Hoe schimmel uit fles?

03-08-2015 11:13 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Lekker een andijvie-onderwerp!

Ik heb een fijne tupperwarefles, die we in de zomer vaak gebruiken om ranja in te maken.

Nu is deze fles met een klein bodempje ranja er in 2 dagen buiten de koelkast blijven staan. Overal kleine zwarte puntjes er in. Neem aan dat dat schimmel is.

Vaatwasser helpt niet

Kokend water er in helpt niet.

Kokend water met soda helpt niet

Flessenborstel is te kort

Theedoek er in proppen en met pollepel onderin proberen te wrijven helpt iets, maar kom lang niet op alle plaatsen voldoende.



Wie heeft de gouden 'Oma's antischimmeltip'?

Je zou mijn hele dag weer goed maken!
Beetje bleekmiddel erin doen met water en goed schudden. Daarna als een malle het flesje spoelen. Echt heel goed naspoelen.
Alle reacties Link kopieren
Weggooien.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
En echt uitkoken is dat een optie met tupperware?!
Alle reacties Link kopieren
Er zit 20 jaar garantie op tupperware.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaakazijn in de fles doen en een tijdje laten staan?
Alle reacties Link kopieren
Misschien met een Steradent bruistablet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit gevonden op FB pagina van Tupperware.



Op party's hoor je soms de meest geweldige tips bij het gebruik van Tupperware. Zo hoorde ik gisteravond een leuke manier om schimmel uit flesjes te verwijderen.

Neem wat gebruikte koffie (koffiedik) en meng dit met water en doe het in de fles. Dan flink schudden en de schimmel is zo weg. (De koffiedik werkt dan als een soort schuurmiddel, maar zonder te krassen!) Om schimmel te voorkomen moet je na gebruik van de fles de fles direct omspoelen met koud water en kan hij daarna gewoon in de vaatwasser.

Een andere tip om de fles schoon en eventueel geurvrij te krijgen (er zijn namelijk mensen die last hebben van een zeeplucht en zo), is de fles schoonmaken met een bruistablet voor kunstgebitten.





Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet. Dat betekent toch dat hij poreus is en er ziektekiemen in kunnen gaan zitten. Als hij verder geen sierwaarde heeft zou ik hem weggooien of ergens achterin een kast opbergen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
lekker weggooien! je kan toch een nieuwe kopen?!
Je kan het ook met rijst proberen, werkt goed in flessen waar je niet bij de bodem/hoekjes kan.
Alle reacties Link kopieren
Ook (rauwe) rijst is prima als schuurmiddel te gebruiken, dat zet ik vaak in bij vazen. Handje rijstkorrels, wat water en zwenken maar. Ik zou erna wel nog flink aan de gang met kokend water, want optisch weg betekent niet dat er geen sporen meer aanwezig zijn en met hitte dood je het echt.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd...
Alle reacties Link kopieren
quote:mwa schreef op 03 augustus 2015 @ 12:11:

lekker weggooien! je kan toch een nieuwe kopen?!Dat zou ik met Tupperware niet doen. Dan inruilen voor een andere, verkleuring valt volgens mij onder de Tupperware garantie.
Alle reacties Link kopieren
Steradent inderdaad! Helpt ook bij smalle bloemenvazen.
quote:tof schreef op 03 augustus 2015 @ 12:23:

[...]



Dat zou ik met Tupperware niet doen. Dan inruilen voor een andere, verkleuring valt volgens mij onder de Tupperware garantie.weer wat geleerd wist niet dat je het kon inruilen
Alle reacties Link kopieren
Tupperware heeft een hele lange garantie, bij gewoon gebruik mogen de voorwerpen niet verkleuren/gaan stinken/kapot gaan. Op ventielen enzo niet, maar gewone voorwerpen die normaal gebruikt zijn ruilen ze om als je ze inlevert. Laatst een set ijsvormpjes (die bij opa en oma eindeloos in de kelder lagen en muf waren gaan ruiken, viel er niet meer uit te wassen) ingeleverd en na enige tijd vervanging gekregen. Vaak heeft het dan wel een andere kleur, omdat de uitvoering van het produkt in de tussentijd verandert is.

Verkleuring door bijv. tomatensaus valt er geloof ik dan weer niet onder, overigens. Staat op hun website vast uitgebreid beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Hm,

Hier zitten een hoop mogelijkheden bij! Ik denk dat ik maar gewoon bovenaan jullie rijtje ga beginnen.

(die van weggooien sla ik voor het gemak even over. Als het om een actionfles ging zou ik dat zeker doen, maar die krengen zijn vrij prijzig en aan een nieuwe komen is nét wat lastiger dan aan een actionfles. Geen zin weer zo'n hele avond uit te zitten).



Heel erg bedankt voor jullie input! Ik laat jullie weten wat geholpen heeft!
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 03 augustus 2015 @ 12:10:

Ik weet niet. Dat betekent toch dat hij poreus is en er ziektekiemen in kunnen gaan zitten. Als hij verder geen sierwaarde heeft zou ik hem weggooien of ergens achterin een kast opbergen.Waarom zou je iets wat je niet meer gaat gebruiken ivm mogelijke ziektekiemen, achterin de kast zetten? Gooi hem dan gelijk weg
Alle reacties Link kopieren
Alle kunststof is poreus. Net als houten snijplanken, slaschalen en aardewerk koppen, borden en kommen. Wil nog niet zeggen dat daar dan ziektekiemen in zitten. De grootste kans daarop is trouwens bij snijplanken waar je vlees op snijdt.
Alle reacties Link kopieren
Een 9.5 voor CaafDracula! Beetje bleek deed goed werk! Nog niet 100% weg, maar zoals hij nu is durf ik hem wel gewoon te gebruiken!

De rest sla ik even op, voor het geval dat nodig mocht zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet willen eten/drinken uit iets wat met bleek (!!) is schoongemaakt..
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft tegenwoordig geen party meer uit te zitten. Ze hebben een webshop! Alleen is de minimum bestelling wel 50 euro. Misschien overleggen met een vriendin en dan sammen bestellen? De koelkastkan van 2 liter kost namelijk ¤15,50
Alle reacties Link kopieren
Nou appelmoeskonijn, ik heb het er verdund ingedaan. Puur durfde ik niet aan. En daarna heeeeeel goed uitgespoeld, met koud, warm en gekookt water, afgewassen in een sopje en nu staat hij in de vaatwasser. Geloof niet dat er nog bleek te vinden is
Alle reacties Link kopieren
quote:Appelmoeskonijn1 schreef op 03 augustus 2015 @ 14:59:

Ik zou niet willen eten/drinken uit iets wat met bleek (!!) is schoongemaakt..Als je het daarna voldoende hebt nagespoeld is die bleek echt weg hoor. Ik snap dat het idee niet prettig is, maar als je goed schoonmaakt en goed naspoelt is het weg. Zelfs de meest gevoelige chemische proeven worden uitgevoerd in gebruikt glaswerk dat schoongemaakt is, nagespoeld en daarna nagespoeld met demiwater. Eventueel nog met alcohol en aceton om dan weer het water te verwijderen als de proef daar niet tegen kan. Maar met naspoelen is het dus echt schoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven