Hoe word ik een goede huisvrouw?

10-02-2016 08:52 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg straks een kindje en ik ben niet echt een goede huisvrouw. Ik hoop op tips en trucs om wat meer structuur aan te brengen in het huishouden. Bijv poetsen, opruimen en boodschappen. Ik doe nu elke dag boodschappen, heb er een hekel aan, weet nooit wat ik nu weer moet bedenken voor het avondeten.

Het lijkt me fijn om wat meer ritme te hebben, zeker met een babytje. Dat er gewoon dingen in huis zijn, de was een beetje bijblijft etc. Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak een weekmenu en bestel 1x per week bij jumbo. Soms nog naar de winkel voor verse dingen. De was doe ik zoveel mogelijk in het weekend. Baby is nu 5 weken en tijd om echt te poetsen is er nog niet. Ik doe dus alleen het hoognodige.
Ik maak een boodschappenlijst voor heel de week, eventueel haal ik halverwege de week nog wat groente bij. Ik hoef dus maar 1 keer per week te bedenken wat we eten. Ik draai indien mogelijk elke ochtend een wasje, en als die droog is vouw ik die meteen weg. 1 was is in een paar minuutjes opgevouwen. Opruimen die ik zoveel mogelijk meteen.
Flylady worden.



Alle reacties Link kopieren
Hoihoi!



Hier ook zwanger, en een heule slechte huisvrouw. Sowieso heb ik me erbij neergelegd dat ik nooit een 'goede' huisvrouw zal worden .

Op dit moment ben ik anderhalve dag vrij in de week en hij werkt 5 dagen. Straks is hij ook 1 dag in de week thuis. De dagelijkse gang van zaken kunnen we dus iets beter verdelen(stofzuigen, keuken/woonkamer netjes, een wasje draaien, vaatwasser).

Voor de boodschappen ben ik me aan het verdiepen in het bezorgen(AH, picnic). Ik heb een gruwelijke hekel aan nog even de supermarkt in om kwart over 5, en koken zit er daarna bij mij al helemaal niet meer in. Het is het een of het ander. Ik vind het zeker voor straks wel heel belangrijk om gewoon gezond te koken. Dus ik ga proberen om eens per week een bestelling bij AH te plaatsen voor de hele week. Dan moet je dus voor de hele week eten verzinnen, daar zie ik nog een beetje tegenop. Ik hoop dat dat beter gaat als we er eens per week gewoon even voor gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Een goede huisvrouw zal ik nooit worden, maar ik heb wel een lijstje wat ik iedere ochtend langsloop en iedere avond voordat ik naar bed ga. Zo is dat iedere dag maar klaar, wordt het (bijna) nooit meer een onoverzichtelijke puinhoop en kost het me iedere dag maar een klein beetje moeite en tijd.



's ochtends:

Was ophangen/vouwen

Vaatwasser uitpakken

Tafel en aanrecht schoon achterlaten



's avonds:

Vaatwasser inpakken

Tafel en aanrecht schoon achterlaten

Woonkamer opruimen

WC check

Was in de wasmachine

Huisdieren voeren

Vaatdoekje(s) in de was
Alle reacties Link kopieren
Lees eerst eens Opgeruimd van Marie kondo.

Daarna heb je minder troep en hoef je dus ook minder schoon te maken.

Bijhouden is ook een enorm goeie tip die ik ooit kreeg.

En doe bijv elke dag een uurtje na het eten.

Dus gelijk de afwas even stofzuiger door je huis halen wasje draaien etc.

Je kunt verrassend veel doen in een uur....
OMG
Alle reacties Link kopieren
Ja boodschappen bestellen hier ook eerst de bonus langs en dan kijken wat ik nog meer nodig heb. Ook een hekel aan boodschappen... Ook momenteel een slechte huisvrouw al houden we de was bij kinderen schoon en de stofzuiger er regelmatig door... Vandaag weer eerste werkdag werk parttime morgen maar weer eens kijken wat ik in huis gedaan krijg... Ben altijd zo jaloers op die mensen met een net huis... Hier ontploffen dagelijks speelgoedbommen
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net bevallen was bestelde ik mijn boodschappen online en liet man ze ophalen. De eerste dagen mag je niet maar buiten met de baby en in het begin moet je kindje om de 3 uur eten en die tijd is zo voorbij om wat te doen. Ik vond dat zo'n uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/user/HomeOrganizing



Alejandra Costello (niet goed gespeld waarschijnlijk)

geeft ook goeie adviezen over opruimen en schoonmaken.

Begin eens met haar 5 daagse plan waarbij ze begint bij haar badkamer.
OMG
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me heerlijk, boodschappen bestellen! Is dat niet een stuk duurder?

Iemand nog tips voor door de weekse recepten, makkelijk en gezond? Misschien moet ik een database aanmaken waar ik elke week uit kan kiezen. Elke dag iets doen klinkt goed, misschien moet ik ook een vast lijstje maken. Vind het alleen zon rotwerk...
quote:Juno87 schreef op 10 februari 2016 @ 09:07:

Lees eerst eens Opgeruimd van Marie kondo.

Daarna heb je minder troep en hoef je dus ook minder schoon te maken.

Bijhouden is ook een enorm goeie tip die ik ooit kreeg.

En doe bijv elke dag een uurtje na het eten.

Dus gelijk de afwas even stofzuiger door je huis halen wasje draaien etc.

Je kunt verrassend veel doen in een uur....



Dit. Als je alles gewoon bijhoudt is het bijna geen werk.



Die vieze was meteen in de wasmachine (en opruimen!), elke avond na het koken even een doekje over het aanrecht en het fornuis. Als er ergens wat rommel ligt, meteen opruimen etc.

Als je alles laat verslonzen is het daarna veel meer werk om het weer schoon en opgeruimd te krijgen.



De boodschappen laat ik altijd bezorgen, ideaal!
quote:Isa_Bela schreef op 10 februari 2016 @ 09:14:

[...]





Dit. Als je alles gewoon bijhoudt is het bijna geen werk.



Die vieze was meteen in de wasmachine (en opruimen!), elke avond na het koken even een doekje over het aanrecht en het fornuis. Als er ergens wat rommel ligt, meteen opruimen etc.

Als je alles laat verslonzen is het daarna veel meer werk om het weer schoon en opgeruimd te krijgen.



De boodschappen laat ik altijd bezorgen, ideaal!



Ik weet niet hoor maar ze word moeder, zo'n baby slok energie en tijd. De kans dat er wat blijft liggen is met een makkelijke baby al groot.



Ik zou gewoon niet zo hysterisch vasthouden aan een beeld van goede huisvrouw. Je kan je enrgie beter besteden aan het een goede moeder zijn.



Als je tijd over hebt aan een goede huisvrouw zijn, en daar kan plannen en elke dag dingen bijhouden aan bijdragen. Maar relax zeg.
Alle reacties Link kopieren
Als je laat bezorgen betaal je voor het bezorgen tarief afhankelijk van het tijdstip als je nog nooit besteld hebt moet je ff online kijken vrijwel altijd wel 10 euro korting voor nieuwe klanten te vinden. Vaak ook nog wel gratis bezorgen bij bepaalde producten... En bij Ah krijg je meestal ook nog wel gratis producten om te proberen. Voor mij wegen die paar euro's wel op tegen de frustratie om op zaterdag met 2 kinderen de winkel door te moeten. En verder denk ik als je nu elke dag boodschappen doet dat 1 keer per week snel voordeliger is omdat je minder snel extra's koopt.

Maar er zijn ook mensen die boodschappen doen heel leuk vinden dus die kijken me raar aan. Jumbo geen ervaring mee die zit hier niet. Ophalen bij pick-up point is trouwens wel wat voordeliger dan laten bezorgen. Maar dan moet die in de buurt zitten en hier zijn de tijden wat veranderd dus nu iig even bezorgen. Ben wel weer een beetje geïnspireerd door dit topic moet echt wat dingen opruimen... Had allemaal wilde plannen in mijn verlof baby zou toch hele dag slapen... Bleek ff tegen te vallen, maarja als je baby in de nachten slaapt heb je geen reden om te klagen x-d
quote:Goede-Fee schreef op 10 februari 2016 @ 09:16:

[...]





Ik weet niet hoor maar ze word moeder, zo'n baby slok energie en tijd. De kans dat er wat blijft liggen is met een makkelijke baby al groot.



Ik zou gewoon niet zo hysterisch vasthouden aan een beeld van goede huisvrouw. Je kan je enrgie beter besteden aan het een goede moeder zijn.



Als je tijd over hebt aan een goede huisvrouw zijn, en daar kan plannen en elke dag dingen bijhouden aan bijdragen. Maar relax zeg.Met een baby is het allemaal wat lastiger ja, zeker in het begin, daar heb je gelijk in. Bovendien: wat is een goede huisvrouw, daar zijn de meningen nogal over verdeeld hier
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook niet zo'n huishoudwonder. Maar voor de boodschappen: In het weekend maak ik een lijstje met de dingen die we die week gaan eten. Daarbij houd ik rekening met wat er die week verder gebeurd (op dagen dat we allebei werken iets makkelijks, of als je 's avonds nog iets hebt ook iets makkelijks) en wat er in de aanbieding is. Dan maak ik een begin met een boodschappenlijstje. Daar kunnen in de loop van de week nog dingen bijkomen. Boodschappen doe ik meestal 2 keer per week. In het begin van de week naar de Lidl, op vrijdag naar de Jumbo.Soms nog een enkele keer naar een andere supermarkt, maar daar moet ik dan met de auto heen, dus probeer dat te combineren met andere dingen. De was wordt hier wel goed bijgehouden, in die zin, ik zorg dat het schoon en droog is. Was vouwen en strijken gaat minder goed. Maar goed, dan gebruiken we maar een handdoek die niet opgevouwen is geweest of dragen een ongestreken broek (of ik strijk hem a la minute even als ik hem aan wil), Ook de vaatwasser draait iedere dag, dus ook schone vaat. Uitpakken gaat in de loop van de dag. Dus als ik een bord nodig ben kijk ik eerst in de vaatwasser of daar nog 1 inzit. Meestal pak ik hem verder uit onder het koken en dan wordt ie ook weer ingepakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet met lijstjes of iets dergelijks, maar ik heb wel elke dag vaste dingen die ik doe. 's avonds voor ik naar bed ga, zorg ik dat de woonkamer opgeruimd is en dat de keuken schoon en opgeruimd is (en met schoon bedoel ik aanrecht en fornuis afnemen, afwas in de vaatwasser en aanzetten etc.). Dan kom je 's ochtends niet meteen al in een puinhoop terecht.



's Ochtends is het ook al snel weer een rommeltje beneden (de kinderen moeten naar school, dat komt bij jou nog ). Voordat ik aan iets anders begin, ruim ik weer beneden op. Woonkamer netjes, vaatwasser uitruimen en ontbijtboel opruimen. Meestal doe ik daarna dan even de was die nog opgehangen/opgevouwen moet worden of de wasmachine in moet.



De rest van de dag kijk ik per dag wat er het dringendst moet gebeuren en hoeveel tijd ik heb om dat te doen. Zo moest gisteren bijvoorbeeld echt de badkamer schoongemaakt worden en de kattenbak moest verschoond. De wc kon ook nog even een snelle beurt gebruiken. Verder zul je met een kleintje niet aan veel anders toekomen. Vandaag moet ik bijvoorbeeld allemaal regeldingetjes doen (formulieren invullen, internetbankieren etc.) en moeten de slaapkamers nodig opgeruimd worden. Dat is dan mijn "taak" voor vandaag.



Is het mooi weer, dan doe ik bijvoorbeeld de ramen of de auto. Ik kijk dus per dag wat ik moet en kan doen, maar heb wel de routine van die vaste dingetjes die ik elke dag doe. Voor mij werkt dat heel goed. Soms zit er een dag bij waarop ik nergens aan toe kom en we hebben een groot huis, dus grote kans dat het nooit zowel boven, beneden, achter als voor helemaal spik en span is, maar het ziet er wel altijd netjes uit.



En wat de boodschappen betreft: het is het meest handig als je eens per week de boodschappen doet, het liefst zonder baby Dan ben je snel klaar en hoef je niet elke dag te bedenken wat je nou weer moet eten. In het begin is het misschien zelfs handig om ze thuis te laten bezorgen. En dan kun je er met de kinderwagen even uitlopen om nog wat verse groente, brood en zo te halen als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Man haalt het op bij een jumbo pick up point. Op woensdag kost dat 1 euro, de goedkoopste dag. Dat heb ik er wel voor over
Alle reacties Link kopieren
Kook wat meer in 1 keer. Vries de rest in voor als je geen zin/tijd hebt om te koken.

Zeker ook fijn om straks in de kraamweek wat gezonde maaltijden te hebben liggen waar je niks meer aan hoeft te doen.

Stuk gezonder én goedkoper dan magnetronmaaltijden of iets dergelijks.
Life is short. Smile while you still have teeth.
quote:Glinstering schreef op 10 februari 2016 @ 09:12:

Dat lijkt me heerlijk, boodschappen bestellen! Is dat niet een stuk duurder?

Iemand nog tips voor door de weekse recepten, makkelijk en gezond? Misschien moet ik een database aanmaken waar ik elke week uit kan kiezen. Elke dag iets doen klinkt goed, misschien moet ik ook een vast lijstje maken. Vind het alleen zon rotwerk...http://uitpaulineskeuken.nl/
Alle reacties Link kopieren
quote:Glinstering schreef op 10 februari 2016 @ 09:12:

Elke dag iets doen klinkt goed, misschien moet ik ook een vast lijstje maken. Vind het alleen zon rotwerk...

ik leef op lijstjes. Op mijn werk, thuis. Alleen niet voor het eten, dat kan ik niet plannen.



Onze werkster (jaja, luxe) doet elke week: hele huis stoffen, stofzuigen, dweilen. Keuken opruimen, aanrecht goed schoon. Wc, badkamer.

En dan daarbij iets extra's, ramen lappen of de keukenkastjes of de badkamertegels ontkalken
Alle reacties Link kopieren
- nooit met een rommelige huiskamer gaan slapen, zorg dat je alle rommel

opgeruimd hebt voor je naar boven gaat

- weekmenu maken adhv bonus

- vaste dagen voor alles. Ik stofzuig bijv het hele huis in het weekend en op woensdag stofzuig en dweil ik dan beneden. Overigens moet ik wel iedere dat rond de kinderstoel stofzuigen :-D

- douche insprayen kwartiertje voordat je gaat douchen. Daarna ff uitsoppen terwijl je zelf doucht. Wc's en wastafels doe ik ook in het weekend.

- Was doe ik vaak savonds of ik doe het overdag en zet dan dreumes bij mij neer als ik de was ga ophangen. Maar dat heeft niet mijn voorkeur

- Terwijl je staat te koken kun je bijv de vaatwasser al uitruimen, keukenkastjes af- en uitsoppen en een poetsdoekje door de koelkast halen. (Ik gebruik die natte wegwerp schoonmaakdoekjes van de Aldi of de action. Ideaal. Hoef ik geen sopje te maken. Een luie vrouw kan best een goede huisvrouw zijn )

- Beddengoed smorgens van bed halen en in de wasmachine, als je dan savonds boven komt en vergeten was dat je ie bed moest verschonen dan móet je wel, want ja.. Je hebt het er al afgehaald haha



Maar ook hier is het regelmatig ontploft hoor.. Alleen bovenstaande helpt mij wel

om het gewoon redelijk overzichtelijk te houden.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen super huisvrouw, verre van, maar de boodschappen doe ik één keer per week. Ik ga er even voor zitten, bedenk voor alle dagen wat we eten (kookboeken erbij) en dan haal ik het in één keer. En dan zou ik het dus in jouw geval laten bezorgen. En je man laten koken natuurlijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
To, ik werk 28 uur per week en heb een kind van 8. Ik houd erg van een opgeruimd huis. Ik kan ook niet denken als het een zooi is!

Ik werk ma, di, do en vr. (Dan sta ik op tijd op en ga ik de vaatwasser uitruimen en onbijt spullen et in, eventueel een was aan zetten, tassen en lunchpaketten klaar maken en een doekje over de wc) als ik thuis kom rond 4 uur in de middag dan ruim ik meteen de tassen uit, pak ik hier en daar een klusje op (doekje over de deurklinken, speelkast van kind samen opruimen etc. Ik kook dan ook meteen. Voordat ik naar bed ga loop ik de boel nog even na (bezem door de keuken et ) bijhouden is een goede tip.



Woensdagochtend gaat hier als volgt; kind naar school, meteen naar de sportschool 1 uur, Half 10 klaar en meteen boodschappen doen voor de week. Duurt tot 10 uur/kwart over 10. Daarna naar huis. (Ik heb een vast lijstje met een stuk of 12 gerechten die ik graag eet) dan neem ik de keuken en badkamer onderhanden.



Op zaterdag verschonen wij de bedden.

Ik merk dat je een routine moet hebben die werkt voor je. Dan is het zo gebeurt. Ik denk er wel eens aan om een huishoudelijke hulp in te schakelen voor zaken als; ramen lappen, houten vloer in de olie zetten, oude tegelvloer keuken schrobben etc. Wellicht komt dat ooit want ik ben echt altijd bezig, maar dat is inclusief onze tuin waar ik ook graag bezig ben en kleine opknap werkzaamheden (schilderen houtwerk, ombouw radiator, onkruid tussen de tegels uit krabben etc).

Begin langzaam met een routine die voor je werkt en bedenk wel dat met een baby de eerst 6 maanden toch alles weer anders is.
quote:Belle73 schreef op 10 februari 2016 @ 09:29:

Ik ben ook geen super huisvrouw, verre van, maar de boodschappen doe ik één keer per week. Ik ga er even voor zitten, bedenk voor alle dagen wat we eten (kookboeken erbij) en dan haal ik het in één keer. En dan zou ik het dus in jouw geval laten bezorgen. En je man laten koken natuurlijk.Natuurlijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven