Hoevaak grote schoonmaak?

29-01-2016 22:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,



Ik vroeg me af hoevaak jullie grote schoonmaak houden ? Dus ook plafonds, kasten van binnen en buiten, achter alle meubels ect.
Alle reacties Link kopieren
Als ik vakantie heb



Gelukkig heb ik dat om de (gemiddeld) 7 weken. Zo tegen de vakantie aan is het huis een dikke puinzooi. Dus een dag flink aan de poets en opruim en dan kunnen we er weer tegen. Ik zou zo graag een schoonmaakster willen maar dat is helaas financieel niet haalbaar. Al heb ik best veel collega's die een poets hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dollycat schreef op 29 januari 2016 @ 23:11:

Wanneer ik tijd en zin heb en wanneer het nodig is. Dat is niet al te vaak



Ik hou het huishouden goed bij en vind een grote schoonmaak niet erg nodig dan.Hier hetzelfde.
Kastjes van binnen? Nooit.

Plafonds? Als ik er wat aan zie hangen.

Achter meubels? De bank eens per jaar ofzo. Achter de kast nooit, is een meubel van 2 boekenkasten en een verbindingsplank ertussen. Dat ga ik niet verschuiven.

Ramen lappen? Poeh...als het nodig is. En dat vind ik niet zo snel
quote:Koekeloertje schreef op 29 januari 2016 @ 23:05:

En hoe vaak Lappen jullie de ramen? ☺Als de glazenwasser is geweest voor de buitenkant en ik zie dat het geen effect heeft gehad omdat de binnenkant nog (te) vuil is....
Alle reacties Link kopieren
Grote schoonmaak bij elke seizoenswissel. Ramen is erg afhankelijk van het weer. Ik heb veel glas maar allemaal kleine ruitjes, het is dus een dagtaak.
Alle reacties Link kopieren
Ramen lappen doe ik trouwens best vaak, om de paar weken, want dat vind ik leuk! Lekker buiten, je handen in warm water en het resultaat mag er zijn. Ik doe ze dan alleen van buiten. Van binnen maar 1 keer per jaar ofzo, want dan vind ik meteen weer gedoe; alles moet van de vensterbank af en je morst dan altijd water op de vloer.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Eens per maand achter meubels

En ook de plafondhoekjes wel even
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige huis moest ik iedere maand de plafonds en ramen doen. Oud huis en behoorlijk vrij. Daarnaast meestal iedere week een projectje plus wekelijks onderhoud. En eens per jaar de meubels van zijn plek en alles schoon. Nu woon ik een stuk kleiner, heerlijk want minder werk en ik ben gewoon niet handig in het huishouden
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyqfive schreef op 29 januari 2016 @ 23:18:

Als ik vakantie heb



Gelukkig heb ik dat om de (gemiddeld) 7 weken. Zo tegen de vakantie aan is het huis een dikke puinzooi. Dus een dag flink aan de poets en opruim en dan kunnen we er weer tegen. Ik zou zo graag een schoonmaakster willen maar dat is helaas financieel niet haalbaar. Al heb ik best veel collega's die een poets hebben.Ha, collega?
Alle reacties Link kopieren
Achter meubels schoonmaken 2-3 keer per jaar gemiddeld (behalve achter mijn boekenkast, daarachter doe ik het nooit. Veel te zwaar). Heb er geen vaste datum/frequentie voor, maar zou het wel vaker moeten doen.



Verder heb ik nooit een 'grote schoonmaak'. Als er iets vies is, dan maak ik rest ook maar meteen schoon. De binnenkant van de kastjes maak ik bv. alleen schoon als er iets gevallen/kapot gegaan is. Als ik dan bezig ben doe ik de rest ook maar meteen. Zelfde geldt voor Keukenkastjes van binnen nooit. Tenzij er iets gevallen is of ik het wil reorganiseren, dan maak ik wel alles meteen schoon. En als ik wat vlekken op de buitenkant van een kastje zie, dan neem ik de rest ook even mee. Als er iets op het plafond zit, dan loop ik de rest ook meteen even na.
Liever elitair dan een pauper!
Hier geen grote schoonmaken, de dingen die je noemt worden periodiek gedaan en de schoonmaak is dan niet groter dan anders.
quote:south schreef op 29 januari 2016 @ 23:21:

[...]





Als de glazenwasser is geweest voor de buitenkant en ik zie dat het geen effect heeft gehad omdat de binnenkant nog (te) vuil is....



Haha! Exact dit!



@Juno: dat is wel heel erg inderdaad. Kan hij daar niet mee leren omgaan?



Wij hebben een schoonmaakster, die komt 3 uur in de week dan doet ze badkamer, wc, tafel aflappen, salontafel en nachtkastjes en stofzuigen en dweilen van het hele huis.

Soms stof ik de avond voor ze komt wat extra af of vraag ik haar een uurtje langer als bijv de keukenkastjes vanbinnen echt aan een beurt toe zijn, maar als ik heel eerlijk ben probeer ik, behalve aflappen na eten en de was zo weinig mogelijk zelf te doen. Werk 40 uur, doe in m'n weekend liever leuke dingen



Schoonmaakster wel echt nodig vanwege de katten, die maken echt bizar veel rommel (binnenkatten).
Alle reacties Link kopieren
Plafonds? Is de afgelopen 20 jaar niet in me opgekomen daar iets aan schoon te maken.

Een jaar of 2 geleden heb ik mijn keukenkastjes 'ns goed aangepakt, tot dusver mijn grote schoonmaak.
Shoot first, ask questions later!
Ik moet echt wel elke maand de stofraggen van mijn plafond zuigen. Doodmoe word je daarvan. Ik weet ook echt niet waar mijn stof vandaan komt, maar twee dagen nadat ik gestofzuigd heb vliegen de vlokken je alweer om de oren.
Ik heb echt nog nooit stof aan een plafond gezien. Alleen bij mensen met sierlijsten.

Wel webben, maar tegen die spinnenfreaks moet je gewoon een stel katten aanschaffen. Problem solved
Alle reacties Link kopieren
Spinnen vangen muggen, dus zijn nuttige beestjes in huis. Maar als 't te gek wordt met spinnenwebben wil ik ze ook wel 'ns weghalen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Spinnewebben liet ik ook wel zitten vanwege de nuttigheids factor. Maar die stoffige draden op het plafond en gestuckte muur moesten toch echt regelmatig weg. Spinnen die die zooi maakte zag ik nooit (en katten blijkbaar ook niet)...
quote:lux. schreef op 29 januari 2016 @ 23:45:

Ik heb echt nog nooit stof aan een plafond gezien. Alleen bij mensen met sierlijsten.

Wel webben, maar tegen die spinnenfreaks moet je gewoon een stel katten aanschaffen. Problem solved Mijn kat doet helemaal niks met spinnen
Oh mijn ene kat zit echt altijd op ze te loeren. En de vliegen, muggen en andere insecten die ze te pakken krijgt vreet ze ook op. Handy!
Alle reacties Link kopieren
Eh nooit? In mijn vorige huis heb ik acht jaar gewoond, en de keukenkastjes heb ik 1x gedaan (toen ik er kwam wonen). Toen ze leeg waten bij de verhuizing, zagen ze er nog steeds keurig uit. Als er iets knoeit, haal ik het natuurlijk wel gewoon direct weg.

Stofzuigen ed doe ik nooit zelf, daar komt 1x in de twee weken een schoonmaakster voor. Ik hoor regelmatig van mensen die dagelijks of om de dag stofzuigen, maar bij mij is een keer per twee weken echt genoeg. Ik heb geen kinderen of huisdieren, dat scheelt natuurlijk enorm.

En deuren afsoppen (waar ik hier laatst over las) doe ik ook nooit. Alleen als er iets vies is, omdat ik er met vieze handen tegenaan gekomen ben, maar niet als een soort routine of zo.
Alle reacties Link kopieren
Bijna elke 2 weken, moet zelfs vaker als het aan mij ligt. Heb een 'klein' kind (1,5 jaar) dat knoeit en een 'groot' kind (man) dat ook knoeit, en de troep niet ziet. En dan praat ik over de grote schoonmaak. Dus bank en kasten van plek, daaronder stofzuigen en dweilen. Daarna kasten binnen en buitenkant, meteem plafond erachter aan (spinnen probleem) gezien ik dan toch bezig ben doe ik maar meteen ook de rest.
Not just a three, it's a cherry blossom!
Volgens mij is de grote schoonmaak bedacht in de jaren 50, zodat vrouwen iets te doen hadden.
Alle reacties Link kopieren
De plafonds maak ik nooit schoon, het enige wat ik wel eens doe is stoffige spinnenraggen verwijderen. Achter meubels schoonmaken doe ik nooit: al mijn kasten hangen aan de muur of zijn voor de stevigheid verankerd aan de muur. Die laat ik dus lekker hangen. Kastdeuren maak ik schoon als ik er teveel vlekken op zie, de binnenkant alleen als ik ze eens een keertje uitruimen (een keer on de anderhalf jaar of zo). Dus nee, ik houd geen grote schoonmaak, ik zou niet weten waarom (buiten dat ik ook wel leukere dingen weet om mijn tijd mee te verdoen).
Alle reacties Link kopieren
quote:SakuraCherryBlossom schreef op 30 januari 2016 @ 06:25:

Bijna elke 2 weken, moet zelfs vaker als het aan mij ligt. Heb een 'klein' kind (1,5 jaar) dat knoeit en een 'groot' kind (man) dat ook knoeit, en de troep niet ziet. En dan praat ik over de grote schoonmaak. Dus bank en kasten van plek, daaronder stofzuigen en dweilen. Daarna kasten binnen en buitenkant, meteem plafond erachter aan (spinnen probleem) gezien ik dan toch bezig ben doe ik maar meteen ook de rest.



Huh?

Ik heb ook een klein kind en een man die rotzooi maakt en blind is voor troep, maar achter en in de kasten heb ik ze nog nooit zien knoeien. Het enige is dat ik onder en rond de tafel wat vaker dweil.
Alle reacties Link kopieren
1 of 2 x per jaar grote schoonmaak. Ik houd niet van ramen lappen. Ik doe het te weinig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven