hoe schroef los krijgen? tips?

10-12-2013 21:03 33 berichten
Aaaaaaaaaagh, ik probeer nu al 2 dagen een schroef los te draaien, het is een inie minie schroefje, maar het lukt dus niet, iemand tips?
Wat is de reden dat het niet lukt?

Indien vastgeroest: losweken met cola.
Alle reacties Link kopieren
Wat is t en waar.zit t?

kruiskop - plat

Verzonken of parker?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Komt 'ie wel een beetje met de schroefkop boven het oppervlak? Dan een tangetje pakken en daarmee losdraaien.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Hij zit op de ingebouwde flits van mijn camera, dus cola lukt niet.

Hij is een paar mm verzonken, kruiskop
Alle reacties Link kopieren
Eentoerschroef? Die kun je uitboren.



O nee, ik lees nu waar hij inzit, geen goed idee dus.
verba volant, scripta manent.
En waarom geen idee, hij zit gewoon heel vast of ik heb geen kracht.
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 10 december 2013 @ 21:08:

En waarom geen idee, hij zit gewoon heel vast of ik heb geen kracht.Je draait wel de goede richting op? (linksom= los)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Koop een zg. screw remover setje van bijv. Noviplast.

O.a. te koop bij bouw- en tuincentra.

Kost ca. 7 euro.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel een goed passende schroevendraaier?
Been there, done that, got the T-shirt.
Ja, zowel links als rechtsom geprobeerd.

Nu klein beetje kruipolie erbop gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 10 december 2013 @ 21:12:

Ja, zowel links als rechtsom geprobeerd.

Nu klein beetje kruipolie erbop gedaan.Volgens mij is de schroef 'dol' gedraaid. Probeer het eens met een fijne pincet, als een soort hefboompje
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Is het wel kruiskop? (vaak niet heel duidelijk te zien als het een minischroefje is - zou ook torx kunnen zijn)



Hoeveel kracht zet je? Ik zou namelijk verwachten dat je bij veel kracht eerder de kop eraf draait - zolang je daar nog niet aan zit, heb je niet veel kracht gebruikt.



Zorg in ieder geval dat je precies de passende schroevendraaier gebruikt. Veel meer kracht kun je zetten als je de schroevendraaier in en bankschroef vastzet en dan de camera draait. Maar ik kan me niet goed voorstellen dat zulk geweld nodig is bij een camera - bij een trapper van een fiets of iets dergelijks zie ik dat eerder.
Wat is dat voor setje donkeyshot?
Wat is torx?
Dol gedraaid is hij niet, is geen beweging in te krijgen, pincet krijg ik er niet onder
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 10 december 2013 @ 21:16:

Wat is dat voor setje donkeyshot?





Dit is (sterk vergroot) hoe het er uit ziet. De achterkant is een frees, waarmee je in de schroefkop een komvormig gat freest. Daarna draai je het tooltje om: de andere kant bijt zich vast in dat gat en zo draai je de schroef er zó uit.

Je hebt wel een electrische schroevendraaier of boormachine nodig waar je het tooltje in vast zet.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Als de schroef (nog) niet is dolgedraaid, kan het laten "schrikken" van de schroef ook helpen.

Zet een metalen staafje tegen de zijkant van de schroefkop (als dat lukt) en geef er met een hamer een paar felle tikjes tegenaan. Doe hetzelfde van bovenaf ook.

Met een beetje mazzel komt de schroef dan los en kan je hem er uitdraaien. Een beetje WD 40 er op spuiten kan ook helpen.



Als de schroevedraaier genoeg grip heeft, kan je desnoods daarna een tang gebruiken waarmee je de schroevedraaier vasthoudt. Je kan dan meer kracht zetten.



Een zg. "moordenaar" (griptang) is het meest geschikt, omdat je die kan vastklemmen op de schroevedraaier







Als de schroevedraaier geen grip meer heeft op de kop, heb je zo'n screw remover setje nodig. Dan is het zo gepiept.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Hmm, ga niet met een boormachine op mijn camera los...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon naar een fotovakwinkel gaan. Laat hen maar prutsen voor een tientje.
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 10 december 2013 @ 21:28:

Hmm, ga niet met een boormachine op mijn camera los...



Ik had nog niet gezien dat het een schroefje van een camera is.

In dat geval is een boormachine een nogal drastisch middel.

Fotozaak kan het vast wel voor je oplossen.

Met een beetje geluk kost het je niets (service van de zaak) als het hen weinig tijd kost.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Hier in de buurt zit helaas geen fotovakwinkel, alleen saturn en mediamarkt.... Maar eens kijken of ik dit weekend oets kan vinden in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je een horlogeschroevendraaier (kleine schroevendraaier met klein handvat) uit zo'n setje? Probeer het in dat geval eens met een precisieschroevendraaier, deze heeft een normaal formaat handvat en hiermee kun je veel meer kracht zetten. Kan ook zijn dat je schroevendraaier moet worden bijgevijld, vooral die kleine dingen zijn zo bot. Succes
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet even bij een juwelier binnenstappen? Misschien dat die je even zou willen helpen? Of heb je een repair café in de buurt ?
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Ikheb idd horlogeschroefendraaiers, meerdere setjes geprobeerd, waar zou ik een precisieschroevendraaier kunnen kopen? Zouden ze die bij een bouwmarkt verkopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven