Hoe red ik mijn babyplantjes?

30-04-2017 13:23 14 berichten
We hebben momenteel tien moestuintjes van AH die onafgedekt in de vensterbank (slaapkamer) staan en ca 3 cm hoog zijn. Daarnaast een kweekbakje (met deksel) met wortels, viooltjes en korenbloemen die inmiddels behoorlijke sprieten zijn geworden. De meeste plantjes vallen zielig om en er lijkt wat schimmel op de aarde te komen. Daar moet dus iets mee gebeuren.

Potjes in de huiskamer is geen optie, want de katten vreten alles wat groen is en/of gaan plassen in de aarde. Kun je dit soort kleine plantjes al buiten in een potje zetten (en dan maar hopen dat katten en slakken eraf blijven)?
Ik heb ze buiten gezet omdat ik het binnen beu was, maar ze hebben helaas de geest gegeven. Ik denk door de kou. Waarschijnlijk zal het ook niet de beste kwaliteit zaadjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ze nog in die kleine bijgeleverde potjes staan? Dan is het nu tij om ze in een grotere pot te zetten. De doperwten staan bij ons buiten en de komkommers nog binnen. Kijk even per soort welke naar buiten kunnen en welke nog binnen moeten blijven (google)
Alle reacties Link kopieren
Naar buiten, evt 's nachts nog naar binnen



Ze hebben teveel water gehad denk ik maar als je de schimmel eraf haalt lukt het wellicht nog.
Je bent zelf een theepot
Hier had ik er zoveel en zoonlief wilde alles al in de aarde, dus de helft gewoon vanaf het begin af aan buiten ;) Had 'm al voorbereid dat het dan niet zou lukken (hij is net 7 en eigenwijs ) maar ze doen het ondanks de kou van de laatste tijd erg goed. We kunnen al allemaal een blaadje sla eten.



De tomatenplanten die zoontje geplant heeft (van de Xenos) heb ik vandaag voor het eerst buiten staan. Ze zijn ondertussen een halve meter hoog (eind februari gezaaid) en ik vond het niet leuk meer in m'n vensterbank, 8 van die mega tomatenplanten. 1 staat er nu in een hoekje binnen op de vensterbank, de andere 7 buiten. Als die het niet redden hebben we er altijd nog 1 over
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kunnen de meeste dan nog niet naar buiten. Met 3 cm zijn ze bijna groot genoeg om te verpotten. Misschien dat maar vast doen? Bij mij zijn sommige goed stevig en sommige (phacelia) zijn teer en vallen om. Die ga ik vandaag weg doen want das te veel gedoe. Mijn radijzen, kaasjeskruid, goudsbloemen en zonnebloemen doen het wel goed. Deels al verpot ook. Ze adviseren wel kei veel ruimte ertussen. Zo grote potten heb ik niet dus ja het is maar zo.



Het hielp hier iig al om ze in gewone potgrond te zetten ipv die tabletten aarde die erbij komt. Succes!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Slungelige planten hebben het te warm en krijgen te weinig licht, over het algemeen. De nachttemperaturen blijven vanaf nu redelijk goed, je zou ze nog een dag of 2 overdag buiten kunnen zetten en ' s avonds weer binnen kunnen halen en daarna buiten laten. De heel kleine plantjes overleven het waarschijnlijk wel, maar zullen langzaam groeien de eerste tijd. Wel even verpotten inderdaad, ze hebben meer voeding nodig en in een grotere pot komt de kou ook minder snel tot te wortels dan in kleine potjes.
Officiel pas buiten zetten als de ijsheiligen voorbij is.

Verpotten kan al wel en idd ' avonds voorlopig nog binnenhalen.
In volle grond lukt niet, daar heb ik geen plek voor. De wortels moeten in een diepe pot, daarvan heb ik er 1 Volgens mij heb ik in de schuur nog wel wat potjes staan. Leuk projectje voor mijn dochter(s) tijdens de vakantie. Als ze zich tenminste van hun drukke werkzaamheden kunnen losrukken.
Alle reacties Link kopieren
Die bakjes van de ah zijn ook wel heel klein vind ik voor sommige plantjes en kleine plantjes staan vaak heel dicht op elkaar waardoor de kans groot is dat ze beschadigt raken met verpotten. Ik plant ze nu dus in zo een kasje of in een klein doorzichtig plastic potje waar ik een ander potje overheen zet om een mini kasje te maken. Die bakjes heb ik een paar jaar geleden eens gekocht en gebruik ik steeds weer. Dan hebben ze wat meer ruimte om te groeien. Maar goed voor nu zou ik ze maar verpotten en er het beste van hopen. Als er schimmel op zit dan is het trouwens te nat geworden dus wat minder gieten.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Verpotten.

De plantjes krijgen nul voeding uit die kokostabletten.



Ik heb de mijne vorige week in een bak gezet met aarde en extra voeding. Overdag buiten, uit de wind, s'avonds in het tuinhuis.

Je ziet het bijna groeien nu.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf nu doe ik alles naar buiten. Komende 2 weken komt het ook snachts niet onder de 4 graden ofzo. En schimmel is idd teveel vocht!
Alle reacties Link kopieren
Wortels kunnen best naar buiten nu, die kunnen goed tegen kou. Wel houden ze niet zo van verpotten, volgende keer direct in de juiste pot zaaien (met voldoende afstand tot elkaar) of in de volle grond als dat mogelijk is.



Wat er verder wel en niet buiten kan, is afhankelijk van de soort. Tomaten en paprika's nog niet bijvoorbeeld, dat zijn sowieso geen buitenplanten.

Sprieterige plantjes hebben behoefte aan meer licht (en voeding).
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 30 april 2017 @ 13:45:

In volle grond lukt niet, daar heb ik geen plek voor. De wortels moeten in een diepe pot, daarvan heb ik er 1 Volgens mij heb ik in de schuur nog wel wat potjes staan. Leuk projectje voor mijn dochter(s) tijdens de vakantie. Als ze zich tenminste van hun drukke werkzaamheden kunnen losrukken.



Volgende keer:



Als je geen ruimte hebt voor planten die de ruimte nodig hebben (= groente) deze ruilen tegen bijv kruiden of bloemen.



Wij besproeien ze met een plantenspuit. Dat gaat subtieler dan met een gieter. Kruiden blijven binnen.



De kokos'aarde' vind ik dit jaar van betere kwaliteit overigens
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven