Hoe lang lopen jullie met je hond?

09-11-2015 12:35 154 berichten
Ben benieuwd hoe lang en hoe vaak jullie met jullie hond lopen per dag.

Wij hebben een 8 maanden oude labrador pup en ik heb het idee dat wij veel meer lopen dan gemiddeld.

Wij lopen 2x per dag 45 minuten (bos): daar geniet hij van, lekker rennen (los)

En daarnaast 3x per dag een klein rondje van 10/15 minuten.



In mijn omgeving zijn er veel mensen die maar 3x per dag 15 minuten lopen en nu vraag ik me dus af of wij niet te veel lopen. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaja007 schreef op 09 november 2015 @ 14:47:

[...]





Precies.

En daarom snap ik niet dat "goedbedoelde" adviezen vaak als "gezeik" wordt ervaren.

We willen toch allemaal het beste voor onze 4voeter?

Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn. Maar om een ander af te kraken omdat die een ander mening heeft = het zeiken om het zeiken.Wat ik alleen niet snap, is dat voorbij wordt gegaan aan de meest recente wetenschappelijke inzichten m.b.t. beweging van pups. Die spreken de goedbedoelde adviezen wel degelijk tegen.
Alle reacties Link kopieren
Zowel de dierenarts als de fokker gaven hier ook 1 min per week oud aan (dus 8 min voor een 8 weken oude pup). De geen strand/bos regel ken ik dan weer niet. Wel is ons aangegeven erg goed op de stand van heupen en manier van lopen te letten om latere pijnklachten te voorkomen.
quote:dance_in_the_rain schreef op 09 november 2015 @ 14:55:

[...]





Wat ik alleen niet snap, is dat voorbij wordt gegaan aan de meest recente wetenschappelijke inzichten m.b.t. beweging van pups. Die spreken de goedbedoelde adviezen wel degelijk tegen.En wie bedenkt dan die adviezen en financiert de onderzoeken?
Alle reacties Link kopieren
Vluchtig de meeste reacties doorgelezen. Sta verbijsterd, eerste jaar geen bos of strand, zeer beperkt mogen lopen? nu weet ik waar de term hondenleven vandaan komt. Hier een pup van bijna 7 1/2 maand. Hoe vaak en lang ik hem uitlaat is afhankelijk van hoeveel tijd ik heb. 's ochtends en tussen de middag is dat maar een half uurtje. 's avond ging ik aanvankelijk naar het bos, maar nu het zo vroeg donker is kan dat niet meer. Nog wel lekker in het weekend.

Ik leer mijn hond bewust te draven aan de lijn omdat dat veel minder belastend is dan galopperen, wenden , springen etc. Inmiddels gaat hij al mee met hardlopen en loopt al 14km dravend naast me mee op een tempo van 12km/hr. Goed voor de spierontwikkeling die hij mocht zijn lichaam niet perfect in elkaar zitten later goed kan gebruiken. In het bos laat ik hem wel lekker los tijdens het wandelen dus daar galoppeert hij dan wel een en neemt weleens een hindernis en speelt weleens met andere honden. Maar een beetje gezonde hond moet dat toch kunnen. En de sociale ontwikkeling is ook heel belangrijk.

Overigens staat mijn dierenarts helemaal achter mijn beleid (ben ik namelijk zelf) en ook als fokker heb ik ruime ervaring met het opgroeien van pups. Fokkers die beweren dat het eerste jaar honden niet in het bos of op het strand zouden mogen lopen hebben schijnbaar heel weinig vertrouwen in de gezondheid van hun fokproducten. Misschien moeten ze daar dan aandacht aan besteden of anders een ras gaan fokken die wel gewoon hond mag zijn ook in het eerste levensjaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 09 november 2015 @ 13:50:

[...]





Dan heb je of een ras waarbij het niet speelt óf je hebt geen rashond.. simpel.. goede fokkers wijzen daarop..



En ik ga mijzelf niet herhalen.. er is meer dan genoeg wetenschappelijk onderbouw bewijs dat het, in geval van de zwaardere rassen iig, kleine rassen ben ik niet zo goed van op de hoogte, niet verstandig is om met je pup in het bos of op het strand te komen.. Beweging moet gedoseerd en met inachtneming van de leeftijd.. Kan jij wel niet van gehoord hebben maar dat zegt meer over jouw kennis dan over mijn kennis..Wij hebben geen labrador, nee. We hebben een rashond en een niet rashond. We hebben een cocker spaniel en een herder mix. Ik kom trouwens in het bos altijd pups tegen dus blijkbaar zijn er meer mensen die dat niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Onze honden lopen ook als pup al gewoon los mee. We wisselen lijn en loslopen af. Ik vind het juist goed dat ze op jonge leeftijd al leren los te lopen en dan goed te luisteren.
quote:baukje schreef op 09 november 2015 @ 15:11:

Vluchtig de meeste reacties doorgelezen. Sta verbijsterd, eerste jaar geen bos of strand, zeer beperkt mogen lopen? nu weet ik waar de term hondenleven vandaan komt. Hier een pup van bijna 7 1/2 maand. Hoe vaak en lang ik hem uitlaat is afhankelijk van hoeveel tijd ik heb. 's ochtends en tussen de middag is dat maar een half uurtje. 's avond ging ik aanvankelijk naar het bos, maar nu het zo vroeg donker is kan dat niet meer. Nog wel lekker in het weekend.

Ik leer mijn hond bewust te draven aan de lijn omdat dat veel minder belastend is dan galopperen, wenden , springen etc. Inmiddels gaat hij al mee met hardlopen en loopt al 14km dravend naast me mee op een tempo van 12km/hr. Goed voor de spierontwikkeling die hij mocht zijn lichaam niet perfect in elkaar zitten later goed kan gebruiken. In het bos laat ik hem wel lekker los tijdens het wandelen dus daar galoppeert hij dan wel een en neemt weleens een hindernis en speelt weleens met andere honden. Maar een beetje gezonde hond moet dat toch kunnen. En de sociale ontwikkeling is ook heel belangrijk.

Overigens staat mijn dierenarts helemaal achter mijn beleid (ben ik namelijk zelf) en ook als fokker heb ik ruime ervaring met het opgroeien van pups. Fokkers die beweren dat het eerste jaar honden niet in het bos of op het strand zouden mogen lopen hebben schijnbaar heel weinig vertrouwen in de gezondheid van hun fokproducten. Misschien moeten ze daar dan aandacht aan besteden of anders een ras gaan fokken die wel gewoon hond mag zijn ook in het eerste levensjaar.Dus als hij iets heeft kun je hem evt zelf opereren. Wij niet dierenartsen hebben die mogelijkheden niet, en als ik hoor dat een operatie aan de heup al gauw 3500 euro kost, dus ik hield me keurig aan de richtlijnen van de fukker
Alle reacties Link kopieren
Ik loop maar één x per dag met mijn honden. Maar dan loop ik wel gelijk een uur.



Dit houdt niet in dat mijn honden dan maar 1x per dag buiten komen. Ik ben zelf erg veel buiten bezig, en zij zijn dan vaak bij me, als ze daar zin in hebben tenminste. Hangt heel erg van het weer af. Ze houden niet van rot weer.



Tussen de werkzaamheden door in de stal, pak ik wel eens mijn oude tennisracket om een bal weg te slaan, die ze achterna gaan. Tenminste, Pietertje rent achter de bal aan, Bobbes hindert haar vooral daarbij om te pesten. Zeg niet dat honden niet kunnen pesten, dat kunnen ze wel degelijk! Peppie en Sokkie dansen er vaak al blaffen en kwispelend om heen.



In de winter kun je hier s´avonds de honden niet uitlaten. Het is dan gewoon donker en er is geen straatverlichting. Maar ze kunnen gewoon op het erf.
Alle reacties Link kopieren
quote:zuipschuit schreef op 09 november 2015 @ 15:18:

[...]



Dus als hij iets heeft kun je hem evt zelf opereren. Wij niet dierenartsen hebben die mogelijkheden niet, en als ik hoor dat een operatie aan de heup al gauw 3500 euro kost, dus ik hield me keurig aan de richtlijnen van de fukker

Nee ik zorg alleen dat in het geval dat bv de heupen in aanleg niet goed zijn de honden zo mogelijk een dusdanige spiermassa rondom hun heupen hebben opgebouwd dat ze zo mogelijk geen last hebben van de foutieve aanleg en de rest van hun leven toch lekker kunnen rennen en spelen zonder operatie. En in het geval van een zeer slechte aanleg voorkom je problemen ook niet door eerder genoemde maatregelen hier. Waarschijnlijk hebben ze door die maatregelen door onvoldoende spieropbouw , zwaarlijvigheid door onvoldoende beweging nog wel veel meer last.

Maar in eerste instantie ga ik er van uit dat mijn honden in aanleg goed zijn en normaal belastbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind persoonlijk ook wel dat er hier met een heel erg belerend toontje wordt gesproken.

Een hond wordt (misschien) iets meer uitgelaten dan geadviseerd. Ze hangen hem niet op de kop boven een kampvuur?



Daarbij, zou ik persoonlijk zelf never nooit voor een ras kiezen waar zo ziek veel mee gefokt is dat je je maar zorgen moet maken om dit soort narigheden. Hoeveel 'verpeste' Labradors en Herders ik zie lopen is echt om te huilen..



Nee ik ben blij met mijn oerhond, waar niks ingefokt is.. & OT: ik loop 's morgens 20 min, 's middags 30min, 's avonds 45 min, en voor het slapen nog even langs het gras voor 5 min.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Baukje. Daarnaast gaat het er echt niet om dat adviezen niet gewaardeerd worden, maar in dit topic denken een paar echt de wijsheid in pacht te hebben. En die betweterige toon, dat zou ik niet waarderen.



Heuvelachtig terrein waar de hond niet mag lopen? In Nederland is het nou niet bepaald de Pyreneeen. Dus ik zou me daar barweinig zorgen om maken. En zand waar de hond in weg kan zakken, daar loop ik zelf ook niet prettig in, dus daar laat ik mijn hond ook niet lopen.



Ik denk dat de meeste mensen veel te weinig met hun hond lopen. 23 uur op hun kont in een mand en dan 4x per dag een kwartiertje wandelen is naar mijn mening echt niet genoeg. Dus ik vind dat je het goed doet, TO.



Iones, ik kom bij je wonen. Zet alvast maar een klapbed klaar, ik kom die stallen uitmesten. Wat woon jij heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
quote:softijsmetspikkels schreef op 09 november 2015 @ 15:46:

Ik denk dat de meeste mensen veel te weinig met hun hond lopen. 23 uur op hun kont in een mand en dan 4x per dag een kwartiertje wandelen is naar mijn mening echt niet genoeg. Dus ik vind dat je het goed doet, TO.



Helemaal eens! Maar het is ook zo dat de meeste honden te zwaar of te dik zijn. Dat is omdat ze onvoldoende kunnen rennen en spelen. Altijd aan de riem, en dan zo´n miezerig rondje om z´n plasje en z´n poepje te doen. Wat een armzalig leven. En dan klagen mensen dat hun hond te druk is.... goh..



Die muiters van mij jagen op ratten en muizen, zitten achter konijnen en hazen aan, graven in sloten.... Ze zijn niks te dik!
quote:baukje schreef op 09 november 2015 @ 15:44:

[...]



Nee ik zorg alleen dat in het geval dat bv de heupen in aanleg niet goed zijn de honden zo mogelijk een dusdanige spiermassa rondom hun heupen hebben opgebouwd dat ze zo mogelijk geen last hebben van de foutieve aanleg en de rest van hun leven toch lekker kunnen rennen en spelen zonder operatie. En in het geval van een zeer slechte aanleg voorkom je problemen ook niet door eerder genoemde maatregelen hier. Waarschijnlijk hebben ze door die maatregelen door onvoldoende spieropbouw , zwaarlijvigheid door onvoldoende beweging nog wel veel meer last.

Maar in eerste instantie ga ik er van uit dat mijn honden in aanleg goed zijn en normaal belastbaar.Ja ik heb een grote zware hond van 53 kg, dus ik lette er wel op dat hij geen rare draaien enzo maakte enzo, en hij ging ook gewoon mee naar het bos maar ik liep niet heel lang.
Alle reacties Link kopieren
Honden mogen hier nergens loslopen, er wordt stevig gecontroleerd, net als op het op zak hebben van voldoende poepzakjes. Mijn hond mag tegenwoordig alleen los op vlakke grond waar we haar in de gaten kunnen houden, ze is stokdoof.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nergens willen wonen met mijn honden, waar ze nergens los mogen en waar stevig gecontroleerd werd.
quote:MarianneDavids schreef op 09 november 2015 @ 13:36:

Niet al te lang meer. 's Ochtends en rond 18.00 een half uur ongeveer, tussendoor pakweg een kwartier en 's avonds wil ze, zodra ze heeft geplast, meteen terug naar binnen. Sinds ze staar heeft lijkt ze bang in het donker.

Een pup mag niet al te lang lopen, is al eerder gezegd. Ook geen uren dollen in huis of in de tuin.Ja, hier hetzelfde! Ik moet echt niet meer proberen om 's avonds door het park te gaan, ze gaat ver vantevoren al aan de andere kant van de stoep lopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 09 november 2015 @ 17:05:

Ik zou nergens willen wonen met mijn honden, waar ze nergens los mogen en waar stevig gecontroleerd werd.Hier kon het vroeger wel, was iedere avond dolle pret met een stuk of acht honden. Je kunt zoiets niet altijd voorzien, tot je het lokale sufferdje openslaat en ziet dat er iets gebouwd gaat worden. Die dingen gebeuren ook in landelijke omgevingen. Je kunt zomaar een flat van vijftien verdiepingen in je achtertuin krijgen. Bestemmingsplannen kunnen tegenwoordig vrij makkelijk worden gewijzigd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 09 november 2015 @ 17:05:

Ik zou nergens willen wonen met mijn honden, waar ze nergens los mogen en waar stevig gecontroleerd werd.

In dat geval zou ik inderdaad geen hond nemen. Honden moeten zich nog wel een beetje kunnen uitleven. Woon zelf gelukkig in het buitengebied. Met op loopafstand verschillende bosgebieden. Voor een officieel losloopbos moet ik wel eerst de auto nemen. Maar in 'mijn' bos kom ik maar zelden iemand tegen op een enkeling na die ook met hond aan het wandelen is en net zo strafbaar bezig is als ik en de honden gewoon los laat.

Gisterenmiddag was het toevallig wel druk in het bos en dan lijn ik de hond wel steeds aan als er mensen zonder loslopende hond passeren. Gelijk een mooie oefening. Niet iedereen is natuurlijk gediend van een loslopende hond.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel veel makkelijker om buiten te wonen met een hond met veel losloop ruimte in de beurt. Ik wilde al enkele jaren een hond maar ik heb er bewust voor gekozen om te wachten tot ik meer buitenruimte had. Als je ergens woont waar er weinig buiten gelegenheid is dan zul je veel actiever moeten zijn om de hond beweging te geven. Het loopt veel fijner als de honden los zijn. Ook voor de honden want zo kunnen ze fijn hun energie kwijt. Als ik met ze aan de lijn loop dan moet ik veel verder lopen eer ze echt moe zijn (ik loop niet hard en dergelijke). Als we gewoon door het bos lopen als ze los zijn dan rennen ze de hele tijd heen en weer, sjouwen met takken, rennen achter elkaar aan en spelen met andere honden als ze die tegen komen. Ik merk dat ze na afloop van zo'n wandeling veel meer voldaan zijn dan van een wandeling aan de riem.
Alle reacties Link kopieren
Hier een hond van 6 jaar en ook wij hebben het het eerste jaar beperkt gehouden. Maar niet zo streng als de richtlijnen. We liepen toen zeker wel 5 tot 6 keer per dag rondjes in de buurt aan de lijn van een kwartiertje en dan 1 à 2 keer per dag op een grasveldje los. Tot al het groen uit de omgeving verdween. Sindsdien hebben we de losloopgebieden op 10 minuten rijden ontdekt. Toen ze een pup was volgden we puppycursus, wat naast een losloopgebied werd gegeven waar we nu elke dag een keer lopen. Als de cursus was afgelopen, dan lieten we haar alleen even plassen en dan gingen we naar huis, terwijl andere cursisten vaak nog een ronde gingen lopen in het losloopgebied. Twee van die honden hebben nu zware artrose, waarvan de één zeker door overbelasting. Die hond liep daarnaast ook echt enorm veel, dus dat is inderdaad niet al te best. Wij liepen ook wel eens in een losloopgebied of gingen naar het strand, maar echt niet langer dan een halfuur los.



We lopen nu 's ochtends rond 8/9 uur 30 minuten los.

Tussen de middag rond 12/13 uur 50 minuten los.

Eind van de middag rond 15/16 uur weer 30 minuten los.

En dan 's avonds voor het slapengaan 15 minuten in de buurt.



In het weekend is het vaak 's ochtends 1,5 uur en 's middags alleen nog een halfuurtje los en soms als ze wordt verwend wordt het rondje van 50 minuten tussen de middag vervangen voor 1,5 uur. Maar het gaat niet alleen om bewegen, thuis wordt er gespeeld en spelletjes gedaan tussendoor, want ze kan wel wat mentale uitdaging aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een labrador pup, van bijna 11 maanden oud..

We wonen op een boerderij dus de hond loopt veel buiten, veel aan een touw maar steeds vaker los op het erf.

We lopen bijna elke dag een half uur met de hond en soms 2 keer een half uur dan kan die los lopen en haar energie kwijt en 2 keer in de week lopen we een uur.



Langer dan 55 minuten mag die nog niet lopen, dus echte lange wandelingen moeten wachten tot ze 15 maanden oud is..
quote:Lostit schreef op 09 november 2015 @ 13:14:

[...]

Hij eet ze niet op, we blijven erbij en hij heeft thuis kauwstaafjes.Toevallig twee weken terug nog een hond hier in de buurt. Ze liep er alleen mee in haar bek, verder niets. Totdat ze uit de bocht vloog en de stok alsnog in haar keel schoot. Een dure operatie was het gevolg en nu zit ze onder de medicatie en mag eten door een spuitje. Echt heel zielig.
Strand en bos is helemaal niet erg voor pups en juist goed omdat ze zoveel verschillende indrukken op doen. Je moet het alleen wel met beleid doen. Kies dus paden die wat vlakker en harder zijn in het bos en ga op het strand langs de waterlijn lopen zodat ze niet km's door het rulle zand hoeven te ploeteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeweethetniet schreef op 09 november 2015 @ 19:25:

[...]





Toevallig twee weken terug nog een hond hier in de buurt. Ze liep er alleen mee in haar bek, verder niets. Totdat ze uit de bocht vloog en de stok alsnog in haar keel schoot. Een dure operatie was het gevolg en nu zit ze onder de medicatie en mag eten door een spuitje. Echt heel zielig.Ja heel sneu, maar een kauwstaafje kan ook verkeerd schieten. Een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:zuipschuit schreef op 09 november 2015 @ 14:20:

[...]



Je hond aan de riem leren lopen is een nog betere zaak.Mijn hond loopt prima aan de riem! En los ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven