Hoevaak was jij je beddengoed?

21-04-2015 16:06 121 berichten
Iehhhhw!! Ik hoorde toch zojuist een ranzig nieuwsbericht op de radio, kreeg acuut overal jeuk

Was er een onderzoekje gehouden onder studenten, afijn lees gewoon even zelf



PERSBERICHT 1 op de 5 Nederlandse studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand

Een op de vijf studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand. Dat blijkt uit onderzoek van de website Studenten.net onder 394 respondenten. Twintig procent van de respondenten gaf aan minder dan eens per maand zijn bed te verschonen, nog eens 19 procent gaf aan dat gemiddeld eens per maand te doen. Slechts 11 procent van de studenten doet het wekelijks.



Aanleiding voor de poll waren de resultaten van onderzoeksbureau YouGov onder Britse jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Daaruit bleek dat 37 procent van de Britse jongeren zijn beddengoed slechts één keer per maand verschoont. Onder Nederlandse jongeren ligt dit aantal dus nagenoeg gelijk met 39 procent die zijn bed maandelijks of nog minder vaak dan dat wast.



Het grootste deel van de studenten, 31 procent, verschoont zijn beddengoed om de twee weken. 19 procent om de drie weken. Slechts één procent van de Nederlandse studenten wast zijn beddengoed meer dan een keer per week.



Hoe vaak je je beddengoed dan wel zou moeten wassen?

De London School of Hygiene and Tropical Medicine vindt: eens per week. Je loopt het gevaar dat je bacteriën verspreidt, dus zou het wassen van je beddengoed net zo'n gewoonte moeten zijn als je handen en eten wassen. Overigens word je er niet per se ziek van als je wat langer onder je lakens meurt, maar je verkleint wel het risico. 's Nachts laat je veel huidcellen en zweet achter in je bed. Dat trekt weer huisstofmijten aan, die met hun uitwerpselen astma, jeukende ogen en rinitis (een neusaandoening) kunnen veroorzaken.



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Ik ben zwaar allergisch voor huisstofmijt en verwissel/was mijn beddengoed elke week. Maar ik kan mij niet anders herinneren dat ik dat altijd deed al, ook toen ik een tiener was. Nu moet het alleen dus. Ik vind het lekker om onder een fris dekbed te slapen, maar vind het ook hygiënischer ivm zweten, huidschilfers ed. Wil gewoon niet wekenlang in mijn eigen (en die van vriend en hij in die van zijn eigen) viezigheid slapen



Hoe zit het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 21 april 2015 @ 16:18:

Elke zondag Hier nog 1
I'm a goal digger.
Wanneer ik het nodig vind. Dat kan twee keer in de week zijn, maar ook eens in de twee weken. Ik was iets omdat het vies is, niet omdat het zondag is
Ik heb gevraagd of Mod de topictitel wilt veranderen
Hier 1x per week. Ik kan dan ook niet 'vies' in bed duiken, moet dan eerst nog even fris gedouched zijn...lekker ruikend mijn bedje in
Ik elke vrijdag of zaterdag haha! Grappig dat veel mensen een vaste dag hebben



Maar heb al soort van een antwoord op de vraag: zijn wij zo schoon of studenten zo vies. Maar het heeft dus denk ik met de leeftijd/levensperiode te maken?



@Kersenpit

Ik heb dat ook
Elke zondag! Zomer soms vaker, niets gaat boven een fris gewassen bedje!
Alle reacties Link kopieren
Als 't gaat onaangenaam gaat ruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 21 april 2015 @ 16:13:

Minimaal 1x per week verschoon ik het bed. Niets is lekkerder dan onder een schoon dekbed te kruipen. In de zomer soms 2x per week ivm zweten.Dit. Plus dat ik mijn sloop ook nog wel eens na een paar dagen ververs. Lekker fris!
Alle reacties Link kopieren
1 x in de week tijdens mijn grote schoonmaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schabolleke schreef op 21 april 2015 @ 16:37:

Wanneer ik het nodig vind. Dat kan twee keer in de week zijn, maar ook eens in de twee weken. Ik was iets omdat het vies is, niet omdat het zondag is Dit dus. Als vriend in het buitenland is gaat het langer mee dan wanneer hij er is. Ik verschoon als het muffig wordt. Dat kan best eens 3 weken duren.
.
Minimaal één, soms twee keer per week.

De kinderbedden één keer per week.



(mijn moeder is er eentje die meer dan één keer per maand niet nodig vindt, brrr, was toch blij toen ik op mezelf ging wonen en dat soort dingen zelf kon beslissen. Maar schoonmaken doe ik sowieso meer dan mijn moeder deed (en alsnog zou het nog vele malen schoner/opgeruimder kunnen zijn in mijn huis))
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij staat dit onderwerp pas op de agenda in juni.



En bed verschonen vind ik zwaar overrated. 1x per maand? Absurd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Schabolleke schreef op 21 april 2015 @ 16:37:

Wanneer ik het nodig vind. Dat kan twee keer in de week zijn, maar ook eens in de twee weken. Ik was iets omdat het vies is, niet omdat het zondag is

Maar hoe bepaal je dat dan? Want beddengoed wordt maar zelden echt vies, tenzij je alles wit hebt bv.



Ik verschoon dus wel omdat het zondag is
Alle reacties Link kopieren
Ah was het weer tijd voor het beddengoedwastopic? Zal ik vast het hoe-vaak-was-je-je-handoeken-topic openen dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:ainne schreef op 21 april 2015 @ 16:56:

Ah was het weer tijd voor het beddengoedwastopic? Zal ik vast het hoe-vaak-was-je-je-handoeken-topic openen dan?GMTA
quote:ainne schreef op 21 april 2015 @ 16:56:

Ah was het weer tijd voor het beddengoedwastopic? Zal ik vast het hoe-vaak-was-je-je-handoeken-topic openen dan?
quote:Raldy schreef op 21 april 2015 @ 16:43:

Als 't gaat onaangenaam gaat ruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 21 april 2015 @ 16:56:

[...]



Maar hoe bepaal je dat dan? Want beddengoed wordt maar zelden echt vies, tenzij je alles wit hebt bv.



Ik verschoon dus wel omdat het zondag is Precies mijn gedachte. Allemaal hier thuis erg last van huisstofmijt, dus dan gaan we de snotterigheid en niesbuien lekker voor zijn met tijdig het bed verschonen. Als het ruikt, is het al 'te laat', dan zijn we beiden aan het niezen. Nu heb ik een eczeemhuid, dus zeer droog, dan zal het misschien erger zijn met de huisstofmijt?
Als je het gaat "ruiken" vind ik het te laat....
Weet je wat het is, toen ik student was... toen sliep ik gewoon heel vaak niet thuis. Ik sliep meestal bij mijn vriend, en als ik niet bij mijn vriend (nu man) sliep, sliep ik bij een vriendinnetje, mijn zusje, mijn moeder... Kwam voor dat ik 3 nachten van de maand thuis sliep. Maakte ik me echt niet druk om mijn lakens



Nu slaap ik maar heel zelden niet thuis en liggen er ook nog altijd 2 in bed, en 2 katten, dus nu is 1x per week wel echt nodig. Oh wacht, ik ben nu nog steeds student trouwens dat was ik even vergeten.



Maar toen ik nog het studentenleven leidde bedoel ik
Alle reacties Link kopieren
1x per week. met griep, verkoudheid of veel zweten (zomer) vaker. En ik was gekleurd of donker beddengoed op 60 graden, witte lakens en hoeslakens eens per maand op 90 graden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ainne schreef op 21 april 2015 @ 16:56:

Ah was het weer tijd voor het beddengoedwastopic? Zal ik vast het hoe-vaak-was-je-je-handoeken-topic openen dan?Ik dacht precies hetzelfde, is het alleen niet hoe HEET was jij je handdoeken?
quote:ainne schreef op 21 april 2015 @ 16:56:

Ah was het weer tijd voor het beddengoedwastopic? Zal ik vast het hoe-vaak-was-je-je-handoeken-topic openen dan?Ik had wel al de zoekfunctie gebruikt om te kijken of er niet al soortgelijk topic bestond. Maar blijkbaar dus een terugkomend topic
quote:lionlily schreef op 21 april 2015 @ 16:58:

[...]

Precies mijn gedachte. Allemaal hier thuis erg last van huisstofmijt, dus dan gaan we de snotterigheid en niesbuien lekker voor zijn met tijdig het bed verschonen. Als het ruikt, is het al 'te laat', dan zijn we beiden aan het niezen. Nu heb ik een eczeemhuid, dus zeer droog, dan zal het misschien erger zijn met de huisstofmijt?Haha Lionlily
Alle reacties Link kopieren
2 keer per week, 3 keer in de week met warm weer.



Ainne, hopen jij het handdoeken topic maar, hebben we dat ook vast gehad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven