Hoe vind je een schoonmaakster?

19-10-2016 09:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Vriend en ik werken beide minimaal 40 uur per week en besteden onze vrije tijd liever aan (voor ons) leukere dingen dan schoonmaken. We willen onszelf dan ook de luxe van een schoonmaakster gunnen, maar... hoe vind je iemand? Mijn ouders deden dat altijd via via en gaven dan ook zonder probleem hun sleutel aan haar af. Ik ken in mijn woonplaats echter niemand met een schoonmaakster, dus ik was benieuwd hoe andere mensen dit hebben aangepakt.



Zijn er dingen waar je op moet letten? Gaf jij zomaar aan iemand je huissleutel af, zonder dat je diegene echt goed kent (niet vervelend bedoeld en ik weet dat er een beetje vertrouwen bij komt kijken, maar toch)? En hoe vaak heb je iemand nodig? Voor mij gaat het niet om de wekelijkse stofzuigbeurt, die kan ik zelf nog wel maar echt om het schoonhouden van bijvoorbeeld de badkamer, het zemen van de ramen, het uitsoppen van de koelkast en het dweilen van de vloeren bijvoorbeeld.



Alvast bedankt voor alle antwoorden.
Viavia. Vraag je buren of ze iemand weten. Ook al hebben ze zelf geen schoonmaakster, ze kennen vast wel een vriendin of de dochter van een kennis of zo, die nog een huis zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben iemand gevonden via werksters.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort via homeworks. Heb hier voor ook andere schoonmaaksters gehad maar ben hier ontzettend tevreden mee. Omdat zij "wit" werkt en je een contract hebt met de organisatie ben je bijvoorbeeld ook verzekerd mocht er iets "weg" raken. En dat is met een onbekende die "zwart" werkt toch anders.. .Voor mijn gevoel dan he?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een plaatselijke Facebookgroep gevraagd, op marktplaats gekeken; recensies na gebeld en ik ben er de eerste 2-3x bijgebleven. Daarna gaf ik mijn sleutel af en mocht ze het zelf uitzoeken. Daarna kwam ik af en toe een keertje onverwachts thuis (omdat ik best wel wantrouwend ben & omdat het uit kwam). Ik kwam er toen ook gelijk achter dat ze met zijn tweeën waren. Ik heb zelf in de schoonmaak gewerkt en vroeg mij al af waarom ze zo snel en zo goed kon schoonmaken. Ik had liever gehad dat ze dat vooraf verteld had, maar ze wilde eerst het vertrouwen langzaam opbouwen en twee mensen in je huis toelaten (ipv één) doen veel mensen niet. Achteraf gezien verdiend dat verzwijgen/liegen alles behalve een schoonheidsprijs, maar mijn huis was schoon; er werd niks gestolen en de twee dames waren een goed team samen. Ik ben verhuisd en daarom maak ik geen gebruik meer van ze
Alle reacties Link kopieren
Knal een oproep op fb of reageer op advertentie bij supermarkt.



Poets eerste keer samen. Voelt het goed?? En na enkele weken laat je bewust geld ergens liggen op een plek waar zij langs komt . Is het weg dan weer je genoeg.

Koop een kluis. Doe daar echt de allerwaardevolste dingen in.



Wat voor huis heb je?

Ik zou ze wekelijks laten komen. Hoef jij alleen vaat en was te doen en 1 keer stofzuigen misschien.

3 uur per keer zou ik doen. En dan van boven, stoffend naar beneden. Alle kamers laten stofzuigen. Alle wc's en om en om keuken/badkamer mee laten pakken.

Ramen zou ik eventueel 1x per 8 weken door glazenwasser laten doen. Is boven ook gelijk gedaan. Voor €12. Als je poets dat doet kost het je meer.
Ook ik ga voor de optie via via. In ons vorige huis hadden wij de schoonmaakster die ook bij mijn. Ouders schoonmaakte, dat was dus heel vertrouwd. In het nieuwe huis hebben we er nog geen, eerst eens aan haar vragen of zij nog tijd voor ons heeft en anders inderdaad via via weer rondvragen.

Wat ik ook heel vaak zie is op Facebook ervaringen gevraagd of tips gevraagd voor betrouwbare schoonmaak in een bepaalde plaats of wijk, en een vriendin van mij heeft een schoonmaakster via een studentenuitzendbureau wat heel goed bevalt (en al jaren dezelfde)
Alle reacties Link kopieren
Onze ook via vrienden, waar ze al jaren schoonmaakt. Ik moest er even aan wennen dat er iemand in mijn huis is als we er zelf niet zijn, maar vind het echt heerlijk! Ze komt bij ons iedere 2 weken voor 3 uurtjes en doet dan de wc, badkamer, keuken, alles afstoffen en stofzuigen en dweilen plus bv koelkast of zolder stofzuigen.

Soms vraag ik haar om te beginnen met ramen, keukenkastjes oid en bij tijd over de rest pas te gaan doen. Dat is voor mij makkelijker om zelf tussendoor te doen namelijk.

Succes met zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Overigens ga ik binnenkort de mijne opzeggen. Ben niet zo tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een schoonmaakster gehad en toen die er een tijdje terug mee stopte heb ik recent een nieuwe gezocht. Heb een oproepje geplaatst op een lokale (ver)koop groep op FB. Er reageerde ruim 10 mensen en die heb ik allemaal bekeken en op basis van 'gevoel' iemand uitgekozen voor een kennismakingsgesprek. Ik ga haar dan het huis laten zien en vertellen wat mijn wensen zijn. Ik ga er vanuit dat zij mij dan kan vertellen of dat voor haar haalbaar is en of het vanuit haar kant goed voelt.



Belangrijke issues zijn: doet zij alles wat jij verwacht van iemand? Er zijn schoonmakers die bepaalde dingen niet willen doen en als dat nou net is wat jij wel gedaan wil hebben, dan loopt het al gauw spaak. Wil ze speciale schoonmaakspullen of doet ze het met wat jij in de kast heb staan? Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die allerlei speciale merken schoonmaakmiddel en speciale dweilen aan moesten schaffen, daar zit ik niet op te wachten.



Wat je kan doen is na de kennismaking haar eerst een keer laten schoonmaken, als jij ook nog thuis bent. Dan heeft zij de mogelijkheid om nog vragen te stellen (waar staat iets/hoe wil je het gedaan hebben/etc) en jij kan kijken of het gedaan wordt zoals jij wil. Ik heb zelf in alle gevallen na de 'testrun' mijn huissleutel gegeven en dan heb ik gewoon vol vertrouwen in iemand.



Hoe het bij mij gaat: Ik heb een kleine eengezinswoning en drie katten. Ik wil een schoonmaakster voor 2 uur per week. Ik laat iemand altijd op donderdag of vrijdag komen zodat ik in het weekend een schoon huisje heb. Op een gegeven moment is alles 'bij' (badkamer met name) en dan houdt zij het gewoon wekelijks bij. Dat geldt voor dweilen, stofzuigen, stoffen, badkamer en wc's. De ene keer wast ze de ramen, de andere keer doet ze de magnetron van top tot teen...dat is maar net of er extra tijd is naast de vaste klusjes.



Ik snap je 'hoe pak ik dat aan', want dat had ik ook toen ik ermee begon...maar hopelijk heb je wat aan mijn antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mijne ook viavia. Ik ben zelf bijna altijd thuis als zij er is vanwege zwangerschapsverlof. Ze heeft ook geen sleutel. Ze maakt prima schoon.



Ik had eerst gezocht via helpling. Maar het duurde 36 jaar voor ze iemand gevonden hadden op een moment dat mij paste, daar had ik geen zin in.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft de schoonmaakster van de praktijk waar hij werkt gevraagd of zij nog iemand wist. Zodoende zijn wij in contact gekomen met een familielid van haar (die overigens nog nieuwe adresjes zoekt, maar ik weet natuurlijk niet waar je woont ). Hier zijn we erg tevreden mee.

We zijn met z'n tweeën en twee katten en ze komt iedere week 2 uurtjes op vrijdag, zodat we het weekend in een schoon huis kunnen beginnen. Heerlijk vind ik het! Ze stofzuigt, dweilt, stoft, poetst de keuken, badkamer en het toilet en doet soms wat extra dingetjes als de koelkast schoonmaken ofzo.

In het begin vond ik het erg eng om een vreemde in ons huis te laten terwijl wij er niet waren, maar inmiddels heb ik er geen problemen meer mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit werk zelf een tijdje gedaan bij gebrek aan beter... Ik kwam via mp en fb aan mijn adresjes en soms via-via. Van de meeste had ik een sleutel en dan was de 1e x iemand thuis om mij de weg te wijzen, daarna niet meer. Of ik had alleen een kennismakingsgesprek gehad en deed het meteen alleen.

Ik was daar eerlijk gezegd altijd wel verbaasd over. Hoewel ik over mezelf kan zeggen (en mijn adresjes van toen ook) dat ik te vertrouwen ben, zou ik het zelf nooit zo gedaan hebben. Ik zou sowieso de eerste 10x thuis blijven als er iemand kwam schoonmaken.

En ik zou het adres van de schoonmaakster checken.
Je kunt het meisje wel uit de stad halen, maar de stad niet uit het meisje.
Al eerder hierboven genoemd, homeworks. Goede ervaringen mee
Hier via de fb site, ik maak zelf schoon. 1 vrouw was altijd thuis als ik er was en hoewel ze heel vriendelijk was vind ik het toch het fijnste om alleen te zijn, zodat je niet elke keer een beleefdheidspraatje hoeft te maken of elkaar in de weg zit (zoals wanneer ik de bank moet stofzuigen en er zit iemand op.) Dat vertrouwen moet er toch gevoelsmatig zijn, ik weet van mezelf dat ik eerlijk ben en privacy respecteer, ik zal nooit snuffelen of dingen doen die niets met het poetsen te maken hebben en ik loop er niet de kantjes vanaf. Maar ik snap dat dat vertrouwen wel een dingetje is, ik zou zelf niet zomaar iemand over de vloer willen hebben als ik er niet was denk ik. Daarom is het via de fb site wel heel fijn, mensen weten dan vaak wie je bent, waar je woont enz.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een oproep vis de plaatselijke FB groep en een hele goede gevonden



Heb een aantal gesprekken had en kies toch op gevoel. Ga voor iemand die het werk ook echt leuk vindt, niet iemand die het doet bij gebrek aan beter. Ik vraag referenties, en bel die na voor ik mijn uiteindelijke beslissing neem. Bij aanname vraag ik ID en schrijf NAW en bsn-nummer op.
Alle reacties Link kopieren
onze werkster is 15 jaar geleden via een vriend bij ons gekomen. En zij en bekenden van haar hebben via mijn netwerk al weer diverse andere ´huisjes´.

Ik gaf direct de sleutel omdat ze echt warm aanbevolen kwam en tja, als ik tijd had om thuis te zitten, had ik geen werkster nodig. Ik vind thuiswerken als zij er is echt niet prettig werken.

Ze komt drie uur in de week, kost 35 euro en doet het hele huis (stofzuigen, dweilen, wc, badkamer, keuken) en dan iets extra´s; ramenlappen of alle meubels van de kant en achter de bank etc.
Wat doen die schoonmaaksters veel in twee uur tijd! Stoffen, zuigen, dweilen, badkamer, keuken en wc schoonmaken en dan nog af en toe extra dingen? Of maakt ze dingen omstebeurt schoon?

Als ik zelf zoveel schoonmaak ben ik veel langer bezig, maar als schoonmaaksters echt in 2 uur zoveel netjes kunnen houden zou ik nog overwegen om zelf op zoek te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMillicent schreef op 19 oktober 2016 @ 10:34:

Wat doen die schoonmaaksters veel in twee uur tijd! Stoffen, zuigen, dweilen, badkamer, keuken en wc schoonmaken en dan nog af en toe extra dingen? Of maakt ze dingen omstebeurt schoon?

Als ik zelf zoveel schoonmaak ben ik veel langer bezig, maar als schoonmaaksters echt in 2 uur zoveel netjes kunnen houden zou ik nog overwegen om zelf op zoek te gaan.Ja ik verbaas me er ook over wat ze voor elkaar krijgt in korte tijd!
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMillicent schreef op 19 oktober 2016 @ 10:34:

Wat doen die schoonmaaksters veel in twee uur tijd! Stoffen, zuigen, dweilen, badkamer, keuken en wc schoonmaken en dan nog af en toe extra dingen? Of maakt ze dingen omstebeurt schoon?

Als ik zelf zoveel schoonmaak ben ik veel langer bezig, maar als schoonmaaksters echt in 2 uur zoveel netjes kunnen houden zou ik nog overwegen om zelf op zoek te gaan.

De mijne heeft drie uur. Lang niet iedere werkster komt voor maar twee uurtjes

En ze werken natuurlijk drie uur flink door. Als ik iets huishoudelijks doe, ben ik afgeleid door de kinderen, de krant, het forum
Ik vind het knap! Maar ik doe het dan ook wel op mijn gemak, en wat jij zegt Lilalinda, je wordt ook wel afgeleid.
Alle reacties Link kopieren
Hier komt ze drie tot vier uur, afhankelijk van wat ze op de planning heeft. Ze doet dan in ieder geval twee badkamers, twee toiletten, keuken en twee bijkeukens, stoffen, stofzuigen en dweilen en wat er op dat moment nodig is als extra klus: ramen, kastjes, koelkast.
quote:funnymiss schreef op 19 oktober 2016 @ 10:39:

[...]



Ja ik verbaas me er ook over wat ze voor elkaar krijgt in korte tijd!Ik ook. Maar wie weet is het bv een badkamer zonder bad, met een douchegordijn ipv cabine, dat scheelt dan al enorm. Ik kan in drie uur een heel huis doen van boven naar beneden en dan doe ik het ook grondig, ook in hoekjes, ik til vaasjes echt op in plaats van er omheen te gaan enz. enz. Maar drie uur heb ik wel nodig, dan heb ik geen tijd meer om nog een koelkast uit te soppen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Aan de buren vragen is inderdaad een goed idee, nog niet aan gedacht! Zal facebook en de websites ook eena bekijken.



Iemand vroeg hoe ons huis eruitzag: Ons huis is zo'n 125 m2, waarvan twee verdiepingen schoongemaakt moeten worden (de kelder hoeft wat mij betreft niet/hebben geen zolder). Keuken en badkamer hebben alles erop en eraan, dus dat zal wellicht wat tijd kosten. Stoffen (plinten, stopcontacten en kasten etc.) vind ik idd belangrijk want daar denk ik zelf dus niet aan
Alle reacties Link kopieren
Goeie vriend kon wel een zakcentje gebruiken en ik een huishoudhulp.

Ik wou al heel lang een hulp maar mijn vriend wou geen vreemde in huis...

En ook ik zocht hulp dat in de avond kunnen...beetje moeilijk.



Goeie vriend liet een keertje weten dat hij graag een zakcentje ergens wilde bijverdienen.

En nu werkt hij alweer 3 maanden hier



Wij blij, hij blij!
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven