Hoe maak je je huis schoon?

29-03-2015 16:14 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
We wonen in een huis met 2 volwassenen en een kind. 1x per week maak ik ons huis schoon terwijl mijn kind op school zit. Ik doe alles (afstoffen, stofzuigen, badkamer/toilet schoonmaken en 1x in 3 maanden dweilen). Soms heb ik moeite mee om dit te doen. Ik word ook moe van mijn schoonmaak schema of moet alles netjes, opgeruimed huis. Ik zou zeggen ben ik de enige die niet kan rommel tegen. Om mijn tijd te besparen doe ik al afstoffen op zondag dan kan ik gewoon op maandag alles doen.



Ik vraag me af hoe maken jullie het huis schoon? Doen jullie dit elke week of 1x per 2 weken? Is het belangrijk dat alles erg schoon is?
Alle reacties Link kopieren
Ik deel mijn appartement met 2 huisgenoten. Ieder heeft elke week een taak (keuken, badkamer, gang+toilet) waardoor het hele appartement in theorie elke week schoongemaakt wordt.

Tussendoor proberen we alles zo opgeruimd en schoon mogelijk te houden, maar met eerdere huisgenoten is dat wel anders geweest.

Ben blij dat het nu zo gaat want ik houd er niet van als alles vies is.
Alle reacties Link kopieren
De werkster doet 1x per week: stofzuigen, dweilen, stoffen. Door hele huis, dus ook badkamer, keuken. Ze doet het aanrecht, toilet, fonteintjes, wasbakken etc. En dan eens per maand een grote klus als de ramen, keukenkasten oid



Oh en ikElf stofzuig dan nog 1 of 2 keer en we houden de wc fris, houden aanrecht leeg etc.
Alle reacties Link kopieren
Google op flylady voor een schoonmaakschema en neem een poetsvrouw als je het je kunt veroorloven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is 'erg schoon'? Hier kun je ook van de grond eten, want er ligt genoeg :-D



Schoonmaken is kwestie van bijhouden, en je 'schoonmaaktijd' niet hoeven verdoen aan opruimen. Als je zorgt dat je huis een beetje opgeruimd is, is schoonmaken niet zo'n heidens karwei meer.

Ik doe het per verdieping, en dan van boven naar beneden zeg maar. Dus stoffen, zuigen, dweilen. Die volgorde.



Hoe krijg je het trouwens voor elkaar om maar 1x per 3 maanden te dweilen? Hoe doe je dat met je vloer in de keuken, het toilet en de badkamer bijvoorbeeld? Of spetteren/knoeien jullie nooit ergens mee? :-D



Edit: stof afnemen doe ik 2x per week, stofzuigen bij voorkeur om de anderse dag, dweilen moet echt wel 1x per week of anders hooguit eens per 2 weken, al is het maar deels, en de toiletten doe ik minimaal 3x per week even.
1 x per week alles goed schoon en vervolgens alles bijhouden. Bijhouden kost nog geen half uurtje per dag. Voor ik naar beneden ga in de ochtend is boven alweer netjes.

1 x per maand moeten alle kastjes van binnen schoon en zo worden ze nooit echt heel vies.



Bijhouden verkomt heel veel schrobben.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook erg van een opgeruimd huis, maar ben erg goed in rommel makenxD word dus ook weleens gek van al de klusjes. Ik denk dat iedereen lekker zelf moet weten hoe schoon en opgeruimd diegene zijn huis heeft. Je moet er natuurlijk zelf in leven en je fijn voelen. Wel binnen de perken natuurlijkxD



Wat ik zelf doe: iedere week wc goed schoon, soms door de week even snel een wegwerp doekje erover. 1x, max. 2x stofzuigen (met 2 katten) zou wel wat vaker kunnen Maarja. Keuken eens per twee weken goed schoonmaken, tussendoor bijhouden. Dekbedden eens per twee weken, afstoffen eens per twee, soms drie weken, zoietsxD
De kinderen ruimen overigens hun eigen troep op. Speelgoed is 'droge' rommel en is zo weg.
Afstoffen doe ik met de katten iedere dag, maar dat is echt een klusje van niks. (ik heb niet veel losse prullen)
Alle reacties Link kopieren
Nou, een x per 3 maanden dweilen lijkt me nou niet bepaald een moordend schema :-)
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Mij ook niet ik dweil wel 2x per week.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:tekenis schreef op 29 maart 2015 @ 16:23:

1 x per week alles goed schoon en vervolgens alles bijhouden. Bijhouden kost nog geen half uurtje per dag. Voor ik naar beneden ga in de ochtend is boven alweer netjes.

1 x per maand moeten alle kastjes van binnen schoon en zo worden ze nooit echt heel vies.



Bijhouden verkomt heel veel schrobben.

Dit dus...

En eeeeh to 1x per 3 maanden dweilen vind ik erg weinig..
Alle reacties Link kopieren
Mandala7, zitten je katten niet binnen, of heb je zo'n soort wat niet verhaart ofzo?

Met katten in huis en dan maar eens in de 2 a 3 weken met een doekje rond klinkt me ronduit smerig in de oren
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook aan het zoeken naar mijn ideale schoonmaakschema. Voorheen kwam de schoonmaakster, nu ben ik veel meer thuis, dus doe ik het zelf. Ik merk dat ik nogal kan doorslaan; dan moet alles de hele week blinken. Terwijl ik ook gerust in een puinhoop kan leven. Nu doe ik dus maar wat. Ik bekijk per ruimte of het nodig is dat er iets moet gebeuren. Wat ik in ieder geval iedere dag doe is de wc pot en ik stofzuig de beganegrond om één à twee dagen. Voor de rest bekijk ik hoe vuil de ruimte is.
Wij zijn met z'n tweeën, werken beiden fulltime en maken eigenlijk vrij weinig rommel door de weeks.

Zaterdagochtend is het schoonmaakmoment. Badkamer, toiletten ( die door de weeks ook regelmatig worden schoongemaakt), vloeren worden aangepakt. Vensterbanken en kastjes worden direct meegenomen tijdens de schoonmaak. Stofzuigen doen we op de benedenverdieping 2-3x per week en op zaterdag dweilen we alles grondig. Boven wordt 1x per de stofzuiger gebruikt en dweilen doen we daar eens per 2-3 weken.



En verder is het gewoon bijhouden. Veel doen we direct nadat we het hebben gebruikt, zoals het afnemen van tafels, de keuken laten we iedere avond netjes achter ( als er iets is waar ik een hekel aan heb, dan is het wel een vies en vol aanrechtblad :P).



Binnen 2-2,5 uur zijn we het huis door! Werkt op dit moment nog prima



Het uitnemen van keukenkastjes etc. doen we eens per maand. Ramen lappen wordt gedaan.
Ik stofzuig en dweil elke dag..
Alle reacties Link kopieren
Slaapkamers 1 x per week, stoffen, zuigen, dweilen. Badkamer 1 keer pw. Toilet keertje extra. Benedenverdieping 1 x per week alles stoffen, soppen, zuigen, dweilen. 2 keer extra stoffen en zuigen ivm hond en kat die gewoon veel haar verliezen. 1x per twee weken bedden verschonen 1 x per week nog iets extra's als ik daar zin in heb......
's Ochtends een kwartiertje, en 's avonds nog een kwartiertje als dat nog nodig is. Vriend ook. Totaal geen moeite en we krijgen zo toch 3,5 tot 7 uur per week gedaan. Achter je opruimen en dingen meteen doen scheelt al veel. Alles in kleine stukjes verdelen ook.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je kind, heb je huisdieren maar vooral: waarom doe jij alles en waarom dweil je maar eens in de drie maanden......?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
2 uurtjes per week hele huis door. Tussendoor i.v.m. huisdieren een keer extra stofzuigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 16:39:

Ik stofzuig en dweil elke dag..

Eh, ik ook. Soms zelfs twee keer.



Wat doen we verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. ik heb helemaal geen schoonmaakschema! Ik maak schoon wanneer het vies is en/of wanneer ik daar zin in heb en/of wanneer ik me realiseer dat het nu toch wel weer eens tijd wordt.

Komt meestal neer op eens per 2/3 weken afstoffen en het hele huis stofzuigen. Tussendoor zuig ik wel vaak nog de keuken en woonkamer. Wc maak ik ongeveer eens per week goed schoon en de pot zelf soms wat vaker.

En de douche... alleen de vloer doe ik wekelijks, maar de rest laat ik gerust een maand zitten (ik heb een douche in een kast, dus de douche is ook letterlijk alleen een douche ).

Al die tegeltjes boenen vind ik altijd zo'n gedoe..

Ik houd wel van een schoon huis en ik vervang bijvoorbeeld wel dagelijks het vaatdoekje, maar stof kan hier dus best lang blijven liggen
Alle reacties Link kopieren
Ik dweil maar 1x per 3 maanden in de woonkamer. De vloer is van laminaat gemaakt. Voor de keuken, badkamer en wc natuurlijk dweil ik als ik ga schoonmaken. We hebben geen huisdier en mijn kind is van 7 jaar. Ik doe alles thuis want mijn echtgenoot werkt full time en ik heb 2 part time werk.
quote:raa85 schreef op 29 maart 2015 @ 16:51:

[...]



Eh, ik ook. Soms zelfs twee keer.



Wat doen we verkeerd? Wij zijn te pietluttig denk ik maar 1x per 3 maanden dweilen vind ik dan weer het andere uiterste..
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de vloer met de stoomreiniger, we hebben laminaat. Maar dat doe ik maar eens in de twee weken, verder doe ik dat met een dweil op een bezem die ik dan meteen in de was gooi. Zo doe ik het ook met de kruimels, eens in de week stofzuigen en verder met de wisser of bezem. Anders blijf ik aan de gang.



Maar ik ben ook minder netjes, zeg maar. Ik maak oppervlaktes waarop voedsel bereid wordt het best en vaakst schoon. De vloer, ik eet er toch niet van. Ik haal wel vaker een dweil over onze leren bank omdat onze honden erop mogen. En de kattenmandjes en konijnendekens was ik eens in de maand ofzo. Ik ontvlooi al mijn dieren regelmatig met goed vlooiengif en dat houdt vlooien goed buiten de deur.



Stoffen vind ik onzinnig, ik neem dingen af met een vochtige doek, anders verplaats je het alleen maar. En dat doe ik niet zo vaak. Ik heb ook weinig nick nacks. Spinnen vind ik nuttig en mogen inclusief web blijven, tenzij ze me in de weg zitten. Biologische vliegen/muggenvangers zijn het.



De vaat doe ik altijd meteen in de vaatwasser en de was doe ik als de wasmand vol is. Vouwen doe ik op de bank voor de tv. Anders vind ik het ongezellig. Net als strijken. Alleen doe ik dat alleen als het echt echt niet anders kan. Ik koop ook meestal geen kleding die gestreken moet worden. Mijn vriend hoeft geen overhemden meer aan en goddank vindt ie t shirts prettiger.



Opruimen doe ik continue, waar ik iets gebruik. Kattenbakken en konijnen toiletten gebruik ik houtkorrels voor want daar doe je langer mee, eens in de week verschonen. Ik vind schoonmaken en opruimen niet echt een leuke klus. Als ik alleen ben en ik moet de was ophangen ofzo, doe ik muziek op op mijn telefoon en headphones op. En dan lekker meebrullen. En als mijn vriend er is, babbel ik met hem terwijl ik opruim of wat dan ook.



Ik deel het werk liever op in stukjes dan alles in 1 keer. Ramen lappen, als je niet meer goed kan zien erdoorheen, hahaha. Koelkast schoonmaken doe ik ook niet vaak genoeg. Maar ik maak aanrecht, servies, pannen etc wel goed schoon en controleer dat ook. Zo suf als je een buikloop krijgt van je eigen keuken. Dweilen gaan elke dag de was in, handdoeken na 1 of 2 keer gebruiken. En snijplanken altijd na gebruik in de vaatwasser. O en ik doe niks onbedekt in de koelkast. Mijn vriend heeft veel met haccp gewerkt en ik ook wel dus buikloop hebben wij nooit, even afkloppen. Zou je van de vloer willen eten, dan lukt de buikloop wel, hahaha.



Ik hou geen vaste dagen aan voor klussen, ik doe ze als ze nodig zijn en dat merk je snel genoeg, vind ik. De wc maak ik preventief schoon maar verder vooral als ik zie dat het vies is.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven