Hoeveel spaargeld na uit huis gaan?

22-11-2007 15:36 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Ik ben aan het sparen om op mezelf te gaan, maar ik vraag me al een tijdje af wat nou een redelijk bedrag is aan spaargeld om op jezelf mee te gaan (of je nou gaat huren of kopen).



Ik wil naast geld voor inboedel, uitzet, schilderen, vloer leggen enz ook geld opzij leggen voor onvoorziene kosten als ik op mezelf zit zoals autokosten, extra energiekosten



Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie uit huis gingen of in ieders geval een huis gingen kopen of huren?



Ik zat zelf te denken om ongeveer tot in ieders geval ¤ 14.000 te gaan sparen. Dat betekent dat ik nog ¤ 5.000 moet sparen, maar ik wil pas over een jaartje uit huis, dus dat denk ik wel te gaan redden op zich. Ik ben nu single en ik ga er maar vanuit dat ik alleen ga wonen.



Thanx :)
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op mezelf ging wonen:

Meubels overgenomen van de vorige bewoner voor 100 euro

Witgoed van de kringloop voor 100 euro

Gordijnen en lampen 100 euro

Uitzet qua servies en keukenspullen enz de jaren daarvoor bij elkaar verzameld via kringloop en voor mijn verjaardag gevraagd. Toen ik eenmaal op mezelf woonde in de loop der maanden telkens wat gekocht wat nog nodig was, nadat salaris binnen kwam en de huur was betaal ;)



Oh ja, en ik had wel 10.000 euro gespaard, maar dat was opgegaan aan een wereldreis

Dus voor het huis was niks meer over.
Ja, mijn geld ging gewoon op aan reizen, rijbewijs etc Maar dat vond ik ook veel belangrijker dan nieuwe of dure meubels.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 13 februari 2015 @ 17:00:

Jullie zetten nu jullie levens 'on hold' om maar te kunnen sparen voor later. Terwijl dat 'later' (het uit huis gaan, het samenwonen, het zelfstandig en volwassen worden, je eigen huishouden runnen) ook allang werkelijkheid had kunnen zijn. En dan had je misschien geen nieuwe keuken gehad, geen tweede koelkast, of geen dvd-speler. Maar dat is allemaal zo materialistisch, daar gaat het toch niet om in het leven?

Eens. Wat bizar high maintenance LG.

Wij hebben ons huis voor 2000 euro ingericht, inclusief servies etc. Ik geloof niet dat we ooit iets tekort zijn gekomen en werkelijk niets kwam bij de kringloop vandaag. De wasmachine en koelkast kregen we, maar verder konden we het prima redden.
Als ik zoveel spaargeld had als LG ging ik 6 maanden op reis. Een dure vloer kan altijd nog, of een lange reis over 5/10/20 jaar nog kan is maar net de vraag.
quote:LG1990 schreef op 13 februari 2015 @ 11:59:

Misschien wordt deze topic niet eens meer gelezen, maar vind het zo raar dat er zoveel mensen met 0,- gaat samen wonen. mijn vriend en ik zijn nu op zoek naar een huis waar we eigenlijk de rest van ons leven niet meer uithoeven. we zijn nu 24 en 25 jaar. dit wordt ons eerste huis. ik heb al heel veel uitzet spullen verzameld zoals bestek, servies, verschillende schalen, koffiekopjes, drinkglazen, gebaksbordjes, soepkommen, theeglazen, wijnglazen, knoflookpers, kaasschaaf, handdoeken, theedoeken, pannenset enz. enz, want als je deze kleine dingen moet kopen tegelijk met de rest van je huis geloof me gaat een hoop geld in zitten!



Wij hebben een berekening gemaakt voor als je je huis wilt gaan inrichten.

bank : 1300,-

salontafel : 500,-

eettafel : 800,-

6x stoelen : 600,-

wandmeubel : 2500,-

verlichting : 1000,-

gordijnen + rolgordijnen : 2000,-



met de gewone basis dingen ben je al : ¤ 8700,- kwijt.



maar wat als er een vreselijke vloer in je woonkamer ligt?

afhankelijk van de grote van je huis bereken ik het op minstents:

¤ 3000,-.



en wat als de muren niet meer netjes zijn of vreselijke kleur?

voor spachelputz ben ik kwijt

¤ 15,- pm² totaal dus : ¤ 4500,-



we zitten al op een totaal van ¤ 16200,-



wij moeten ook een nieuwe keuken aanschaffen... geloof me echt iedereen die zegt je kan voor ¤ 2000,- een keuken kopen ... dit kan gewoon niet. oke oke wij willen misschien wel gelijk alles te netjes en op alles kan je natuurlijk op besparen maar ik ga even uit van onze berekening.



nieuwe keuken minstents : ¤ 10.000 incl. apparatuur.

oke we zitten inmiddels op ¤ 26.200.



wij hebben dan al een bed maar een 2 persoons bed ben je ook gauw ¤ 1000,- aan kwijt.

dan komen je nachtkastjes en een grote kledingkast erbij ¤ 750,-



we zitten inmiddels dan op ¤ 27.950

( dan nog hopen dat je vloer en muren in je slaapkamers er goed uitzien!!)



dan komen de accessoires , kussentjes, kaarsjes, schilderij , kapstok, vazen, klok

¤ 500,-



vergeet niet een wasmachine, een koffiezet apparaat, extra koelkast, stofzuiger , gereedschap, frietuurpan, een dvd speler ongeveer ¤ 1500,-



ik denk dat we er dan ongeveer zullen zijn dan kom ik dus op ¤ 29.950.

( excl. tuin, tuinstoelen , badkamer, vloer boven, wanden boven, inrichting boven)



dus ik vraag me echt af als je met 0,- op je zelf gaat wonen hoe je dit hebt gedaan.

heel veel mensen zijn misschien niet zoals ons helemaal niets mis mee.

maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel zo zijn zoals ons dus daarom wilde ik ook mijn bericht delen.

wij hebben ¤ 50.000 euro gespaard zodat we ook extra geld overhouden voor financiële tegenvallers.



Dit is een grapje zeker ? een keuken hoeft echt geen 10.000 euro te kosten!

Een wandmeubel van 2500 euro?? en de rest van je meubels vind ik ook vreselijk duur! dat heb ik nog steeds niet en ben 42.

Een paar duizend euro is genoeg.

4500 euro voor schilderen??? Kun je dat niet zelf??

Wij hebben een keuken van Ikea voor 3000 euro met alles er in. Toen we voor het eerst op ons zelf gingen wonen deden we het gewoon met de keuken die er in zat! ik was dus 38 toen ik mijn eerste echt keuken kocht !

Mensen hebben veel te veel noten op hun zang. dat zie je ook bij tv makelaar. Alles moet meteen in hun eigen smaak.
Met een bank van 1300 euro en een tafel van 800 ben je toch panisch als er een keer iets mee gebeurt of zo? Ik wil gewoon lekker lomp met de stofzuiger rond kunnen rauzen en zo ook mijn hond, die z'n lompheid ook nog niet helemaal onder controle heeft. Daarbij, als je er over 3 of zelfs 1 jaar al op uitgekeken bent is het niet erg dat die tafel je 50 euro heeft gekost maar die dure meubels doe je niet zo maar even weg.
Niks. En 280 gulden per maand om mijn kamer van te betalen en te eten en me te verzekeren.

Dat lukte allemaal niet zo goed dus hoe meer je spaart als je nog thuis woont hoe beter.
Ow ik had de belachelijke bedragen die TO noemt voor dingen nog niet gelezen.

Tja wil je uit huis meteen alles duur en nieuw en perfect dan moet je nog even doorsparen.



Ik zou gewoon wat goedkopere dingen aanschaffen en de rest mijn geld liever uitgeven aan mooie herinneringen zoals leuke reisjes en andere leuke dingen doen met vrienden/vriend.
Feeksje TO postte hier bijna 8 jaar geleden, dus die zal er nu niet meer over inzitten mag ik hopen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het haar uiteindelijk is vergaan in dit opzicht.
quote:melissa-x schreef op 13 februari 2015 @ 12:14:

[...]





?



Dat ze 1500 euro en het witgoed van haar ouders krijgt, betekent toch niet meteen dat de ouders "rijk" zijn? Er zijn talloze ouders die niet per se rijk zijn en zelfs hele opleidingen voor hun kinderen betalen.



Rijkdom is relatief 8 jaar geleden, toen ik Onderdezon was, vond ik 15000 euro een vermogen. Nog steeds wel eigenlijk. Mijn ouders hebben nooit iets voor me betaald, dat geld was er gewoon niet. Voor mij was iedereen die wèl iets van zijn ouders kreeg ontzettend rijk.



Nu ik volwassen ben, nouja, iets volwassener en een okee betaalde baan heb en geld om uit te geven, zie ik dat rijkdom heel relatief is. We hebben het goed, we kunnen de studies van onze kinderen betalen, maar rijk zou ik ons niet noemen, denk ik. Al had ik daar 8 jaar geleden beslist anders over gedacht. Grappig, hoe je daarin meegroeit
quote:DappereGerbera schreef op 14 februari 2015 @ 15:28:

Met een bank van 1300 euro en een tafel van 800 ben je toch panisch als er een keer iets mee gebeurt of zo? Ik wil gewoon lekker lomp met de stofzuiger rond kunnen rauzen en zo ook mijn hond, die z'n lompheid ook nog niet helemaal onder controle heeft. Daarbij, als je er over 3 of zelfs 1 jaar al op uitgekeken bent is het niet erg dat die tafel je 50 euro heeft gekost maar die dure meubels doe je niet zo maar even weg.Wij hebben nu een bank van 1300 euro. De eerste paar weken ben je er panisch mee maar nu doen we gewoon normaal. Tuurlijk letten we op dat we niks morsen en hem niet beschadigen maar dat zouden we met een goedkope bank ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 0 spaargeld toen ik op kamers ging en 0 spaargeld toen ik klaar was met studeren. Gellukkig ook geen studieschuld, maar ik heb me nooit zoveel kunnen bekommeren om 'alles nieuw' in huis, ik ga liever van mijn centen op vakantie . Vind interireurs die helemaal gestyled zijn met in 1 keer alle kussentjes, mandjes en vazen en fotolijstjes kopen ook altijd ontzettend saai overkomen (en dan met de ziekte van twee ook nog eens). Dat zijn toch dingen die je mettertijd verzamelt en zo?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
ik had 30.000¤ toen ik uit huis ging.

altijd handig om geld achter de hand te hebben. geeft zoveel meer zekerheid.
Gut, dat ik het allemaal overleefd heb. Nu bijna 50 maar toen ik op kamers ging had ik 0,00 geld. Alles afdankertjes en het geld wat ik had ging op aan kroegen en vakanties, geen subsidies voor huis dus we deelden een flat met zijn vieren en je was deed je in de wasserette( ellendige gesjouw). Voordeel was dat je prima een feestje kon geven want een blind paard kon er nog geen schade aanrichten. Nu kan ik alles nieuw kopen zonder te sparen maar ik vind me zelf te lomp om daar te veel geld aan uit te geven.



Eigenlijk zou ik best een nieuw servies kunnen gebruiken en zonder te knipperen met mijn ogen kan ik de allerduurste aanschaffen maar ja, ik heb nog wel borden en ik word gewoon niet gelukkiger van een servies wat misschien compleet is en in dezelfde stijl is. Nieuwe spullen geven me altijd het gevoel dat ik een stukje vrijheid kwijt raak, ineens moet je voorzichtig je rode wijn drinken op je nieuwe bank of zo. Blegh.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 14 februari 2015 @ 14:24:

Als ik zoveel spaargeld had als LG ging ik 6 maanden op reis. Een dure vloer kan altijd nog, of een lange reis over 5/10/20 jaar nog kan is maar net de vraag.



Precies!



En je hoeft echt niet alles compleet te hebben om op jezelf te wonen en gelukkig te zijn.



Toen ik 24 was woonde ik dus al 6 jaar op mezelf en hadden we een heerlijke tijd zonder 2e koelkast en wandmeubel.
quote:DappereGerbera schreef op 14 februari 2015 @ 15:37:

Feeksje TO postte hier bijna 8 jaar geleden, dus die zal er nu niet meer over inzitten mag ik hopen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het haar uiteindelijk is vergaan in dit opzicht.Hahaah, Wie heeft dit topic dan opgediept uit de krochten van de server?
Alle reacties Link kopieren
LG1990, die volgens mij heel graag wilde delen hoe goed ze het voor elkaar heeft
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Nou dan zit ze daar dadelijk in haar kant en klare huis en gaat het fout omdat ze beiden nog nooit op zichzelf hebben gewoond...
Of het gaat wel gewoon goed en is dit voor hen de manier geweest. .



Tenminste, zo kan het ook gaan. Zo gaat het bij mijn vriend en bij mijzelf, die in een kant en klaar nieuwbouwkoophuis zijn gaan samenwonen, zonder eerst apart te hebben gewoond of te hebben gehuurd. En wie weet zijn we wel de uitzondering op de regel, maar dan zie ik behoorlijk wat uitzonderingen langs komen in mijn vrienden/kennissen kring. Geen biblebelt overigens, totaal niet gelovig. Een andere aanpak dan heel veel anderen.



Overigens is het bedrag dat LG1990 echt belachelijk hoog, met heel wat minder kun je het echt af.



Reizen is niet voor ons weggelegd. 3 weken een reis maken, prima, maar ik zit liever in een, voor ons, fijn huis, wat naar ons idee is ingericht, dan dat ik mijn geld op moet maken aan reizen, omdat je volgens anderen dan niet op de juiste manier geleefd hebt. Idem met het eerst op kamers wonen of perse moeten huren. We wonen goedkoop, kunnen op 1 salaris hier blijven wonen, kunnen als het mis gaat, het huis op 1 naam over laten zetten etc. Goed over nagedacht allemaal. Voor sommigen zal dat nooit goed genoeg zijn, omdat iedereen een andere norm heeft.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt hartstikke prima, Chantilly.

Tuurlijk is dat goed genoeg, lijkt me zelfs een understatement
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan het ook goed gaan hoor en de ene manier is niet beter dan de andere maar ik blijf bij mijn mening dat heel veel dingen niet meteen nodig zijn als je uit huis gaat.
Dat zeker!
Maar waterplant op een oude bank wil je toch ook geen wijn morsen of ben ik nou gek?
En mooie ervaringen en leuke herinneringen die mij persoonlijk dan weer meer doen dan een strak ingericht huis. Nog steeds. Hele spullen die een beetje bij elkaar passen en een lekkere bank is meer dan normaal. Maar als ik moet kiezen tussen een nieuwe dure tafel of een mooie 2e hands en een weekje weg wist ik het wel
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 15 februari 2015 @ 09:21:

Nou dan zit ze daar dadelijk in haar kant en klare huis en gaat het fout omdat ze beiden nog nooit op zichzelf hebben gewoond...Ik hoop voor ze dat het niet zo gaat. Maar uiteindelijk doe je je kinderen als ouders de meeste lol als ze als zelfstandige de wereld in gaan, met of zonder geld. In mijn ogen hoort vroeg leren voor jezelf te zorgen (huishouden en geldzaken enz begrijpen) daar bij. Dat er nog steeds mensen bij elkaar intrekken vannut huis uit snap ik dan ook niet zo goed. Maar soit, iedereen moet het op zijn eigen manier doen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven