Hoe maak je sfeer in je huis?

24-11-2015 15:10 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig om mijn huis naar mijn zin te maken en ben ook wispelturig , dus verander regelmatig van accesoires.

Ik hou van kaarsjes kussentjes op de bank , plantjes. Maar ik vind het zo lastig om er een geheel van te maken waarvan je zegt , dat is sfeervol ! Of ik ben niet snel tevreden dat kan ook.

Wanneer vind jij iets sfeervol of heb je tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een huis zelf sfeervol moet zijn.

Kaarsjes enzo altijd leuk, maar de ruimte is bepalend.

Wij hebben een heel oud huis, en ook als alle lichten uit zijn en met weinig spullen het nog enorm sfeervol.



Dus kijk eens naar je details, je vloeren, kleuren, etc.
Alle reacties Link kopieren
Belichting ook heel belangrijk! dimmers op je verlichting en positie doen heel veel
Alle reacties Link kopieren
Over verlichting ben ik met je eens vind ik alleen wel heel lastig om dat gezellig en passend bij elkaar af te stemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 24 november 2015 @ 15:16:

Ik denk dat een huis zelf sfeervol moet zijn.

Kaarsjes enzo altijd leuk, maar de ruimte is bepalend.

Wij hebben een heel oud huis, en ook als alle lichten uit zijn en met weinig spullen het nog enorm sfeervol.



Dus kijk eens naar je details, je vloeren, kleuren, etc.Ja, dat is wel zo. Met goed licht kun je gelukkig wel veel verdoezelen. Verder vind ik fijne muziek, een comfortabele temperatuur en een lekker geurend huis net zo belangrijk als kussentjes en planten en kaarsen.
Alle reacties Link kopieren
Grote ruimtes zijn vaak minder makkelijk te gezellificeren trouwens, ik weet niet of je een groot, licht en nieuw huis hebt of een oud holletje?
Alle reacties Link kopieren
Tsja, wat is sfeer?

Ik vind witte kale strakke interieurs waar het `minimalisme` moet heersen totaal sfeerloos omdat ze me koud en kil overkomen. Maar er zijn mensen die daar van houden dus die zien daar weer wél sfeer in.



Ik hou van warmte en gezelligheid en een interieur dat dat uitstraalt.



Ik haal sfeer dmv oude kleuren, waxinelichtjes, kandelaars en mooie oude bloempotten om een voorbeeld te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Verlichting, gebruik van materialen (Alles is een materiaal natuurlijk maar IKEA hoogglans wit oogt anders dan die houten stoel van oma. Gordijnen anders dan lamellen, en een houten vloer anders dan een gietvloer), inrichting, weinig prulletjes (niet te verwarren met goede accessoires, mooie foto's, etc), planten. Vloerkleden kunnen ook goed werken.



Ik probeer zelf een beetje bij een bepaald kleuren en materialen palet te blijven. Dat klinkt heel kil, maar ik heb veel in okergeel / grijs / hout / zwart / koper. En dan is het heel raar als ik opeens een knalrode zitzak neer ga leggen zeg maar. Als ik iets nieuws aanschaf dan kijk ik even of het qua kleur en materiaal 'past'. Fluor geel valt dan af, maar een bepaalde kleur blauw kan dan weer heel mooi.



Ik vergeet het belangrijkste; persoonlijkheid. Je kan 1 winkel helemaal leegkopen, of een plaatje namaken uit een woonblad, maar dan zal het nooit echt sfeer krijgen. Sommige dingen 'matchen' misschien niet volgens een stylist, maar zeggen veel over jou en/of je achtergrond, en dan moet je ze juist houden. Die dingen zorgen uiteindelijk voor sfeer. Als mensen voor het eerst bij mij binnenkomen, wordt meestal gezegd 'je kan echt zien dat JIJ hier woont'.
Alle reacties Link kopieren
En ik denk continuïteit. Een sfeer moet ook "groeien". Je geeft zelf aan dat je nogal wispelturig bent en dat je eigenlijk constant bezig bent dingen te veranderen, en dan krijgt de sfeer ook geen tijd te ontstaan. Dingen om je heen die vertrouwd zijn geworden, dragen ook bij aan de sfeer. Vind ik dan. Als ik bij wijze van spreken mijn woonkamer elke maand overhoop zou zetten en opnieuw inrichten, zou ik het ook moeilijk vinden de sfeer weer terug te vinden, en dan ben je er net aan gewend, en dan wordt de boel wéér omgegooid.



Sfeer hangt, denk ik niet af, van een picture-perfect inrichting, maar met name van hoe jezelf daarin voelt, én de rust in jezelf om ervan te genieten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En hangt er iets aan de muur? Ik hou wel van volle muren (schilderijen, posters, boeken, you name it). Die grote witte vlakken vind ik niets.
Alle reacties Link kopieren
kijk alle seizoenen van VT Wonen terug
Een goede mooie houten vloer ipv (lichte) tegels geeft zoveel meer sfeer.

En één wand een andere kleur geven.
Alle reacties Link kopieren
Maar weet je wat het gekke is? Je kan natuurlijk plantjes en kaarsjes en kussentjes regelen, de hele kamer voor mijn part vol met rode rozen zetten en zachte sfeermuziek op de achtergrond, maar soms ben je er niet voor in de stemming, en soms overvalt het je op een onverwacht moment.



Onlangs, gewone zaterdag, de boodschappen waren gedaan, manlief had een cake in de oven gezet en die stond inmiddels af te koelen, kop thee erbij en heel even was het leven helemaal geweldig. Of vorige jaar, kerstboom net opgetuigd, die stond in al zijn nieuwe glorie te pronken, kerstmuziek op de achtergrond en met een glaasje wijn naar de lichtjes en flonkerende versieringen kijken, die ik al zoveel jaren ken en die me dierbaar zijn. Ook zo'n moment dat je niet bewust kan creëren, maar dat er gewoon opeens is. En die avond kon niet meer stuk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat sfeer is dat is voor iedereen anders. Ik hou juist niet van een houten vloer, vloerkleden en een hoop kussens. Ik hou wel van strak en niet rommelig. Wij hebben wel mooie planten, veel kaarsjes en altijd een paar mooie bossen bloemen in huis. Ook hebben wij een bar in de kamer wat veel sfeer en knusheid geeft en gezelligheid. De bar is in ons huis een echte blikvanger.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij hielp was zelf in huis te "werken", toen ik in mijn appartement trok moest dat snel en gehaast, dus in een week werd er geschilderd, vloer gelegd etc. Veel hulp van vrienden en familie. Maar het voelde niet als mijn thuis. Pas toen ik zelf de tijd nam om een muur een ander kleurtje te geven, een houten balk te verven, een andere kast neer te zetten etc kreeg het mijn energie, omdat ik er zelf energie in stak. En het hielp bij mij om eerst op papier te zetten wat ik wilde, hoe ik het wilde en wat ik daarvoor moest doen. Zo had ik heel veel open kasten, terwijl dat voor mij niet goed is omdat ik daar rommelig in mijn hoofd van word. Dat scheelde enorm toen ik dat opgelost had.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet weten. Ik heb altijd een sfeervol huis. Ook met gekregen en zesde hands meubels. Licht en kleur doet een hoop denk ik. Witte muren krijg je niet snel gezellig en sfeervol en een tl doet ook niet veel. Ook dingen die op het eerste gezicht niet bij elkaar passen komen in mijn huis altijd mooi bij elkaar. Waar dat aan ligt weet ik eigenlijk niet, gaat altijd vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Geen spierwit op de muur doen maar die ral 9010 ofzoiets
quote:Matia123 schreef op 24 november 2015 @ 16:01:

Geen spierwit op de muur doen maar die ral 9010 ofzoiets



Ik hou dan weer wel van spierwit



Sfeer is zo persoonlijk, ik zou gek worden als mijn huis vol lag met kleden en kussentjes en overal prullaria. Veel te rommelig. Goede basismeubels en de juiste verlichting doen al een heleboel.

Maar kijk inderdaad eens VT wonen, blader in wat woontijdschriften en op Pinterest bijvoorbeeld. Probeer erachter te komen wat bij jou past.
Beschrijf je huis eens zoals het nu is Binkie?

Passen je gordijnen qua kleur bij je muren bijvoorbeeld? Misschien kun je een wand behangen, of anders texen. Verder vloerkleden, kaarsjes, kussentjes, iets aan de wand, maar dat heb je allemaal al geloof ik. Misschien kun je je meubels eens een likje verf geven, dat je je daarin laat adviseren bij een goede woondecoratie zaak?

Wat heb je tegen de ramen? Vouwgordijntjes vind ik bv veel sfeervoller dan lamellen. Een houten vloer sfeervoller dan een witte tegel. Ben heel benieuwd hoe je huis er nu uitziet.
Spierwitte muren vind ik zelf juist heel sfeervol. Zeker in combinatie met een mooie lichte vloer. Doet me denken aan een klooster, atelier, aan de huizen rond de Middellandse Zee. Werk je rommel weg en kies een paar goede meubelstukken, die moeten de aandacht trekken, niet allerhande frutsels. Wissel harde kleuren af met wat zachte, en doe dat ook met materialen (kijk uit met hoogglans en kies zoveel mogelijk voor natuurlijke materialen). En wees niet te star: niet je hele huis in slechts drie kleuren bijvoorbeeld, wissel het af en zet ook eens iets neer wat niet direct lijkt te passen bij andere dingen.
Ik vind vloeren, gordijnen en muren ook heel bepalend. Hout op de vloer vind ik warm, laminaat en tegels vaak juist kil. In de zithoek heb ik graag een wollen vloerkleed, lekker warm aan je voeten en het geeft sfeer.



Spierwitte muren vind ik ongezellig, ik ga liever voor gebroken wit (wij hebben geen kleur, omdat onze kamer vrij smal is). Wit licht vind ik trouwens ook niet fijn, ook hier kies ik voor geel. Gordijnen in een dikke stof en warme kleuren.



Verder hou ik -maar dat is heel persoonlijk- absoluut niet van beuken, glas en zwart, dat vind ik te kantoorachtig. En ik hou ook niet van meubels die allemaal bij elkaar zijn uitgezocht, een interieur moet groeien. Onze woonkamer is een mengeling van designmeubels (Gispen, Thonet, Harvink), tweedehands en zelfgemaakt. Nou ja, zelf laten maken



O, en prullen als kaarsen en zo heb je helemaal niet nodig om een kamer sfeervol te maken. Ik hou helemaal niet van prullen, omdat ze een kamer snel een rommelig aanzien geven. Nou heb ik twee kleine kinderen, dus de kamer slibt sowieso al snel dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg volgende maand mijn nieuwe bankstel en nieuwe eettafel.

Ben ook heel benieuwd hoe het gaat staat in het nieuwe huis

Straks moeten we ook nog bezig met de verlichting, daar krijg ik hopelijk ook heel wat sfeer door.

En gordijnen moeten vervangen worden, en er moet nog wat aan de muren, nu hangt er alleen een klok.

Alle muren hier in de woonkamer zijn van nicotinegeel naar 9010 wit gegaan. Een wereld van verschil!
Zorg er iig voor dat je iets (donker)roods in de kamer hebt: kast, bank, grote lamp. Dat geeft meteen warmte in je interieur. Stal niet te veel uit (als je alles wilt laten zien, zie je niks) en cluster. Dus niet bijv. overal vaasjes of kandelaars, maar een heel stel bijelkaar op een dienblad/tafel/kastje. Speel met licht door een spiegel op de schouw te zetten, of op tafel (als die bijv. met één kant tegen de muur staat. Mooi vloerkleed. En liever een paar flinke blikvangers dan overal tierelantijntjes. En wat ik altijd heb: verse blommen! Da's het laatste waarop ik bezuinig (nou okay, nog net vóór eten voor de kinderen dan )!
Je kunt ook een paneel maken (triplexplaten op lattenconstructie) en dat behangen. Paneel kan achter de bank, achter de tafel, 'gewoon' tegen een muur. En als je het zat bent, zit er zo weer een ander behangetje op!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eigenlijk wel waar ik ontevreden over ben. Een paar jaar terug hebben we de muren laten doen en daar ben ik blij mee.

Tegelijk is er toen een andere vloer ingegaan en dat is een ware miskoop geweest , goed gelegd maar over kieren en vegen en krassen. En dat is me een doorn in het oog. Maar goed na 2 jaar trek je een vloer er ook weer niet uit.

Meubels hebben we toen ook nieuw aangeschaft maar heb ik spijt van omdat het toch low budget was leen bakker.

We hebben vitrage en overgordijnen die prima bij elkaar passen.

De bank moet eigenlijk ook vernieuwd na 14 jaar.

Ik hou van modern , dus witte meubels en roze accesoires. Maar het punt van lampen zoeken die bij elkaar passen vind ik echt lastig.

Als ik dan naar VT wonen kijk dan zie ik allemaal prachtige dingen voorbij komen. Maar zelf zoiets composeren vind ik dan weer heel lastig.

Moeilijk mens ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven