Hond advies

25-01-2015 23:23 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva forummers,

Omdat ik vastloop zet ik mijn probleem hier neer in de hoop op ideeën en adviezen.

2 jaar geleden hebben we een hond uit het asiel gehaald. Ik ben zelf niet opgegroeid met honden, mijn vriend wel. We hebben ons heel goed ingelezen, advies gevraagd bij mensen die honden van hetzelfde ras hebben. Dochter erbij betrokken hoe ze met honden om moet gaan (en dat doet ze heel erg goed). Kortom, we zijn niet over 1 nacht ijs gegaan.



Deze hond scheen perfect aan te sluiten: gek op kinderen, zacht, lief, betrouwbaar. Het asiel wilde hem ook alleen plaatsen in een gezin met kinderen.

Er zat wel een geschiedenis aan hem vast: de eerste 2 jaar woonde hij in een gezin (en hij heeft duidelijk cursussen gevolgt, alle basis begrippen kent hij).

Daarna is hij bij iemand terecht gekomen waar hij uiteindelijk door de dierenbescherming is weggehaald: zwaar verwaarloosd. We weten niet wat hij daar verder heeft meegemaakt.



We hebben cursussen met hem gedaan om een goede band op te bouwen.

We merkten in huis dat hij wel snel angstig was. En in de afgelopen tijd is dat meer en meer ook naar mensen toe geworden.

Wilde hij eerst altijd graag knuffelen, nu moet je oppassen dat je geen snauw krijgt (en natuurlijk proberen we dat voor te zijn en de eerdere signalen al op te vangen). We hebben een gedragsdeskundige thuis gehad en die zag dat hij toch waarschijnlijk wel mishandeld is en dat daar de angst vandaan komt (bang voor de hand, angst voor straf).

Maar het wordt steeds meer onberekenbaar: hij komt nog steeds heel blij naar je toe, gaat netjes voor ze zitten, geeft een poot. Maar als ‘de hand’ tevoorschijn komt ‘snapt’ (niet echt bijten maar even goed tanden laten voelen) hij in de hand. (of helaas laatst in het gezicht van mijn vriend die op de bank lag).



Op advies van de gedragsdeskundige laten we hem niet meer naar andere mensen toe gaan. Bezoek mag absoluut niet meer aanraken en moet hem negeren. Wij aaien hem nu ook niet meer omdat hij dan stresssignalen laat zien.



Het probleem is nu: de stresssignalen worden meer en meer. Onze hond is eigenlijk een hele lieve hond die genoot van aandacht en aaitjes, ook van vreemden. Moest en zou op straat naar allemaal mensen toe om een aai te halen. En hij mist dat aan de ene kant ook heel erg, maar de angst zit hem dwars. We snappen dat gedrag ook voortkomt uit hoe wij met hem omgaan maar ook met alle adviezen van de gedragsdeskundige zien we niet wat we anders moeten doen en vinden we het zo naar om te zien dat onze hond zich minder en minder op zijn gemak gaat voelen.



Ik sta op het punt om nog een keer advies in te winnen van een andere gedragsdeskundige (misschien weer andere kijk erop) maar dacht ook aan jullie en jullie goede adviezen en (vaak ongezouten ) meningen. Hebben jullie nog ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een angstbijter en vermoedelijk komt dat omdat jullie zijn angstsignalen niet tijdig herkennen en er dus verkeerd op reageren. Ik zou er een deskundige bijhalen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig dit.

Weet niet of dit nog op te lossen is, maar is te hopen van wel.

Wel raar dat ie steeds angstiger word nu hij niet meer mishandelt word.
rijke tata
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hond 13 jaar geleden gekregen

Zwaar mishandeld was hij.

Staart gebroken, neus gebroken, kaak gebroken, zwaar vermagerd en het vermoedden dat hij van een brug is afgegooid gezien het aantal breuken.



Mijn dierenarts dacht dat het onbegonnen werk was om van hem nog iets van een sociaal dier te maken

Als ik hem wilde uitlaten had ik een lasso nodig om hem te vangen want als ik zijn halsband wilde omdoen hing hij in mijn handen

Wij hebben thuis maanden met lieslaarzen aan gelopen omdat hij nogal hapte naar onze enkels.

Ik kon het hem niet kwalijk nemen na alles wat hij had meegemaakt



Maar regel 1 was hier, niet aaien!

Als hij wil dan komt hij vanzelf

Dat duurde hier maanden

En toen kwam hij voorzichtig een kopje halen

Nu 13 jaar later doet hij dat nog steeds

Kopjes geven

Verder is hij nog steeds niet dol op vreemden dus al er hier veel visite over de vloer komt leg ik hem lekker in de slaapkamer.



Maar wat deed je vriend voordat hij in zijn gezicht hapte dan?

Lag hij gewoon te liggen en hapte hij uit het niets?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend sneu dit. Ik hoop dat jullie een goede oplossing vinden (ik weet hem helaas niet) maar ik geloof oprecht dat jullie er alles aan doen om de hond te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
We letten heel erg op de signalen en eerlijk gezegd hebben we dat ook altijd wel gedaan, niet pas toen hij ging snappen (hoe noem je dat eigenlijk, weet iemand dat?). En juist omdat we weten dat we geen signalen mogen missen hebben we er snel een gedragsdeskundige bij gehaald.



Het snappen naar mijn vriend was een ongelukkige samenloop: hij kwam naar mijn vriend en snuffelde en kwam toen klem te zitten tussen de salontafel en de bank. Dus ik snap wel waar dat toen vandaan kwam. Maar je schrikt er wel van.



Het gekke is: ook als hij heel blij naar je toekomt kun je vaak niet aaien. Soms wel maar dat gaan we niet meer uitproberen natuurlijk. Ook om de stress zoveel mogelijk te vermijden.



Gedragsdeskundige vertelde dat we hem geen aandacht mogen geven als hij naar je toe komt. En hem pas mogen aaien als wij hem naar ons toe roepen. Maar dan laat hij ook stresssignalen zien.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch na al die tijd niet meer geloven dat het door die mishandeling komt? Hij is al 2 jaar bij jullie en was een tijdje geleden nog een lieve knuffelhond.



Er is misschien heel iets anders aan de hand, wij hebben zoiets meegemaakt met een kat (nooit mishandeld) altijd een lief beest geweest totdat ie 5 jaar was, toen begon hij zomaar te krabben en in je benen te grijpen. Uiteindelijk dacht de dierenarts aan een hersentumor (kat werd ook incontinent) de kat hebben we toen laten inslapen op advise van de dierenarts.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Summerdance: Kopjes geven doet hij ook!

En wat geweldig dat jullie een hond met zo'n verleden een kans hebben gegeven!
Alle reacties Link kopieren
Mienietjefietje: eerlijk gezegd is dat ook door mijn hoofd geschoten dat er lichamelijk iets aan de hand zou kunnen zijn. Volgende week moet hij voor de entingen en ik ga het bespreken!

Al hoop ik op een andere uitkomst dat bij jouw kat :(
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=bkYayFsKLK0
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Laat hem eens goed onderzoeken op medische problemen. Omdat er een stijgende lijn zit in zijn negatieve gedrag, zou ik eerst uitsluiten dat hij bv pijn heeft. Honden kunnen zich ook slecht gaan gedragen door pijnklachten die niet ontdekt zijn. En dan het liefst ook een foto laten maken van poten, heupen en rug. Wie weet heeft ie iets onder de leden.



Over zijn gedrag kan ik je niet veel adviseren, mijn honden hebben een gebruiksaanwijzing maar doen nooit lelijk tegen mij. Daar zou ik streng op reageren, happen naar de baas is een no-go, wat mij betreft. Maar hoe je dat aanpakt bij een angstige hond of misschien zelfs wat angst agressieve hond, heb ik geen ervaring mee. Ik ben heel close met mijn honden. Wat ik wel weet, is dat de meeste honden er niet goed tegen kunnen als je over ze heen buigt en met je hoofd boven hun hoofd hangt. Dat doe ik dus zelf nooit bij mijn honden maar je ziet het veel mensen doen. En dan ook nog een aai over hun bol geven. Dat zijn hele dominante handelingen en daar houden ze niet van. Mijn honden kunnen wel vervelend reageren op bv vreemden maar dat blijft bij blaffen.



Als een hond zijn baas durft te bijten, denk ik dat ze zowel een gezagsprobleem als een angstprobleem hebben, voortkomend uit onzekerheid. Dus dan denk ik aan veel duidelijkheid (=veiligheid) bieden, grenzen aangeven en corrigeren, maar dan wel op een heel zachtaardige manier en met veel geduld, en zonder twijfelachtige lichaamstaal of commando's. En veel belonen op positief gedrag. Veel wandelen, wandelen doe je ook voor de discipline en die kan de band versterken. Misschien is counter conditioning iets voor hem, daarover kun je informatie vinden op het hondenforum. Bij die manier van trainen werk je met heel veel belonen en anticiperen op hun gedrag. Je kunt er honden van alles mee aan en afleren.



Over dat poot geven, bied hem niet je hand om de poot op te vangen maar geef hem een koekje/stukje worst. Zo gaat ie het verband leggen, hand=koekje. Je kunt ook een spel doen waarbij je je hand vlak houdt en er kleine snoepjes op legt. Wel voorzichtig zijn en niet de kinderen mee laten doen. Op zich moet het te doen zijn die negatieve associatie op handen te veranderen. Smeer (beetje vies, oke) bv je handen in met leverworst of pindakaas en laat hem die aflikken. Je kunt assiociaties ook veranderen met counter conditioning.



Succes, ik hoop dat jullie zijn gedrag kunnen verbeteren en de oorzaak vinden. Het kan ook zijn dat jullie iets verkeerd doen zonder te beseffen precies wat. Maar dan kom je weer bij een gedragstherapeut uit. Het kan even zoeken zijn wat er precies misgaat, dan pas kun je de problemen goed aanpakken, denk ik. Sterkte iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij Gladoortje, helemaal daar waar het gaat om de negatieve associatie met handen. Om die om te buigen naar een positieve, zou ik inderdaad eten gaan aanbieden vanuit de vlakke hand. Desnoods voer je zijn maaltijden helemaal op die manier en voorlopig niet meer uit de bak.



Doe je op het moment nog iets met je hond (cursussen, hersenwerk, hondensport)? Daarmee kun je jullie band versterken.



Verder zou ik zeker willen weten dat er fysiek niets mis was, maar ik lees dat een bezoekje aan de DA al gepland staat.



Succes, ik hoop dat het gedrag om te buigen is!
Alle reacties Link kopieren
Jullie zetten mij aan het denken: een tijd geleden liep hij mank. Ben daarvoor een paar keer naar de dierenarts geweest. We zouden nog even aankijken. Hij loopt allang niet meer mank maar misschien heeft hij toch stiekem nog wel pijn.



Voeren uit de hand doe ik heel veel. Hij loopt buiten vaak tegen mijn hand te duwen om te laten weten dat hij wel heel erg netjes naast me loopt ;). En dat is dus het gekke: aan de ene kant gaat het heel goed maar soms lijkt er opeens een kronkel te zitten ofzo. Ik kan er niet echt een vinger op leggen.

Ik doe op dit moment geen cursus met hem. Ook omdat hij echt niet van andere honden houdt. Gedragsdeskundige adviseerde ook om voorlopig geen contact met andere honden tenzij hij los in het bos loopt (het snauwen gebeurde als eerste bij een hond waar hij heel erg gek op was, dus ook om stress te verlagen even geen contact).

Dat is ook iets: als hij los loopt in het bos loopt hij altijd naar mensen toe, gaat voor ze zitten, geeft poot. En dan moet ik dus snel roepen "niet aaien!!!". Hij geeft niet echt duidelijke signalen zeg maar…



Bedankt voor alle reacties!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt misschien raar hier ook een hondje met zelfde achtergrond van verwaarlozing en mishandeling gehad dol op aandacht die steeds minder moest worden Door haar reactie maanden later bleek ze reuma te hebben pijnstillers en ontstekingsremmers en speciaal voer en we hadden ons dotje weer terug. Gek op aandacht en heeft nog 5 jaar mogen genieten zo dus pijn kan het ook zijn zonder dat je er erg in hebt
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Ik vraag me vooral af of jullie 'gedragsdeskundige' niet een oom-van-een-vriend-van-de-buurman is die ook eens een parkiet heeft gehad die in z'n vinger beet?



Honden hebben per definitie geen lange termijn geheugen (wel een inprenting), dus het is niet zo dat de hond na twee jaar spoken uit het verleden gaat verwerken of zo. Zijn huidige gedrag is dus een resultaat van hoe er nu mee om wordt gaan ofwel een lichamelijke gesteldheid. Echt elk 'advies' wat je hier hebt aangeven als zijnde van een 'gedragsdeskundige' is echt contra-productief.



Los daarvan is het ook raar dat je aangeeft dat een asiel een hond alleen in een gezin zou willen plaatsen .. alsof een asiel denkt in termen als 'dit is een gezinshond en hij/zij zou echt ongelukkig zonder kinderen om mee te spelen' ???



Gezien het bovenstaande heb ik geen twijfels aan jullie intenties; maar wel heel erg aan jullie inzicht in omgang met honden maar vooral ook in die zogenaamde 'gedragsdeskundige'.



Het gedrag wat je omschrijft komt in elk geval vaker voor; met name bij honden die door dezelfde hand gevoed, geaaid en gestraft wordt. Dat snappen mensen wel; maar honden niet. Die weten dan niet meer wat ze van die 'hand' kunnen verwachten. Stel dat je hem een keer een pets op z'n billen geeft omdat hij de worst van tafel eet, dan snap jij dat heel goed, maar de hond snapt dat niet. Hij snapt niet dat ie iets niet goed doet (wordt toch beloond met worst?) en de hand die hem normaal gesproken lief kroelt als hij in de buurt komt 'bijt' hem nu in z'n kont!



Kortom; laat een echte hondenkenner eens met jullie samen kijken naar hoe jullie met hem om gaan (jij, je vriend en je dochter!). En mocht daar dan niet iets concreet uit komen waar je wat mee kan doen, ga er dan van uit dat het een lichamelijke/geestelijke kronkel is wat je niet kan verhelpen. En laat dan je hond maar alsjeblieft snel inslapen voordat hij een hap uit je dochter neemt. Je hond weg houden van mensen en andere honden is in elk geval heel destructief aangezien de hond hierdoor steeds asocialer zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Even heel vervelend, maar ik zou een onberekenbare hond niet los laten lopen om vervolgens paniekerig te gaan roepen dat mensen niet aan hem mogen komen. Want dat gaat eens mis, zeker als-ie zelf aandacht vraagt van vreemden of erger, kinderen. Niet verantwoord. Dan wordt jouw hond in beslag genomen of erger.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik je openingspost las, dacht ik direct aan pijn. Laat je hond goed onderzoeken!



Ik herken het gedrag (wel in mindere mate) van onze hond. Ons bessie heeft artrose. Soms zichtbaar en soms helemaal niet. Ze wil graag knuffelen, maar aanraking geeft soms ook stress door pijn..



Succes. Laat je weten hoe het gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ach wat zielig.... kan je niet helpen. Ik heb zelf 5 honden, en daar zitten 2 "probleem gevallen bij" maar onze roedel heeft ze goed gecorrigeerd...En dat maakt heel blij. IK ga iedere dag met mijn paard en dat groepje honden uit...zonder lijn, en dat gaat echt heel goed. Ik woon in het buitenland, en heb 2 Labradors als basis, daar maagd mijn man ook mee, en die zorgen er voor dat en de Basset en de beagle, en het vuilnisbakje meedoen....En ja, ik woon niet in een dichtbevolkt gebied....
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nu de dierenarts bellen en ga hem laten onderzoeken. Bedankt allemaal, heb er veel aan.



Shifty: nee, het was geen vage gedragsdeskundige. Iemand met veel ervaring en op advies van de dierenarts. Hij adviseerde ook niet helemaal geen contact maar met honden alleen als hij losloopt en met ons alleen als hij komt als je hem roept. We zien alleen dat hij dan nog steeds stresssignalen laat zien (en steeds meer).



En dat is inderdaad waar wij vastlopen: los in het bos met honden dat kan wel maar vervolgens loopt hij rechtstreeks naar de baas om daar om aandacht te vragen. En dat mag dan niet en krijg je rare situaties waar ik niet van de veiligheid uit kan gaan. Ik merk dat ik nu alles en iedereen maar uit de weg ga en dat is ook de bedoeling niet natuurlijk.



Wel hebben we iemand in de kennissenkring die zelf met honden werkt en er veel vanaf weet en die onze hond een paar dagen heeft meegemaakt. Hij was heel duidelijk: deze hond is beschadigd, dit gaat van kwaad tot erger. Hij heeft in alles gelijk gekregen. Maar om juist te voorkomen om op advies van 1 iemand uit te gaan ben ik op zoek gegaan naar een gedragsdeskundige. Wel schat ik de kennis van kennis erg hoog in na jarenlange ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie dacht ik, "benader een hond niet van voren (met je handen)" maar dit ligt dieper. Arm beest, hij kan er niets aan doen maar jullie zitten ermee. Hoe reageert hij als je alleen met hem bent? Is hij dan ook angstig, of is dat alleen wanneer er meer mensen in de buurt zijn?
verba volant, scripta manent.
quote:Het gedrag wat je omschrijft komt in elk geval vaker voor; met name bij honden die door dezelfde hand gevoed, geaaid en gestraft wordt. Dat snappen mensen wel; maar honden niet.Bedankt voor dit waardevolle advies. Ik zal onthouden voortaan te voeren met de linkerhand en te aaien met de rechter. Voor het straffen gebruik ik dan mijn voeten wel.
Alle reacties Link kopieren
Van voren benaderen, over hem heen buigen, aaien over z'n kop zijn dingen waar we erg op letten en dus niet doen. De ene keer is hij bang voor ons en dan weer niet.



Maar we zien steeds vaker als hij op de grond ligt en we komen in de buurt het oogwit. Als je dan zou aanraken dan laat hij zijn tanden zien (doen we niet want we gaan niet naar hem toe). Vaak als hij bij je komt zitten begint hij erg te hijgen en zijn lippen af te likken (en ondertussen toch een poot geven en zijn neus onder je hand leggen. Maar aaien moet je dan dus niet doen dan laat hij zijn tanden zien). En dat maakt hij zo zielig vind ik. Hij wil zo graag aandacht en knuffels maar schiet ervan in de stress.
anoniem_122925 wijzigde dit bericht op 26-01-2015 09:41
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:dojobo schreef op 26 januari 2015 @ 08:32:

... Ik woon in het buitenland, en heb 2 Labradors als basis, daar maagd mijn man ook mee...En ja, ik woon niet in een dichtbevolkt gebied....



Mis ik iets .. of is het maar goed dat je dan in het buitenland in een dunbevolkt gebied woont ? :-D



TO : heel veel succes met het verdere onderzoek naar de oorzaak en de oplossing.
quote:pimpampum schreef op 26 januari 2015 @ 09:36:

[...]





Bedankt voor dit waardevolle advies. Ik zal onthouden voortaan te voeren met de linkerhand en te aaien met de rechter. Voor het straffen gebruik ik dan mijn voeten wel.Braaf
Alle reacties Link kopieren
Bij artrose helpt glucosamine. Ik geloofde er niet in maar omdat mijn hond toch behoorlijk stram werd en moeite had om uit haar mand te komen of op de bank te springen ben ik het anderhalf jaar geleden gaan proberen. Al na een week of twee merkte ik het verschil. Ik weet uiteraard niet of het nog werkt als een hond al langer artrose heeft. Mijn hond is veertien en sinds ze dat spul gebruikt (poeder door het eten) springt ze weer over hekjes, niet meer zo hoog als toen ze jong was maar toch. Een hond geeft zelden aan dat hij pijn heeft, het blijft dus altijd gissen tenzij er foto's of echo's worden gemaakt om iets uit te sluiten of te constateren.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven