Hoe maak je je huis schoon?

29-03-2015 16:14 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
We wonen in een huis met 2 volwassenen en een kind. 1x per week maak ik ons huis schoon terwijl mijn kind op school zit. Ik doe alles (afstoffen, stofzuigen, badkamer/toilet schoonmaken en 1x in 3 maanden dweilen). Soms heb ik moeite mee om dit te doen. Ik word ook moe van mijn schoonmaak schema of moet alles netjes, opgeruimed huis. Ik zou zeggen ben ik de enige die niet kan rommel tegen. Om mijn tijd te besparen doe ik al afstoffen op zondag dan kan ik gewoon op maandag alles doen.



Ik vraag me af hoe maken jullie het huis schoon? Doen jullie dit elke week of 1x per 2 weken? Is het belangrijk dat alles erg schoon is?
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 29 maart 2015 @ 16:34:

Mandala7, zitten je katten niet binnen, of heb je zo'n soort wat niet verhaart ofzo?

Met katten in huis en dan maar eens in de 2 a 3 weken met een doekje rond klinkt me ronduit smerig in de oren



Welnee, dat is alleen stoffig. Mijn kat zit niet overal op ( en komt weleens buiten).



Maar nu is het officieel: ik heb een smerig huis;)
Alle reacties Link kopieren
Wij, gezin met 4 kinderen. Ik stofzuig elke dag. Dweilen momenteel ook elke dag (maar ben hoogzwanger nu hahaha). Normaal doe ik dat om de dag ongeveer.

De kamers boven stofzuigen we 1 keer per week. Kinderen doen dit overigens zelf.
Alle reacties Link kopieren
1x in de 3 maanden dweilen? Dat vind ik errug weinig.





Hier poets ik 2x in de week ( Denk aan afstoffen, stofzuigen en dweilen)

WC poets ik om de dag, en 1x in de week grote beurt ( Neem ik tegeltjes, borstelhouder ect mee )

De grotere klusjes doe ik meestal eens per maand, denk aan; bank aan de kant schuiven en er achter door met de stofzuiger, ramen lappen, bad/wastafel in de ontkalker, tegeltjes schoonmaken.



Hoe ik het doe? Ik vind schoonmaken fijn. Ik plan van tevoren al in welke ochtenden/middagen ik het ga doen die week en dan ben ik als ik klaar ben zo blij met het resultaat en de frisse lucht. Vind het helemaal niet erg, geeft me ook voldoening dat ik het zelf doe maar ik heb er dan ook tijd voor, ik werk 'maar' 24 uur. Ik snap als je veel werkt, dat dat veel lastiger word.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Een keer per week een uurtje of twee voor douche, bed, stoffen en zuigen vind ik wel weer genoeg. En af en toe een grote klus.
Alle reacties Link kopieren
Als je alles goed wilt doen gaat er best veel tijd inzitten en uiteindelijk is een huishouden nooit af.

Dus doen we oeok wel een dag niks behalve eten maken en de boel weer afspoelen en in de vaatwasser zetten.

Maar stofzuigen beneden 3 keer in de week dweilen van de kamer 1 keer in de week. Maar met de keulen red ik dat niet die moet elke dag wel even gedweild worden. Spetters op de grond want dan gaat plakken en ook lichte tegels. Dat tomatensoep zie je dan goed zitten.. Wc ga ik elke dag ook wel doorheen wel zo fris, bedden verschonen wekelijks badkamer wekelijks een schoonmaakbeurt wastafel vaker met een doekje doorheen. Tandpasta spetters, zeepresten. Slaapkamers ook wekelijks stofzuigen en dweilen , afstoffen ook 1 keer in de week. Als ik van de beneden verdieping de ramen aan het wassen ben binnen en buiten ben ik ook wel even bezig. Dit doe ik dan eens in de drie maanden. Dan stof ik de luxaflex ook meteen af. Keukenkastjes maak ik tussen door een keer schoon. Koelkast ben ik vanmiddag weer doorheen geweest. Dan heb ik nog mijn buiten containers die af en toe ook wel een grondige schrobbeurt nodig hebben. En als het straks weer mooi weer is dan izijn mijn buiten terras tegels weer iaan de beurt. Want ik vind het zo vies staan als die groen zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:apol schreef op 29 maart 2015 @ 16:55:

........ en ik heb 2 part time werk.....

Wat bedoel je precies?



En 1 keer in de 3 weken de woonkamer dweilen vind ik extreem weinig. Als je je zaken niet nat of vochtig afneemt verplaats je het vuil en de stof alleen maar in plaats dat je het verwijdert.

Ik heb een tegelvloer in de woonkamer, stofzuigen zeker om de dag en 1x in de week gebruik ik de stoomreiniger. En dan lopen wij notabene nooit met schoenen in huis. Het oogt bij niet alleen schoon maar ik wil ook zeker weten dat het schoon is. Wij werken overigens allebei fulltime, 5 dagen in de week, geen poetsvrouw, we hebben geen rommelig huis daar houden we niet van.

Speelt jouw 7 jarige nooit op de grond met speelgoed trouwens?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Je kan het ook opsplitsen, de ene dag de badkamer/slaapkamers en een andere dag de woonkamer en de keuken bijvoorbeeld. Het hoeft toch niet allemaal op 1 dag te gebeuren.



Ik stofzuig om de dag, de wc's doe ik elke dag, de was wanneer het nodig is (meestal 2 keer per week een paar wassen) en de rest word door mijn hulp gedaan tegenwoordig
quote:sweetfirefly schreef op 29 maart 2015 @ 17:25:

[...]



Wat bedoel je precies?



En 1 keer in de 3 weken de woonkamer dweilen vind ik extreem weinig. Als je je zaken niet nat of vochtig afneemt verplaats je het vuil en de stof alleen maar in plaats dat je het verwijdert.

Ik heb een tegelvloer in de woonkamer, stofzuigen zeker om de dag en 1x in de week gebruik ik de stoomreiniger. En dan lopen wij notabene nooit met schoenen in huis. Het oogt bij niet alleen schoon maar ik wil ook zeker weten dat het schoon is. Wij werken overigens allebei fulltime, 5 dagen in de week, geen poetsvrouw, we hebben geen rommelig huis daar houden we niet van.

Speelt jouw 7 jarige nooit op de grond met speelgoed trouwens?To dweilt zelfs maar 1x in de drie maanden..
Ik probeer zoveel mogelijk gelijk op te ruimen waar je staat, dat scheelt heel veel. Ik heb ook in alle kasten weer manden etc. dat alles een vaste plek heeft. En we maken het ons zo makkelijk mogelijk, we hebben op elke verdieping behalve helemaal op zolder een kraan en schoonmaakmiddelen, en zelfs 2 stofzuigers & dweilen omdat ik te lui ben om het steeds de trappen op en af te tillen. Ik ben van mezelf eigenlijk heel chaotisch, dus ik vind het heel fijn zoveel structuur.



Stofzuigen doe ik beneden wel elke dag oppervlakkig, maar wij hebben honden en zoontje tijgert de kamer rond. Twee keer per week doe ik het echt goed, dat alles van z'n plaats gaat en dan dweil ik ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 17:36:

[...]



To dweilt zelfs maar 1x in de drie maanden..Ja dat bedoelde ik , maar ook eens in de 3 weken is veel te weinig.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 16:39:

Ik stofzuig en dweil elke dag..



Ik ook ivm de kattenharen en de kinderen die nogal wel kruimelen, kattebak korrels, of kattenbrokjes. Ik hekel viezigheid onder mijn voeten



Maar wel oppervlakkig en echt 1 keer per week goed. Ik schuif niet iedere dag de kasten opzij. (wel de tafel, onder de bank etc)
Ik hou er niet van om op 1 dag een berg schoonmaakwerk te hebben en daarmee bijna een dag kwijt te zijn. Ik maak dus meestal een lijst met alles wat nodig is en doe elke keer wat gedurende de week. Zo heb ik nu net de was gedaan en de bedden verschoond, straks haal ik nog even een stofzuiger door het huis en dan is het weer goed voor vandaag. Morgen weer wat anders en zo verder. Zo voelt het ook nooit als een grote klus om tegenop te zien, elke dag gewoon een paar dingetjes van de to do lijst afvinken. (op die lijst komen de terugkerende dingen als stofzuigen, stoffen etc. en af en toe voeg ik dingen toe die minder vaak hoeven gebeuren zoals het schoonmaken van de koelkast)
Alle reacties Link kopieren
Katten kunnen naar buiten maar zitten natuurlijk ook wel binnen. Nee is helemaal niet vies, enige waar haren op kunnen komen en waar de katten bijkunnen zijn de salontafel en eettafel die neem ik wel iedere dag af.
Wij deden het tot voor kort zelf, maar met 45u per week werk en studeren daarnaast was ik het best wel zat en man houdt ook niet echt van schoonmaken en werkt ook fulltime



Dus wij hebben nu een schoonmaakster die 2u per week komt, dan doet ze keuken, toilet, badkamer, grote oppervlakken (eettafel, bureau in de studeerkamer, nachtkasjes, koffietafeltjes) en stofzuigen/dweilen.



We hebben afgesproken dat zij in de gaten houdt of tv-kastje/boekenkast/schouw/piano/vensterbanken/deuren af en toe mee moeten maar dat hoeft van mij echt niet wekelijks. Af en toe neemt ze dat mee en werkt ze een halfuurtje extra.

Ramenlappen, keukenkastjes vanbinnen of een andere grote klus geven wij van tevoren aan en dan werkt ze dus uiteraard ook langer.



Zelf doen wij doordeweeks dan nog de kattenbakken, de was, opruimen na het koken, bedden verschonen en als de wc vies is of de vloer is vies, dan nemen we dat nog mee.



Ik moet in de weekenden gewoon een dag studeren en had echt weerstand tegen die andere dag dan ook nog het huis te gaan staan poetsen, dan ben ik 7dagen per week zoet. En ook als ik gewoon 5 dagen per week werkte vond ik het wel mooi.



Veel mensen vinden het onzin; een schoonmaakster zonder kinderen, maar ik heb gewoon wel leukere dingen te doen en de meeste mensen die dat vinden werken zelf niet ruim 50 uur per week

Bovendien is mijn schoonmaakster een goede vriendin van mijn moeder die we er financieel erg mee helpen nadat ze door een nare situatie er financieel krapjes bij zit. Elke extra klus laten we haar dus ook doen, ze gebruikt het geld voor o.a. bijlessen voor haar dochter. Soms help ik haar dochter ook met huiswerk. Dochtertje is een vriendinnetje van mijn broertje. Uiteraard betaalt ze daar niet voor, dat doe ik gewoon omdat ik het leuk vind.



Zij blij wij blij
Ohja de tafel afnemen vind ik trouwens niet een kwestie van 'schoonmaken' dat gebeurt hier na elke maaltijd.



Anders gaan de katten hem schoonlikken
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 17:36:

[...]



To dweilt zelfs maar 1x in de drie maanden..Ik ben blij als ik dat haal
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm, TO is zeker nog bezig met de zondagse afstofbeurt waar ze in de OP naar verwijst....
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Kinderen doen dagelijks hun huishoudtaak. Schoonmaakster komt wekelijks schoknmaken. En de stofzuigrobot doet dagelijks zijn rondje.



Eens zien, dweilen, dat is iets voor de badkamer. Dus wat hebben we dan nog? Niet zo veel.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 maart 2015 @ 18:23:

[...]



Ik ben blij als ik dat haal
ik heb geen schema of vaste schoonmaakdag, ik doe alle dagen eigenlijk wel wat.

Sowieso elke dag beneden stofzuigen en dweilen, lichte vloer + peuter en slordige man dus snel vies.

Boven komen we alleen om te douchen en slapen dus daar is 1 x per week genoeg.

opruimen doe ik altijd meteen. vaat blijft ook nooit op het aanrecht staan. Zodra de wasmand vol is doe ik een was etc.
Wat poetsen jullie veel!

1 keer per week of vaker af stoffen? Bedoelen jullie daarmee alle tierlantijnen met een stofdoek afnemen? Waarom in God naam? Als jullie al zo grondig stofzuigen en dweilen, dan dwarrelt er toch ook nauw links stof rond?
quote:*nightsky* schreef op 29 maart 2015 @ 18:56:

Wat poetsen jullie veel!

1 keer per week of vaker af stoffen? Bedoelen jullie daarmee alle tierlantijnen met een stofdoek afnemen? Waarom in God naam? Als jullie al zo grondig stofzuigen en dweilen, dan dwarrelt er toch ook nauw links stof rond?

Ligt er ook aan denk ik welk soort meubels je hebt..

ik heb hoogglans meubels en glazen tafels dus ja dat is veel poetswerk..

Als je niet van schoonmaken houd dan zijn dat geen aanraders..
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 maart 2015 @ 18:23:

[...]



Ik ben blij als ik dat haal Waarom zou je ook?
quote:*nightsky* schreef op 29 maart 2015 @ 18:56:

Wat poetsen jullie veel!

1 keer per week of vaker af stoffen? Bedoelen jullie daarmee alle tierlantijnen met een stofdoek afnemen? Waarom in God naam? Als jullie al zo grondig stofzuigen en dweilen, dan dwarrelt er toch ook nauw links stof rond?Nee, ruim rechts
quote:TheHorseWithNoName schreef op 29 maart 2015 @ 19:01:

[...]



Waarom zou je ook?Als er door het hele huis vloerbedekking hebt liggen valt er ook weinig te dweilen ja op de badkamer en wc na maar ook daar vind ik 1x per 3 maanden niet erg fris..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven