Hoevaak was jij je beddengoed?

21-04-2015 16:06 121 berichten
Iehhhhw!! Ik hoorde toch zojuist een ranzig nieuwsbericht op de radio, kreeg acuut overal jeuk

Was er een onderzoekje gehouden onder studenten, afijn lees gewoon even zelf



PERSBERICHT 1 op de 5 Nederlandse studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand

Een op de vijf studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand. Dat blijkt uit onderzoek van de website Studenten.net onder 394 respondenten. Twintig procent van de respondenten gaf aan minder dan eens per maand zijn bed te verschonen, nog eens 19 procent gaf aan dat gemiddeld eens per maand te doen. Slechts 11 procent van de studenten doet het wekelijks.



Aanleiding voor de poll waren de resultaten van onderzoeksbureau YouGov onder Britse jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Daaruit bleek dat 37 procent van de Britse jongeren zijn beddengoed slechts één keer per maand verschoont. Onder Nederlandse jongeren ligt dit aantal dus nagenoeg gelijk met 39 procent die zijn bed maandelijks of nog minder vaak dan dat wast.



Het grootste deel van de studenten, 31 procent, verschoont zijn beddengoed om de twee weken. 19 procent om de drie weken. Slechts één procent van de Nederlandse studenten wast zijn beddengoed meer dan een keer per week.



Hoe vaak je je beddengoed dan wel zou moeten wassen?

De London School of Hygiene and Tropical Medicine vindt: eens per week. Je loopt het gevaar dat je bacteriën verspreidt, dus zou het wassen van je beddengoed net zo'n gewoonte moeten zijn als je handen en eten wassen. Overigens word je er niet per se ziek van als je wat langer onder je lakens meurt, maar je verkleint wel het risico. 's Nachts laat je veel huidcellen en zweet achter in je bed. Dat trekt weer huisstofmijten aan, die met hun uitwerpselen astma, jeukende ogen en rinitis (een neusaandoening) kunnen veroorzaken.



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Ik ben zwaar allergisch voor huisstofmijt en verwissel/was mijn beddengoed elke week. Maar ik kan mij niet anders herinneren dat ik dat altijd deed al, ook toen ik een tiener was. Nu moet het alleen dus. Ik vind het lekker om onder een fris dekbed te slapen, maar vind het ook hygiënischer ivm zweten, huidschilfers ed. Wil gewoon niet wekenlang in mijn eigen (en die van vriend en hij in die van zijn eigen) viezigheid slapen



Hoe zit het bij jullie?
Hmm, ik twijfel of het hoe vaak is of hoevaak. Aangezien ik een frequentie bedoel....Weet iemand vast het antwoord op
Ik 1 keer in de 2 weken .
Ik verschoon mijn bed ( ben alleen wonende) netjes iedere week. Niets lekkerder dan een fris bed.
Meestal één keer in de twee weken, soms ééns per week. En volgens mij is het "hoe vaak"
Ik 1 keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Je spellingcontrole heeft daar al een antwoord op. Hoevaak is geen woord.
Alle reacties Link kopieren
In de zomer sowieso 1x per week (soms vaker want ik vind schoon beddengoed erg fijn). In de winter ongeveer 1x per 2 weken.
Alle reacties Link kopieren
Minimaal 1x per week verschoon ik het bed. Niets is lekkerder dan onder een schoon dekbed te kruipen. In de zomer soms 2x per week ivm zweten.
Alle reacties Link kopieren
1x per week
.
Meestal eens per twee weken en soms vaker als ik me vies voel. Toen ik student was kan het best eens voorgekomen zijn dat ik het eens per drie weken of eens per vier weken deed. Ook al vond ik een schoon bed heerlijk schoot het er dan bij in door feestjes, uitslapen, sporten, school en andere dingen waar ik een hogere prioriteit aangaf op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
1 keer per week, soms 1,5 week als het om wat dan voor reden niet is gedaan.
1x per week.

Schoon beddengoed is heerlijk!
1x per week en in de zomer vaker

niks zo lekker als frisgedouched in een schoon bed kruipen, dat je slaapkamer al naar wasmiddel ruikt als je de deur open doet



het is dat het zo'n rotklus is, vooral dat grote dekbed in die hoes te schudden, anders zou ik het elke dag doen, heerlijk
Alle reacties Link kopieren
1x per week.
Tijdens mijn studententijd sliep ik trouwens altijd de ene week aan de ene kant van het bed en de volgende week aan de andere kant. haha
Alle reacties Link kopieren
Elke zondag
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me herinneren dat ik als student niet echt blij was met die grote lappen was. Of het moest mee in de tas, trein naar mijn ouders, of ik had zo'n mini campingwas machine ding waar je heet water in moest gooien en die dan met pijn en moeite 1 laken voor me kon wassen.

Ik weet niet hoe vaak ik mijn bed toen verschoonde maar ik kan me voorstellen dat het iets minder vaak was dan de '' ieuw-minder-dan-1-keer-per-week-is-goor" gemeente op prijs stelt.

En nu; zo min mogelijk, soms verschoon ik tussendoor een kussensloop of een onderlaken. Ik moet er twee dagen van revalideren, dus laat maar.
Alle reacties Link kopieren
oh, en dat ik in een rolstoel zit heeft niet te maken met te weinig bed verschonen, ben verder hartstikke gezond
Alle reacties Link kopieren
Een keer in de twee weken. Deden m'n ouders toen ik kind was, heb ik als student altijd gedaan, en doe ik nu nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
1x per week. In mijn studententijd trouwens minder vaak (misschien soms inderdaad wel 1x per maand ). Moet er wel bij zeggen dat ik in die tijd ook vaak elders (bij vriendje, vriendinnen, ouders) sliep, dan wordt je bed ook minder snel vies natuurlijk.
quote:minnim schreef op 21 april 2015 @ 16:21:

Een keer in de twee weken. Deden m'n ouders toen ik kind was, heb ik als student altijd gedaan, en doe ik nu nog steeds.ik ook
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 21 april 2015 @ 16:18:

Elke zondag Ik ook
2x per week in de zomer periode, in de koude periode 1 maal per week.
Alle reacties Link kopieren
Elke week.

Op maandag een fris schoon bed, heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven