hoe word ik weer een leuk baasje voor mijn kat?

26-11-2014 08:25 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelost
Alle reacties Link kopieren
Een kattenluik op een andere plek, makkelijk bereikbaar raam bijvoorbeeld?



Komt ze binnen om te eten of te drinken vooral? Dan kun je eventueel buiten een (heel klein!) bakje brokken en water zetten, dan hoeft ze niet elke keer naar binnen.



En je hóeft haar niet elke keer naar buiten te laten gaan als ze voor de deur zit. Dan moet je maaar een tijdje door de mauwtjes heen. Daarnaast: het beessie is 18, ik denk dat ze niet zoveel meer kan leren, dus misschien moet je zelf meer geduld gaan 'leren' met haar.
Hahaha, ik ken dit probleem. Het klopt vaak wel dat katten personeel hebben, maar op gegeven moment wordt het wat te gortig. Dus ik laat poes er twee keer eruit en erin, en voor de rest negeer ik het gemekker. Heel vervelend, maar op 't laatst geeft ie zich wel neer.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij geeft dus echt niet op: als ze om 2 uur snachts begint te mekkeren is het om 4 uur nog niet klaar.



Misschien is inderdaad de vraag: hoe krijg ik meer geduld
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zelf ook te denken aan een klein raampje. Die heb je vast wel, als het te hoog zit kun je er de krabpaal voor zetten zodat ze erbij kunnen, zo doe ik het ook



Wel herkenbaar trouwens, ik ben ook een enorme softie als het op mijn katten aan komt Ze worden ontzettend verwend en ik zou ook heel slecht het gemiauw kunnen negeren. Vind het altijd leuk om berichten van andere kattenliefhebbers te lezen
quote:hettieverzettie schreef op 26 november 2014 @ 08:39:

Die van mij geeft dus echt niet op: als ze om 2 uur snachts begint te mekkeren is het om 4 uur nog niet klaar.



Misschien is inderdaad de vraag: hoe krijg ik meer geduld Jouw kat mekkert ook door omdat ie weet dat hij vroeg of laat toch zijn zin krijgt. Ooit zal het ophouden, maar het kan natuurlijk wel weken of maanden duren als je kat altijd zijn zin heeft gehad. En dat is geen verwijt hoor, ik snap heel goed hoe het werkt, maar ik ga er 's nachts echt niet af voor mijn kat. Ook die gaat 's nachts weleens mekkeren, nou jammer dan, maar ik begin er niet aan, en dat weet ie (uiteindelijk). Als ik 's nachts ook nog eens dienstmeisje ga spelen, dan is het hek van de dam.
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 26 november 2014 @ 08:54:

[...]





Jouw kat mekkert ook door omdat ie weet dat hij vroeg of laat toch zijn zin krijgt. Ooit zal het ophouden, maar het kan natuurlijk wel weken of maanden duren als je kat altijd zijn zin heeft gehad.



De kat is dementerend, daar heeft zijn zin krijgen weinig mee te maken. Hij mekkert waarschijnlijk gewoon door, of hij zijn zin nu krijgt of niet.



Mijn eigen kat is ook dementerend. Hij wil vooral nat voer en eet alleen brokjes als ik ze voor zijn neus in zijn bakje stop, anders beseft hij niet dat er brokjes inzitten. Uitermate frustrerend omdat hij maar blíjft miauwen om eten. Om ons beiden fustratie te besparen, speelt hij na het eten een tijd buiten. Dan miauwt hij bij tijden ook wel, maar dan hoor ik het in ieder geval niet. Misschien is het voor jullie een optie om hem 's nachts buiten te laten spelen?
Alle reacties Link kopieren
Ja joh, gewoon een demente kat buiten zetten, kan jou t schelen.
Alle reacties Link kopieren
De kat is 18 jaar en dementerende. Als de kat te veel irritatie oproept als gevolg van dementie zou ik 'm in laten slapen, want boos worden op deze kat heeft geen zin en is veel zieliger dan een spuitje.
~Energy flows where attention goes~
Hij is buiten niet dementer dan binnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoethoudertje schreef op 26 november 2014 @ 11:04:

De kat is 18 jaar en dementerende. Als de kat te veel irritatie oproept als gevolg van dementie zou ik 'm in laten slapen, want boos worden op deze kat heeft geen zin en is veel zieliger dan een spuitje.

Wauw, neem asjeblieft zelf geen huisdieren.



Komt een vrouw bij de DA: tja geef der maar een spuitje, want ze is lastig, anders word ik maar boos, heb geen geduld/intelligentie genoeg om het anders op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oude kat van 15 moest na een verhuizing ook binnen blijven. Ik vond het verschrikkelijk voor mijn oude vriendje, maar als hij buiten aan een drukke weg was doodgereden had ik het nog erger gevonden.



Met heel veel geduld en 'beloningen' is het uiteindelijk gelukt om hem op de bak te laten gaan. Daarna werd het zeuren bij de deur minder.



Mijn kat is alleen niet dement.. Dus eigenlijk heb je niet zo veel aan mijn post xD.



Maar een bak kun je proberen, en anders via een raam? Of toch een bakje met voer buiten. Veel andere opties heb je denk ik niet..
Dump the horse. Ride a cowboy!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al kattenbak geprobeerd?

En dan eentje naast/voor de deur zetten die je kat altijd probeert.

Liefst zonder deksel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 26 november 2014 @ 11:09:

[...]



Wauw, neem asjeblieft zelf geen huisdieren.



Komt een vrouw bij de DA: tja geef der maar een spuitje, want ze is lastig, anders word ik maar boos, heb geen geduld/intelligentie genoeg om het anders op te lossen.Ik ben toch niet degene die boos wordt op de kat? misschien kan je TO dan een goede tip geven? 18 jaar is stokoud voor een kat en zal sowieso geen jaren meer leven en zeker gezien de dementie.
~Energy flows where attention goes~
Alle reacties Link kopieren
Maar de tijd die hij leeft, kan een mooie tijd zijn, voor zowel kat als baas.

Ga je toch geen spuitje in zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 26 november 2014 @ 11:39:

Maar de tijd die hij leeft, kan een mooie tijd zijn, voor zowel kat als baas.

Ga je toch geen spuitje in zetten.Dat is nu dus niet het geval.
~Energy flows where attention goes~
Alle reacties Link kopieren
thanks
In het kader van slapen:

oordopjes. Desnoods die van je mp3, met muziek of een luisterboek aan. Werkt hier prima om de kat wat te leren .



Ik ga ook alleen kijken als er naast gemauw ook ander geluid te horen is (vallende meubelstukken oid).



Doe ook een beetje bleek in de kattenbak. Voor katten is dat een prettig geurtje en dan gebruiken ze hem sneller.
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn best wel gewoonte dieren, als ie gewend is om ten alle tijden in en uit te kunnen lopen is het lastig veranderen. Helemaal als ie dement aan het worden is, kan die rare patronen, gewoonten, rituelen krijgen. Misschien is het een idee om als ie voor de deur zit te mekkeren hem telkens op te pakken even knuffelen en dan op een lekker plekje neer zetten (dicht bij de kachel ofzo) misschien vergeet ie dan dat ie door de deur wilde



* ik lees net dat ie niet gewend is om op een kattenbak te gaan, tja dan is het helemaal lastig.. Succes
i've got places to go
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelezen dat men in de VS hele goeie resultaten zien bij dementerende katten als ze een lichte dosis antidepressiva krijgen. Ik dacht prozac, kattenprozac dan. Het is misschien niet erg Nederlands, ik vind het zelf ook raar maar ik denk dat ik er toch eens naar ga vragen aan mijn dierenarts. Ik heb twee dementerende katten, ze hebben niet elke dag last maar ik vind het toch wel sneu als ze zo lopen te miauwen op niks af.



Feliway in het stopcontact kan ook helpen trouwens. Het is duur maar dan is het hier wel even rustig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn autistisch als je het mij vraagt. Ik zou weigeren me te laten domineren. Ik doe alles voor mijn dieren maar ik laat mijn leven niet door ze verzuren. Ik zou me NIET aanpassen door meer geduld op te brengen.



Je kunt er ´s nachts toch niet steeds uit om dat beest er in en eruit te laten wanneer hij maar belieft? dan ben je echt knettergek!
Alle reacties Link kopieren
ja, maar als ik anders niet slaap?
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 26 november 2014 @ 19:11:

ja, maar als ik anders niet slaap?

Nu eerst effe aan jezelf denken. Doe hem ´s nachts in een bench met kattenbak er in, in een ruimte waarin je hem niet kunt horen jengelen. Je hebt weinig keus. Anders moet je hem weg doen en dat moet je niet willen met een dier dat aan het dementeren is.



Boos worden heeft geen zin, want dat geeft extra stress en hij kan er niets mee.



En de hele tijd op moeten staan om hem er in en eruit te laten, voegt ook bepaald geen nachtrust toe. Dus wat moet je dan?
Nogmaals: oordoppen. evt in combinatie met feliway.



Worst case ga je naar de huisarts en vraag je slaappillen. Daar komt poezebeest niet doorheen qua herrie (ik spreek uit ervaring)
Alle reacties Link kopieren
Slaappillen zijn nogal heavy, meer een laatste redmiddel. Daar zou ik niet aan beginnen om een kat. Dan zijn oordoppen beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven