Hoeveel sparen jullie per maand voor onderhoud aan je huis?

23-05-2016 11:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel per maand sparen jullie maandelijks voor (groot) onderhoud aan je eensgezinswoning?



Wij hebben nu een appartement en betalen €140 VVE bijdrage. Dit is onder andere voor (groot) onderhoud).

We zijn voornemend een eensgezinswoning te kopen en nu vraag ik me af hoeveel we dan maandelijks moeten sparen voor (groot)onderhoud aan de woning? Onze voorkeur gaat uit naar een nieuwbouw woning. Van waarschijnlijk rond €260.000.

Als het wel een bestaande woning mocht worden, dan word het geen oude woning.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ik wil hier een aparte rekening voor openen.
Er wordt hier niet voor groot onderhoud gespaard. Er wordt gewoon gespaard, voor de algemene reserve. Dat is voor een auto indien nodig, voor groot onderhoud, voor een nieuwe wasmachine, voor vakantie.



Zodra we er iets van willen gebruiken doen we dat, maar nooit tot nul. Veel onderhoud is te plannen, dus als we over drie jaar de buitenboel willen schilderen dan kunnen we nu geen auto kopen voor 2/3 van het saldo.
Alle reacties Link kopieren
Wij storten beide per maand een bepaald bedrag op onze gezamenlijke rekening. Daar gaan alle vaste lasten af. Wat overblijft gaan naar een spaarrekening. Dit geld kan gebruikt worden voor onderhoud en verbetering van ons huis. Kijken vooruit wat er gedaan moet worden en geven alleen geld uit wanneer we dit kunnen betalen. Eens per jaar kijken we of (een deel van) het geld naar de aflossing van de hypotheek kan. Wij vinden aflossen namelijk erg belangrijk, hoe eerder wij hypotheekvrij zijn hoe beter.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen alles op 1 rekening en hou dan maandelijk in excel bij voor welke spaardoelen we hoeveel geld hebben gespaard. Ik spaar bijvoorbeeld iedere maand 5% van het maandelijkse spaarbedrag voor onderhoud aan het huis. 15% voor vakantie, 20% voor verbouwing/tuin, etc etc. Zo heb ik altijd inzichtelijk hoeveel geld ik heb gespaard voor welk spaardoel. Uiteraard hou ik ten alle tijden 4k op de rekening voor onvoorziene zaken / noodgevallen. uiteindelijk wil ik hier 10k van maken maar op dit moment spelen te veel dingen om voor te sparen dus houden we het op 4 .
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen ook niet specifiek voor onderhoud.

Ik denk dat jouw vraag niet echt te beantwoorden is omdat ieder huis anders is en de wensen van mensen verschillen.

Als je een huis op het oog hebt dan zou je kunnen kijken wat je wanneer aan onderhoud kunt verwachten en daarvoor een apart potje maken met doelsaldo. En voor de rest een algemeen spaarpotje. Je kunt wel bedenken wat er eventueel kan gebeuren en wat dit gaat kosten maar niet alles is te voorzien.
Ergens lekker in knijpen, dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zetten onze HRA weg en daar gebeurt groot onderhoud op dit moment van (we hebben dit huis pas 1 jaar). Ik vind er weinig zinnigs over te zeggen omdat een nieuwbouwhuis totaal anders is dan dat wij hebben (bouwjaar 1929). Bij ons is het schilderwerk, glas in lood, etc. Mijn partner is een technische en praktische man (hij kan echt heel veel zelf) dat scheelt ook enorm.
Alle reacties Link kopieren
Niks..spaar sowieso niet
Alle reacties Link kopieren
De HRA gebruiken we voor onderhoud.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
€200
Alle reacties Link kopieren
quote:Europe86 schreef op 23 mei 2016 @ 11:22:

Wij sparen alles op 1 rekening en hou dan maandelijk in excel bij voor welke spaardoelen we hoeveel geld hebben gespaard. Ik spaar bijvoorbeeld iedere maand 5% van het maandelijkse spaarbedrag voor onderhoud aan het huis. 15% voor vakantie, 20% voor verbouwing/tuin, etc etc. Zo heb ik altijd inzichtelijk hoeveel geld ik heb gespaard voor welk spaardoel. Uiteraard hou ik ten alle tijden 4k op de rekening voor onvoorziene zaken / noodgevallen. uiteindelijk wil ik hier 10k van maken maar op dit moment spelen te veel dingen om voor te sparen dus houden we het op 4 .



4k is 4000?



Wat jij doet klinkt ingewikkeld,



Wij zijn veeeeeel beter in uitgeven, dan sparen. Vandaar dat ik apart wil sparen daarvoor. Anders zou ik nooit genoeg reserve hebben voor groot onderhoud.
Als je een nieuw huis hebt gekocht kan je een lijstje maken met onderhoud die voor jou situatie van toepassing is.



Bijv houten kozijnen moeten een keer geschuurd en geschilderd worden, als je dat zelf niet kan kan je een offerte laten maken zodat je weet wat dat eventueel gaat kosten in de toekomst.

Ook de aanschafkosten van een nieuwe boiler bijvoorbeeld en daarnaast nog wat losse bedragen optellen voor loodgieter klussen.

Is het dak recentelijk vernieuwd of zit dat er al 80 jaar op? En wat is de staat.



Zo kan je inschatten welke pisten er binnenkort of op lange termijn aankomen en hoeveel je daarvoor moet sparen elke maan d



Succes
quote:fietsie schreef op 23 mei 2016 @ 11:16:

Er wordt hier niet voor groot onderhoud gespaard. Er wordt gewoon gespaard, voor de algemene reserve. Dat is voor een auto indien nodig, voor groot onderhoud, voor een nieuwe wasmachine, voor vakantie.



Zodra we er iets van willen gebruiken doen we dat, maar nooit tot nul. Veel onderhoud is te plannen, dus als we over drie jaar de buitenboel willen schilderen dan kunnen we nu geen auto kopen voor 2/3 van het saldo.Zo doen wij het ook. We zorgen ervoor dat er een bepaald bedrag op de spaarrekening blijft staan waar we calamiteiten van kunnen opvangen (ketel, wasmachine, lekkages e.d.). Voor planbaar onderhoud of verbouwingen wordt gespaard.
Alle reacties Link kopieren
Daarom willen we ook geen oude woning. Omdat we geen hoge kosten willen hebben.

Maar geen idee welke voor welke kosten je nog meer moet sparen (behalve buitenboel schilderen).

Zelf denk ik nu aan €100 per maand sparen voor het huis. Zou dat genoeg zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 23 mei 2016 @ 11:44:

[...]





Zo doen wij het ook. We zorgen ervoor dat er een bepaald bedrag op de spaarrekening blijft staan waar we calamiteiten van kunnen opvangen (ketel, wasmachine, lekkages e.d.). Voor planbaar onderhoud of verbouwingen wordt gespaard.Dat is ook mijn streven dat er een bepaald bedrag op spaarrekening blijft staan. Maar dat lukt niet. Door telkens hoge onverwachte kosten.
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 11:37:

[...]





4k is 4000?



Wat jij doet klinkt ingewikkeld,



Wij zijn veeeeeel beter in uitgeven, dan sparen. Vandaar dat ik apart wil sparen daarvoor. Anders zou ik nooit genoeg reserve hebben voor groot onderhoud.Als je dat al ingewikkeld vindt klinken, lukt een goes financieel beheer je dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Als je een nieuw huis koopt zul je de eerste jaren na verwachting weinig kosten hebben maar bedenk dat een nieuwe ketel al 1200 euro kan kosten (dan hebben we het niet over plaatsing) hier zul jij geen last van hebben. Als je kunststof kozijnen hebt is schilderen van de buitenboel niet van toepassing. Denk bijv aan het riool, dak, etc. Bij een gloednieuw huis heb je weer andere zaken zoals het aanleggen van een tuin. Koop je een huis dat 10 jaar oud is dan zul je de ketel toch binnen nu en een paar jaar kunnen vervangen, maar ook daar kun je verstoppingen krijgen van het riool of andere calamiteiten. Dus nogmaals is het echt helemaal afhankelijk van dat ene huis en hoe handig jullie allebei zijn!
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 11:55:

[...]





Dat is ook mijn streven dat er een bepaald bedrag op spaarrekening blijft staan. Maar dat lukt niet. Door telkens hoge onverwachte kosten.Heel eerlijk naar jezelf, zijn het echt onverwachte hoge kosten, of is het gebrek aan ruggengraat. Onverwacht hoge kosten is dus niet het je de plauris schrikken van de ozb aanslag, want die had je kunnen zien aankomen. Hoef je van mij hier niet te posten maar als het gebrek aan ruggegraad is, dan zou ik die eerst kweken voor ik me in een groot financieel avontuur stort.
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 11:53:

Daarom willen we ook geen oude woning. Omdat we geen hoge kosten willen hebben.

Maar geen idee welke voor welke kosten je nog meer moet sparen (behalve buitenboel schilderen).

Zelf denk ik nu aan €100 per maand sparen voor het huis. Zou dat genoeg zijn?Ik vind het weinig. Als de ketel ermee stopt ben je zo 1.500 euro kwijt. Dan is dan meer dan een jaar sparen. Het hangt er ook vanaf of je bijvoorbeeld zelf gaat verven en of je apart gaat sparen voor uitgaven zoals de tuin of het vervangen van de keuken. Verven komt om de paar jaar terug. Wij hadden pas een kapotte regenpijp, kostte toch weer 300 euro.
quote:Annelaure schreef op 23 mei 2016 @ 11:34:

€200De volledige HRA gaat trouwens ook naar het onderhoudspotje.
Wij storten maandelijks een bedrag op twee spaarrekeningen ( op beide spaarekeningen is dat 450,-) . Spaarrekening 1 is voor het huis ( onderhoud, cv, tuin, vervanging droger/wasmachine). Spaarrekening 2 is voor de overige zaken, op dit moment voornamelijk bedoeld als spaarrekening voor een nieuwe auto, eind dit jaar.



We hebben een nieuwbouwhuis, waardoor veel onderhoud de komende 5-10 jaar niet te verwachten is. Onze kans om juist nu alvast te sparen voor het te verwachten onderhoud ( schilderwerk voornamelijk).
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen 400,- per maand. Maar dat is ook voor de 'leuke dingen' in huis zoals een nieuwe keuken naar onze smaak. Hij is nog prima maar we willen graag een andere. Mocht er iets onvoorziens komen als cv dan betekent dar dat we de leuke dingen langer uitstellen.

En voorwaarde is dat er minimaal 1500,- op de spaarrekening blijft staan. Dus voor nieuwe keuken sparen we tot prijs van keuken + 1500
Wij hebben gewoon een algemene spaarrekening.

Die zowel gebruikt wordt voor onderhoud, toestellen die de geest geven, kosten voor de auto of voor een nieuwe, ... en ook voor leuke grote dingen.



Echt niet dat ik een specifiek potje "onderhoud" ga aanleggen, want je kan toch zelden inschatten hoe groot dat ding moet zijn.

Als morgen én de ketel én de wasmachine de geest geven in dezelfde week ben ik gewoon blij dat ik ze allebei kan betalen.

Als de auto dan ook nog es kapot gereden wordt ... dan vloek ik effe inwendig, maar dan kan dat ook betaald worden.

Als ik daarna maanden of jaren geen of nauwelijks onderhoud heb ... des te beter.



Hier dus gewoon een stevige algemene buffer.



Hier is de voorwaarde overigens minimum 10.000 op de spaar.

Zitten we daar effe niet meer aan, dan is 't gewoon effe alle zeilen bijzetten. (Normaal gezien zitten we er ruim boven.)
Geen specifiek maandbedrag om te sparen. Wel een spaarrekening waarop we een bedrag x laten staan en eens per kwartaal kijken we naar/maken we een inschatting voor de korte en lange termijn mbt kosten en onderhoud. Maar dat gaat dan van de aanschaf van een nieuwe oven tot de onderhoudsbeurt van de auto tot een extra aflossing en een investering/onderhoud van het huis.
Ik stort maandelijks 500 Euro op een spaarrekening die voor allerlei dingen wordt gebruikt. Dus niet specifiek voor onderhoud aan het huis
Niks. Man spaart wel wat, we hebben een vast bedrag per maand en dat is niet speciaal voor het huis. Het ligt er ook maar aan wat voor soort huis je hebt en vooral in welke staat het huis is, wat je pas nog aan onderhoud hebt gedaan en of je een echt handige man heb of alles laat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven