Hoeveel spaargeld na uit huis gaan?

22-11-2007 15:36 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Ik ben aan het sparen om op mezelf te gaan, maar ik vraag me al een tijdje af wat nou een redelijk bedrag is aan spaargeld om op jezelf mee te gaan (of je nou gaat huren of kopen).



Ik wil naast geld voor inboedel, uitzet, schilderen, vloer leggen enz ook geld opzij leggen voor onvoorziene kosten als ik op mezelf zit zoals autokosten, extra energiekosten



Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie uit huis gingen of in ieders geval een huis gingen kopen of huren?



Ik zat zelf te denken om ongeveer tot in ieders geval ¤ 14.000 te gaan sparen. Dat betekent dat ik nog ¤ 5.000 moet sparen, maar ik wil pas over een jaartje uit huis, dus dat denk ik wel te gaan redden op zich. Ik ben nu single en ik ga er maar vanuit dat ik alleen ga wonen.



Thanx :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien wordt deze topic niet eens meer gelezen, maar vind het zo raar dat er zoveel mensen met 0,- gaat samen wonen. mijn vriend en ik zijn nu op zoek naar een huis waar we eigenlijk de rest van ons leven niet meer uithoeven. we zijn nu 24 en 25 jaar. dit wordt ons eerste huis. ik heb al heel veel uitzet spullen verzameld zoals bestek, servies, verschillende schalen, koffiekopjes, drinkglazen, gebaksbordjes, soepkommen, theeglazen, wijnglazen, knoflookpers, kaasschaaf, handdoeken, theedoeken, pannenset enz. enz, want als je deze kleine dingen moet kopen tegelijk met de rest van je huis geloof me gaat een hoop geld in zitten!



Wij hebben een berekening gemaakt voor als je je huis wilt gaan inrichten.

bank : 1300,-

salontafel : 500,-

eettafel : 800,-

6x stoelen : 600,-

wandmeubel : 2500,-

verlichting : 1000,-

gordijnen + rolgordijnen : 2000,-



met de gewone basis dingen ben je al : ¤ 8700,- kwijt.



maar wat als er een vreselijke vloer in je woonkamer ligt?

afhankelijk van de grote van je huis bereken ik het op minstents:

¤ 3000,-.



en wat als de muren niet meer netjes zijn of vreselijke kleur?

voor spachelputz ben ik kwijt

¤ 15,- pm² totaal dus : ¤ 4500,-



we zitten al op een totaal van ¤ 16200,-



wij moeten ook een nieuwe keuken aanschaffen... geloof me echt iedereen die zegt je kan voor ¤ 2000,- een keuken kopen ... dit kan gewoon niet. oke oke wij willen misschien wel gelijk alles te netjes en op alles kan je natuurlijk op besparen maar ik ga even uit van onze berekening.



nieuwe keuken minstents : ¤ 10.000 incl. apparatuur.

oke we zitten inmiddels op ¤ 26.200.



wij hebben dan al een bed maar een 2 persoons bed ben je ook gauw ¤ 1000,- aan kwijt.

dan komen je nachtkastjes en een grote kledingkast erbij ¤ 750,-



we zitten inmiddels dan op ¤ 27.950

( dan nog hopen dat je vloer en muren in je slaapkamers er goed uitzien!!)



dan komen de accessoires , kussentjes, kaarsjes, schilderij , kapstok, vazen, klok

¤ 500,-



vergeet niet een wasmachine, een koffiezet apparaat, extra koelkast, stofzuiger , gereedschap, frietuurpan, een dvd speler ongeveer ¤ 1500,-



ik denk dat we er dan ongeveer zullen zijn dan kom ik dus op ¤ 29.950.

( excl. tuin, tuinstoelen , badkamer, vloer boven, wanden boven, inrichting boven)



dus ik vraag me echt af als je met 0,- op je zelf gaat wonen hoe je dit hebt gedaan.

heel veel mensen zijn misschien niet zoals ons helemaal niets mis mee.

maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel zo zijn zoals ons dus daarom wilde ik ook mijn bericht delen.

wij hebben ¤ 50.000 euro gespaard zodat we ook extra geld overhouden voor financiële tegenvallers.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 22 november 2007 @ 15:54:

[...]





Wauw... rijke ouders zeker?



?



Dat ze 1500 euro en het witgoed van haar ouders krijgt, betekent toch niet meteen dat de ouders "rijk" zijn? Er zijn talloze ouders die niet per se rijk zijn en zelfs hele opleidingen voor hun kinderen betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 22 november 2007 @ 19:33:

Ben zelf nog maar 32, maar kan me gewoonweg niet voorstellen dat veel twintigers van 'nu' alles zo spic en span op orde willen hebben als ze op zichzelf gaan wonen. Ik lees dat nu wel vaker, waarom is dat? Wat is er mis met 'met weinig beginnen', waarom moet in een keer alles gekocht worden?Ja, wij hadden dat ook niet zo. Toen ik uit huis ging, had ik ongeveer 30.000 gulden. Maar met minder zou ik ook uit huis zijn gegaan. En ons eerste huis was juist heel klein en gezellig. We hadden alles uit de kringloopwinkel gehaald. Juist dat "kamperen" in een kleine studio vond ik leuk en waardevol om mee te maken. Wat ik ervan heb geleerd is dat alles ook simpel kan!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik kan je vertellen dat wij echt geen 50.000 euro spaargeld hadden toen wij 7 maanden geleden naar ons koophuis vertrokken.



Wij zijn allebei al eerst gaan huren en hebben totaal misschien toen voor beide huishoudens 5000 euro uitgegeven. Bij de verhuizing naar ons koophuis nog eens 2000 en dat was het wel hoor. Nou was het huis verder helemaal af en naar onze smaak, dus aan 3 emmers muurverf en kwasten etc. hadden we genoeg.



Grootste uitgave was onze boxspring, maar die kregen we van mijn ouders.



Het kan dus echt wel, het is alleen wat langer wachten op het perfecte huis. En wij zijn allebei vrij snel tevreden, alle verlichting in ons huis kostte misschien 300 euro.
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Alle reacties Link kopieren
. ik heb al heel veel uitzet spullen verzameld zoals bestek, servies, verschillende schalen, koffiekopjes, drinkglazen, gebaksbordjes, soepkommen, theeglazen, wijnglazen, knoflookpers, kaasschaaf, handdoeken, theedoeken, pannenset enz. enz, Van dit alles heb je in het begin echt nodig: borden, bekers, bestek, drinkglazen en soepkommen, handdoeken en theedoeken en pannenset, de rest kan later.want als je deze kleine dingen moet kopen tegelijk met de rest van je huis geloof me gaat een hoop geld in zitten!



Wij hebben een berekening gemaakt voor als je je huis wilt gaan inrichten.

bank : 1300,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie)

salontafel : 500,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) simpel lack tafel ¤5

eettafel : 800,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie)

6x stoelen : 600,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie)

wandmeubel : 2500,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) of simpel lack tafel ¤5 ikea

verlichting : 1000,- b]KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) of simpel lack tafel ¤5 ikea[/b]

gordijnen + rolgordijnen : 2000,- b]KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) of simpel lack tafel ¤5 ikea[/b]



met de gewone basis dingen ben je al : ¤ 8700,- kwijt.



maar wat als er een vreselijke vloer in je woonkamer ligt?

afhankelijk van de grote van je huis bereken ik het op minstents:

¤ 3000,-. Ja wat als, maar je kunt het ook doen met de vloer die er ligt en later vervangen of heel goedkoop laminaat kopen



en wat als de muren niet meer netjes zijn of vreselijke kleur?

voor spachelputz ben ik kwijt

¤ 15,- pm² totaal dus : ¤ 4500,- Goedkope muurverf 20 euro voor 10 liter ofzo, daar kun je heel veel mee verven



we zitten al op een totaal van ¤ 16200,-



wij moeten ook een nieuwe keuken aanschaffen... geloof me echt iedereen die zegt je kan voor ¤ 2000,- een keuken kopen ... dit kan gewoon niet. oke oke wij willen misschien wel gelijk alles te netjes en op alles kan je natuurlijk op besparen maar ik ga even uit van onze berekening.



nieuwe keuken minstents : ¤ 10.000 incl. apparatuur.

oke we zitten inmiddels op ¤ 26.200. Gewoon de bestaande keuken gebruiken



wij hebben dan al een bed maar een 2 persoons bed ben je ook gauw ¤ 1000,- aan kwijt. KRINGLOOP, markplaats, gratis

dan komen je nachtkastjes en een grote kledingkast erbij ¤ 750,-



we zitten inmiddels dan op ¤ 27.950

( dan nog hopen dat je vloer en muren in je slaapkamers er goed uitzien!!)



dan komen de accessoires , kussentjes, kaarsjes, schilderij , kapstok, vazen, klok

¤ 500,- Niet meteen nodig, kan later



vergeet niet een wasmachine, een koffiezet apparaat, extra koelkast, stofzuiger , gereedschap, frietuurpan, een dvd speler ongeveer ¤ 1500,- Kringloop, marktplaats of later



ik denk dat we er dan ongeveer zullen zijn dan kom ik dus op ¤ 29.950.

( excl. tuin, tuinstoelen , badkamer, vloer boven, wanden boven, inrichting boven)



dus ik vraag me echt af als je met 0,- op je zelf gaat wonen hoe je dit hebt gedaan.

heel veel mensen zijn misschien niet zoals ons helemaal niets mis mee.

maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel zo zijn zoals ons dus daarom wilde ik ook mijn bericht delen.

wij hebben ¤ 50.000 euro gespaard zodat we ook extra geld overhouden voor financiële tegenvallers.[/quote]





Kortom, zonder spaargeld is niet mogelijk. Maar ¤30.000 heb je echt niet nodig!!
Alle reacties Link kopieren
quote:marforce schreef op 13 februari 2015 @ 12:50:

. ik heb al heel veel uitzet spullen verzameld zoals bestek, servies, verschillende schalen, koffiekopjes, drinkglazen, gebaksbordjes, soepkommen, theeglazen, wijnglazen, knoflookpers, kaasschaaf, handdoeken, theedoeken, pannenset enz. enz, Van dit alles heb je in het begin echt nodig: borden, bekers, bestek, drinkglazen en soepkommen, handdoeken en theedoeken en pannenset, de rest kan later.want als je deze kleine dingen moet kopen tegelijk met de rest van je huis geloof me gaat een hoop geld in zitten!



Wij hebben een berekening gemaakt voor als je je huis wilt gaan inrichten.

bank : 1300,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie)

salontafel : 500,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) simpel lack tafel ¤5

eettafel : 800,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie)

6x stoelen : 600,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie)

wandmeubel : 2500,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) of simpel lack tafel ¤5 ikea

verlichting : 1000,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) of simpel lack tafel ¤5 ikea

gordijnen + rolgordijnen : 2000,- KRINGLOOP of gratis (van marktplaats of familie) of simpel lack tafel ¤5 ikea



met de gewone basis dingen ben je al : ¤ 8700,- kwijt.



maar wat als er een vreselijke vloer in je woonkamer ligt?

afhankelijk van de grote van je huis bereken ik het op minstents:

¤ 3000,-. Ja wat als, maar je kunt het ook doen met de vloer die er ligt en later vervangen of heel goedkoop laminaat kopen



en wat als de muren niet meer netjes zijn of vreselijke kleur?

voor spachelputz ben ik kwijt

¤ 15,- pm² totaal dus : ¤ 4500,- Goedkope muurverf 20 euro voor 10 liter ofzo, daar kun je heel veel mee verven



we zitten al op een totaal van ¤ 16200,-



wij moeten ook een nieuwe keuken aanschaffen... geloof me echt iedereen die zegt je kan voor ¤ 2000,- een keuken kopen ... dit kan gewoon niet. oke oke wij willen misschien wel gelijk alles te netjes en op alles kan je natuurlijk op besparen maar ik ga even uit van onze berekening.



nieuwe keuken minstents : ¤ 10.000 incl. apparatuur.

oke we zitten inmiddels op ¤ 26.200. Gewoon de bestaande keuken gebruiken



wij hebben dan al een bed maar een 2 persoons bed ben je ook gauw ¤ 1000,- aan kwijt. KRINGLOOP, markplaats, gratis

dan komen je nachtkastjes en een grote kledingkast erbij ¤ 750,-



we zitten inmiddels dan op ¤ 27.950

( dan nog hopen dat je vloer en muren in je slaapkamers er goed uitzien!!)



dan komen de accessoires , kussentjes, kaarsjes, schilderij , kapstok, vazen, klok

¤ 500,- Niet meteen nodig, kan later



vergeet niet een wasmachine, een koffiezet apparaat, extra koelkast, stofzuiger , gereedschap, frietuurpan, een dvd speler ongeveer ¤ 1500,- Kringloop, marktplaats of later



ik denk dat we er dan ongeveer zullen zijn dan kom ik dus op ¤ 29.950.

( excl. tuin, tuinstoelen , badkamer, vloer boven, wanden boven, inrichting boven)



dus ik vraag me echt af als je met 0,- op je zelf gaat wonen hoe je dit hebt gedaan.

heel veel mensen zijn misschien niet zoals ons helemaal niets mis mee.

maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel zo zijn zoals ons dus daarom wilde ik ook mijn bericht delen.

wij hebben ¤ 50.000 euro gespaard zodat we ook extra geld overhouden voor financiële tegenvallers.[/quote]





Kortom, zonder spaargeld is niet mogelijk. Maar ¤30.000 heb je echt niet nodig!!
Ik had 1000 euro en na aanschaf bed nog maar 600 Maargoed, ik was net een paar weken 20 en ging op een kamer van 11m2 wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LG1990 schreef op 13 februari 2015 @ 11:59:

Misschien wordt deze topic niet eens meer gelezen, maar vind het zo raar dat er zoveel mensen met 0,- gaat samen wonen.



En ik kan me dan weer niet voorstellen dat ik jarenlang onnodig bij mij ouders op hun lip zou blijven zitten om te kunnen sparen.

De uitzet en levensstandaard die jij beschrijft vind ik absurd voor een eerste eigen plek.

Ik zou zo'n bedrag niet bij elkaar willen gaan sparen onder de vleugels van mijn ouders, dan zou ik me eigenlijk een soort van uitvreter voelen.



Het is dus maar net wat je gewend bent en wat je voor ogen hebt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 13 februari 2015 @ 12:56:

[...]





En ik kan me dan weer niet voorstellen dat ik jarenlang onnodig bij mij ouders op hun lip zou blijven zitten om te kunnen sparen.

De uitzet en levensstandaard die jij beschrijft vind ik absurd voor een eerste eigen plek.

Ik zou zo'n bedrag niet bij elkaar willen gaan sparen onder de vleugels van mijn ouders, dan zou ik me eigenlijk een soort van uitvreter voelen.



Het is dus maar net wat je gewend bent en wat je voor ogen hebt.Eens. Liever arm en zelfstandig dan zo lang thuis blijven. maar dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook niks en ik begon op een kamer. Eerst stufi en toen een salaris, maar ik spaarde echt niks. Ik had wat oude meubels en een oude magnetron en tv van familie gekregen en ik had een tafel gemaakt van schragen van Gamma. Een bed stond er al. Later kreeg ik een nieuwe Lundia kast en wasmachine en droger van m'n ouders. Als je jong bent heb je toch niet zoveel nodig? Ik vind het nogal tuttig om eerst een heel bedrag te gaan sparen voor je uit huis gaat ...
Alle reacties Link kopieren
quote:Labyrint schreef op 26 november 2007 @ 12:02:

[...]





Jeetje! Ik zou me doodschamen als ik in die situatie GEEN kostgeld aan mijn ouders zou betalen. In feite spaar je dus over de rug van je ouders heen?Ik denk dat veel ouders dat anders zien. Kostgeld betalen is in veel gevallen heel onlogisch. Want ouders mogen maar 5000 euro per jaar belastingvrij schenken aan hun kinderen en bij de erfenis gaat van de rest alsnog veel naar de Belastingdienst. Dus kostgeld betalen voelt voor veel mensen als het geld eerst de verkeerde kant op sturen met op de lange termijn veel verlies. Daar heeft niemand wat aan. Dit ligt natuurlijk anders als de ouders het niet breed hebben. Dan kan ik me voorstellen dat werkende thuiswoners wel kostgeld betalen.
Ik had een behoorlijk spaarbedrag bij elkaar gespaard toen ik uit huis ging, maar goed. Ik heb dan ook langer thuis gewoond. Daar waar anderen hiervan gruwelen, vond ik dat prima en mijn ouders ook. Tijdens mijn studie ook thuis gewoond, binnen een kwartier op de hogeschool aanwezig. Ook daar zullen mensen van gruwelen en dat is OK. Ik kan me voorstellen dat lang niet iedereen dit een fijne manier vindt en andere keuzes had gemaakt in deze situatie.



Al met al is alles een bewuste keuze geweest. Direct met mijn vriend een huis gekocht toen we beiden redelijke zekerheid hadden qua werken. Daar hebben we toen elk dubbeltje voor opzij gezet op de spaarrekening, naast het (deels) betalen van kostgeld, zodat we het huis in konden richten en een buffer hadden, die je met een koophuis gewoon nodig hebt. En natuurlijk hebben we flink kunnen profiteren van het feit dat we nog thuis woonden toen we al fulltime werken.



Dat heeft er voor gezorgd dat we pas later dan gemiddeld zelfstandig zijn geworden. Men mag daarvan vinden wat ze willen, zolang wij die keuze maar voor onszelf kunnen rechtvaardigen en daar tevreden mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 13 februari 2015 @ 13:02:

[...]





Ik denk dat veel ouders dat anders zien. Kostgeld betalen is in veel gevallen heel onlogisch. Want ouders mogen maar 5000 euro per jaar belastingvrij schenken aan hun kinderen en bij de erfenis gaat van de rest alsnog veel naar de Belastingdienst. Dus kostgeld betalen voelt voor veel mensen als het geld eerst de verkeerde kant op sturen met op de lange termijn veel verlies. Daar heeft niemand wat aan. Dit ligt natuurlijk anders als de ouders het niet breed hebben. Dan kan ik me voorstellen dat werkende thuiswoners wel kostgeld betalen.



Persoonlijk zou ik ze liever kostgeld laten betalen dan dat ze zo makkelijk zo veel geld kunnen sparen. Hoe onaardig dat ook klinkt.

Je eerste eigen inkomen is een belangrijke stap in de financiële ontwikkeling en het lijkt mij bij uitstek de fase om écht te leren rondkomen.

Eerst jarenlang 1000 euro per maand kunnen sparen (en/of behoorlijk wat over de balk kunnen smijten) omdat je grotendeels op kosten van je ouders leeft lijkt mij eigenlijk een stap de verkeerde kant op.



Net als dat het mij gezonder lijkt om eerst een tijdje te leven met tweedehands meuk ed en dan langzaam zelf je gedroomde inrichting bij elkaar harken, in plaats van dat je al gelijk een nieuwe keuken van 10.000 euro hebt en 3000 euro reserveert 'voor als de vloer je smaak niet is'.



Ik zou dan als ouder ze liever eerst kostgeld laten betalen (of liever nog: snel uit huis) en ze later op een gedoseerde manier af en toe iets schenken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn studententijd woonde ik op gemeubileerde studentenkamers, dus bijna geen uitgaven



Ik ging samenwonen toen ik m'n eerste baan kreeg :

Wij hadden toendertijd met veel pijn en moeite (vriend was ook net met z'n eerste baan begonnen) zo'n 1500¤ gespaard. dat ging allemaal op aan de borg voor onze flat :S slik

We konden toen met een renteloze lening 1500¤ lenen en daar hadden we een bed, koelkast, wasmachine, eettafel+ 4 stoelen, salontafel en TV meubel voor gekocht. Allemaal nieuw, Ikea en goedkoop wasmachine merk. (we wonen in het buitenland, dsu geen familie die ons oude spullen kon geven)

Later, toen we wat meer hadden gespaard dank zij onze salarissen, kochten we nog andere dingen zoals kasten, gordijnen enz.



Nu 10 jaar later, hebben we de meeste meubels nog steeds en zijn we ze langzamerhand aan het vervangen voor mooiere meubels



LG1990 : ik vind die prijzen die je noemt vreselijk overdreven, de meeste mensen kopen niet direct enorm dure spullen als ze voor het eerst op zichzelf gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 13 februari 2015 @ 13:13:

[...]





Persoonlijk zou ik ze liever kostgeld laten betalen dan dat ze zo makkelijk zo veel geld kunnen sparen. Hoe onaardig dat ook klinkt.

Je eerste eigen inkomen is een belangrijke stap in de financiële ontwikkeling en het lijkt mij bij uitstek de fase om écht te leren rondkomen.

Eerst jarenlang 1000 euro per maand kunnen sparen (en/of behoorlijk wat over de balk kunnen smijten) omdat je grotendeels op kosten van je ouders leeft lijkt mij eigenlijk een stap de verkeerde kant op.



Net als dat het mij gezonder lijkt om eerst een tijdje te leven met tweedehands meuk ed en dan langzaam zelf je gedroomde inrichting bij elkaar harken, in plaats van dat je al gelijk een nieuwe keuken van 10.000 euro hebt en 3000 euro reserveert 'voor als de vloer je smaak niet is'.



Ik zou dan als ouder ze liever eerst kostgeld laten betalen (of liever nog: snel uit huis) en ze later op een gedoseerde manier af en toe iets schenken.



Ik moet zeggen dat ik nog nooit echt heb nagedacht over wat ik in zo'n situatie als ouder zou doen. Mijn kinderen gingen alle drie als student het huis uit, dus ik heb hier nooit echt een mening over hoeven vormen. Er zit wel wat in, in dat wat jij zegt over dat ze bij het eerste inkomen d.m.v. kostgeld toch leren rondkomen. Maar of het echt belangrijk is dat ze dat meteen oefenen, weet ik niet. Zo iemand als Chantilly (zie hierboven) kan misschien wel veel beter met geld omgaan dan een thuiswoner die werd opgevoed met kostgeld betalen en de rest ook allemaal uitgaf. Terwijl zij dus voor zichzelf alles spaarde maar wellicht van nature zuinig en doelgericht is en dat levenslang blijft. Ik vraag me dus af of het echt zoveel uitmaakt.



Zelf had ik 30.000 gulden toen ik uit huis ging, maar man en ik zijn gewoon begonnen met in een studiootje leven met tweedehands spullen. Hele leuke tijd. En die 30.000 gulden heb ik 40 jaar later nog steeds nooit uitgegeven, terwijl mijn man, die als jongvolwassene met mij in dezelfde omstandigheden leefde als ik, wel makkelijk zijn geld uitgeeft. Dus tja, financiële opvoeding... Ik betwijfel of er een verband is tussen veel krijgen op jonge leeftijd en hoe je levenslang met geld omgaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 13 februari 2015 @ 12:14:

[...]





?



Dat ze 1500 euro en het witgoed van haar ouders krijgt, betekent toch niet meteen dat de ouders "rijk" zijn? Er zijn talloze ouders die niet per se rijk zijn en zelfs hele opleidingen voor hun kinderen betalen.Ze zei ¤15000.
Alle reacties Link kopieren
quote:marthe16 schreef op 13 februari 2015 @ 13:50:

[...]





Ze zei ¤15000.



Oh ja, inderdaad. Dankjewel voor de correctie.



Al moet ik zeggen dat mijn reactie dan nog steeds ongeveer hetzelfde is. De studies van onze kinderen hebben ons ook meer dan 15.000 euro gekost. Dus ik zie dat niet als iets extreems waarbij de ouders wel "rijk" zullen zijn. Maar duur vonden we het zeker!
Alle reacties Link kopieren
Probeer gewoon het bedrag te sparen waarbij JIJ je prettig voelt om uit huis te gaan

Voor de een is dit 0 euro, voor de andere 25.000 euro. Al vind ik zelf een buffertje van min. 5.000 euro wel wenselijk / gemoedsrust geven.



Ik ben uit huis gegaan toen ik 22 was en had toen ongeveer 20.000 euro spaargeld. Ik woon wel in BE, waar het jeugdloon véél hoger ligt. Ik verdiende met een maandje vakantiewerk makkelijk 1.750 euro netto. Voor veel mid-twintigers is het hier dan ook een koude douche als ze met hun eerste échte baan plots (veel) minder blijken te verdienen dan met hun studentenbaantje.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik huis uit ging had ik ook circa 40.000 euro toen ik op mezelf ging wonen. Maar circa 30.000 daarvan bleef apart voor aankoop van een huis. Ligt er aan wat je eisen zijn wat je nodig had. LG, je overdrijf vreselijk, dat heb ik echt niet uitgegeven aan mijn eerste woning.
quote:LG1990 schreef op 13 februari 2015 @ 11:59:

Misschien wordt deze topic niet eens meer gelezen, maar vind het zo raar dat er zoveel mensen met 0,- gaat samen wonen. mijn vriend en ik zijn nu op zoek naar een huis waar we eigenlijk de rest van ons leven niet meer uithoeven. we zijn nu 24 en 25 jaar. dit wordt ons eerste huis. ik heb al heel veel uitzet spullen verzameld zoals bestek, servies, verschillende schalen, koffiekopjes, drinkglazen, gebaksbordjes, soepkommen, theeglazen, wijnglazen, knoflookpers, kaasschaaf, handdoeken, theedoeken, pannenset enz. enz, want als je deze kleine dingen moet kopen tegelijk met de rest van je huis geloof me gaat een hoop geld in zitten!



Wij hebben een berekening gemaakt voor als je je huis wilt gaan inrichten.

bank : 1300,-

salontafel : 500,-

eettafel : 800,-

6x stoelen : 600,-

wandmeubel : 2500,-

verlichting : 1000,-

gordijnen + rolgordijnen : 2000,-



met de gewone basis dingen ben je al : ¤ 8700,- kwijt.



maar wat als er een vreselijke vloer in je woonkamer ligt?

afhankelijk van de grote van je huis bereken ik het op minstents:

¤ 3000,-.



en wat als de muren niet meer netjes zijn of vreselijke kleur?

voor spachelputz ben ik kwijt

¤ 15,- pm² totaal dus : ¤ 4500,-



we zitten al op een totaal van ¤ 16200,-



wij moeten ook een nieuwe keuken aanschaffen... geloof me echt iedereen die zegt je kan voor ¤ 2000,- een keuken kopen ... dit kan gewoon niet. oke oke wij willen misschien wel gelijk alles te netjes en op alles kan je natuurlijk op besparen maar ik ga even uit van onze berekening.



nieuwe keuken minstents : ¤ 10.000 incl. apparatuur.

oke we zitten inmiddels op ¤ 26.200.



wij hebben dan al een bed maar een 2 persoons bed ben je ook gauw ¤ 1000,- aan kwijt.

dan komen je nachtkastjes en een grote kledingkast erbij ¤ 750,-



we zitten inmiddels dan op ¤ 27.950

( dan nog hopen dat je vloer en muren in je slaapkamers er goed uitzien!!)



dan komen de accessoires , kussentjes, kaarsjes, schilderij , kapstok, vazen, klok

¤ 500,-



vergeet niet een wasmachine, een koffiezet apparaat, extra koelkast, stofzuiger , gereedschap, frietuurpan, een dvd speler ongeveer ¤ 1500,-



ik denk dat we er dan ongeveer zullen zijn dan kom ik dus op ¤ 29.950.

( excl. tuin, tuinstoelen , badkamer, vloer boven, wanden boven, inrichting boven)



dus ik vraag me echt af als je met 0,- op je zelf gaat wonen hoe je dit hebt gedaan.

heel veel mensen zijn misschien niet zoals ons helemaal niets mis mee.

maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel zo zijn zoals ons dus daarom wilde ik ook mijn bericht delen.

wij hebben ¤ 50.000 euro gespaard zodat we ook extra geld overhouden voor financiële tegenvallers.Op deze fiets was ik nu nog niet uit huis geweest...
Alle reacties Link kopieren
LG, de bedragen die jij noemt zijn echt niet realistisch voor een starter. Waarom moet je meteen alles nieuw en compleet, en wat is er mis om met spullen van de kringloop of Ikea te beginnen? Een tweede koelkast, een frituurpan en een dvd-speler? Ik ben bijna twee keer zo oud als jij en heb ze nog steeds niet. En ik hoef ze ook niet. En het huis (meteen ook een koophuis natuurlijk, heel onverstandig als jullie nog nooit zelfstandig en nog nooit hebben samengewoond) moet ook meteen helemaal perfect, met een nieuwe vloer, nieuwe wanden en een nieuwe keuken? Wat eerder al gezegd is: koop een paar blikken verf, een paar emmers latex en je huis ziet er als nieuw uit.



Toen ik uit huis ging had ik geloof ik 6.000 gulden (!) spaargeld. En daarmee kon ik prima mijn eerste huisje inrichten, en dan had ik nog wat over ook. Ik vond het juist leuk om elke keer een tweedehands meubel te vervangen door een nieuw, als alles meteen helemaal af is lijkt het me maar saai. Maar goed, ik had dan ook geen zin om tot mijn 30e op de zak van mijn ouders te teren en op hun kosten te sparen, dus ik woonde op mijn 19e al zelfstandig. Ik kocht op mijn 23e wel mijn eerste koophuis trouwens. En dat was niet meteen perfect, maar dat werd het wel in de jaren daarna. Omdat ik het stukje bij beetje kon aanpassen naar mijn wensen, elke keer dat ik weer iets gespaard had. Ik had het niet anders gewild.



Zijn jullie soms erg gelovig? Dat jarenlang spullen sparen voor je uitzet, meteen in een koophuis gaan samenwonen voor je ooit hebt samengewoond of überhaupt op eigen benen hebt gestaan, meteen alles helemaal compleet willen hebben, het komt op mijn nogal biblebelterig over. Ik vind het zo zonde. Jullie zetten nu jullie levens 'on hold' om maar te kunnen sparen voor later. Terwijl dat 'later' (het uit huis gaan, het samenwonen, het zelfstandig en volwassen worden, je eigen huishouden runnen) ook allang werkelijkheid had kunnen zijn. En dan had je misschien geen nieuwe keuken gehad, geen tweede koelkast, of geen dvd-speler. Maar dat is allemaal zo materialistisch, daar gaat het toch niet om in het leven?
Wij zijn nu 25 en 31 en sinds 1 jaar serieus bezig onze tweedehands/uit huis mee spullen te vervangen voor nieuw. Maar we hebben er heerlijk op geleefd tot nu.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden toendertijd(1997) 10.000 gulden spaargeld en hebben daar ons hele huur huisje van ingericht.

Wel heel veel ikea en gekregen spullen.
Mijn eerste huurhuisje ingericht met ¤700 en wat gekregen spul. Bed had ik al.

Toen gaan samenwonen in een koophuis, bakken met geld gekost. Toen relatie uit, veel meubels achtergelaten ne nu voor zo'n 2500 euro ingericht. Wel weer marktplaats spullen erbij en krijgertjes, maar ook een splinternieuwe (jysk/goedkoop)hoekbank, een nieuwe goede energiezuinige wasmachine en droger, geen Miele maar Turkse A-merken (hond hier dus veel was, warmtepompdroger dus energie besparend) en voor t eerst in m'n leven een nieuw tv meubel, boekenkast en salontafel (alles goedkoop)

Deze keer heb ik wel gekeken naar uiterlijk van meubels, eindelijk een huisje ingericht naar mijn smaak. Oja voor t eerst in m'n leven heb ik nieuwe pannen koning te rijk

Dat hele in 1x alles mooi en bijpassend (wat ik sowieso spuuglelijk en saai vind maar dat terzijde) snap ik niet zeker niet als je begin 20 bent. Maar ik vrees dat ik het nooit ga snappen
Alle reacties Link kopieren
Ik was 20 toen ik uit huis ging en had 12.000 euro gespaard. Daar wel van jongs af aan keihard voor gewerkt, ik was gewoon een spaarder.

Maar ik had het absoluut ook met veel minder kunnen doen. Veel van mijn spaargeld is namelijk opgegaan aan reizen en niet aan mijn huis.

Ik kan heerlijk leven tussen Ikeaspullen en tweedehandsjes. En dan is het lijstje van LG lachwekkend.



Leuk als je dat wil en kunt betalen, maar dat is echt met geen mogelijkheid de standaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven