Hoevaak was jij je beddengoed?

21-04-2015 16:06 121 berichten
Iehhhhw!! Ik hoorde toch zojuist een ranzig nieuwsbericht op de radio, kreeg acuut overal jeuk

Was er een onderzoekje gehouden onder studenten, afijn lees gewoon even zelf



PERSBERICHT 1 op de 5 Nederlandse studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand

Een op de vijf studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand. Dat blijkt uit onderzoek van de website Studenten.net onder 394 respondenten. Twintig procent van de respondenten gaf aan minder dan eens per maand zijn bed te verschonen, nog eens 19 procent gaf aan dat gemiddeld eens per maand te doen. Slechts 11 procent van de studenten doet het wekelijks.



Aanleiding voor de poll waren de resultaten van onderzoeksbureau YouGov onder Britse jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Daaruit bleek dat 37 procent van de Britse jongeren zijn beddengoed slechts één keer per maand verschoont. Onder Nederlandse jongeren ligt dit aantal dus nagenoeg gelijk met 39 procent die zijn bed maandelijks of nog minder vaak dan dat wast.



Het grootste deel van de studenten, 31 procent, verschoont zijn beddengoed om de twee weken. 19 procent om de drie weken. Slechts één procent van de Nederlandse studenten wast zijn beddengoed meer dan een keer per week.



Hoe vaak je je beddengoed dan wel zou moeten wassen?

De London School of Hygiene and Tropical Medicine vindt: eens per week. Je loopt het gevaar dat je bacteriën verspreidt, dus zou het wassen van je beddengoed net zo'n gewoonte moeten zijn als je handen en eten wassen. Overigens word je er niet per se ziek van als je wat langer onder je lakens meurt, maar je verkleint wel het risico. 's Nachts laat je veel huidcellen en zweet achter in je bed. Dat trekt weer huisstofmijten aan, die met hun uitwerpselen astma, jeukende ogen en rinitis (een neusaandoening) kunnen veroorzaken.



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Ik ben zwaar allergisch voor huisstofmijt en verwissel/was mijn beddengoed elke week. Maar ik kan mij niet anders herinneren dat ik dat altijd deed al, ook toen ik een tiener was. Nu moet het alleen dus. Ik vind het lekker om onder een fris dekbed te slapen, maar vind het ook hygiënischer ivm zweten, huidschilfers ed. Wil gewoon niet wekenlang in mijn eigen (en die van vriend en hij in die van zijn eigen) viezigheid slapen



Hoe zit het bij jullie?
quote:Lovestar schreef op 21 april 2015 @ 16:41:



Maar heb al soort van een antwoord op de vraag: zijn wij zo schoon of studenten zo vies. Maar het heeft dus denk ik met de leeftijd/levensperiode te maken?





Of mensen die het weinig wassen durven niet meer te reageren



Ik was het ook niet zo heel vaak (denk iets van 1 keer in de maand), ligt een beetje aan mijn bui, en aan het feit dat ik geen droger heb en het dus aan de waslijn moet en ik dat een heel gedoe vind.



Maar is dit niet net zoiets als het al dan niet iedere dag douchen? Eigenlijk hoeft dat helemaal niet (voor je huid schijnt het ronduit slecht te zijn) maar toch doen we het met z'n allen omdat het anders "vies" is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijn5 schreef op 21 april 2015 @ 17:57:

[...]

Maar is dit niet net zoiets als het al dan niet iedere dag douchen? Eigenlijk hoeft dat helemaal niet (voor je huid schijnt het ronduit slecht te zijn) maar toch doen we het met z'n allen omdat het anders "vies" is.Ja en de chemische geur van waspoeder of wasverzachter wordt als 'schoon' ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Nu eens in de 2 weken, als student denk ik eens per 4-5 weken. Deels omdat ik niet alle nachtem thuis sliep maar vooral omdat ik vond dat ik wel wat beters te doen had en geen zin had om mn kamer vol te hangen met lakens om te drogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 1x per 2 weken helemaal geweldig vinden van mezelf, maar no way dat ik daar ooit aan kom Ik vind het een rotkarwei en de tijd gaat serieus ZÓ snel; voordat ik het weet zijn er opeens 3 weken voorbij
Live and let live ♧
Alle reacties Link kopieren
Ik verschoon de bedden als ze vies zijn. Met veel zweten oid na 3 dagen en soms na 2 of 3 weken. Zolang het fris ruikt vind ik het wel best.
Alle reacties Link kopieren
1x in de 2 weken

bij de kinderen soms vaker
A woman with class is timeless
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 21 april 2015 @ 16:58:

Als je het gaat "ruiken" vind ik het te laat.... Waarom te laat? Ik vind het onzin om iets te gaan wassen als het nog schoon is. Bovendien kan ik goed ruiken.
Elke week. Kussenslopen vervang ik vaker. Ik heb een beddengoedobsessie.

Het beddengoed moet spierwit zijn en het liefst strak gestreken.
Alle reacties Link kopieren
Wekelijks!

Zeker in de zomer, wanneer de was buiten kan drogen.

Dan voel ik me een überhuisvrouw, met draden vol was die wapperend in de tuin hangt te drogen.
conversation = awareness
quote:doornroosje9 schreef op 21 april 2015 @ 17:06:

[...]



[afbeelding]
*stampt hier met vuile voeten binnen*



Schiet mij maar neer ...



1 keer om de 4 weken ongeveer.

Nooit anders gewend geweest bij mijn ouders.



(En dan klaagt mijn man - die de nieuwe hoes rond het dekbed mag zien te krijgen - nog dat ik de lakens "zo vaak" was. Ik zal hem bij de volgende zeurpartij dit topic laten lezen.)
quote:lilapie schreef op 21 april 2015 @ 17:16:

Oei, ik doe dat 1x per 3 weken, denk ik Niet goed? Je moet doen waar jij je goed bij voelt
Ik was 1 keer per 3 weken ongeveer, maar ik verschoon wel elke week het bed
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 17:24:

Uit de OP:



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Leest niemand dit? Blijkbaar is 1x per 6 weken voldoende wanneer je last hebt van huisstofmijt, dus waarom zou je het dan elke week doen?Omdat ik een fris bedje lekker vind En gewoon gek ben in mijn hoofd. Na een week denk ik dat ik tussen de beestjes/poep lig haha!
quote:lionlily schreef op 21 april 2015 @ 17:25:

[...]





Wat zeg ik nou voor grappigs We zeiden een paar pagina's terug precies hetzelfde
quote:Raldy schreef op 21 april 2015 @ 18:14:

[...]



Waarom te laat? Ik vind het onzin om iets te gaan wassen als het nog schoon is. Bovendien kan ik goed ruiken.Maar als je het ruikt, is het dan nog schoon?
quote:Mietrot schreef op 21 april 2015 @ 18:52:

*stampt hier met vuile voeten binnen*



Schiet mij maar neer ...



1 keer om de 4 weken ongeveer.

Nooit anders gewend geweest bij mijn ouders.



(En dan klaagt mijn man - die de nieuwe hoes rond het dekbed mag zien te krijgen - nog dat ik de lakens "zo vaak" was. Ik zal hem bij de volgende zeurpartij dit topic laten lezen.)Op zich prima toch? Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt
Alle reacties Link kopieren
Doorgaans eens per 2-3 weken, want ik ga frisgewassen m'n bedje in. In geval van een bedpartner, seks, of griep minstens 1 keer per week.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 21 april 2015 @ 17:02:

[...]





En gaat het dan in de droger of is dat onzin en verspilling?Ook de droger in... beddengoed en handdoeken zijn de vaste gebruikers van de droger (sorry!)
Alle reacties Link kopieren
Iedere week wordt het bed verschoond. Vaste prik.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 21 april 2015 @ 19:04:

[...]



We zeiden een paar pagina's terug precies hetzelfde Oh haha! Kijk aan, even gemist
Alle reacties Link kopieren
1x in de 2 weken verschoon ik mijn bed
..
Alle reacties Link kopieren
Toen ik puber was vaak weken niet. Moest het natuurlijk zelf verschonen en daar had ik gewoon heel obstinaat geen zin in.

Nu meestal elke 2/3 weken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 21 april 2015 @ 19:08:

[...]





Maar als je het ruikt, is het dan nog schoon?Nee, natuurlijk niet, dan is het tijd om te verschonen.
Alle reacties Link kopieren
Iedere week, hoewel ik net het bed van mijn zoon zag en me realiseerde dat het wel eens 3/4 weken geleden kan zijn dat ik de kinderbedden verschoonde...
en me vriend die wilt ook nog wat zegge

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven