Hoevaak was jij je beddengoed?

21-04-2015 16:06 121 berichten
Iehhhhw!! Ik hoorde toch zojuist een ranzig nieuwsbericht op de radio, kreeg acuut overal jeuk

Was er een onderzoekje gehouden onder studenten, afijn lees gewoon even zelf



PERSBERICHT 1 op de 5 Nederlandse studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand

Een op de vijf studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand. Dat blijkt uit onderzoek van de website Studenten.net onder 394 respondenten. Twintig procent van de respondenten gaf aan minder dan eens per maand zijn bed te verschonen, nog eens 19 procent gaf aan dat gemiddeld eens per maand te doen. Slechts 11 procent van de studenten doet het wekelijks.



Aanleiding voor de poll waren de resultaten van onderzoeksbureau YouGov onder Britse jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Daaruit bleek dat 37 procent van de Britse jongeren zijn beddengoed slechts één keer per maand verschoont. Onder Nederlandse jongeren ligt dit aantal dus nagenoeg gelijk met 39 procent die zijn bed maandelijks of nog minder vaak dan dat wast.



Het grootste deel van de studenten, 31 procent, verschoont zijn beddengoed om de twee weken. 19 procent om de drie weken. Slechts één procent van de Nederlandse studenten wast zijn beddengoed meer dan een keer per week.



Hoe vaak je je beddengoed dan wel zou moeten wassen?

De London School of Hygiene and Tropical Medicine vindt: eens per week. Je loopt het gevaar dat je bacteriën verspreidt, dus zou het wassen van je beddengoed net zo'n gewoonte moeten zijn als je handen en eten wassen. Overigens word je er niet per se ziek van als je wat langer onder je lakens meurt, maar je verkleint wel het risico. 's Nachts laat je veel huidcellen en zweet achter in je bed. Dat trekt weer huisstofmijten aan, die met hun uitwerpselen astma, jeukende ogen en rinitis (een neusaandoening) kunnen veroorzaken.



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Ik ben zwaar allergisch voor huisstofmijt en verwissel/was mijn beddengoed elke week. Maar ik kan mij niet anders herinneren dat ik dat altijd deed al, ook toen ik een tiener was. Nu moet het alleen dus. Ik vind het lekker om onder een fris dekbed te slapen, maar vind het ook hygiënischer ivm zweten, huidschilfers ed. Wil gewoon niet wekenlang in mijn eigen (en die van vriend en hij in die van zijn eigen) viezigheid slapen



Hoe zit het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:noopes schreef op 21 april 2015 @ 16:59:

1x per week. met griep, verkoudheid of veel zweten (zomer) vaker. En ik was gekleurd of donker beddengoed op 60 graden, witte lakens en hoeslakens eens per maand op 90 graden.



En gaat het dan in de droger of is dat onzin en verspilling?
.
quote:lux. schreef op 21 april 2015 @ 16:59:

Weet je wat het is, toen ik student was... toen sliep ik gewoon heel vaak niet thuis. Ik sliep meestal bij mijn vriend, en als ik niet bij mijn vriend (nu man) sliep, sliep ik bij een vriendinnetje, mijn zusje, mijn moeder... Kwam voor dat ik 3 nachten van de maand thuis sliep. Maakte ik me echt niet druk om mijn lakens



Nu slaap ik maar heel zelden niet thuis en liggen er ook nog altijd 2 in bed, en 2 katten, dus nu is 1x per week wel echt nodig. Oh wacht, ik ben nu nog steeds student trouwens dat was ik even vergeten.



Maar toen ik nog het studentenleven leidde bedoel ik Ik zou met zo'n levensstijl ook niet elke week verschonen,maar wel wanneer ik dan een keer thuis sliep na een lange tijd. Of ben ik gewoon verse-beddengoed obsessed
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 16:55:

Volgens mij staat dit onderwerp pas op de agenda in juni.



En bed verschonen vind ik zwaar overrated. 1x per maand? Absurd.Precies. Eénmaal in het half jaar is meer dan voldoende. Als het echt te erg wordt, draai ik mijn donsdeken om. Dan kan de andere kant luchten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 21 april 2015 @ 16:58:

Als je het gaat "ruiken" vind ik het te laat....
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 21 april 2015 @ 17:04:

[...]



Precies. Eénmaal in het half jaar is meer dan voldoende. Als het echt te erg wordt, draai ik mijn donsdeken om. Dan kan de andere kant luchten.Ha, dank voor de tip.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik denk dat ik 't eens per 2-3 weken doe; hangt ook een beetje af van hoe vol mijn wasmachine is en of het buiten goed weer is om 't te laten drogen. Op het rek in de berging duurt het daaaagen, dus droog weer is wel zo handig. Schoon beddegoed is heerlijk, maar ik heb er geen ritme in zitten dus het is maar net wanneer ik er zat van ben. Dan haal ik alles 's ochtends direct af, zodat ik mezelf dwing om 't 's avonds ook weer op te maken (rotklus).
Alle reacties Link kopieren
ik was mijn beddengoed 1 keer per week. het is lekker om iederekeer in een frisse schone bed te slapen.
Alle reacties Link kopieren
1X per week
Oei, ik doe dat 1x per 3 weken, denk ik
Eens per 2 weken. De ene week ons bed, andere week dochters bed soms een keer extra, als ik ziek ben bv. Maar ik heb een tweepersoons dekbed, dus die overtrekken zijn niet heel handig en heb gewoon ook geen zin om het vaker te verschonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 21 april 2015 @ 16:19:

Ik kan me herinneren dat ik als student niet echt blij was met die grote lappen was. Of het moest mee in de tas, trein naar mijn ouders, of ik had zo'n mini campingwas machine ding waar je heet water in moest gooien en die dan met pijn en moeite 1 laken voor me kon wassen.

Ik weet niet hoe vaak ik mijn bed toen verschoonde maar ik kan me voorstellen dat het iets minder vaak was dan de '' ieuw-minder-dan-1-keer-per-week-is-goor" gemeente op prijs stelt.Precies, ik snap dit bericht wel. Ik had een vreselijk oude wasmachine, het laatste jaar alleen een emmer en geen plek om was op te hangen, behalve aan een geopend raam. Ik weet wel zeker dat ik het niet elke week waste. Af en toe nam ik wat was mee naar mijn schoonmoeder, die het dan met veel liefde voor mij waste en streek.
Alle reacties Link kopieren
Uit de OP:



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Leest niemand dit? Blijkbaar is 1x per 6 weken voldoende wanneer je last hebt van huisstofmijt, dus waarom zou je het dan elke week doen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 21 april 2015 @ 17:01:

[...]





Haha Lionlily Wat zeg ik nou voor grappigs
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 17:24:

Uit de OP:



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Leest niemand dit? Blijkbaar is 1x per 6 weken voldoende wanneer je last hebt van huisstofmijt, dus waarom zou je het dan elke week doen?Advies van de kno-arts, in het geval van mijn man, eerder deden het iets minder vaak, 1x anderhalve week ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 16:55:

Volgens mij staat dit onderwerp pas op de agenda in juni.



En bed verschonen vind ik zwaar overrated. 1x per maand? Absurd.



Da's nog te veel.

Ik slaap altijd de eeerste 2 weken links, dan twee weken rechts, dan twee weken met mijn hoofd op het voeteneind links en dan nog twee weken rechts. En moet ik nodig een weekje op vakantie.
óu sont les neiges d'antan

1x per week
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 17:24:

Uit de OP:



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Leest niemand dit? Blijkbaar is 1x per 6 weken voldoende wanneer je last hebt van huisstofmijt, dus waarom zou je het dan elke week doen?Pfoe dat is wel weinig. Maar dat red ik sowieso niet vanwege them cats met die haren moet wel elke week. Als ik hen niet had zou ik het denk ik niet zo heel vaak verschonen. Nu wassen we ook het dekbed zelf regelmatig, want de kitten heeft nog wel eens 'ongelukjes'.
Alle reacties Link kopieren
Student hier. Ligt er een beetje aan hoe vaak ik in het bed slaap (wissel tussen 3), maar toch wel elke week/10 dagen gaat het in de was. Maar ik ben dan ook een behoorlijke schoonmaakfreak. Dat bericht is trouwens al erg oud.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 21 april 2015 @ 17:29:

[...]





Da's nog te veel.

Ik slaap altijd de eeerste 2 weken links, dan twee weken rechts, dan twee weken met mijn hoofd op het voeteneind links en dan nog twee weken rechts. En moet ik nodig een weekje op vakantie.

Dit!

Maar in plaats van op vakantie gaan, draai ik het dekbed binnenste buiten (dat zie je bijna niet, daar heb ik `m op uitgekozen). En dan dus weer links liggen, rechts, op z`n kop 2 x.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 21 april 2015 @ 17:29:

[...]





Da's nog te veel.

Ik slaap altijd de eeerste 2 weken links, dan twee weken rechts, dan twee weken met mijn hoofd op het voeteneind links en dan nog twee weken rechts. En moet ik nodig een weekje op vakantie.

Slaap je niet overdwars? Want dat geeft een verdubbeling van de tijd, kun je al die posities gewoon weer 2 weken overdwars doen.

En dan nog diagonaal.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kussenslopen en matrashoezen eens per week, dekbedovertrek 1x per 2 weken
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook zomaar dat 1 op de 5 studenten niet iedere nacht in zijn /haar bed slaapt en dan word het dus al om de twee weken
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 17:24:

Uit de OP:



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Leest niemand dit? Blijkbaar is 1x per 6 weken voldoende wanneer je last hebt van huisstofmijt, dus waarom zou je het dan elke week doen?



Omdat ik vind dat fris beddengoed veel lekkerder slaapt. En ik graag lekker slaap.



En daarnaast vind ik het onhygiënisch om zo weinig te verschonen gezien zweten en nachtelijke lichaamsbeweging vind ik minimaal één keer per week prettig.



Het gaat mij er niet om wat aangeraden is, maar om wat ik prettig vind.
Alle reacties Link kopieren
Nee, de vraag is: hoe vaak gebruik je een handdoek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 17:47:

[...]



Slaap je niet overdwars? Want dat geeft een verdubbeling van de tijd, kun je al die posities gewoon weer 2 weken overdwars doen.

En dan nog diagonaal.Zou kunnen. Maar mijn Alzheimer kan het dan niet meer onthouden .
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven