Hoezen hoofdkussens niet fris

27-11-2016 17:18 33 berichten
Even een dom andijvie topic over mijn kussenhoezen.



Ik verschoon mijn bed elk week, ik heb vrij veel beddengoed. Ook spullen die ik al jaren heb. Ivm huisstofmijtallergie was ik al jaren het bedspul op 60 graden. Alles is van katoen.



Al langer viel het me op dat bepaalde hoezen van de kussens niet echt fris roken. Ik gooide dit op dat ze niet goed gedroogd waren of te lang in de wasmachine hadden gezeten voordat ik ze in de droger deed. Ik legde ze weer in de wasmand en vergat het. Maar na opnieuw wassen en opbergen ruiken ze nog niet fris.



Gekke is dat dit zeker niet met alle hoezen zo is. Een hoop blijven wel fris.



Nu heb ik inmiddels vrij veel hoezen die niet meer fris worden, het dekbedovertrek is nog wel prima. Ik sta op het punt een hoop weg te doen. Maar misschien hebben jullie nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Nachtje in een emmer met water en azijn.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Bij mij vergelen ze ook altijd vrij snel
Een flinke scheut ossengalzeep meewassen, dan zijn ze weer fris.





Die flessen zijn in ieder geval te koop bij de Aldi.
Alle reacties Link kopieren
Kijk regelmatig de rubbers na en open het afvoerbakje aan de onderkant van de machine, daar kan vuil zich ophopen. Om de paar maanden eens een lege 90 graden was met wat schoonmaakazijn in het hoofdwasvakje. Je machine niet te veel volstouwen met beddengoed als je dat deed, het heeft ruimte nodig. Als je vloeibaar wasmiddel gebruikt, probeer eens waspoeder. In plaats van wasverzachter, probeer eens dezelfde hoeveelheid schoonmaakazijn in het wasverzachtervakje. Je was zal niet naar azijn ruiken, maar als je graag een geurtje wil, zou je ook wat druppels etherische olie bij de azijn kunnen doen.



Heb je dit probleem ook met nieuwer beddengoed of alleen met het oudere beddengoed? Als bovenstaande allemaal niet helpt en het vooral je oudere beddengoed treft, dan is het wellicht tijd om daarvan afscheid te nemen
Alle reacties Link kopieren
Op 95 graden wassen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker na het wassen buiten laten drogen, worden ze heel erg fris van.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:creed schreef op 27 november 2016 @ 17:44:

Op 95 graden wassen.Mijn ervaring is dat het meeste beddengoed op hooguit 60 graden gewassen mag worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 27 november 2016 @ 17:55:

[...]



Mijn ervaring is dat het meeste beddengoed op hooguit 60 graden gewassen mag worden.Ik was al mijn beddengoed op 95 graden. Gaat altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik was al het beddengoed op 95C met wat azijn er extra bij.

Ik probeer het zo te timen dat het gewassen wordt op een dag dat het buiten kan hangen (dan ruikt het extra fris).

In de kast liggen lavendelzakjes om te voorkomen dat t daar muf gaat ruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het zelfde probleem totdat ik het knopje indrukte op de wasmachine "extra spoelen" sindsdien gebruik ik dit bij iedere was want het wasgoed ruikt weer lekker schoon.
Alle reacties Link kopieren
Als je spullen gaat vervangen, kun je in eerste instantie eventueel alleen de slopen vervangen;

bij winkels zoals Zeeman en Wibra kun je (vrij voordelig) setjes kussenslopen in alle denkbare kleuren kopen.
Gooi je ze in de droger ? Droogtrommeldoekje erbij doen .
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 27 november 2016 @ 17:55:

[...]



Mijn ervaring is dat het meeste beddengoed op hooguit 60 graden gewassen mag worden.



Als je het anders toch weg gaat doen, kun je net zo goed proberen om het heet te wassen.



Als het 100% katoen is, zal het overigens niet krimpen van heet wassen. Hooguit is de verf niet altijd bestand tegen die temperatuur en zal het iets valer worden.
Eens in de zoveel tijd op 90 graden, of strijken op zijn heetst.
Qua geurtjes extra zoals drogerdoekjes en dingen in de kast ben ik nogal gevoelig, dus dat doe ik niet.



Ik heb sinds drie maanden een nieuwe machine, dus aan vieze randen en filters ligt het ook niet. En het rook al onfris daarvoor.



Buiten hangen hielp eerder niet, heb het wel geprobeerd maar nog steeds muffig als ik het eeen week of twee in de kast heb liggen. Ik heb ook verschillende kasten met beddengoed en die zijn schoon. Aan de kast ligt het ook niet.



Soms was ik weleens azijn mee, maar niet echt systematisch. Ik geloof dat ik ze ook weleens in azijn gezet heb, maar of dat hielp en hoe lang weet ik niet meer.



Ik denk dat ik de stinkende slopen eens ga weken in ossengalzeep en op 90 graden was. En ja, een paar slopen kun je natuurlijk ook los kopen. Maar ik vind het toch wat zonde.
quote:ZonnigKleintje schreef op 27 november 2016 @ 18:33:

Eens in de zoveel tijd op 90 graden, of strijken op zijn heetst.Ik ben al heel blij dat het me lukt de was te doen en in de kast terug te leggen. Beddengoed strijken gaat me echt te ver.
Alle reacties Link kopieren
Kussenslopen vaker vervangen. Was nooit laten liggen maar meteen ophangen.



Koop bij de zeeman goedkope hoezen.
quote:rosik schreef op 27 november 2016 @ 18:11:

Ik had het zelfde probleem totdat ik het knopje indrukte op de wasmachine "extra spoelen" sindsdien gebruik ik dit bij iedere was want het wasgoed ruikt weer lekker schoon.





Ik heb er bij andere was geen last van, maar inderdaad veel wasmachines zijn zo zuinig met water dat hst niet goed uitgespoeld is.



Ik verdenk eigenlijk mijn man die een zweter is, dat hij hiermee zorgt dat ze wat vettig blijven
quote:Foodsandbeats schreef op 27 november 2016 @ 18:36:

Qua geurtjes extra zoals drogerdoekjes en dingen in de kast ben ik nogal gevoelig, dus dat doe ik niet.



Ik heb sinds drie maanden een nieuwe machine, dus aan vieze randen en filters ligt het ook niet. En het rook al onfris daarvoor.



Buiten hangen hielp eerder niet, heb het wel geprobeerd maar nog steeds muffig als ik het eeen week of twee in de kast heb liggen. Ik heb ook verschillende kasten met beddengoed en die zijn schoon. Aan de kast ligt het ook niet.



Soms was ik weleens azijn mee, maar niet echt systematisch. Ik geloof dat ik ze ook weleens in azijn gezet heb, maar of dat hielp en hoe lang weet ik niet meer.



Ik denk dat ik de stinkende slopen eens ga weken in ossengalzeep en op 90 graden was. En ja, een paar slopen kun je natuurlijk ook los kopen. Maar ik vind het toch wat zonde.Je hoeft de slopen niet te weken in die ossengalzeep, maar je voegt een flinke scheut toe aan de was. Ik doe dat altijd en mijn beddengoed en badlakens blijven altijd fris, hoe lang ze ook in de kast liggen.
quote:Cateautje schreef op 27 november 2016 @ 18:44:

[...]



Je hoeft de slopen niet te weken in die ossengalzeep, maar je voegt een flinke scheut toe aan de was. Ik doe dat altijd en mijn beddengoed en badlakens blijven altijd fris, hoe lang ze ook in de kast liggen.Maar ik moet dus nu eerst de opgebouwde ranzigheid wegkrijgen denk ik. Vandaar dat ik denk dat even goed weken in ossengalzeepsop of azijn een goed idee is. En vanaf dan azijn of ossengalzeep toevoegen aan de was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 27 november 2016 @ 18:40:

[...]





Ik heb er bij andere was geen last van, maar inderdaad veel wasmachines zijn zo zuinig met water dat hst niet goed uitgespoeld is.



Ik verdenk eigenlijk mijn man die een zweter is, dat hij hiermee zorgt dat ze wat vettig blijvenDat zou heel goed kunnen. Ik merk het ook aan vriend's t-shirts die hij onder truien draagt als hij aan het werk is. Hij zweet dan flink en dat geurtje blijft een beetje hangen. Die was ik af en toe op 60 graden en dan zijn ze weer een tijd fris.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier ook last van. Het is huidvet wat gewoon niet goed weg wast. De wasmachines van tegenwoordig zijn zo zuinig afgesteld dat ze nauwelijks nog soppen.

Ik heb de oplossing gevonden door de extra water knop in te drukken en het beddengoed te wassen met een schep soda.

klik
90 graden , biotex , voorwas en extra spoelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven