Hoeveel spaargeld na uit huis gaan?

22-11-2007 15:36 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Ik ben aan het sparen om op mezelf te gaan, maar ik vraag me al een tijdje af wat nou een redelijk bedrag is aan spaargeld om op jezelf mee te gaan (of je nou gaat huren of kopen).



Ik wil naast geld voor inboedel, uitzet, schilderen, vloer leggen enz ook geld opzij leggen voor onvoorziene kosten als ik op mezelf zit zoals autokosten, extra energiekosten



Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie uit huis gingen of in ieders geval een huis gingen kopen of huren?



Ik zat zelf te denken om ongeveer tot in ieders geval ¤ 14.000 te gaan sparen. Dat betekent dat ik nog ¤ 5.000 moet sparen, maar ik wil pas over een jaartje uit huis, dus dat denk ik wel te gaan redden op zich. Ik ben nu single en ik ga er maar vanuit dat ik alleen ga wonen.



Thanx :)
Alle reacties Link kopieren
toen ik op kamers ging had ik ongeveer ¤ 3800 of (ik weet niet eens meer wat het in guldens was). Maar dat stond vast tot mijn 21 dus kon ik niet bij, ook niet erg. tijdens studententijd niet echt veel gespaard.

Ik ben begonnen met allemaal krijgertjes en ieder jaar kocht ik iets groots, jaar 1 een tv en video recorder, jaar twee een twee persoonsbed, jaar drie een goede koelkast, jaar vier een computer, jaar vier een bank, jaar vijf een wasmachine etc etc.

En een jaar geleden kocht ik een huis en het enige wat ik nieuw heb gekocht is een eettafel en stoelen. Naast een nieuwe keuken, cv ketel, extra electra, nieuwe plafonds en ga zo maar door. Maar omdat ik ieder jaar zelf wat heb aangeschaft woon ik nu niet in een showroom. Want daar houd ik niet zo van. En ik heb mijn spaargeld (natuurlijk doorgespaard) geïnvesteerd in mijn huis ipv in meubels. Maar ik kan me voorstellen dat je wanneer je de kans krijgt dat je spaar, mijn broertje, 24, woont nog thuis en spaart per jaar ¤ 12.000! dat wil ik ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook niks,ik was 18 en zat nog op de havo en mijn vriend was 23 en hij werkte wel maar ook wij gingen elke week op stap.

We hebben ieder van thuis een matras en dekbed en kussen meegenomen en de rest her en der gekregen en later bij elkaar gespaard.
Alle reacties Link kopieren
female20 schreef op 22 november 2007 @ 16:06:

Dus bijna iedereen tot nu toe had (praktisch) niks! Das knap... Voor diegene die op kamers gingen begrijp ik het wel, dan heb je niet veel nodig.



Als ik uit huis ga, wil ik het toch wel graag in 1 x goed doen. Niet dat ik dure meubels nodig heb, maar wel gewoon Ikea-meubels of goede tweede handse. Een wasmachine, droger, magnetron, tweede tv voor op de slaapkamer en eventueel een koelkast indien nodig.




Crisis, wat een luxe... ja, als je dat allemaal gelijk wilt, dan moet je wel sparen inderdaad....



Je moet toch ook altijd wat te wensen overlaten?
Alle reacties Link kopieren
Met 22 jaar hebben we een nieuwbouwwoning gekocht,met 23 jaar was het klaar en gingen we samenwonen (woonden nog thuis).

Allebei een goed inkomen en allebei ca 15000 gulden aan de inrichting gespendeerd,vloeren,meubels,keukeninrichting,wasdroger etc,die 30000 gulden was ook helemaal op.Maar we hadden gewoon mazzel op die leeftijd,de meesten hadden een inkomen wat de helft of nog minder van ons inkomen was.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook meteen 'echt op mezelf gaan wonen (mooie uitdrukking :-p). Ik had ongeveer 5000 euro gespaard, en dat was voor de inrichting (geen dure meubels uitgezocht, haha), vloerbedekking, wasmachine, oven, en de opstart kosten van vanalles (telefoonaansluiting, electriciteit, verzekeringen van het huis etc.). Ik moet eerlijk zegen dat het van minder ook wel gekund had hoor, maar ik had het geld nou eenmaal (gespaard), dus kon ik die gordijnen uitzoeken die ik graag wilde ipv de allergoedkoopste. En ik heb een koophuis, als je gaat huren heb je wat minder nodig, dan hoef je geen notaris te betalen, en opstalverzekering etc..

Ik had wel al een paar jaar vaak dingetjes voor mijn verjaardag en Sinterklaas gevraagd. Geen wasmachines of zo natuurlijk, maar gewoon glazen, borden, pannen, dekbedovertrekken die ik leuk vond etc. Dat lijkt niet zo veel, maar al die dingen bij elkaar kosten toch best veel geld, dus scheelde het dat ik dat al had. Bovendien zijn dat ook dingen ie niet zo heel leuk zijn om geld aan uit te geven. Ik zoek liever een leuke stoel uit dan een paar opscheplepels....



Ik denk dat het heel erg een kwestie van je eigen wensen is. Je kunt het voor bijna niks doen als je veel krijgt en zo, of je kunt hele dure design uitzoeken en dan ben je zo 25.000 verder. Of iets er tussen in natuurlijk.....
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een bedragen. Ok ik gaf alles uit aan mijn paard toendertijd, is ook duur natuurlijk (en anders had ik een autootje gekocht ervan, was duidelijk niet zo spaarderig haha). Verder boeide me de inrichting enzo niet. Ik ging op kamers, allemaal tweedehands dingetjes meegenomen (of gewoon nog van mijn kamer van bij mijn ouders) of daar ter plekke geregeld. Als je rondvraagt hebben heel veel mensen nog allerlei spul liggen wat prima is voor een starter/student of gewoon van de kringloopwinkel natuurlijk.



Toen samenwonen met vriend in zijn flatje, moesten er zelfs veel dingen weg want het was daar erg klein. Toen samen een beetje gespaard en samen een huis gekocht maar de nieuwe keuken zit in de hypotheek bv en verder in de loop der jaren dingen bij elkaar geschraapt. Maar het is hier wel gezellig hoor ook al passen sommige dingen niet zo bij elkaar ;-) Mijn zus heeft ook bv veel (soms zelfs gratis!) van Marktplaats gehaald. Soms nog erg leuk spul. En in de loop der tijd vervangen voor iets nieuws. Zeker voor een huurhuis heb je niet zo heel veel nodig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel ongeveer 9000 gulden op mijn spaarrekening staan toen ik het huis uitging, maar dat is eigenlijk meer opgegaan aan o.a. een vakantie, elke maand beetje geld tekort voor huur (kamerhuur was boven mijn budget), even werkloos zijn geweest e.d. dan aan verbouwing of nieuwe spullen. Alvorens ik op mezelf ging wonen heb ik een groot gedeelte van mijn uitzet voor verjaardagen/kerst gekregen en banken, gasstel, koelkast, 2pers-bed gekregen als tweede/derde/vierde-hands spullen die mensen over hadden...
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad met verjaardagen en kerst altijd nuttige dingen gevraagd.
Nee hoor, geen rijke ouders, helemaal niet. Maar enig kind en altijd voor me gespaard. Ik had gewoon geluk, dat besef ik heel goed hoor. Helemaal nu ik niets meer heb en noodgedwongen van het minimum moet leven. Tijdelijk maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik had niks, ben als 17-jarige uit huis gegaan met een bed en een ouwe stoel en twee gebarsten borden. En ik heb nog heel, heel veel jaren het met bijna niks gedaan. TWee studies gedaan en daarna een heel slecht betaalde baan gehad, ik was zowat 30 toen ik mijn eerste echte etage had. Ik vind dat niet zo erg hoor, ik vind helemaal niet dat je op je 22e al helemaal in de spulletjes moet zitten.

Het is niet zo gek om er een beetje in te groeien.
Alle reacties Link kopieren
Het valt me echt op dat weinig van jullie echt gespaard hebben! Ik nam eigenlijk aan dat iedereen minstens een paar 1000 euro spaart voor het uit huis gaan.



Een vriendin van mij is helemaal gek. Die is single en heeft pas een huurhuisje via de woningstichting. Heeft ze een nieuwe keuken en badkamer in laten zetten, nieuwe vloer, alles laten schilderen en tuin laten betegelen. Ze was er 12.000 euro aan kwijt! En daar zitten dan geen meubels bij, want die had ze al, omdat ze hiervoor samen woonde. Dat je dat aan een koophuis uitgeeft is tot daaraan toe, maar aan een huurhuis...
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_47880 wijzigde dit bericht op 15-09-2009 16:35
Reden: Overbodige info
% gewijzigd
Ben zelf nog maar 32, maar kan me gewoonweg niet voorstellen dat veel twintigers van 'nu' alles zo spic en span op orde willen hebben als ze op zichzelf gaan wonen. Ik lees dat nu wel vaker, waarom is dat? Wat is er mis met 'met weinig beginnen', waarom moet in een keer alles gekocht worden?
Alle reacties Link kopieren
ik ben zelf ook aan het sparen om op mezelf te gaan wonen. ik heb berekend dat ik zo´n 10.000 euro nodig heb. 5.000 voor de meubels en electrische apparaten enzo, en dan 5.000 als reserve spaargeld. wat mijn ouders gespaard hebben weet ik niet,dus dat zie ik als extraatje.



en ik denk dat als je al een tijdje bezig bent met op jezelf gaan wonen dat je dan ook wil dat het gelijk helemaal naar je zin is. zo denk ik er toch over
Alle reacties Link kopieren
Als je eerst op kamers gaat en daarna op jezelf heb je sowieso minder spaargeld. Die studiefinanciering is echt geen vetpot. Na een paar jaar op kamers had ik echt geen spaargeld.

Toen ik naar mijn eerste woning ging had ik een oud gasfornuis van mijn oma en bij elkaar verzamelde meubels. In het begin fietste ik met een tas vuile was naar mijn vader. Ik heb alles langzaam aan bij elkaar gespaard. Na 15 jaar kook ik nog steeds op mijn oma's fornuis. Gewoon omdat ik het leuk vind, het is nu een klassieker haha.

Het is natuurlijk fijn om je huisje leuk in te kunnen richten maar 2 t.v's, een droger, wel een beetje veel van het goede. Maar als je het kunt betalen, vooral doen natuurlijk.

Ik doe toch iets niet goed vrees ik want zoveel spaargeld heb ik nu nog niet eens!
Alle reacties Link kopieren
[quote]female20 schreef op 22 november 2007 @ 19:20:

Het valt me echt op dat weinig van jullie echt gespaard hebben! Ik nam eigenlijk aan dat iedereen minstens een paar 1000 euro spaart voor het uit huis gaan.

quote]



Sorry hoor maar we hebben niet allemaal een keus om te sparen. Zo makkelijk is dat allemaal niet, niet als je op kamers woont, maar ook niet als je al werkt. Jij woont nog bij je ouders en je hebt al een baan? Tja dan is het lekker makkelijk natuurlijk. Weinig of geen kosten aan dingen die je met een huis wel kwijt bent. Wat verwacht je wat het allemaal kost als je eenmaal op jezelf gaat wonen?
Female heeft bovendien niet door dat niet iedereen zoveel waarde hecht aan uiterlijk vertoon, als het gaat om het eerste plekkie voor jezelf.



Ik vind dit typisch iets voor 'de pamper-generatie'. Word ik oud, of is het gewoon mijn mentaliteit niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik voel een enorme generatiekloof opdoemen... 8-P





------------------------------------------------------------------------------------------------





Ja, dat is m!

Pfff, ben al in de dertig en nog steeds heb ik ook oude tweedehands troep en kan t me weinig schelen X-D. Toen ik het huis uit ging had ik wel wat spaargeld, maar dat heb ik niet aan inboedel besteed (dat kwam eerlijk gezegd niet eens in mij op).

Ben nog steeds niet zo materialistisch ingesteld, merk dat dat bij veel twintigers toch anders is.
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad dat studeren kostte me alles wat ik had plus ik heb er een vette lening bij moeten nemen. Alles bij elkaar opgeteld sta ik dus eigenlijk al jaren heeeeeeeeeel erg rood haha, niks geen geld hier dus ;-)



En we wonen hier nu een tijdje maar we hebben meestal zo rond de 1.000 tot 2.000 aan spaargeld, is ook voldoende eigenlijk, vaak als er iets vervangen moet worden hadden we het net weer aangevuld tot die 2.000 Euro... (Flat dus alleen binnen onderhoud).

Kijk als er een kastje moet komen of zo halen we dat nu nog net zo vrolijk tweedehands zoals eerst, apparatuur kopen we wel nieuw. Zal wel veranderen als ik weer kan werken hoor, wel leuk om dan wat meer met geld te kunnen smijten.



Maar zeker vroegah, jee ik was toch bijna nooit thuis tot maar enkele jaren geleden (toen zoontje kwam) dus het maakte toch niet uit wat daarin stond aan meubilair enzo.

Toen vriend op kamers woonde had ie van die fruitkistjes als meubilair, een matras op de grond en deelde letterlijk een kamertje. Maar ja nu goed terecht gekomen :)



Leuk dus als je wel nu geld hebt, inderdaad werken en nog thuis wonen ja dan spaar je als een tierelier, maar het is nu ook net de charme om iets op te bouwen toch? Laat je in ieder geval niet weerhouden om uit huis te gaan door hele hoge eisen te stellen. Het is namelijk ontzettend leuk om op jezelf te wonen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat de twintigers simpelweg rijker zijn dan de dertigers... Ik had ook niks, en heb nog steeds niks. Het studeren heeft me alleen geld gekost i.p.v. opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op m'n 19e gaan samenwonen en toen kreeg ik van mijn ouders 16.000 gulden. Die hebben we gebruikt voor de inrichting en opknappen vh huis en uiteindelijk heeft ie me financieel zo belazerd dat ik van die 16.000 nooit wat heb teruggezien. M'n broer kreeg ook 16.000 toen hij 18 was (alleen was het toen in euro's, maar ben te lui om om te gaan rekenen) en hij kreeg ook zo'n relatie from hell, dus uiteindelijk zijn we allebei een keer overnieuw begonnen met helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eigenlijk niet meer hoeveel ik had gespaard toen ik eigenlijk uit huis ging. Maar niet echt superveel ofzo.



Ik had geld voor vloerbedekking en behang, verf en gordijnen etc. Al het witgoed heeft me pa bij een winkel met flink wat korting kunnen krijgen. Evenals een hele dure bank die hij bij een vriend uit de showroom van een winkel voor een prikkie heeft kunnen regelen voor mij. (Verder wel alles zelf betaald, paps zorgde alleen voor de flinke kortingen !)

Verder had ik nog 2 meubelstukken gekocht. Bij de eettafel was het geld op en heb ik maar van die goedkope (5 gulden toen) klapstoeltjes gekocht.

Ik heb wat bestek en servies van me ouders meegekregen en verder zelf van die pannensets etc in van die goedkope aanbiedingsdozen gekocht.



Me ouders hadden nog een oud 2 persoonsbed op zolder die ik heb meegekregen. De salontafel had me pa zelf in elkaar geflanst, gewoon een tafelplaat en tafelpoten bij de Gamma gehaald.



Het enige wat ik van me ouders kado heb gekregen was een dressoir.



Dus op zich had ik wel gelijk alles maar was niet allemaal duurste van het duurste, veel koopjes ertussen en goedkope aanbiedingen.



Kortom.......we zijn 16 jaar verder .........ennn .............ik zit nog steeds met dezelfde meubels !!! Hetzelfde servies, bestek en pannen !

Het bed is al tig x uit elkaar gevallen en weer in elkaar geschroefd en mijn 5 gulden klapstoeltjes zijn nog steeds mijn eettafelstoelen haha.......maarrr alles ziet er eigenlijk nog zgn als nieuw uit (weet ook niet hoe ik dat doe) maar zolang alles nog in perfecte staat is besteed ik liever me geld aan uitgaan, reizen etc etc dan bv weer een heel nieuw interieur aanschaffen.



Ja het enige is mijn meubels zijn allemaal zwart omdat dat toen in de mode was..........was natuurlijk een hele lange tijd uit.......maar komt gewoon weer terug een keer haha ! Dus mijn meubels zijn vanzelf vintage geworden haha !
Alle reacties Link kopieren
Nou toen wij samen gingen wonen hadden we geen geld maar we hadden het geluk dat de ouders van mijn vriend gingen verhuizen naar het buitenland en we hebben servies,bestek,koelkast,wasmachine,droger en nog wel meer dingen gekregen van hun omdat hun allemaal nieuw spul wouden.Heb de rest van de meubels van ikea en marktplaats.Het is toen allemaal ook heel snel gegaan we hadden ons ingeschreven bij de woning stichting en 2 weken later hadden we een huis.En mijn vriend woonde al bij mij en mijn moeder in en we hadden toen al een t.v gekocht en een dvd speler.Dus hadden we ook al computer en laptop hadden we al.Laminaat goedkoop gekocht van een bedrijf dat falliet ging.Verf goedkoop gekocht bij kennisen die een verf winkel hebben.En dat is nu 2 jaar geleden en ik ben druk aan het kijken voor andere meubels en we hebben nog niet veel geld hahahahahahaha



Oja we hadden geen geld om de slaapkamer te doen en we zeiden dat komt dan volgende maand wel maar ja geen zin slaapt wel hahahahahahaha nou en we hebben die pas 2 maand geleden gedaan.En we hebben al die tijd op 2 matrassen opelkaar geslapen.En ik heb ook nog steeds geen plinten aan de muur.En een half jaar geleden heb ik de w.c geschilderd en als het goed is mag de gang ook nog wel een x over.Maar nu eerst de woonkamer weer schilderen ben de kleuren nu wel zat.
Alle reacties Link kopieren
sja, tegenwoordig wil iedereen beginnen waar de ouders geeindigd zijn...



ikzelf had ook geen spaargeld (gat in hand) maar mijn ouders hadden wel wat voor me gespaard en daar heb ik toen een oud autotje van gekocht, want ik ging een eind van mijn werk wonen. meubels hebben we in de loop der jaren bij elkaar gespaard. zijn ook begonnen met een matras op de grond (wel snel bed gekocht, want wat kreeg ik daar een pijn in mijn rug van zeg!)

moet er nog wel bijzeggen dat mijn partner wel van het sparen was en we daardoor het (koop)huis konden opknappen.



maar voor TO: hartstikke goed start hoor! probeer dan ook om niet alles op te maken, maar houdt nog zo'n 1500,- achter de hand, altijd fijn als je auto of zo problemen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn begonnen met het oude bed van mijn opa & oma. Ik denk dat mijn vader daar nog in verwekt is! Tegen de tijd dat ik moest bevallen van m'n eerste hebben we maar es een stevig bed gekocht. Ik was bang dat ik er anders tijdens de bevalling door heen zakte.

Het is toch heerlijk om met tweedehandsjes te beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven