Hoe lang lopen jullie met je hond?

09-11-2015 12:35 154 berichten
Ben benieuwd hoe lang en hoe vaak jullie met jullie hond lopen per dag.

Wij hebben een 8 maanden oude labrador pup en ik heb het idee dat wij veel meer lopen dan gemiddeld.

Wij lopen 2x per dag 45 minuten (bos): daar geniet hij van, lekker rennen (los)

En daarnaast 3x per dag een klein rondje van 10/15 minuten.



In mijn omgeving zijn er veel mensen die maar 3x per dag 15 minuten lopen en nu vraag ik me dus af of wij niet te veel lopen. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:zuipschuit schreef op 09 november 2015 @ 13:16:

Inderdaad verstandig! Maar ik geef hier ook geen kauwstaafjes meer als ik er zelf niet bij ben.

Mijne kauwde ook op een stok en toen bleek er een stuk achter in zijn keel steken, arme stakker was totaal in paniek.Ah ja dat is heel naar inderdaad! Zal er extra opletten, levensgevaarlijk.
quote:Jeweethetniet schreef op 09 november 2015 @ 13:09:

[...]





Stokken versplinteren door het kauwen en leveren niet alleen gevaar op bij ongelukken maat dus ook bij het kauwen zelf. Het is beter een speciaal kauwstaafje in plaats van een stok te geven.



Die van ons is verslaafd aan stokken, trok ze zo uit het houthok weg. Echt niet dat we dat eruit kregen.. Tegenwoordig is het leuke er wel vanaf en heeft ze er gewoon 2 in de mand liggen. 1x gehad dat er een splinter in dr bek zat, ik kon m er zo uithalen en ze heeft er van geleerd.

Maar wel gezien van baasje die een stok weggooide en hond erachteraan rende, voor de stok op de grond kwam had hond hem al.. Stok bleef echter rechtop in de bek van de hond staan.. Geen fijn gezicht, hond moest geopereerd worden.. Die van ons doet in het bos trouwens 'trekspelletjes' met stokken, sleept ze mee en heeft met een andere hond beide een uiteinde vast.



Qua lopen, let idd op met het bos/ strand. Door de ongelijkheid van de ondergrond kan hond zich makkelijk verstappen waardoor er schade ontstaat aan knieën of heupen. Meestal heb je dit niet in de gaten en kom je er te laat achter.

Laat de hond vooral lopen aan de lijn en als je toch eens los wilt doe dit dan op een grasveldje. Sowieso is aan de lijn lopen belangrijk, de hond leert hier veel van en het werkt mee aan de band/ samenwerking tussen jullie.
TO, het klinkt niet alsof je met honden bent opgegroeid/weet wat wel/niet mag bij labradorpup. Zou ik me toch even in gaan verdiepen!
8 maanden is geen 32 weken



Het is de eerste keer dat ik lees dat een pup niet in het bos zou mogen rondrennen. Op cursus (Martin Gaus) stimuleerden ze dit al vanaf 3 maanden en ook de fokker (woont aan het bos) doet dit. Ik weet nooit zo goed wat ik moet geloven als ik zo iets nu lees. Ik denk dat we allemaal maar ons gezond verstand moeten gebruiken en moeten kijken naar de hond. Onze lab vindt het heerlijk om los te lopen, te snuffelen, af en toe een sprintje te trekken en gewoon heerlijk achter ons aan te hobbelen.
Alle reacties Link kopieren
Als het aan mijn hond ligt lopen we 5x per dag maximaal 5 minuutjes. Met regen nog minder.



Dus.. lopen we 's morgens 20 minuten, en dan nog 4x 5-10 minuten. Als ik zin heb, en het is mooi weer, sleep ik 'm mee op een wandeling. (hij sleept mij mee op de terugweg )



Ik heb een maltezer.
Later is nu
Geldt dit advies alleen voor labradors? Ik ken nl alleen maar mensen met honden en een gladde vloer, zonder kleedjes e.d. Zou dan toch een risico betekenen voor alle honden?
Een maltezer die het baasje voortsleept, dat zou ik wel eens willen zien
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 november 2015 @ 13:31:

Een maltezer die het baasje voortsleept, dat zou ik wel eens willen zien Haha, nou, hij probeert het dan.. En van 't weekend verraste hij me, viel ik tegen een paaltje aan
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 november 2015 @ 13:31:

Een maltezer die het baasje voortsleept, dat zou ik wel eens willen zien ik heb een teckel gekend die dat echt kon......
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Niet al te lang meer. 's Ochtends en rond 18.00 een half uur ongeveer, tussendoor pakweg een kwartier en 's avonds wil ze, zodra ze heeft geplast, meteen terug naar binnen. Sinds ze staar heeft lijkt ze bang in het donker.

Een pup mag niet al te lang lopen, is al eerder gezegd. Ook geen uren dollen in huis of in de tuin.
verba volant, scripta manent.
quote:MinkeDeWit schreef op 09 november 2015 @ 13:29:

Geldt dit advies alleen voor labradors? Ik ken nl alleen maar mensen met honden en een gladde vloer, zonder kleedjes e.d. Zou dan toch een risico betekenen voor alle honden?Geldt voor grote zware honden, is slecht voor de heupen.
Alle reacties Link kopieren
quote:knolselder schreef op 09 november 2015 @ 13:34:

[...]





ik heb een teckel gekend die dat echt kon...... Vandaar die korte pootjes.
verba volant, scripta manent.
quote:MinkeDeWit schreef op 09 november 2015 @ 13:29:

Geldt dit advies alleen voor labradors? Ik ken nl alleen maar mensen met honden en een gladde vloer, zonder kleedjes e.d. Zou dan toch een risico betekenen voor alle honden?



Een zandpad als het et geregend heeft is ook glad, al dat blad wat nu overal ligt is ook glad, nat gras is ook glad.

Het is gewoon oppassen maar je kan nooit alles voorkomen. Geld niet alleen voor labs, grotere honden hebben meer kans op knie en heupproblemen.



Ben al mosterd. Niet doorgelezen
Alle reacties Link kopieren
Onze sharpei was liever lui dan moe. S'ochtends een half uurtje en na het eten een half uurtje en dan was ze al helemaal uitgeteld.
She needed a hero. So that's what she became.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 09 november 2015 @ 13:29:

Geldt dit advies alleen voor labradors? Ik ken nl alleen maar mensen met honden en een gladde vloer, zonder kleedjes e.d. Zou dan toch een risico betekenen voor alle honden?vooral de zwaardere rasssen moet je mee uitkijken, maar het is natuurlijk bij kleinere honden ook wel iets waar je mee oppassen.. niet te veel belasten als ze klein zijn
Plus dat heupproblemen niet bij alle verzekeringen worden vergoed en het is een gebed zonder einde. Blijft geld kosten, dus ik zou toch serieus uitkijken met veel en lang wandelen op die leeftijd
Hier een ochtend wandeling van een uur tot anderhalf uur. In de middag een korte wandeling van een kwartier, in de avond naar het veldje waar ze met andere honden speelt, ongeveer 20 min tot een halfuur, soms langer. 3 x per week naar het bos of waar ze ergens kan zwemmen. In het weekend gaan we wat vaker uit en neem haar ook vaak mee ergens naar toe!
quote:kittycat001 schreef op 09 november 2015 @ 13:20:

[...]

Qua lopen, let idd op met het bos/ strand. Door de ongelijkheid van de ondergrond kan hond zich makkelijk verstappen waardoor er schade ontstaat aan knieën of heupen. Meestal heb je dit niet in de gaten en kom je er te laat achter.

Laat de hond vooral lopen aan de lijn en als je toch eens los wilt doe dit dan op een grasveldje. Sowieso is aan de lijn lopen belangrijk, de hond leert hier veel van en het werkt mee aan de band/ samenwerking tussen jullie.



Wat een getuut. Mijn hond is getraind naast te lopen zonder lijn, daar is pas samenwerking voor nodig.



To, ik denk dat je best veel loopt voor zo'n jonge hond en dat je misschien best wat rustiger aan mag doen, maar jij kent en voelt je eigen hond het best aan. Zelf fiets ik veel met mijn hond, denk een kilometer of 6 per dag. Mijn hond heeft erg veel beweging nodig.



Los lopen in het bos is het mooiste voor haar dat er is trouwens en ze heeft nog nooit ergens last van gehad. Net als alle andere honden die ik in mijn leven gehad heb. Jij verstapt je ook wel eens, niks aan de hand.



Ik vind het belangrijk dat mijn hond lekker kan ravotten, soms smerig worden, ontdekken. Naast dat beetje lopen/fietsen op een dag verwacht ik namelijk van haar dat ze goed luistert en thuis lekker rustig is, daar mag je best wat voor terug doen. Vind dus, behalve dat je hond best jong is, dat je dat hartstikke goed doet. Lekker laten klooien, genieten ze zo van.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons verschilt het echt elke dag. Ik heb onregelmatige werktijden en heb het geluk dat ik een baan heb waar mijn hond mee naartoe kan. Ik neem hem eigenlijk sowieso altijd mee als ik ergens heen ga (supermarkt, stad in, etc).

Op dagen dat ik vanuit huis werk loopt hij minder, 1x 35min los en 2x kort, zon 15-20min. Op dagen dat we veel wandelen kan hij zomaar 3u aan een stuk wandelen (eerst bos en dan de stad in ofzo). Elke avond voor het slapengaan gaat hij heel kort, echt maar 5 minuutjes alleen om even te plassen. Elke dag is verder anders.



Het is een grote hond maar is voor zijn grootte erg snel tevreden met zijn wandeling. Als hij een losloop wandeling van 35 min heeft gehad, is hij erna liever lui dan moe. Dan moet ik hem echt meeslepen met zijn volgende wandeling :P Dit kan natuurlijk per hond heel anders zijn, onze oppashond stuitert na 2u bos nog steeds door het huis.



Mijn hond is wel al 4 jaar oud en mag dus veel wandelen, maar een pup maar mag 5min per maand leeftijd (dus 5min x 8 maanden = 40min max per keer). Jullie lopen dus wel veel met hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem1977 schreef op 09 november 2015 @ 13:28:

8 maanden is geen 32 weken



Het is de eerste keer dat ik lees dat een pup niet in het bos zou mogen rondrennen. Op cursus (Martin Gaus) stimuleerden ze dit al vanaf 3 maanden en ook de fokker (woont aan het bos) doet dit. Ik weet nooit zo goed wat ik moet geloven als ik zo iets nu lees. Ik denk dat we allemaal maar ons gezond verstand moeten gebruiken en moeten kijken naar de hond. Onze lab vindt het heerlijk om los te lopen, te snuffelen, af en toe een sprintje te trekken en gewoon heerlijk achter ons aan te hobbelen.



8 x 4 is nog altijd 32 (even uitgaan van 4 weken in een maand).. Je hoeft me niet te geloven.. dit zijn de richtlijnen van de RASVERENIGING.. daar hoort je fokker, mag ik hopen, ook bij (NLV of LKN). En er zal geen goede fokker zijn van labradors die zegt.. joh ga maar lekker rauzen met je pup in het bos.. Echt niet.. Mijn beide dames komen van een goede fokker en daar staat het zelfs in de info die je meekrijgt.



En martin Gaus... daar geloof ik nou weer niet in.. ieder zijn ding.. maar met de gezondheid van mijn honden neem ik geen risico en heb ik het eerste jaar heel erg opgepast.. Ze zijn beiden geröntgend.. HD-A, Norbergwaarde 40 en ED vrij.. Ik ken zat pups waar ellende mee is door onzorgvuldig bewegen.. Je kan niet alles voorkomen maar als je weet hoe het zit met de gewrichten dan zou je wel beter weten.. Daarom zeg. ik.. Lees je eens in .. Bel de NLV eens (www.nlv.nu) of de labrador kring.. Daar zitten experts en die kunnen je precies vertellen waarom je niet met je pup maar moet doen waar je zin in hebt..
quote:Justmaartje123 schreef op 09 november 2015 @ 13:42:

[...]





Wat een getuut. Mijn hond is getraind naast te lopen zonder lijn, daar is pas samenwerking voor nodig.



Die van mij loopt ook naast me zonder lijn, maar met de leeftijd van 8 maanden waren er veel dingen om ons heen soms net wat interessanter dan vrouwtje. 8maanden is een hond nog niet volwassen en moet nog veel leren. Nu met ruim anderhalf doet ze alles wat ik wil, zelfs met 100m afstand. Tuuuuuut
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 09 november 2015 @ 13:42:

[...]





Wat een getuut. Mijn hond is getraind naast te lopen zonder lijn, daar is pas samenwerking voor nodig.



To, ik denk dat je best veel loopt voor zo'n jonge hond en dat je misschien best wat rustiger aan mag doen, maar jij kent en voelt je eigen hond het best aan. Zelf fiets ik veel met mijn hond, denk een kilometer of 6 per dag. Mijn hond heeft erg veel beweging nodig.



Los lopen in het bos is het mooiste voor haar dat er is trouwens en ze heeft nog nooit ergens last van gehad. Net als alle andere honden die ik in mijn leven gehad heb. Jij verstapt je ook wel eens, niks aan de hand.



Ik vind het belangrijk dat mijn hond lekker kan ravotten, soms smerig worden, ontdekken. Naast dat beetje lopen/fietsen op een dag verwacht ik namelijk van haar dat ze goed luistert en thuis lekker rustig is, daar mag je best wat voor terug doen. Vind dus, behalve dat je hond best jong is, dat je dat hartstikke goed doet. Lekker laten klooien, genieten ze zo van.Fietsen mag het 1e jaar al helemaal niet.. Tuut tuut tuut.. Ik pas goed op mijn honden.. Ze moeten nog 12 jaar mee na het eerste jaar.. dus pas ik op.. Jaar 1 kom ik niet in bos of strand..
Alle reacties Link kopieren
Onze honden komen van pup af aan al in het bos en op het strand. Eerste keer dat ik heb gehoord dat dit niet zou mogen.



Wij hebben nu een grote tuin waar ze vrij in mogen. We wandelen daarnaast zo'n 3/4 keer per dag. Daarvan meestal 1x langer ( minstens 1 uur) en de overige keren rond de 20-30 minuten. In het weekend vaak langer. En ik probeer ze zoveel mogelijk mee te nemen als ik ergens heen ga. De honden zijn 1,5 en 5.

Toen de jongste nog niet volwassen was ging hij niet elke keer mee of gingen we bijvoorbeeld halverwege naar huis, brachten hem terug en dan nog even met de andere hond.



Op dit moment gebruiken we voor 3x per week een uitlaatservice en daarmee wandelen ze 2 uur. En dan wandelen wij 's ochtends en 's avonds nog met ze (soms 2 x per avond).
Alle reacties Link kopieren
quote:kittycat001 schreef op 09 november 2015 @ 13:47:

[...]





Die van mij loopt ook naast me zonder lijn, maar met de leeftijd van 8 maanden waren er veel dingen om ons heen soms net wat interessanter dan vrouwtje. 8maanden is een hond nog niet volwassen en moet nog veel leren. Nu met ruim anderhalf doet ze alles wat ik wil, zelfs met 100m afstand. Tuuuuuutprecies.. En een lab gaat puberen met een maand of 9.. kan je tuuuut tuuuut weer opnieuw beginnen .. Mijn oudste is nu 4 en is klaar met puberen .. (denk ik ).. Mijn jongste zit er (weer) middenin..Net voor eerste x loops geweest.. en och och och.. wat ben je dan van de leg.. scheet..
quote:Justmaartje123 schreef op 09 november 2015 @ 13:42:

[...]





Wat een getuut. Mijn hond is getraind naast te lopen zonder lijn, daar is pas samenwerking voor nodig.



To, ik denk dat je best veel loopt voor zo'n jonge hond en dat je misschien best wat rustiger aan mag doen, maar jij kent en voelt je eigen hond het best aan. Zelf fiets ik veel met mijn hond, denk een kilometer of 6 per dag. Mijn hond heeft erg veel beweging nodig.



Los lopen in het bos is het mooiste voor haar dat er is trouwens en ze heeft nog nooit ergens last van gehad. Net als alle andere honden die ik in mijn leven gehad heb. Jij verstapt je ook wel eens, niks aan de hand.



Ik vind het belangrijk dat mijn hond lekker kan ravotten, soms smerig worden, ontdekken. Naast dat beetje lopen/fietsen op een dag verwacht ik namelijk van haar dat ze goed luistert en thuis lekker rustig is, daar mag je best wat voor terug doen. Vind dus, behalve dat je hond best jong is, dat je dat hartstikke goed doet. Lekker laten klooien, genieten ze zo van.



Dank voor je reactie. Onze hond loopt ook prima naast ons zonder de lijn. Dit heeft wat oefening gevergd maar hij doet het nu prima. Met loslopen blijft hij ook altijd in de buurt ; houdt ons goed in de gaten en wacht keurig als er een splitsing komt Regelmatig trekt hij even een sprintje, maar we kunnen hem altijd nog zien en hij komt ook meteen weer teruggerend, meestal uit zichzelf en anders als we hem roepen.

Die 45 minuten per keer is netto overigens 30 minuten want hij snuffelt graag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven