mee nam met de fiets, en die braaf wachte tot ik weer kwam.... En "gelukkig" hebben deze 2 niet zo veel beweging nodig....



Ze hebben alleen een erge hekel aan regen, dus als het regent kan het wel korter zijn...
quote:Lostit schreef op 09 november 2015 @ 12:42:

Moet wel erbij zeggen dat het geen half uur wandelen is, maar vaak dus even spelen. Hij speelt ook graag met een stok bijvoorbeeld, die gaat hij dan ter plekke vermorzelen. Zo zijn we vaak al een kwartier kwijt aan liggend spelen haha.Kijk uit met stokken alsjeblieft, daar kunnen erg nare ongelukken mee gebeuren, dat weet ik helaas uit eigen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
van de NLV



Nu begint voor u een leuke maar ook een drukke periode. Natuurlijk wilt u dat uw hondje opgroeit tot een gezonde, prettige labrador. Gedurende het eerste levensjaar van uw hond kunt u veel doen om te voorkomen dat hij in zijn verdere leven last zal hebben van gewrichtsafwijkingen, artrose en de daarbij horende pijn. Het skelet van een Labrador is pas uitgegroeid en uitgehard op de leeftijd van 12 maanden. U zult totdat de hond deze leeftijd heeft bereikt daar dus rekening mee moeten houden. Wanneer u het eerste jaar met veel zorg en beleid uw pup laat opgroeien, is de kans op een gelukkig hondenleven het grootst!



Een aantal leefregels/tips



Laat uw hond zelf uit! Een jonge hond moet niet door kinderen worden uitgelaten. Ook al denkt u dat uw kinderen dat wel aankunnen. Vaak hebben kinderen geen geduld en sleuren zij jonge honden over de stoep. Als uw pup andere honden tegenkomt weten zij niet wat ze doen moeten. Als uw pup schrikt weten ze niet hoe ze goed moeten reageren. Als uw hond wordt aangevallen door een andere hond raken uw kinderen in paniek. Zodoende kan een jonge hond voor zijn leven lang schade oplopen.



Wanneer u gaat wandelen, houd dan het volgende schema in gedachten: 1 minuut wandelen per uitlaatbeurt voor iedere week dat uw pup oud is. Dat betekent dat u met uw pup van 8 weken per wandeling niet langer dan 8 minuten onderweg mag zijn; wanneer uw hondje 10 weken is niet langer dan 10 minuten, enz. Of u 4 of 6 keer per dag wandelt, per wandeling blijft dit schema hetzelfde.





Een Labrador Retrieverpup kent zijn eigen grenzen niet: u zult hem moeten afschermen van een overdaad aan beweging.

Laat uw hondje gedoseerd kennis maken met andere honden, maar laat hem vooral niet uitgebreid "raggen" met zijn viervoetige vrienden.

Trap

penlopen, in en uit de auto springen, op en van de bank springen, eindeloos achter een balletje aanvliegen, spelen in zwaar zand en op ongelijke grond zijn sterk af te raden.

Wanneer u een gladde vloer heeft in huis is het verstandig om daar gedurende het eerste levensjaar van uw hond vloerbedekking op te leggen (zonder 'glijplekjes' over te laten). Opgroeien op een gladde vloer kan namelijk onherstelbare schade veroorzaken!

Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 09 november 2015 @ 12:40:

Het minimum is twee uur per dag, waarvan 1 lange wandeling van ca. een uur. Jullie doen het dus prima en de meeste mensen lopen echt veel te weinig met hun hond.NA het eerste jaar mag er pas volledig belast worden.. Dit is een pup.. Hij zit boven de max.. Is domweg niet goed..simpel
quote:zuipschuit schreef op 09 november 2015 @ 13:05:

[...]



Kijk uit met stokken alsjeblieft, daar kunnen erg nare ongelukken mee gebeuren, dat weet ik helaas uit eigen ervaring.Stokken versplinteren door het kauwen en leveren niet alleen gevaar op bij ongelukken maat dus ook bij het kauwen zelf. Het is beter een speciaal kauwstaafje in plaats van een stok te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:zuipschuit schreef op 09 november 2015 @ 13:05:

[...]



Kijk uit met stokken alsjeblieft, daar kunnen erg nare ongelukken mee gebeuren, dat weet ik helaas uit eigen ervaring.Ik weet niet zo goed aan wat voor soort ongelukken ik moet denken, maar hij vind het leuk om een beetje te kauwen (doet hij overigens niet heel veel), maar het leukste is happen naar de stok en op zijn rug liggen met de stok in zijn bek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeweethetniet schreef op 09 november 2015 @ 13:09:

[...]





Stokken versplinteren door het kauwen en leveren niet alleen gevaar op bij ongelukken maat dus ook bij het kauwen zelf. Het is beter een speciaal kauwstaafje in plaats van een stok te geven.Hij eet ze niet op, we blijven erbij en hij heeft thuis kauwstaafjes.
Inderdaad verstandig! Maar ik geef hier ook geen kauwstaafjes meer als ik er zelf niet bij ben.

Mijne kauwde ook op een stok en toen bleek er een stuk achter in zijn keel steken, arme stakker was totaal in paniek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven