Hoeveel uur p/w besteed jij aan het huishouden?

19-08-2016 12:30 591 berichten
Hoeveel uur per week besteed jij aan het huishouden EN wat doe je allemaal in die tijd?
We doen iedere dag wel wat, snel even stofzuigen, toiletten even schoonmaken, even afstoffen, grasmaaien en/of onkruid wieden ( 3x in de week)

Naast de standaard dingen, als het koken, uitruimen van de vaatwasser ( pakt degene uit die op dat moment niet aan het koken is) , het schoonmaken van de kookplaat, het keukenblad etc. Was wordt direct in de juiste wasmanden gegooid en op zaterdag hebben we dan een paar wasjes achter elkaar. Opvouwen doe ik op momenten dat man aan het sporten is. Op de bank met de tv aan. Of man vouwt op als ik op pad ben, op dezelfde manier



Op zaterdag een grotere schoonmaakronde, waarin de toiletten, badkamer worden schoongemaakt.

De ene week doe ik boven een grote schoonmaakronde, de andere week beneden.

Sinds ik een stoomreiniger heb gaat het schoonmaken me wel een stuk sneller af



Sporadisch de keuken helemaal uitsoppen, ramen besteden we uit, want dat duurt anders uren.



Boodschappen doen we 1x per week, op maandag direct na ons werk. Half uurtje kost ons dat. Op vrijdagmiddag haalt man dan nog wat boodschappen voor het weekend.



We zijn met z'n tweeen, werken fulltime en veel maken we op dit moment niet vies.



Denk dat we totaal zo' n 10-12 uur bezig zijn in de week. De ene week meer, de andere week minder.

Grote tuin, behoorlijk groot huis. Geen van tweeen vinden we het vervelend, maar dat kan best wel eens veranderen als er kinderen komen.
Dagelijkse dingen (vaatwasser in/uitruimen doekje over de tafel etc) 7 uur

Wekelijkse schoonmaak, slaapkamers, sanitair, keuken, 3 uur

Was, strijk etc 3 uur.

Boodschappen 2 uur

Schoonmaken van niet wekelijkse dingen (ramen, kasten etc) 2 uur

Koken 7 uur

Dus 24 uur per week.

Man doet wekelijks beneden schoonmaken in een uurtje.

Afruimen, brood smeren voor de kinderen etc dagelijks ook wel een half uur.

Administratie 1 uur per week

Tuin en kliko's etc ook een uurtje

Man doet dus ongevver een uur of 7.

Totale huishouding dus ruim 30 uur.



Groot huis, drie pubers, en we houden van netjes. Kinderen doen ook nog het nodige.
Alle reacties Link kopieren
Tuin (grasmaaien etc ) doet mijn zoon of als hij thuis is mijn man (zelden ). Mijn man doet dingen op verzoek zoals stofzuigen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ook nog wat doe je allemaal in die tijd.

Ik denk per week:

boodschappen doen 1 uur

koken 2,5 uur

afwassen& keuken schoon 1 uur

stofzuigen & afstoffen 1 uur

badkamer 0,5 uur

was & bed verschonen 1 uur
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Zo weinig mogelijk...



Per dag een uurtje (of 2).
Ja, ik werk fulltime. We wonen op een appartement, dus nog geen tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elianora schreef op 19 augustus 2016 @ 12:46:

stofzuigen: 3 x 15 minuten

schoonmaken + afstoffen: 1 x 2 uur

wassen + strijken: 2 x 45 minuten

vaatwasser ledigen: 6 x 10 minuten

opruimen: geschat 1 uur in totaal

keuken opruimen/schoonmaken na koken: 7 x 10 minuten

koken: 7 x 30 minuten

boodschappen halen en alles opruimen: 2 uur

random (verse lakens / badkamer / swifferen): 1 uur

Dus in totaal 14-15 uur



Man strijkt heeeeeel sporadisch en zet afval buiten, ruimt soms eens iets op. Hij heeft erg drukke baan, daarom komt (bijna) alles op mijn schouders terecht.



Ben echt verbaasd dat jullie zo weinig tijd spenderen aan huishouden.Ik vind jouw lijstje wel herkenbaar hoor. Vloeren en stoffen doet hier de hulp; omdat we door de week veel weg zijn en geen dieren hebben is één keer per week wel genoeg. Aan boodschappen zijn we bv. weer wat meer tijd kwijt dan jij, maar dat zou efficiënter kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:DKKLLDRBR schreef op 19 augustus 2016 @ 12:33:

0 uur. Schoonmakerje kookt niet, geen boodschappen?
Hooguit een uur of twee inclusief boodschappen, maar ik doe ook niet de hoofdmoot.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 19 augustus 2016 @ 12:45:

Grote werk doet mijn poets 1 x per 2 weken.

Stoffen om de dag 10 minuten

Dagelijks stofzuigen (want dieren ) 30 minuten

Kleine huishoudelijke klusjes 30 minuten per dag

Dagelijks toiletten 30 minuten

Badkamer 1 x per week uurtje

Was Ik denk dat ik een uur per week daarmee bezig ben

Vaatwasser in en uit doen de kinderen net als kleine klusjes in en ik huis



Ik denk max 5 uur per week. Ik hou het bij.Als ik bovenstaande bij elkaar optel kom ik al op 13 uur, dus hoe kom je dan aan 5 uur? (Of ik tel/lees niet goed?)
Alle reacties Link kopieren
Poetsvrouw hier.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Geen idee dus.....
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik had net al in het andere topic een opsomming gegeven.



Wij spenderen denk ik ongeveer 20 uur per week aan het huishouden en dat is eigenlijk niet genoeg want ik loop nog steeds achter met hoe ik het in huis zou willen hebben. Ik heb nog elke week wel ruimtes waar ik niet aan toekom. Dat komt doordat het huis nog niet helemaal af is en sommige ruimten dus eerst opgeruimd/ afgemaakt moeten worden om ze goed te kunnen bijhouden. Bovendien heb ik nog een jonge baby dus blijft er te vaak naar mijn zin huishoudelijk werk liggen waardoor er achterstand ontstaat en het dus langer duurt om dat weer in te lopen.



Maar goed, met ongeveer 20 uur per week hou ik in ieder geval de bare necessities bij en doe ik elke week wel iets groots waardoor ik in de toekomst in die 20 uur hopelijk het hele huis kan bijhouden.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 19 augustus 2016 @ 13:00:

Ik had net al in het andere topic een opsomming gegeven.



Wij spenderen denk ik ongeveer 20 uur per week aan het huishouden en dat is eigenlijk niet genoeg want ik loop nog steeds achter met hoe ik het in huis zou willen hebben. Ik heb nog elke week wel ruimtes waar ik niet aan toekom. Dat komt doordat het huis nog niet helemaal af is en sommige ruimten dus eerst opgeruimd/ afgemaakt moeten worden om ze goed te kunnen bijhouden. Bovendien heb ik nog een jonge baby dus blijft er te vaak naar mijn zin huishoudelijk werk liggen waardoor er achterstand ontstaat en het dus langer duurt om dat weer in te lopen.



Maar goed, met ongeveer 20 uur per week hou ik in ieder geval de bare necessities bij en doe ik elke week wel iets groots waardoor ik in de toekomst in die 20 uur hopelijk het hele huis kan bijhouden.

Je schrijft eerst "we" en vervolgens gaat het over de 20 uur huishoudelijk werk die jij doet. Wat doet hij dan? Of is dit tijdelijk omdat je ouderschapsverlof hebt?

(gewoon even nieuwsgierig)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 19 augustus 2016 @ 12:42:

[...]



En die doet bij jou alles? Boodschappen, koken, afwassen, was sorteren, ophangen, vouwen, strijken, etc.? Wij hebben ook een hulp, maar vooral voor keuken, badkamer, vloeren en zo. Scheelt een hoop tijd, maar er blijven hier nog genoeg dagelijkse klusjes over.



Hoeveel tijd dat kost vind ik lastig aan te geven. Veel gaat tussendoor, bv. even een wasje erin gooien. En het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder 'huishouden' verstaat. Verzorging van dieren vind ik daar bv. niet direct onder vallen, maar TO dus wel.



Schoonmaakster wast en strijkt ook. Al moet ik zelf ook nog wel af en toe wasje doen. En de vier borden in de afwasmachine.



Koken doe ik niet doordeweeks. Laten gezond bezorgen. Weekend idd wel boodschappen doen.
Ik heb geen idee, want ik maak een klusje nooit in 1x af. Als ik dingen in de wc of badkamer verplaats om de vloer te doen, dan ga ik altijd na een tijdje pas weer verder omdat het dan droog is en ik de spullen weer terug kan zetten.



Vanmorgen heb ik een kratje in de badkamer schoongemaakt en dat staat nu te drogen. Ondertussen heb ik uitgezocht wat er in zat en daarvan wat weggegooid, maar ik zet het pas weer terug als het kratje droog is.



Ik ben dus ook vaak op meerdere plekken bezig. Dat wil zeggen, dan ligt er iets dat nog terug moet op zijn plek. Ondertussen doe ik iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 19 augustus 2016 @ 13:04:

[...]



Je schrijft eerst "we" en vervolgens gaat het over de 20 uur huishoudelijk werk die jij doet. Wat doet hij dan? Of is dit tijdelijk omdat je ouderschapsverlof hebt?

(gewoon even nieuwsgierig)Nee, hij doet een deel van die 20 uur. Ik doe nu wel meer omdat ik nog thuis ben, maar nu ik er zo over nadenk spenderen we wel meer dan 20 uur per week aan het huishouden want hij doet zeker ook iets van 10 uur per week huishoudelijke klussen.
Am Yisrael Chai!
Mijn lijstje in uren:



- koken: 0 (want magnetron);

- strijken: 0;

- boodschappen: iedere dag 0,25;

- wc en badkamer: iedere week: 0,5;

- was: iedere week 2 wasjes inclusief ophangen: 0,25;

- de vloer swifferen ivm kat: 2 keer per week 0,25;

- afwas: 2 keer per week 0,25;

- bed verschonen: om de week: 0,25;

- opruimen: iedere dag: 0,10.



Niet veel werk dus. Gelukkig.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 19-08-2016 13:19
Reden: Haha die arme kat hoeft niet geswifferd te worden
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eet jij elke dag magnetronmaaltijden? Wow.
Am Yisrael Chai!
Ik ga eens een inschatting proberen te maken van wat ik doe.



Stofzuigen - 1 x pw - 20 minuten/keer

Dweilen - 2x pw - 20 minuten/keer

Koken - 2x pw - 30 min/keer

Afwas + opruimen - 4x - 20 min/keer

Wassen - 4x/week - 20 min/keer

Afstoffen - sporadisch - 30 min/week

Dingetjes opruimen - 20 min/week



Dat is 5.5 uur in de week.



Boodschappen, badkamer, was opruimen, koken op de dagen dat ik dat niet doe doet mijn man en/of de oppas.
Alle reacties Link kopieren
quote:DKKLLDRBR schreef op 19 augustus 2016 @ 13:05:

[...]





Schoonmaakster wast en strijkt ook. Al moet ik zelf ook nog wel af en toe wasje doen. En de vier borden in de afwasmachine.



Koken doe ik niet doordeweeks. Laten gezond bezorgen. Weekend idd wel boodschappen doen.Hoeveel uur werkster heb jij? Ik heb nu drie uur, en denk er wel eens over naar 2x 3 te gaan.
quote:iris1969 schreef op 19 augustus 2016 @ 13:08:

Mijn lijstje in uren:



- koken: 0 (want magnetron);

- strijken: 0;

- boodschappen: iedere dag 0,25;

- wc en badkamer: iedere week: 0,5;

- was: iedere week 2 wasjes inclusief ophangen: 0,25;

- de vloer swifferen ipv kat: 2 keer per week 0,25;

- afwas: 2 keer per week 0,25;

- bed verschonen: om de week: 0,25;

- opruimen: iedere dag: 0,10.



Niet veel werk dus. Gelukkig.Swiffer je de vloer in plaats van de kat?
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 19 augustus 2016 @ 12:42:

Te veel tijd en wordt nooit echt wat.Hier sluit ik me helemaal bij aan.
10 minuten in de week (De zuig en dweilrobot aanzetten) + afwasser aanzetten/doekje over het aanrechtblad.

De rest doet de schoonmaakster (en als ik thuis ben leef ik op broodjes kaas/magnetronmaaltijden en thuisbezorgd).
quote:Marie89 schreef op 19 augustus 2016 @ 13:12:

[...]





Swiffer je de vloer in plaats van de kat?





Oh dát is dus het probleem .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven